Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos
Suorituksen osat Suoritus jakautuu viiteen osaan: ET luennot 1 op FI luennot 1 op ET ryhmät 2,5 op FI ryhmät 2,5 op (reflektioi vain pää-/ensimmäisessä aineessa, erillinen) Lv 14 – 15 ryhmäsuoritus jakautuu lisäksi 1 op osaan, joka tehdään yhdessä ps kanssa.
Suoritus eri opiskelijoille Opiskelija, jolla on fi/et:n ulkopuolella oleva muu aine tekee siinä 1+2,5 op ja fi:ssä tai et:ssä samoin 1+2,5 op. Opiskelija, jolla ei ole fi/et:n ulkopuolella olevaa ainetta tekee ensisijaisesti suorituksen sekä fi:ssä että et:ssä. Opiskelija, jolla ei ole fi/et:n ulkopuolella olevaa ainetta ja joka ei halua tehdä suoritusta sekä fi:ssä että et:ssä, täydentää suorituksen kirjallisuuden avulla.
Suoritus: luennot 1 op kaikki tekevät (palautus 9.3. mennessä) = arviointiin liittyvä essee-tehtävä FI Filosofian pakollisen kurssin arvioinnin suunnittelu ET ET arvioinnin suunnittelu 6 – 9 tai ET arvioinnin suunnittelu lukiossa - ET:ssä voi valita myös erilaisia osia (esim. painottaa etiikka ja/tai tulevaisuus-kurssia perusopetuksessa tai yhtä tai useampaa pakollista kurssia lukiossa) molempia opiskelevat tekevät molemmat
Ohjeita essee-tehtävän tekemiseen Mitä aiot arvioida (kurssin tavoitteelliset painopisteet) Mitä aiota käsitellä ja mitä alueita aiot painottaa arvioinnissa Miten aiot arvioida: mitä arviointipisteitä (onko muitakin kuin koe, millaisia, miten niihin valmennetaan) mikä eri arvioitavien suoritusten painoarvo on Liitä muykaan myös suunniteltu koe ja mahdolliset muut tehtävät
Korvaavaluentosuoritus niille, jotka suorittavat 2 op yhdellä aineella (pelkkä fi tai et) Kirjallisuus Suoritetaan tentissä ET Teos: Elo, P., Hulkki, E. & Kaila, E. (toim.) 2006. Kaikki virtaa Filosofia Teokset: Honkala, S. & Salmenkivi, E. (toim.) 2005. Hyvän opettamisen kaksi vuosikymmentä. (s. 33–109). Kotkavirta, J. (toim.) 1995. Filosofia koulunpenkillä. Kirjoituksia oppiaineen didaktiikasta. Helsinki: Painatuskeskus. Vaihtoehtoisia teoksia voi ehdottaa
Suoritus: ryhmät Psykologia (0,5 op + 0,5 op) Aktiivinen läsnäolo ja osallistuminen mukaan lukien eettisten periaatteiden suullisen ja arviointikaavakkeen suullisen ja kirjallisen erittelyn. Osallistuminen eheyttävän kokonaisuuden laadintaan. Sisältää yhteisen aineiston Vuorio-Lehti, Kasvatus ja Aika, 2007/1; Salmenkivi, Kasvatus ja Aika, 2013/3.. Lisäksi yksi yo-kirjoituksiin liittyvä 1 op tehtävä, josta sovitaan tarkemmin myöhemmin.
Suoritus: ryhmät Pelkkä fi tai et (2 op + 0,5 op = 2,5 op; siis toinen aine esim. matematiikka) Aktiivinen läsnäolo ja osallistuminen mukaan lukien kokeiden arvioinnin, palautteet ym. pienet tehtävät Yo-pisteytys omassa aineessa perusteluineen ja Moodlessa jaettuina lisäaineistoineen (huom. palautus sekä suullisesti että kirjallisesti; kirjallisen palautusajankohta molemmissa aineissa.23.2.) Sekä toinen edellä psykologian yhteydessä mainittu 0,5 op
Suoritus: ryhmät Fi ja et (5 op) 2 op molemmissa aineissa (ks. edellinen dia) 1 op kuten psykologia
Suoritus: ryhmät 5 op vain toisella aineista FI ja ET 2 op omassa aineissa (ks. edellä) 2 op korvaava kirjatentti
Ryhmiä korvaavan tentin (2 op) sekä ET että filosofia Teos: Lipman, M. 2003. Thinking in Education. Cambridge: Cambridge University Press. Toinen painos tai uudempi.
Kurssin arviointi Arvioitavia kirjallisia töitä ovat: Arviointi-essee (suoritus, luennot 1) Arviointi-kaavakkeen arviointi (ryhmäsuoritus) Ryhmätoiminta ym. aktiivisuus kaavakkeen mukaan Yo-arvioinnin perustelu (1 tai 2 aineessa) Lisäksi arvioidaan korvaavat kirjallisuuteen perustuvat työt sekä luennoissa että ryhmissä. Arvioinnissa sovelletaan kurssiin kuuluvaa arviointiasteikkoa ryhmäopetuksesta ym. Kirjallisten töiden arvioinnissa käytetään kurssilla käsiteltyjä arviointikriteerejä, kuten Bloom/Anderson-Krathwohl taksonomiaa ja SOLO-mallia.