Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Häme-ohjelma on Kanta-Hämeen tulevaisuuden tekemisen strateginen ohjelma Häme-ohjelma sisältää maakuntasuunnitelman ja maakuntaohjelman. Strategiaosa.
Advertisements

Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund. Tonttituotantoprosessi ASUNTO-, ELINKEINO- JA MAANKÄYTTÖPOLIITTISET TAVOITTEET MAANHANKINTA YLEISKAAVOITUS.
KEHITTÄMISHANKKEIDEN OHJAUSMALLI
Yhteistyöryhmä maaseutupolitiikan tekijänä Pori Heli Siirilä Maaseutuasumisen teemaryhmä.
PORIN KAUPUNGIN MAAPOLITIIKKA
Seudulliset periaatteet yhdyskuntarakenteen hajautumisen ehkäisemiseksi TkT, YTL Kimmo Kurunmäki, MAL-verkosto, Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä.
Suupohjan seutuportaali –hanke
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
Valtion ja kuntien suhde seudullisen maankäytön kehittämisessä Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä –seminaari Tampere Matti Vatilo, YM.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
PARAS-ARVIOINTITUTKIMUSOHJELMA
Ohjelma Klo 8.30 – 9.00 Tervetulokahvitarjoilu
Lahden tiedepuisto Lahden seudun kehitys LADEC Oy.
PARAS ja kaupunkiseudut
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
MIELIPIDEKYSELY SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN TUOTTAMISESTA elokuu 2008.
Pohjois-Pohjanmaan luonnonsuojelupiirin alustus Tekijä: Oulun luonnonsuojeluyhdistyksen Kestävä yhdyskunta -kampanja Pohjois-Pohjanmaan ilmastostrategiatyö.
VTT TECHNICAL RESEARCH CENTRE OF FINLAND SYSTEEMINEN NÄKÖKULMA ASIANTUNTIJAYHTEISTYÖHÖN Systeemiälytapaaminen Kristiina Hukki.
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
1 Kaupunkiseutujen maankäyttö ja sen hallinnan haasteet Tampere Matti Vatilo, ympäristöministeriö.
Yritysvastuu sosiaalialalla Perustietoa yritysvastuusta | Aino Närkki 1.
Oulun seutu KOKO KOKO , Rovaniemi - Mitä tällä hetkellä tehdään - Mitä suunnitelmia ja tavoitteita vuodelle Mitä alustavia.
Esa Hakkola Tutkija, Helsingin yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta SCOPE2005 – KAUPUNKIKEHITYKSEN UUDET TUULET
KJT strategia Johtokunta Open
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
Tampereen kaupunkiseudun seutuyhteistyön ja sen arvioinnin reflektointi: Näkökulmana kaupunkiseutujen kehitys Mari Vaattovaara Kaupunkimaantieteen professori.
Tampereen kaupunkiseudun ilmastostrategia Mikä on elinkeinostrategian merkitys ja rooli ilmastostrategian valmistelussa ja toteutuksessa.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? EN HURUDAN METROPOLSTAD? Helsingin valtuusto / Helsingfors fullmäktige Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Strategisesti eheytyvä kaupunkiseutu? Näkökulmia Tampereen seudun rakennesuunnitelmatyöhön Jari Kolehmainen Olli Ruokolainen Tampereen yliopisto.
Seutukaupunki Mikkelin edustajan puheenvuoro. Uusi hallitus uudistaa kuntarakenteen.
KUUMA-seudun eväät kohtuuhintaiseen asumiseen – onko tarvetta tarkistaa suuntaa? KUUMA-seminaari Teija Ojankoski Selvityshenkilö.
VISIO KMO: Kestävää hyvinvointia monimuotoisista metsistä TULEVAISUUSKATSAUS: Metsät ja osaaminen- kasvavaa hyvinvointia Liite 2.
ALAVUS Seinäjoen seudun erityinen kuntajakoselvitys Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen.
Psykiatrian toimintasuunnitelmasta johtuvien henkilöstövaikutusten ratkaiseminen Henkilöstötoimikunta
Viestintäsuunnitelma
Kuntapäättäjien asenne vaikuttaa elinvoimaan Kunta elinvoiman vahvistajana -foorumi Jarkko Heinonen johtaja Turun kauppakamari.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Espoon kuntalaiskuuleminen Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Työkirja.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Yhteistyösuunnitelma kehyskuntien näkökulmasta. 1.Seutustrategiaa konkretisoivan seutuyhteistyön toimeenpanosuunnitelma -Keskitytty aivan oikein sen keskeisiin.
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Kuntaliiton Kunnat ohjelma ja tulevaisuuden kunta Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu va kehityspäällikkö Jarkko Majava.
Uudistettu tulosohjaus: kohti yhteisiä tavoitteita Tulosohjauksen verkostotapaaminen Markus Siltanen.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
 Johdanto  Alue- ja kuntayhteistyö  Kaupungin tehtävät  Elinkeinotoimi  Peruspalvelut  Yhdyskuntarakenne  Talous  Henkilöstö/tavoitteet.
Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund Matti Holopainen Kunnat maanomistajana Suomessa Kuntien maaomaisuus Kuntien kiinteistöomaisuus (rakennukset)
Nuorisovaltuuston perustaminen.. Nuorten vaikuttamisesta on määrätty laissa Kuntien lakisääteinen velvollisuus on kuulla nuoria heitä koskevissa asioissa.
SOS II Rakenteellinen sosiaalityö Työpaja 1 Tampere
Toimintaympäristö Roi-ryhmä Kehittämispäällikkö Eva Repo.
Miksi Pohjoismaiden innovaatioyhteistyötä? erikoistutkija Hannu Lipponen Kauppa- ja teollisuusministeriö Oulu
Kunnat uudistuvat, miten olemme valmistautuneet? Joensuun seutu
Vesa Kanninen / Aalto-yliopisto Monikeskuksisuus, keskusverkko
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
1.6. Matkakeskus 1. Keskustan kehittäminen Kustannukset: Aikataulu:
Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa
Suomen talouden tulevaisuus
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Uudistuksen lähtökohdat
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Uudellemaalle kilpailukykyä asuntopolitiikan kautta
KANSALAISVAIKUTTAMISEN POLITIIKKAOHJELMA
Tampere - Suomen edelläkävijä, Lessons Learned
Hattulan, Hämeenlinnan ja Janakkalan palvelurakenneselvitys
Ohjaus ja valvonta (Ohjava) - teemaryhmä
Ennusteet ja seurannan kehittäminen
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
Esityksen transkriptio:

Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet

Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Kuntien yhteistyön mahdollisuudet Maapolitiikan yhteiset tavoitteet ja keinot Kuntaliitosten haasteet ja mahdollisuudet Maapolitiikan näkökulmasta

Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Kunnan maapolitiikan tavoitteena on yhtenäinen, kustannustehokas ja toimiva yhdyskuntarakenne Yhdyskuntarakenne ja maankäytön ratkaisut vaikuttavat palvelutuotannon kustannuksiin kaikilla palvelusektoreilla Kuntatalouden tasapainoon ja kuntalaisten verorasitukseen vaikutetaan maapolitiikan tavoitteilla ja niiden toteuttamisella Onnistunut maapolitiikka mahdollistaa alueen kilpailukyvyn kehittämisen

Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien maankäytön yhteistyön haasteet Liittyvät kuntien eroihin erityisesti asukasmäärän, ikärakenteen, muuttovoiton/- tappion sekä elinkeinorakenteen suhteen Sekä kasvupaineen että muuttotappion alueilla tarvitaan maapolitiikan tavoitteiden ja toimintatapojen yhtenäistämistä, jotta seutu voi kokonaisuutena menestyä Maapolitiikan keinovalikoima tarjoaa eväitä sekä kasvun että muuttotappion hallintaan

Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun yhteinen maapolitiikka kytkeytyy seudun asunto- ja elinkeinopolitiikkaan Kuntien välinen kilpailu asukkaista ja yrityksistä tulisi suunnata kilpailuun alueiden välillä Kuntien yhteisillä maapolitiikan tavoitteilla ja toimintatavoilla pyritään siihen, että koko seutu hyötyy tulevista uusista asukkaista ja työpaikoista

Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Maapolitiikan yhteistyön tavoitteena on yhtenäistää seudun kuntien maapolitiikan strategiset linjaukset ja toimintaperiaatteet. Seudullinen maapolitiikka ei korvaa kuntakohtaista valmistelua ja päätöksentekoa Kuntien maapolitiikan yhteiset tavoitteet ja periaatteet tulisi linjata, jotta voidaan varmistaa käytännön maankäytön yhteistyön toimivuus ja jatkuvuus Hajarakentamisen ohjaaminen seudulla kytkeytyy kiinteästi seudun maapolitiikkaan

Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Kysyntää vastaava tonttitarjonta kestävän kuntatalouden ehdoilla Kunnallisten palvelujen järjestämisen näkökulmasta kustannustehokas yhdyskuntarakenne Kansalaisten tasapuolinen kohtelu maapolitiikan keinoja käytettäessä Tulisi yhteisesti linjata seudun ne maapolitiikan tavoitteet ja periaatteet, joiden toteuttamiseen kunnat yhdessä sitoutuvat

Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien talouden ja maankäytön kytkennät Kuntien talous asettaa reunaehtoja seudun maankäytön kehittämiselle Maankäytön ja maapolitiikan tavoitteilla ja toimenpiteillä vaikutetaan keskeisesti yksittäisten kuntien ja koko seudun talouteen Seudun maapolitiikan hoitamiseen liittyy konkreettisia taloudellisia tavoitteita sekä lyhyellä että pitkällä aikajänteellä

Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Raakamaan hankinnan tavoitteet ja hintatason kohtuullisuus Tonttien luovutuksen määrälliset, laadulliset ja taloudelliset tavoitteet Maankäyttösopimusten käytölle asetettavat taloudelliset tavoitteet Muut maankäytön palvelujen maksut ja taksat Kuinka suuri osuus maankäytön kehittämisen menoista katetaan maankäytöstä saatavilla maksutuloilla ja minkä osuus katetaan yhteisistä verovaroista?

Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Hajarakentaminen ja maapolitiikka Hallitsemattomaan hajarakentamiseen liittyvät kustannus- ja ympäristötekijät vaikuttavat keskeisesti maapolitiikan ja kunnan talouden pitkän tähtäimen tavoitteisiin ja toimenpiteisiin

Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Tarvitaan sekä yhteiset maapolitiikan tavoitteet että periaatteet keinojen käytöstä Seudun kunnissa noudatettavat yhteiset maapolitiikan toimintaperiaatteet ja niiden noudattaminen käytännön päätösten ja toimenpiteiden valmistelussa sekä päätöksenteossa mahdollistavat seudun maapolitiikalle asetettujen yhteisten tavoitteiden toteuttamisen.

Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Yhteisiä maapolitiikan toimintatapoja koskevia keskeisiä linjauksia Maapolitiikan keinojen käyttäminen tarpeen mukaan Aktiivinen vapaaehtoinen maanhankinta, lunastamisen käyttäminen tarvittaessa Yksityisen maan kaavoittamisen ja maankäyttösopimusten käyttämisen periaatteet Hajarakentamisen ohjaamisen periaatteet

Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Maankäytön haasteet kuntien yhdistyessä Perusteet alueen maankäytön kokonaistarkasteluun sekä maapolitiikan tavoitteiden ja toimintatapojen yhtenäistämiseen ovat lähtökohtaisesti samat kuin kuntien yhteistyötä tiivistettäessä Uudessa yhdistyneessä kunnassa maapoliittinen ohjelma on keskeinen osa kunnan strategisia linjauksia ja maankäytön tavoitteiden asettamista Yhdistyvien kuntien maankäytön ja maapolitiikan toimintatapojen yhtenäistäminen sekä organisaation ja resurssien yhteensovittaminen kuuluu yhdistymisprosessiin