Toimintakyvyn arvioinnin etiikka

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Eurooppalainen kielitaidon arviointi- ja testausjärjestö
Advertisements

Maarjakylä Silta Ihmisten Välillä Jaan Kallas.
”Määrittää ihmisen yksilönä”
Tarkoituspykälän uudistaminen Kyselyn tulokset
John Rawls REILUPELI.
Opetuksen laadun rakenteet Mikko Mäntysaari
© 1999 Stakes / Hannele Hyppönen TKK sivu 1 (9) Esteettömyys teknologian kehittämisessä ja hyödyntämisessä Hannele Hyppönen Stakes.
Tekijät: Pekka Ala-Honkola, Mika Immonen
Open Access –julkaiseminen tutkimuksen rahoituksen ja arvioinnin näkökulmasta Anneli Pauli, ylijohtaja (tutkimus)
SUOMEN MENESTYKSEN EVÄÄT -Tiekartta tulevaisuuteen Julkistamistilaisuus
Uudistuva sosiaalihuoltolaki ja työelämäosallisuus
Kouluttajakoulutus 2011 MONIMUOTOISUUS OSASTOSSA.
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
Tavoitteet Aamu- ja iltapäivätoiminnalla on oma erityisluonteensa, jossa painottuu laadukas vapaa-ajan toiminta → olympiakasvatusmateriaalista poimittiin.
Laaja-alaista ja systemaattista vaarojen tunnistamista ja niiden aiheuttamien riskien suuruuden sekä merkityksen arvioimista. Ennakoivaa työsuojelua -
Johdatus lääketieteen etiikkaan
Verkkopankin käytettävyys
TUTKII, MILLAINEN MORAALIN PITÄISI OLLA!
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Luennoitsijan nimi. Olemme olemassa, koska yhteiskunta haluaa varjella elämää, kulttuuria, omaisuutta, toimintaedellytyksiä Arvot, palokuntahyveet, eettiset.
Tunne lääkkeesi Toimiiko lääkehoitosi?
Vaarojen tunnistaminen ja arviointi
KJT strategia Johtokunta Open
MORAALIFILOSOFIA Hyvä elämä Oikeat / väärät teot Hyvä / paha
ETIIKKA LAATU- JA TULOSTAVOITTEIDEN PAINEESSA
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Arvo ja arvoitus Terveystieto 1, 2012.
MORAALITEORIAT.
KESKEISIÄ ETIIKAN TEORIOITA
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Protomo Uusi suomalainen innovaatioapparaatti Petri Räsänen Hermia Oy.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Suomi 2028 – Suomi ja globaali maailmantalous I Globalisaatio edennyt vuosituhansia Teollinen vallankumous kiihdytti globalisaatiota; Suomi tuli todella.
VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kansantalousosasto/HK1 Ohjauksen järjestämistä koskeva päätöksenteko työllistymisen ja talouskasvun näkökulmasta Neuvotteleva.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Anne Rongas1 Tiedon etsintä  Platon: Varma ja erehtymätön tieto >> sen perusteella löytyisi hyvä elämä ja hyvä valtio.  Todellista tietoa vain pysyvä.
TLP081 Ammattien etiikka ”Ammattietiikka on ammattiylpeyden selkäranka” Matti Viljanen, Insinööriliiton pj.
Toimintakyvyn arviointi
Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
T Henkilökohtainen SE harjoitus
Leif Åberg: Viestinnän näkökulma kolmanteen sektoriin Opinto-ohjelma Viestintä ja yhteisöt 2001.
Johdatus lääketieteen etiikkaan Pekka Louhiala LT, PhD, yliopistonlehtori Helsingin yliopiston kansanterveystieteen laitos.
Perusopetuksen arvoperusta ja arvokeskustelut
Johdatus lääketieteen etiikkaan Pekka Louhiala LT, PhD Helsingin yliopisto.
FI2 FILOSOFINEN ETIIKKA. Filosofisen etiikan lähtökohtia Käsitteet moraali ja etiikka Etiikan osa-alueet: metaetiikka, normatiivinen etiikka, soveltava.
Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry Hyvinkään kaupunki Lohjan Kaupunki Porvoon kaupunki Nuorisotutkimusseura Monialaisten yhteistyöverkostojen kehittämishanke.
Normatiivinen etiikka Normatiivinen etiikka antaa ohjeita siitä miten meidän tulisi elää. 1)Hyve-etiikka. Erityisesti antiikin filosofien (Sokrates, Platon.
Terveyden määritelmät
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Moraali Eräät nohevat 9A.
YH 1, OPS Aloitustunti.
6 MORAALIN PAIKKA JA MERKITYS
NORMATIIVISEN ETIIKAN TEORIAT
Tieteellinen tutkimus
5. Mitä kansanterveydellä tarkoitetaan
Etiikan teoriat s Etiikan teoriat tarkastelevat eri näkökulmista sitä, millä perusteella jokin teko on oikein.
Eksistentialismi Martin Heidegger.
Kirkkokuntien eettisiä painotuksia
Ryhmä 3 Timo Anttonen, Miro Salo
Yritykset ja yhteiskunta
Filosofian osa-alueet
2 Terveysosaaminen.
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
Mitä hyve-etiikka on? Normatiivisen etiikan suuntaus, jonka mukaan eettisen toiminnan kannalta ratkaisevia eivät ole yksittäiset teot, vaan hyveiden toteuttaminen.
Huomioita sosiaalipolitiikasta
Eettinen palvelu ja liiketoiminta
Arvioinnista arkipäivää
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
Esityksen transkriptio:

Toimintakyvyn arvioinnin etiikka Toini Harra, Erikoistutkija Jyväskylän yliopisto 23.1.2007 Toimintaterapian VII tutkimussymposium

Tietoyhteiskuntaan liittyvä uhka ”…vaarana on niiden ihmisten syrjäytyminen, jotka eivät kykene hankkimaan tai omaksumaan tietoa.” (Etene, 2001)

Osaaminen ja täystyöllisyyden Suomi (Työministeriö 2003, nro 245) Talouskasvun riski: Työikäisen väestön supistuma suurimmillaan 2010 –alkuvuosina Kotimaiset työvoimaresurssit hyödynnettävä paremmin Vajaakuntoisten työttömien työnhakijoiden määrä on lisääntynyt (12%), vaikka kaikkien hakijoiden määrä on vähentynyt (1997-2001)

Toimintakyvyn arvioinnin eettiset tekijät Arvioitava ilmiö Menetelmät Päämäärä Seuraukset Ihminen arvioijana Arvioitava ihminen

Eettiset periaatteet arvioinnissa (Toimintaterapeuttien eettiset ohjeet) Ihmisarvo: Kategorinen imperatiivi (Kant) Oikeudenmukaisuus: Reilu peli (Rawls) Tasa-arvo: kohtaaminen ensisijaisesti ihmisinä (Aristoteles) Itsemääräämisoikeus ja valinnat: ihminen on itse vastuussa teoistaan (Sarte) Pyrkimys hyvään elämään: Vain hyvän elämän päämäärää tavoitellaan sen itsensä takia (Aristoteles) Toimi aina siten, että toimintatavastasi voitaisiin tehdä yleinen moraalilaki. Kohtele kaikkia ihmisiä, myös itseäsi, päämääränä sinänsä, älä koskaan pelkkänä välineenä.

Toimintakyvyn ymmärtäminen ilmiönä Toimintakyvyn määritelmien moninaisuus 1900 -luvun lopulta kokonaisvaltaisuus (ICF) Kausaaliajattelu riittämättömyys ja subjektiivisen käsityksen välttämättömyys (COPM, WRI, OPHI II) Yksittäisiin osatekijöihin kohdistuvien arviointimenetelmien korvautuminen suhteiden arvioinnilla (AMPS, HE, IMBA, MELBA)

Toimintakyvyn arvioinnin filosofinen perusta Holistinen ihmiskuva (Meyer, Kielhofner) Toiminnan mahdollistaminen edellyttää toimintakyvyn ja toimintaolosuhteiden tutkimista Eksistentialismi terapiatyössä (Yerxa) Ihminen on vapaa tekemään valintoja Valintojen teko edellyttää tietoa

Arviointimenetelmien luotettavuus ja pätevyys Menetelmän tulee kohdistua oikeaan ilmiöön, oikealla tavalla Menetelmän täytyy tuottaa sellaista tietoa, mitä tarvitaan ja sellaisessa muodossa, että sitä voidaan hyödyntää (vrt. kliininen vs. tieteellinen merkitys) Menetelmien luotettavuus ja pätevyys testattava Johtopäätökset arvioitava kriittisesti

Arviointimenetelmän oikea käyttö Tekijän vastuu: Käyttöohjeet annettu, tarvittaessa koulutus Parantaako käytäntöä? Onko käyttö edullista? Onko käyttö helppoa? Käyttäjän vastuu: Halu käyttää menetelmää oikein ja oikeisiin tarkoituksiin: Henkilön toimintamahdollisuuksien parantaminen? Tutkimusaineiston tuottaminen? Terapian vaikuttavuuden osoittaminen?

Seuraukset (+/-) Lisätäänkö vajaakuntoisten ihmisten toimintamahdollisuuksia? Mitä välittömiä/pitkäaikaisseurauksia arviointi aiheutti? Kenelle? Pystyvätkö asiantuntijat tekemään parempia arviointeja menetelmän avulla? Mitä hyötyä/haittaa menetelmän käytöstä on: arvioitavalle, arvioijalle, arvioivalle organisaatiolle, arvioinnin tilaajalle, yhteiskunnalle?

Meidän pitäisi Jatkaa toimintakyvyn osatekijöihin liittyvien suhteiden tutkimusta, jotta tietäisimme enemmän, ymmärtäisimme paremmin ja osaisimme kehittää oikein

Meillä tulisi olla halu käyttää arviointia oikein palvelemaan hyvää elämää