CSC:ltä ostetut palvelukokonaisuudet vuonna 2015

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kansallinen digitaalinen kirjasto - lyhyt johdatus Jukka Liedes
Advertisements

Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Arkistosektorin KDK- yhteistyöverkosto KDK ja sen arkistosektorin yhteistyöverkosto –seminaari Arkistoneuvos Jaana Kilkki Arkistolaitos.
Ajankohtaista korkeakoulujen ICT yhteistyössä: RAKETTI –hankkeesta eteenpäin ylitarkastaja Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto
Korkeakoulut ja julkisen hallinnon arkkitehtuurin hierarkia Ilmari Hyvönen
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-KOKOA.
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
KTPO-CSC-vuosisopimus 2014 & RAKETIn jälkeinen ohjausmalli IH
4.4 Yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen s Toimenpiteet s.15.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
4.2 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen s.11.
Maanmittauspäivät 2011 Porissa Torstai Luentolinja 1 Kartastotehtävien strategia Antti Vertanen Maa- ja metsätalousministeriö.
Korkeakoululaitoksen tietohallinnon kehittäminen & kokonaisarkkitehtuuri Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto Tietohallinnon.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
Valmistelevan työryhmän ehdotus ja 3.6. käydyt keskustelut Pekka Linna,
Helsingin yliopiston tietohallinto Tietotekniikkapalveluita tuotetaan Helsingin yliopistossa keskitetysti tietotekniikkakeskuksessa sekä hajautetusti tiedekunnissa.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietovarannon.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
CSC:n rooli bibliometrisen aineiston tuottamisessa
Yleiskuva CSC:n palveluista Tuija Raaska
Neljä osakokonaisuutta
Tutkijan identifiointi kansallisella tasolla Hanna-Mari Puuska, CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy
CSC:n rooli hankekaudella ja sen jälkeen Kimmo Koski, CSC.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
Sähköisen työskentelyn ja verkostoitumisen palveluympäristö.
Uusia avauksia korkeakouluyhteistyössä tutkimuksen tukipalveluiden ja hallinnon alueella - Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto RAKETTI -päätösseminaari.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen yhteiset arkkitehtuurit
VIRTA osana korkeakoulujen tietohallinnon kehittämistä Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto Tietohallinnon vastuualue.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietohallinto-ohjausryhmän.
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen yhteisten arkkitehtuurien tilanne ja hallintamallin tilanne IH
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-hankkeen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Korkeakoulujen, OKM:n ja CSC:n tietohallintoyhteistyö RAKETTI –hankkeen jälkeen Ilmari Hyvönen
Julkisen hallinnon arkkitehtuurihierarkia
Ehdotus CSC:n bibliometriikkapalveluista 1.Korkeakoulujen vuosittainen julkaisutiedonkeruu 2.Korkeakoulujen julkaisutietojen tilastointi ja raportit 3.WoS-
Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä,
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Tietohallintolaki edellyttää, että julkisen hallinnon viranomaisten on tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltava.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
OKM–CSC-vuosisopimuksen valmistelu Juha Haataja
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Julkaisutiedot valtakunnalliseksi tietovarannoksi Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto -seminaari Hanna-Mari Puuska CSC – Tieteen tietotekniikan.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Opetus- ja koulutusyhteistyöhön liittyvä korkeakoulujen tietojärjestelmien yhteentoimivuuden kehittäminen ja arkkitehtuurityö – HAHMOTELMAA
KTPO-CSC-vuosisopimukseen liittyviä kuulumisia Juha Haataja
Tutkimustietovaranto
Tutkimuksen viitearkkitehtuuri – Tutkimuksen tuen ja hallinnan näkökulma Mari Riipinen Turun yliopisto.
OKM keskitettyjen palveluiden rahoittajana CSC:n kautta: yhteistyöryhmien rooli ja arkkitehtuurityö Ilmari Hyvönen
06/16.
Tavoitteet ja mittarit 2015
Tutkimustietovarannon lähdetietovarantojen tilannekatsaukset
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
OKM:N HALLINNONALALLE
Arkkitehtuurit ohjaavat Valtakunnalliset, keskitetyt ICT-palvelut
Ammattikorkeakoulujen julkaisujen syöttöpalvelu
Asettamiskirje: Korkeakoulujen tietohallinto-ja ICT-ohjausryhmän täsmennettynä tehtävänä on:
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen
KTPO-CSC-vuosisopimuksen 2018 näkymiä ym
OKM AJANKOHTAISTA
Koulutuksen ja tutkimuksen yhteentoimivuuspalvelut
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
KTPO:n palvelukokonaisuuksien tiivis esittely
KTPO-CSC-vuosisopimuksen 2018 ja 2019 painotuksia Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmän kokous Jukka Haapamäki, Juha Haataja, Ilmari.
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Esityksen transkriptio:

CSC:ltä ostetut palvelukokonaisuudet vuonna 2015 Sopimus palvelukokonaisuuksien toimittamisesta opetus- ja kulttuuriministeriön korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osastolle koulutuksen, tieteen, kulttuurin ja hallinnon tarpeisiin. Opetus- ja kulttuuriministeriö ja CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy

Sopimuksen tausta ja tavoitteet OKM:n tavoitetila 2020 on laadukkaampi, kansainvälisempi, vaikuttavampi ja tehokkaampi korkeakoululaitos. CSC edistää OKM:n korkeakouluille asettamia kansainvälistymistavoitteita osallistumalla sellaiseen yhteistyöhön, jossa tehtävällä kehitystyöllä saadaan korkeakoulujen käyttöön niiden tutkimuksen laatua ja vaikuttavuutta ja sitä kautta kansainvälistymistä edistäviä palveluita. Palvelukehityksessä hyödynnetään tarkoituksenmukaisella tavalla kansallisia ja kansainvälisiä standardeja. 14.2.2014

Sopimuksen tausta ja tavoitteet Laki julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta (tietohallintolaki 634/2011) edellyttää, että ministeriöt huolehtivat toimialansa tietohallintopalvelujen ja tietohallintoon liittyvien, yhtenäistä toimintaa edistävien toimenpiteiden ohjauksesta. Hankinnan kautta OKM toteuttaa tietohallintolain (634/2011) mukaista velvoitettaan edistää yhteistyötä ja tietojärjestelmien yhteentoimivuutta koulutuksen, tieteen ja kulttuurin kohdealueella. OKM tukee palvelujen ostolla kaikkien korkeakoulujen käytettävissä olevin ja yhteentoimivin ratkaisuin suomalaisen tutkimuksen toimintaedellytyksiä ja korkeakoulujen rakenteellista kehittymistä. 14.2.2014

Sopimuksen tausta ja tavoitteet Koulutuksen, tieteen ja kulttuurin kohdealuetta koskevien tavoitteiden saavuttamiseksi CSC kehittää KTPO:n linjausten ja palvelujen ostossa asetettujen tavoitteiden mukaisesti kansallisia tietotekniikkapalveluita korkeakoulujen ja tutkimuksen tarpeisiin ja OKM:n ohjauksen tueksi. Kehitystyössä noudatetaan julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurityön periaatteita ja menetelmiä ja huomioidaan palvelujen kannalta merkitykselliset viitearkkitehtuurit suunnittelua ohjaavina välineinä. 14.2.2014

CSC:ltä ostetut palvelukokonaisuudet - vuosittain sovittavat palvelut 3.1 Korkeakoulujen ja tutkimuksen tietoverkko Funet, tietohallinto- ja arkkitehtuuripalvelut 3.2 Opetus- ja kulttuuriministeriön tietovarastopalvelut 3.3 Tieteen ja kulttuurin kansallisen tietoinfrastruktuurin palvelut 3.4 Tieteellisen laskennan palvelut korkeakouluille 3.5 Korkeakouluille tuotettavat erillisrahoitettavat lisäpalvelut Sopimus kokonaisuudessaan (pdf) 14.2.2014

3.1 Korkeakoulujen ja tutkimuksen tietoverkko Funet, tietohallinto- ja arkkitehtuuripalvelut

3.1 Korkeakoulujen ja tutkimuksen tietoverkko Funet, tietohallinto- ja arkkitehtuuripalvelut Funet-palveluiden tavoitteena on tarjota ruuhkattomat ja luotettavat kansalliset ja kansainväliset tietoliikenneyhteydet sekä tutkimusta ja opetusta tukevat verkon palvelut kaikille Suomen korkeakouluille (yliopistot ja ammattikorkeakoulut) sekä muille sovitut jäsenkriteerit täyttäville organisaatiolle. Arkkitehtuuripalvelujen tavoitteena on ylläpitää ja hallinnoida korkeakoulujen ICT-palveluiden tavoitearkkitehtuuria, opiskelun, opetuksen tuen ja hallinnon sekä tutkimuksen tuen ja hallinnon viitearkkitehtuureja sekä korkeakoulujen tietomallia ja erikseen sovittavia korkeakoulujen muita yhteisiä arkkitehtuurikuvauksia ja yhteentoimivuuden määrityksiä. 14.2.2014

3.1 Korkeakoulujen ja tutkimuksen tietoverkko Funet, tietohallinto- ja arkkitehtuuripalvelut A. Funet-palvelut Funet-yhteyspalvelut korkeakouluille ja tutkimuslaitoksille ruuhkattomien ja luotettavien tietoliikenneyhteyksien kehittäminen ja ylläpito Funet-jäsenten välille, kansainvälisiin tutkimusverkkoihin ja yleiseen Internetiin. Palvelu sisältää myös verkon toiminnalle välttämättömät ja verkon käyttöä tukevat peruspalvelut (nimipalvelut, aikapalvelun, FileSender-tiedostonvälityspalvelun jne.) sekä Funetin verkkoyhteistyöhön liittyvät koulutus- ja asiantuntijapalvelut ja asiakasraportoinnin ja -hallinnan kehittämisen, julkisen hallinnon ja korkeakoulujen kokonaisarkkitehtuurityöhön osallistumisen Funet-palvelukokonaisuuden osalta. Funet-verkon tietoturvapalvelut sekä Funet-jäsenten tietoturvan tukeminen (Funet CERT -toiminta). Palvelun laatua arvioidaan tietoturvapoikkeamien ennaltaehkäisyn onnistumisella, selvityskyvyllä ja käyttömäärillä. 14.2.2014

3.1 Korkeakoulujen ja tutkimuksen tietoverkko Funet, tietohallinto- ja arkkitehtuuripalvelut A. Funet-palvelut Verkkovierailupalvelut (mm. eduroam), joiden avulla toisessa organisaatiossa vieraileva käyttäjä saa verkkoyhteyden oman kotiorganisaationsa käyttäjätunnuksilla. Palvelun avulla tarjotaan käyttäjille helppokäyttöinen ja turvallinen verkkoyhteys heidän vieraillessaan eri korkeakouluissa ja tutkimuslaitoksissa ympäri maailmaa. Palvelun laatua mitataan saatavuudella ja käyttömäärillä Liikkuvuutta tukevat palvelut kuten videoviestinnän palvelut. KTPO osallistuu näiden palveluiden kustannuksiin korkeakoulujen osalta 20 % osuudella. Tietoaineistopalvelut (nic.funet.fi). Funet-palveluiden kustannuksista korkeakoulujen osalta KTPO maksaa keskitetysti vähintään puolet. Loput kustannukset rahoitetaan korkeakouluilta ja muilta jäsenorganisaatioilta saatavalla rahoituksella. Ajantasaista luetteloa Funet-jäsenorganisaatioista ylläpidetään Internet-sivulla: https://info.funet.fi/wiki/pages/viewpage.action?pageId=17760390 14.2.2014

3.1 Korkeakoulujen ja tutkimuksen tietoverkko Funet, tietohallinto- ja arkkitehtuuripalvelut B. Arkkitehtuuripalvelut ja korkeakoulujen tietohallinnon koordinaatiotehtävät. Tutkimuksen tuen ja hallinnon viitearkkitehtuurin kehittäminen ja ylläpito, korkeakoulujen tietomallin kehittäminen tutkimushallinnon osalta sekä korkeakoulujen näihin liittyvän yhteistyön tukeminen konsulttiresurssilla, sekä tähän liittyvät selvitykset erillisen työsuunnitelman mukaan. Digitalisoituvan opiskelun ja opetuksen tuen ja hallinnon viitearkkitehtuurin kehittäminen ja ylläpito, korkeakoulujen tietomallin kehittäminen opintohallinnon osalta sekä korkeakoulujen näihin liittyvän yhteistyön ja kansallisten palvelujen käyttöönoton (opintopolku.fi) tukeminen konsulttiresurssilla erillisen työsuunnitelman mukaan. 14.2.2014

3.1 Korkeakoulujen ja tutkimuksen tietoverkko Funet, tietohallinto- ja arkkitehtuuripalvelut B. Arkkitehtuuripalvelut ja korkeakoulujen tietohallinnon koordinaatiotehtävät. Korkeakoulujen tietomallin ja yhteentoimivuuden määritysten kehittäminen ja ylläpidon koordinaatio erillisen työsuunnitelman mukaan. Sisältää tietomallin teknisen kehitysalustan ylläpitämisen kohdissa B1 ja B2 ja muussa tässä sopimuksessa sovitussa työssä tehtävän yhteentoimivuuden edistämisen tarpeisiin. Sisältää tutkimuksen, opetuksen ja opiskelun tuen ja hallinnon alueita täydentävien tietomallin osien kehittämisen ja ylläpidon (talous, tilat, henkilöstö, jne.). Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmän toiminnan koordinointi ja tukeminen sekä korkeakoulujen ICT-palveluiden tavoitearkkitehtuurin luominen ylläpito. Tässä arkkitehtuurissa kuvataan CSC:n tuottamien koulutuksen ja tutkimuksen tietohallinto- ja tietoverkkopalveluiden tavoitetila ja rooli korkeakoulujen ICT-palveluiden kokonaisuudessa. Valopolut (sisältyy kohtaan A). KTPO:n maksama osuus kohdan 3.5. lisäpalvelusta A. 14.2.2014

3.2 Opetus- ja kulttuuriministeriön tietovarastopalvelut

3.2 Opetus- ja kulttuuriministeriön tietovarastopalvelut Tietovarastopalveluiden tavoitteena on välittää tietoja korkeakouluilta viranomaisille ja tulevaisuudessa myös korkeakoulujen välillä korkeakoulujen niin päättäessä sekä tuottaa OKM:n tarpeisiin Suomen korkeakoululaitoksen tilaa kuvaavaa raportointia. Palvelut edistävät korkeakouluja koskevan tiedon käyttöä ja vaikuttavuuden seuraamista. Tietovarastoinfrastruktuuria käyttäviin palveluihin kuuluu lisäksi tämän sopimuksen ulkopuolella rahoitettu opetushallinnon Vipunen-portaali ja - tietokanta. Tietovarastoinfrastruktuurin kulut jaetaan tällä vuosisopimuksella rahoitettavaan osuuteen ja erillisen sopimuksen mukaan rahoitettavaan Vipusen osuuteen. 14.2.2014

3.2 Opetus- ja kulttuuriministeriön tietovarastopalvelut Kota-extranet-käyttöpalvelu (CSC:llä palvelinlaitteiden kustannukset, käyttöjärjestelmät, varusohjelmistot ja näiden ylläpito). Kota-extranet-järjestelmän uusien sovellusversioiden asennukset testiin ja tuotantoon, laatupalaverien järjestäminen ja käyttötilastointi. Kota-extranet- sovelluksien ohjelmointi ei kuulu tähän sopimukseen (OKM ostaa ylläpidon Affecto Oy:ltä). Kota- extranetin ja Vipunen-tietovaraston välisten integraatioiden toteuttaminen Vipunen-tietovaraston osalta. Suorat tiedonkeruut korkeakouluilta (Vipunen) ja näihin liittyvien raportointirakenteiden (tietokantarakenteet, kuutiot, jne.) luominen Vipunen-tietovarastoon. CSC antaa KTPO:n käyttäjille tarvittavan tuen raporttien tekemiseen ja raporttien julkaisemiseen portaalissa. VIRTA-opintotietopalvelun ylläpito. Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon (VIRTA) ylläpitäminen tuotannossa (tekninen ylläpitäminen, korkeakoulujen tietolatausten toteuttaminen ja valvonta, tietoja kerääviä viranomaisia varten tehtävien siirtotiedostojen tuottaminen ja toimittaminen viranomaisille) sekä OKM:n asettaman tietovarannon ja tiedonkeruiden ohjausryhmän työn tukeminen. Sisältää viranomaistietovirtojen luomisen ja ylläpidon. 14.2.2014

3.2 Opetus- ja kulttuuriministeriön tietovarastopalvelut D. VIRTA-julkaisutietopalvelun kehittäminen. Kehitetään OKM:n julkaisutiedonkeruun korvaajaksi tiheästi (esim. joka päivä) korkeakoulujen tietojärjestelmistä päivitettävä tietovaranto. E. VIRTA-opintotietopalvelun jatkokehitys. Sisältää liikkuvuustietojen keruun, lokirekisterin kehityksen, KSHJ II -vaiheen tietotarpeet, KELAn ja Valviran tarpeet, korkeakoulujen oman käytön, joustavan tiedonkeruun, mahdollisen EMREX- hankkeen omarahoitusosuuden sekä muun sovittavan kehittämisen erillisen työsuunnitelman mukaan. F. Tietovarastoinfrastruktuurin kehittäminen (A–E ja G) (palvelinlaitteet, käyttöjärjestelmät, tietovarastoinnin ohjelmistot, ohjelmakoodi) ja ylläpito kohtiin A–E ja G liittyen. Dedikoiduista resursseista luopuminen sekä varmistuksen ja tilankäytön tehostaminen. Tietovarastoinfrastruktuurin ylläpidon ja kehittämisen kustannukset jaetaan tämän kohdan ja Vipusen kesken käyttöperusteisesti. 14.2.2014

3.2 Opetus- ja kulttuuriministeriön tietovarastopalvelut G. Bibliometriikkapalvelut. KTPO:n tilaamat bibliometriikkapalvelut erikseen sovitussa laajuudessa. H. Bibliometrinen laskenta (BIBCOM) Suomen Akatemian tarpeisiin (analyysikuutioiden tuottaminen eri aineistoista). I. Julkaisufoorumin tietoteknisten palvelujen kehittäminen, mm. panelistien (JFP) portaalin palveluiden jatkokehitys ja julkaisukanavatietokanta. J. Tutkijan identifiointi. Tutkijan identifiointiin liittyvät tehtävät, mm. selvitys ja toteutussuunnitelma. 14.2.2014

3.3 Tieteen ja kulttuurin kansallisen tietoinfrastruktuurin palvelut

3.3 Tieteen ja kulttuurin kansallisen tietoinfrastruktuurin palvelut Tieteen ja kulttuurin kansallisen tietoinfrastruktuurin palvelujen tavoitteena on tukea opetus- ja kulttuuriministeriön Avoin tiede ja tutkimus (ATT)- hanketta monella tasolla, strategiatasolta tutkijan palveluihin. Painopisteinä ovat ATT-hankkeen KTPO:n kanssa sovittujen osakokonaisuuksien toteutus sekä Kansallinen digitaalinen kirjasto (KDK) - hankkeen kanssa tehtävä yhteistyö ja palvelut (kuten Finna, AHAA ja Digitaaliarkisto). Palveluiden arkkitehtuurikehitystä, linjauksia ja resurssien sekä palveluiden käyttöä ohjataan ATT- ja KDK-hankkeiden ohjausrakenteilla. Vuoden alussa laatupalavereissa sovitaan toimintaprosesseista. 14.2.2014

3.3 Tieteen ja kulttuurin kansallisen tietoinfrastruktuurin palvelut A. Avoin tiede ja tutkimus (ATT) -hankkeen tukeminen. ATT-hankkeen poikkihallinnollisen yhteistyön tukeminen ATT-hankkeen tarvitsema viestintä. Tähän kuuluu ATT-hankkeen viestintäsuunnitelman mukainen aktiivinen hankeviestintä kohderyhmille ATT-hankkeen asiantuntijaryhmän ja työvaliokunnan ohjauksessa. Viestintäympäristönä käytetään avointiede.fi-sivustoa. ATT-hankkeen pääsihteerin tehtävät. ATT-hankkeen konseptien kehittäminen. ATT-hankkeen palveluostot ja kilpailutukset. ATT-hankkeen palvelutuotanto ja kehitys. Palvelut ovat: IDA-tallennuspalvelu, tutkimuksen tietoaineistot -hakupalvelu ETSIN, AVAA-alusta ja tutkimus-infrastruktuuritietopankki GIS: Paikkatietopalvelun kehitys osana ATT-hankkeen palvelukokonaisuutta 14.2.2014

3.3 Tieteen ja kulttuurin kansallisen tietoinfrastruktuurin palvelut B. Tietoinfrastruktuuripalvelut. Käyttäjäidentiteettien ja käyttövaltuuksien hallinta. CSC ylläpitää ja tarjoaa OKM:n korkeakouluille hankkimille palveluille käyttäjäidentiteettien (IDM) ja käyttövaltuuksien (REMS) hallintaa. Tietokantapalvelut. Tallennusympäristö (kattaen nauhatallennus-, levy- ja varmistuspalvelut) tietoteknisten laitteistojen, sovellusten, tietoverkkojen ja tietovarastojen hallinta ylläpito-, tietoturva- ja kehitystehtävät. 14.2.2014

3.3 Tieteen ja kulttuurin kansallisen tietoinfrastruktuurin palvelut C. Tietoinfrastruktuurin erillispalvelut. Finna: Kansallisen digitaalisen kirjaston (KDK) asiakasliittymän (Finna.fi) ylläpitotehtävät Kansalliskirjaston kanssa erikseen solmittavan sopimuksen mukaisesti AHAA: Yksityisarkistojen metatietopalvelun kehitys ja ylläpito AHJ: Kansallisarkiston tilanhallintajärjestelmän kehitys osaksi AHAA-palvelua Digitaaliarkisto: Kansallisarkiston digitaaliarkiston tuotantopalveluiden kehitys ja siirto D. Tietoinfrastruktuurin palveluihin liittyvien selvitystehtävien toteuttaminen. 14.2.2014

3.4 Tieteellisen laskennan palvelut korkeakouluille

3.4 Tieteellisen laskennan palvelut korkeakouluille Tieteellisen laskennan palvelujen tavoitteena on vahvistaa korkeatasoisen tieteellisen tutkimuksen edellytyksiä Suomessa. Palvelukokonaisuuden toiminnassa ja kehittämisessä hyödynnetään korkeakoulujen kanssa yhdessä tehtävää kokonaisarkkitehtuuripohjaista suunnittelua. Työssä huomioidaan RAKETTI-, KDK- ja TTA/TTA-hankkeissa kehitetyt yhteentoimivuuden periaatteet ja ratkaisut 14.2.2014

3.4 Tieteellisen laskennan palvelut korkeakouluille A. Laskentakapasiteetin tarjoaminen tieteen ja tutkimuksen käyttöön. B. Laskentaympäristöjen käytön tuki. C. Tieteellisten ohjelmistojen ja tietokantojen tarjoaminen tutkimuksen käyttöön. D. Ohjelmistoympäristöjen, sovellusten ja työkalujen kehittäminen avoimen lähdekoodin periaatteella. E. Tieteellisen laskennan asiantuntijapalvelut ja koulutus korkeakoulujen tutkijoille ja opiskelijoille. F. Dataintensiivisen laskennan palveluiden kehitys ja tuki. 14.2.2014

3.4 Tieteellisen laskennan palvelut korkeakouluille G. Kotoistus-palvelu. CSC toteuttaa Kotoistus-hankkeen, jonka tavoitteena on varmistaa, että tietotekniikan kansainvälisissä standardeissa huomioidaan Suomessa puhuttujen kielten kieli- ja kulttuurisidonnaisuudet. H. Tieteellisen laskennan kokonaisarkkitehtuuripohjainen suunnittelu. I. Asiakasraportointi ja -hallinta ja benchmarking-yhteistyö. J. Tutkimusinfrastruktuurin ICT-toteutuksen asiantuntijatyö. Kansainvälisten tutkimusinfrastruktuurien valmistelujen seuranta ja suunnittelu. Tieteellisen laskennan yhteistyöfoorumin tavoitteiden tukeminen. K. Palvelukokonaisuuteen liittyvien palveluiden asiakkaiden hallinta. 14.2.2014

3.5 Korkeakouluille tuotettavat erillisrahoitettavat lisäpalvelut A. Valopolkuyhteydet, varayhteydet, reititinpalvelut ja muut lisäyhteydet. Valopolkuyhteyksien rakentaminen ja ylläpito suuritehoista tiedonsiirtoa vaativiin erityistarpeisiin sekä Funet-jäsenten toimipisteiden ja kampusten yhdistämiseksi. KTPO osallistuu lisäyhteyspalveluiden kustannuksiin korkeakoulujen osalta 40 % osuudella ja reititinpalvelun kustannuksiin 20 % osuudella. Ministeriön kustannukset sisältyvät sopimuksen kohtaan 3.1 A1 B. Muut erikseen sovittavat tämän sopimuksen piiriin kuuluvat verkon lisäpalvelut, joiden kustannuksiin KTPO ei osallistu. Esimerkiksi jotkin tiedostojen tallennukseen, synkronointiin, hallintaan, jakamiseen ja yhteistyökäyttöön liittyvät palvelut. 14.2.2014

3.5 Korkeakouluille tuotettavat erillisrahoitettavat lisäpalvelut C. Korkeakoulujen opintohallinnon järjestelmien yhteentoimivuutta, tietojen yhteismitallisuutta ja opiskelijoiden liikkuvuutta tukeva opintohallinnon palvelukokonaisuus. Palvelujen rahoituksesta sovitaan erikseen vastaavien korkeakoulujen ja konsortioiden valtuuttamien tahojen kanssa. D. Korkeakoulujen strategiseen johtamiseen suunnattu ja tietojen yhteismitallisuuteen tähtäävä korkeakoulujen tietomalliin pohjautuva tietovarastopalvelu. Palvelun rahoitus sovitaan erikseen palvelua käyttävien korkeakoulujen kesken. E. Tietoteknisen infrastruktuurin palvelut CSC:n datakeskuksissa. CSC voi tarjota näitä palveluja korkeakouluille silloin, kun ne tukevat tietohallintolain tarkoittamaa yhteentoimivuutta koulutuksen, tieteen ja kulttuurin kohdealueella. F. Hankkeiden koordinointipalvelu korkeakoulujen toimeksiannosta silloin, kun tämä tukee tietohallintolain tarkoittamaa yhteentoimivuutta koulutuksen, tieteen ja kulttuurin kohdealueella. G. Korkeakoulujen kirjastojärjestelmien laitteistoympäristöjen käyttöpalvelut kuuluvat tämän sopimuksen piiriin. CSC sopii erikseen rahoituksesta asianomaisten konsortioiden valtuuttamien tahojen kanssa. 14.2.2014

3.5 Korkeakouluille tuotettavat erillisrahoitettavat lisäpalvelut H. Lisämaksulliset kapasiteettipalvelut (laskenta-, tallennus- ja pilvipalvelut). CSC voi tarjota kapasiteettipalveluja korkeakouluille kansallisten ja kansainvälisten tutkimusinfrastruktuurien tai tutkimusyhteisöjen käyttöön. I. HAKA-federaation koordinointi, kehittäminen ja ylläpito.tähtäävä korkeakoulujen tietomalliin pohjautuva tietovarastopalvelu. J. Eduuni-palveluympäristön kehittäminen, ylläpito ja hallinnointi verkostomaisen työskentelyn mahdollistajana koulutuksen, tieteen ja kulttuurin kohdealueella. CSC laskuttaa Eduuni-palveluympäristön palveluiden käytöstä kohdealueen organisaatioita (ml. OKM) käytön määrän mukaan. 14.2.2014

Sopimuksen kustannusrakenne Palvelukokonaisuus Kustannukset 3. 1 Korkeakoulujen ja tutkimuksen tietoverkko Funet, tietohallinto- ja arkkitehtuuripalvelut 3 581 170 Opetus- ja kulttuuriministeriön tietovarastopalvelut 2 198 444 Tieteen ja kulttuurin kansallisen tietoinfrastruktuurin palvelut 3 803 144 Tieteellisen laskennan palvelut korkeakouluille 8 418 296 VUOSISOPIMUS YHTEENSÄ 18 001 054 14.2.2014

Sopimuksen ”veropuumalli” https://extras.csc.fi/csctree/okmcsc2015/ 14.2.2014

Vuosisopimus yhteensä 18,0 milj.euroa 2,2 3,8 8,4 OKM:n tietovarasto- palvelut 3,5 Tieteen ja kulttuurin kansallisen tietoinfra-struktuurin palvelut Tieteellisen laskennan palvelut Funet, tietohallinto- ja arkkitehtuuripalvelut

Sopimuksen tärkeimmät ohjausrakenteet 3.1 Korkeakoulujen ja tutkimuksen tietoverkko Funet, tietohallinto- ja arkkitehtuuripalvelut Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä 3.2 Opetus- ja kulttuuriministeriön tietovarastopalvelut Avoimen tieteen ja tutkimuksen asiantuntijaryhmä 3.3 Tieteen ja kulttuurin kansallisen tietoinfrastruktuurin palvelut Tieteellisen laskennan yhteistyöfoorumi 3.4 Tieteellisen laskennan palvelut korkeakouluille

Tieteellinen laskenta Tietoinfra FUNET VIRTA & tiedonkeruut Tieteellisen laskennan yhteistyöfoorumi Arkkitehtuurit ohjaavat Keskitetyt (ICT) palvelut Opetushallitus: CSC: Koulutustiedotus, haku ja valinta Tieteellisen laskennan kokonaisarkkitehtuuri Tieteellinen laskenta Avoimen tieteen ja tutkimuksen asiantuntijaryhmä Tietoinfra Kansalliskirjasto: FUNET Kirjastojärjestelmät Tutkimuksen kokonaisarkkitehtuuri (ATT) VIRTA & tiedonkeruut Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmäohjausryhmä Korkeakoulujen ICT-palveluiden nykytila ja tavoitetilakuvaus Tutkimuksen tuen ja hallinnon viitearkkitehtuuri x y Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä Korkeakoulujen itse/yhdessä tuottamat ICT pavelut KK: KK: ”Yhteinen kieli” Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto xx xx Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tuen ja hallinnon viitearkkitehtuuri xx xx KK: … … xx Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon yhteistyöryhmä xx …

Raportointikäytännöt CSC raportoi KTPO:lle neljännesvuosittain saavutetut tulokset ja resurssien käytön KTPO:n nimeämille palvelukokonaisuuksien vastuuhenkilöille palvelukokonaisuuksien vastuuhenkilöiden laatupalaverit CSC informoi puolivuosittain KTPO:lle myös käynnissä olevista tutkimusavustuksilla tehtävistä kehityshankkeista KTPO voi pyytää CSC:ltä raportointia muutoinkin toiminnan ohjauksen ja seurannan sitä edellyttäessä. 14.2.2014

Sopimuksen vuosikello 14.2.2014

Palvelukokonaisuuksien vastuuhenkilöt 3.1 Korkeakoulujen ja tutkimuksen tietoverkko Funet, tietohallinto- ja arkkitehtuuripalvelut Ilmari Hyvönen, OKM ja Janne Kanner, CSC 3.2 Opetus- ja kulttuuriministeriön tietovarastopalvelut Jukka Haapamäki, OKM ja Antti Mäki, CSC 3.3 Tieteen ja kulttuurin kansallisen tietoinfrastruktuurin palvelut Juha Haataja, OKM ja Tiina Kupila-Rantala, CSC 3.4 Tieteellisen laskennan palvelut korkeakouluille Sami Niinimäki, OKM ja Pekka Lehtovuori, CSC