Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ILMOITTAUTUMINEN Ilmoittautuminen kevään 2009 kirjoituksiin viimeistään pe henkilökohtaisesti lukion kansliassa
Advertisements

Grönroosin luokassa, äidinkielen tunnin alussa. Abien oporeissut • Pori, Satakunnan korkeakoulut (n. klo ) • Helsinki, Studia-messut.
Ylioppilaskokelaiden aikataulua syksy kevät 2013
Uusimmat Hallinnoitava opetukseni Arviointi: METAA2, luentotentti (50 suoritusta) – arviointi myöhässä! METAA3, (opetukseen liittyvä) essee (6 suoritusta)
Markku Salakka KTK 258 ALAKOULUN USKONTO Markku Salakka KTK 258.
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Ainedidaktiikan perusteet. Esittely Miksi olet täällä? Mitä odotat täältä saavasi? Opetuskokemus? Kuinka perusteellisesti tunnet filosofiaa? Miksi olet.
Ylioppilaskirjoitukset
Paimion lukio, Heikki Turpeinen Ylioppilaskokeiden aikataulua syksy 2012 ja kevät 2013 Vanhempainilta ja infot Paimion lukiossa TERVETULOA.
Ainedidaktiikan perusteet
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ylioppilastutkinto Äidinkieli/ Vieras kieli Reaalikoe
Ainedidaktiikan infotilaisuus ET, filosofia ja psykologia
Yleiset ohjeet ja info yo-kirjoituksia varten
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opettaja Uusimmat Oma opetukseni Kurssi-ilmoittautuminen: TILTP1, kurssilaisten valinta TILTP2, ilmoittautuminen päättynyt Arviointi: METAA2,
Suonenjoen lukio1 YLIOPPILASTUTKINTO Kokelas on itse vastuussa siitä, että on selvillä yo-tutkintoon liittyvistä määräyksistä ja yo-kokeiden suoritusohjeista.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
Suonenjoen lukio1 YLIOPPILASTUTKINTO Kokelas on itse vastuussa siitä, että on selvillä yo-tutkintoon liittyvistä määräyksistä ja yo-kokeiden suoritusohjeista.
Abiturientin aikatauluja lukio-opinnot Ylioppilaskirjoitukset Jatko-opintoihin hakeminen.
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Lukion oppimäärä.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET, filosofia ja psykologia
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kurssivalinnat ykkösille
Ylioppilastutkinnon rakenne  Tutkintoon on sisällyttävä vähintään neljä koetta, joista äidinkielen koe on kaikille pakollinen.  Kolme muuta pakollista.
Ylioppilaskirjoitukset Syksy Kirjoitusaineet Pakol.äidinkieli + 3  suomi (A- tai B-taso)  englanti (A- tai C-taso)  (1) reaalikoe  matematiikka.
2. Vuosikurssi 2. vuosikurssin vanhemmille
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
YLIOPPILASTUTKINTO Ounasvaaran lukio TUTKINNON RAKENNE PAKOLLISET KOKEET Äidinkieli + 3 omaa valintaa  Toinen kotimainen kieli*  Yksi vieras.
Ohjeita ykkösille yo suunnitelmia varten Hanna Närhi 2013.
 Voit hajauttaa tutkinnon pakolliset kokeet kolmeen peräkkäiseen kertaan (esim. kevät 2015, syksy 2015, kevät 2016)  Ilmoittautuminen on sitova, syksyn.
YO-TUTKINTO  Kokelas on itse vastuussa siitä, että on selvillä yo-tutkintoon liittyvistä määräyksistä ja yo-kokeiden suoritusohjeista ja noudattaa niitä.
HUOLTAJAILTA. TUTKINNON SUORITTAMINEN Tutkinnon voi hajauttaa kolmeen perättäiseen kertaan Osallistumisoikeus kirjoituksiin  kirjoitettavan aineen pakolliset.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
YLIOPPILASTUTKINTO Lukiolaki (766/2004, 18, 18a ja 18b §) Laki ylioppilastutkinnon järjestämisestä (672/2005) Asetus ylioppilastutkinnosta (915/2005) YLEISTÄ.
Kaksoistutkintoilta Ylioppilastutkinto
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Johdatus elämänkatsomustietoon/ Katsomusaineiden didaktiikan kurssin elämänkatsomustiedon oma osa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Johdatus elämänkatsomustietoon/ Katsomusaineiden didaktiikan kurssin elämänkatsomustiedon oma osa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Syksyn 2017 kirjoituksissa huomioitavia seikkoja
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
YO-TUTKINTO Kokelas on itse vastuussa siitä, että on selvillä yo-tutkintoon liittyvistä määräyksistä ja yo-kokeiden suoritusohjeista ja noudattaa niitä.
Ainedidaktiikan infotilaisuus ET ja filosofia
YO-TUTKINTO Kokelas on itse vastuussa siitä, että on selvillä yo- tutkintoon liittyvistä määräyksistä ja yo-kokeiden suoritusohjeista ja noudattaa niitä.
Abiturientin ohje syksy 2017
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tavoitteet ja arviointi
Sähköiset yo-kirjotukset
FYSIIKKA - oppi luonnosta
Filosofiaa lapsille –tehtävä 1 (kaikille)
Ykkösten vanhempainilta
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
LUKIO-OPINNOT.
Filosofiaa lapsille -tehtävä (kaikille)
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
HALLINTO-OIKEUDEN OPETUS LUKUVUONNA
Tervetuloa opintojaksolle MENESTYVÄ TYÖYHTEISÖ (LEA1LH002)
Kevään 2019 kirjoituksissa huomioitavia seikkoja
Hallintomenettely- ja hallintoprosessioikeus
OPO2 Jatko-opinnot ja työelämä- luennot
YO-TUTKINTO Kokelas on itse vastuussa siitä, että on selvillä yo-tutkintoon liittyvistä määräyksistä ja yo-kokeiden suoritusohjeista ja noudattaa niitä.
Esityksen transkriptio:

Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Suorituksen osat Suoritus jakautuu viiteen osaan: ET luennot 1 op FI luennot 1 op ET ryhmät 2,5 op FI ryhmät 2,5 op (reflektioi vain pää-/ensimmäisessä aineessa, erillinen) Lv 14 – 15 ryhmäsuoritus jakautuu lisäksi 1 op osaan, joka tehdään yhdessä ps kanssa.

Suoritus eri opiskelijoille Opiskelija, jolla on fi/et:n ulkopuolella oleva muu aine tekee siinä 1+2,5 op ja fi:ssä tai et:ssä samoin 1+2,5 op. Opiskelija, jolla ei ole fi/et:n ulkopuolella olevaa ainetta tekee ensisijaisesti suorituksen sekä fi:ssä että et:ssä. Opiskelija, jolla ei ole fi/et:n ulkopuolella olevaa ainetta ja joka ei halua tehdä suoritusta sekä fi:ssä että et:ssä, täydentää suorituksen kirjallisuuden avulla.

Suoritus: luennot 1 op kaikki tekevät (palautus 9.3. mennessä) = arviointiin liittyvä essee-tehtävä FI Filosofian pakollisen kurssin arvioinnin suunnittelu ET ET arvioinnin suunnittelu 6 – 9 tai ET arvioinnin suunnittelu lukiossa - ET:ssä voi valita myös erilaisia osia (esim. painottaa etiikka ja/tai tulevaisuus-kurssia perusopetuksessa tai yhtä tai useampaa pakollista kurssia lukiossa) molempia opiskelevat tekevät molemmat

Ohjeita essee-tehtävän tekemiseen Mitä aiot arvioida (kurssin tavoitteelliset painopisteet) Mitä aiota käsitellä ja mitä alueita aiot painottaa arvioinnissa Miten aiot arvioida: mitä arviointipisteitä (onko muitakin kuin koe, millaisia, miten niihin valmennetaan) mikä eri arvioitavien suoritusten painoarvo on Liitä muykaan myös suunniteltu koe ja mahdolliset muut tehtävät

Korvaavaluentosuoritus niille, jotka suorittavat 2 op yhdellä aineella (pelkkä fi tai et) Kirjallisuus Suoritetaan tentissä ET Teos: Elo, P., Hulkki, E. & Kaila, E. (toim.) 2006. Kaikki virtaa Filosofia Teokset: Honkala, S. & Salmenkivi, E. (toim.) 2005. Hyvän opettamisen kaksi vuosikymmentä. (s. 33–109). Kotkavirta, J. (toim.) 1995. Filosofia koulunpenkillä. Kirjoituksia oppiaineen didaktiikasta. Helsinki: Painatuskeskus. Vaihtoehtoisia teoksia voi ehdottaa

Suoritus: ryhmät Psykologia (0,5 op + 0,5 op) Aktiivinen läsnäolo ja osallistuminen mukaan lukien eettisten periaatteiden suullisen ja arviointikaavakkeen suullisen ja kirjallisen erittelyn. Osallistuminen eheyttävän kokonaisuuden laadintaan. Sisältää yhteisen aineiston Vuorio-Lehti, Kasvatus ja Aika, 2007/1; Salmenkivi, Kasvatus ja Aika, 2013/3.. Lisäksi yksi yo-kirjoituksiin liittyvä 1 op tehtävä, josta sovitaan tarkemmin myöhemmin.

Suoritus: ryhmät Pelkkä fi tai et (2 op + 0,5 op = 2,5 op; siis toinen aine esim. matematiikka) Aktiivinen läsnäolo ja osallistuminen mukaan lukien kokeiden arvioinnin, palautteet ym. pienet tehtävät Yo-pisteytys omassa aineessa perusteluineen ja Moodlessa jaettuina lisäaineistoineen (huom. palautus sekä suullisesti että kirjallisesti; kirjallisen palautusajankohta molemmissa aineissa.23.2.) Sekä toinen edellä psykologian yhteydessä mainittu 0,5 op

Suoritus: ryhmät Fi ja et (5 op) 2 op molemmissa aineissa (ks. edellinen dia) 1 op kuten psykologia

Suoritus: ryhmät 5 op vain toisella aineista FI ja ET 2 op omassa aineissa (ks. edellä) 2 op korvaava kirjatentti

Ryhmiä korvaavan tentin (2 op) sekä ET että filosofia Teos: Lipman, M. 2003. Thinking in Education. Cambridge: Cambridge University Press. Toinen painos tai uudempi.

Kurssin arviointi Arvioitavia kirjallisia töitä ovat: Arviointi-essee (suoritus, luennot 1) Arviointi-kaavakkeen arviointi (ryhmäsuoritus) Ryhmätoiminta ym. aktiivisuus kaavakkeen mukaan Yo-arvioinnin perustelu (1 tai 2 aineessa) Lisäksi arvioidaan korvaavat kirjallisuuteen perustuvat työt sekä luennoissa että ryhmissä. Arvioinnissa sovelletaan kurssiin kuuluvaa arviointiasteikkoa ryhmäopetuksesta ym. Kirjallisten töiden arvioinnissa käytetään kurssilla käsiteltyjä arviointikriteerejä, kuten Bloom/Anderson-Krathwohl taksonomiaa ja SOLO-mallia.