Filosofian opetuksen piirteitä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

Toimintaohjeet opelle
Michel Foucault 1926 Poitiers – 1984 Paris. Elämä • Syntyi varakkaaseen lääkärisukuun 1926 • ENS , Psykologi 1952 • Uppsala 1955, Varsova 1958,
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Elämänkatsomustiedon oppilasmäärien kehitys Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian synty Filosofia on arkipäiväisien asioiden ihmettelyä ja yliluonnollisten kysymyksien pohdiskelua. Filosofiassa argumentointi ja kyseenalaistaminen.
MORAALIFILOSOFIA Hyvä elämä Oikeat / väärät teot Hyvä / paha
ANTIIKIN SUURET FILOSOFIT
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Filosofian Praktikum 2009 Mitä on Filosofia? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin ensimmäinen praktikum- kokoontuminen.
Itämainen filosofia Informaatioverkostojen koulutusohjelman neljäs luento.
Todellisuuden yleisen luonteen tarkastelua
Filosofian opetuksen piirteitä. Mikä on olennaista filosofiassa? Miksi kaikkien Suomen lukiolaisten pitäisi oppia filosofiaa? Mitä kaikkien Suomen lukiolaisten.
Lukiolaisen opintopolut
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian klassikot ja lukio
Itämainen filosofia Informaatioverkostojen koulutusohjelman viides luento.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Mihin metsiä käytetään tulevaisuudessa? – Ota kantaa -kyselyn tulokset
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ryhmätehtävät 2.2 Onnellinen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
4/9/2017 Mitä filosofia on? Kreikan kielestä sana filosofia = viisauden rakastaminen Länsimainen filosofia syntyi 600 e.Kr. antiikin Kreikassa. Tämä kurssi.
Filosofian juuret ovat antiikin Kreikassa
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Filosofiaa lapsille Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ihmisoikeudet Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille, muita kuin Lipmanin lähestymistapoja Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Toimintaohjeet opelle
Aristoteles ( eKr.) - Antiikin kreikkalainen filosofi ja tiedemies
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 9 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kasvattajan etiikka ja kasvatusfilosofia
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
FILOSOFISIA POHDINTOJA.  Mitä hyötyä on  matematiikasta  biologiasta  historiasta  filosofiasta  rakkaudesta?  Mitä on hyöty?
FILOSOFIAN KOE YLIOPPILASKIRJOITUKSISSA. Kokeen sisältö -Koetehtävät perustuvat kursseihin FI1-FI tehtävään riittävät 1. kurssin tiedot -Myös oppiainerajat.
FI2 FILOSOFINEN ETIIKKA. Filosofisen etiikan lähtökohtia Käsitteet moraali ja etiikka Etiikan osa-alueet: metaetiikka, normatiivinen etiikka, soveltava.
FI4 YHTEISKUNTAFILOSOFI A. 1. Yhteiskunnan olemistapa Yhteiskunnan käsite Yhteiskuntamuotojen luokittelu Yhteiskuntafilosofian ongelmat -miksi yhteiskuntia.
Normatiivinen etiikka Normatiivinen etiikka antaa ohjeita siitä miten meidän tulisi elää. 1)Hyve-etiikka. Erityisesti antiikin filosofien (Sokrates, Platon.
FILOSOFIAN ARVOITUS (S. 10 – 13). Filosofian identiteettiongelma -Filosofia (kr. ”viisauden rakastaminen”) sai alkunsa antiikin Kreikassa n. 600 eKr -Kysymys.
1 Tehtävien vastaukset. Taito (s. 16) Keksi ihmetteleviä kysymyksiä a)äärettömyydestä Esimerkiksi: Mitä ääretön tarkoittaa? Voiko avaruus olla ääretön?
Onko vapaus mahdollista?. Vapaus = toisintoimimisen mahdollisuus Vapautta rajoittavia tekijöitä: loogiset ja luonnolliset tekijät yhteiskunnalliset tekijät.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Antiikki ja varhainen filosofia
Onko vapaus mahdollista?
Filosofiaa lapsille, muita kuin Lipmanin lähestymistapoja
Luku- ja tenttivihjeet 10
Filosofiaa lapsille –tehtävä 1 (kaikille)
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
1 Ydinsisällöt.
Luku- ja tenttivihjeet 7
Filosofiaa lapsille -tehtävä (kaikille)
Mikä on elämänkatsomus?
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Filosofian kandiohjelma
Esityksen transkriptio:

Filosofian opetuksen piirteitä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Mikä on olennaista filosofiassa? Miksi kaikkien Suomen lukiolaisten pitäisi oppia filosofiaa? Mitä kaikkien Suomen lukiolaisten pitäisi opia filosofiasta?

Ihmettely Iris on Thaumaan tytär (Platon, Theaitetos.) Filosofia alkaa ihmettelystä. (Aristoteles)

Argumentointi Ajattelu Perusteleminen Keskustelu Problematisointi, eksplikointi, argumentointi Ihmettelyn ja argumentoinnin seurauksena opittavat asiat eivät ole (niin) olennaisia vaan itse filosofointi, kyseessä enemmän taito- kuin tietoaine. ”Sofian mielestä oli erikoisen jännittävää, koska hän pystyi itse seuraamaan kaikkia ajatuksia oman järkensä avulla tarvitsematta muistaa, mitä oli koulussa oppinut. Hän päättelikin, että filosofiaa ei oikeastaan voikaan oppia, mutta ehkä voisi oppia ajattelemaan filosofisesti.” Jostein Gaardner, Sofian maailma.

Mikä on perinteen tai filosofian historian rooli? 1994 OPS:n aikana keskusteluja pohdittiin paljon vastakkainasettelua:  Historiallinen vai  temaattinen lähestymistapa  (lisäksi yksi suosituimmista oppikirjoista oli tuolloin ”ukkolooginen” eli henkilöiden kautta etenevä).

Filosofian kärkihahmot UNESCON 1995 kysely maailman oppilaitoksissa (pääasiassa yliopistoissa, vastaukset satunnaisia, tulokset olivat samanlaisia 1953; 2007 ei vastaavaa kysymystä) 1. Platon (72) 2. Aristoteles(71) 3. Kant(68) 4. Descartes(66) 5. Hegel(64) 6. Hume(39) 7. Spinoza(33) 8. Leibniz(31) 9. Marx(30) 10. Locke(29) 11. Tuomas A.(29) Augustinus(20) Wittgenstein(20) Rousseau(17) Sartre(14) Berkeley(14) Hobbes(11)