Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uskontodialogia monikulttuurisen päiväkodin arjessa
Advertisements

Elämänkatsomustiedon työtavoista Snellman-korkeakoulu Marraskuu 2012 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon työtavoista
Tutkimussuunnitelma…
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Luku- ja tenttivihjeet 4A Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Pyhä pienen koululaisen arjessa - Learning by smiling 
Työyhteisökoulutus kulttuurien välisestä kohtaamisesta - millaisiin tarpeisiin vastataan? Aurora Vasama
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta.
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Tutkintosuoritusten arviointi
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskonto, uskonnottomuus ja katsomuksellinen kyvykkyys – yhteisöllinen ja yksilöllinen taso Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 9 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi, OPS:n peruskäsitteistöä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos, käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
1. Luento 1. Mitä elämänkatsomustieto on? 2. Elämänkatsomustiedon tavoitteista ja sisältöalueista.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
ET POPS 2014 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET LOPS 2015 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Moraali Eräät nohevat 9A.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Johdatus elämänkatsomustietoon kurssin koontia
ET OPS 2014 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon työtavoista
ET POPS 2014 ET ainedidaktiikan perusteet
Luku- ja tenttivihjeet 10
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Mikä on elämänkatsomus?
Luku- ja tenttivihjeet 2015_3
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Luku- ja tenttivihjeet 7
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
Mikä on elämänkatsomus?
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
Mikä on elämänkatsomus?
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Työtavoista elämänkatsomustiedossa
Esityksen transkriptio:

Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Luento 5, artikkelit Parhaiten tähän aihepiiriin parhaiten liittyvä artikkeli on Jussi Kotkavirran artikkeli. Kannattaa lukea myös edellisen luennon materiaalit ja tummennetut diat.

Luento 5, tenttikysymyksiä Mitä on katsomuksellinen kyvykkyys? Kurssilla on puhuttu katsomuksellisesta kyvykkyydestä. Mitä se tarkoittaa? Millainen on sen suhde perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa esitettyihin elämänkatsomustiedon tavoitteisiin? Mitä ovat katsomuksellinen yleissivistys ja arvostelukyky? Mitä yhteisiä ja mitä erottavia tekijöitä on uskonnottomalla ja uskonnollisella kompetenssilla voi niissä olla?

Luento 5, tenttikysymysten analyysia Mitä ovat katsomuksellinen yleissivistys ja arvostelukyky? Mitä yhteisiä ja mitä erottavia tekijöitä on uskonnottomalla ja uskonnollisella kompetenssilla voi niissä olla? OPS-perusteissa katsomuksellinen yleissivistys ja arvostelukyky ovat keskeisiä tavoitteita. Termien merkitys ei ole ihan selvä, joten on hyvä aloittaa käsitemäärittelyllä. Kurssilla esitetty maailmankatsomuksen käsite on yksi, mutta ei ainoa mahdollinen pohja katsomuksellisuuden määrittelylle. Käsitteisiin voi sisällyttää esim: oman katsomuksensa ymmärtämisen sitoumuksineen ja jännitteineen; kyvyn rakentaa ja pohtia katsomuksellista identiteettiään; katsomuksellisen Yleissivistys merkitsee, että tuntee (ikäkauteen nähden) laajasti ja syvällisesti uskonnollisia ja uskonnottomia katsomuksia ja osaa esim. tunnistaa katsomuksellisia kysymyksiä ja symboleita. Sivistykseen kuuluu suvaitsevaisuus (hyväksyy moninaisuuden ja on avoin myös oman katsomuksen kritiikille), mutta sen myötä aletaan jo tulla arvostelukyvyn puolelle. Siinä on siis kysymys kyvystä muodostaa arvostelmia eli arvioida omaa ja muiden katsomuksia. Siihen liittyviä (tai arvostelukyvyn ja yleissivistyksen yhteiseen alueeseen kuuluvia asioita ovat esimerkiksi: ns. katsomuksellinen lukutaito, kyky oman katsomuksen ilmentämiseen (kielellisesti, taiteellisesti jne.) ja katsomusten eettisen ulottuvuuden tunteminen. Edellä olevissa asioissa ei välttämättä (ainakaan teoriassa) ole suurta eroa uskonnollisen ja uskonnottoman yleissivistyksen ja arvostelukyvyn välillä. Kysymyksen jälkimmäinen osa liittyy osittain tuohon lukutaitoon, kuinka paljon siihen tulee kuulua herkkyys erilaisille uskonnollisille kokemuksille ja/tai niiden kritiikille (huom: uskonto ei ole sama asia kuin kristinusko!). (Tähän ei luentosarjalla otettu lopullista kantaa.)

Luento 5, tenttikysymysten analyysia 3. Mitä katsomuksellinen kyvykkyys tarkoittaa? Millainen on sen suhde perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa esitettyihin elämänkatsomustiedon tavoitteisiin? Katsomuksellinen kyvykkyys (OPSit puhuvat arvostelukyvystä) merkitsee monta asiaa, joten on hyvä aloittaa käsitemäärittelyllä (esim. kurssilla esitetty maailmankatsomuksen käsite on yksi, mutta ei ainoa mahdollinen pohja. Katsomukselliseen kyvykkyyteen voi sisällyttää esim: ymmärtää oman katsomuksensa sitoumuksineen ja jännitteineen; pystyy rakentamaan ja pohtimaan katsomuksellista identiteettiään; laaja katsomuksellinen yleissivistys (tuntee ikäkauteen nähden laajasti ja syvällisesti uskonnollisia ja uskonnottomia katsomuksia, 'katsomuksellinen lukutaito'), on suvaitsevainen (hyväksyy moninaisuuden) ja avoin myös oman katsomuksen kritiikille, herkkyys erilaisille uskonnollisille kokemuksille ja/tai niiden kritiikille; eettiset ajatteluntaidot; kyky oman katsomuksen ilmentämiseen (kielellisesti, taiteellisesti jne.). (jatkuu)

Luento 5, tenttikysymysten analyysia 3. Mitä katsomuksellinen kyvykkyys tarkoittaa? Millainen on sen suhde perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa esitettyihin elämänkatsomustiedon tavoitteisiin? (JATKUU) OPS:n tavoitteista voisi ehkä rohkeasti sanoa, että juuri tästä niissä on kysymys. Esim 6.-9: "Etsiä ja rakentaa identiteettiään ja elämänkatsomustaan ja oppia samalla hahmottamaan kokonaisuuksia sekä kasvaa kohtaamaan epävarmuutta ja kehittää taitojaan ilmaista itseään ja elämänkatsomustaan; kehittää arvostelukykyään,..., käyttämään eettisen ajattelun taitoja ja katsomuksellista harkintaa,..., omaksua ja sisäistää ihmisoikeuksien, suvaitsevaisuuden,...,laajentaa katsomuksellista ja kulttuurista yleissivistystään ja oppia tuntemaan eri kulttuureissa tärkeinä pidettyjä arvoja, uskomusjärjestelmiä ja elämänkatsomuksellisia ratkaisuja sekä niiden taustoja ja välittymistä sekä oppia arvioimaan tieteiden vaikutusta elämäntapaamme." Tarkoitus ei tietenkään ollut osata näitä OPS-tavoitteita ulkoa, vaan kytkeä ne tähän kokonaisuuteen. Ansiokasta (mutta ei täysiin pisteisiin vaadittavaa) oli myös huomata, että katsomuksellinen kyvykkyys painottuu erityisesti teema-alueeseen itsetuntemus ja kulttuuri-identiteetti, mutta ei rajaudu siihen.