KANDIRYHMÄ KEMIAN LAITOKSELLA Johanna Kärkkäinen Mentori: Leena Kaila Opintori 10.5.2012.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Lukupiiri: Tehtävien purku
Advertisements

Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen NOPS – hankkeen alueseminaari NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa.
Tohtoriopinnot CMT:ssä Pekka Isotalus Kaikki kuuluvat •Tampereen yliopiston tutkijakoulu •Viestinnän, median ja teatterin tohtoriohjelma •Oppiaineet:
Kevään 2010 aloitus Edutool-opinnot Maanantain ohjelma • klo Edutool-opintojen kevät ja muistellaan myös syksyä/ Niina • klo
KORIPALLON PERUSASIAT
Opinnäytetyöprosessi
Kandiseminaarin ryhmätyöskentely Kevätlukukausi 2007.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
OpinTori Marjatta Jomppanen Giellagas-instituutti.
Markku Salakka KTK 258 ALAKOULUN USKONTO Markku Salakka KTK 258.
Avainopistojen Lake-hanke ”Avainhanke II”
Tieteellisen tekstin kirjoittamisvaiheet
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
Minä oppijana 1 ov..
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Palautetaidot ja opponointi
ORIENTOIVA KURSSI Johdanto. TEHTÄVÄÄN KÄYTETTÄVÄ AIKA  Sisältöön ja tehtävään perehtyminen oppitunnilla 75 min  Kirjoitustyö kotona 60 min  Ryhmätyö.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Teoriaosan suunnittelu
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Opinnäytetyö Rautalankamalli
Tutorkoulutus I vaihe Tervetuloa Tutortoiminnan tavoitteet Lisätä opiskelijan itseohjautuvuutta, parantaa opiskeluilmapiiriä ja motivaatiota, tuoda.
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
SLOP150 Tekstiseminaari 4 op KL, 28 t kontaktiopetusta + 20 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
Opintori 2012 Juha Saunavaara, historiatieteet ja Japani-opinnot.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
750696S Maisteriseminaari Laajuus 4 op / 107 h opiskelijan työtä
SYVENTÄVIEN OPINTOJEN OHJAUSRYHMÄ OSANA LÄÄKETIETEEN TIETEELLISTÄ OPETUSTA Dos. Kirsi Sipilä Oulun yliopisto Hammaslääketieteen laitos Opintori
Koulutuksen laadun kehittäminen
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Tuotantotalouden osasto Henna Paananen & Mirja Väänänen Tutkimuspainotteinen kandidaatinseminaari Opintori Henna Paananen Mirja Väänänen.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
Kati UtriainenOpinTori Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäohjaus kandidaatintutkielmassa TtL, assistentti Kati Utriainen TtT, yliassistentti Sanna-Mari.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Opintojen kuormittavuus Opiskelijoiden näkökulma kurssien välisiin eroihin.
Tieteentekijän peruskurssi Syksy 2012 Ryhmät 1-3.
Vastavalmistuneen puheenvuoro Risto Laine
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
EK102b Uuden testamentin teologia
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
RAPORTTIEN JA WWW-SIVUJEN OHJEET Projektityökurssi KLTITE05OH/SU.
Viestintä ja johtaminen: esimiesviestintä
Fysiikan laudaturseminaari k-2004 Tieteellisen esityksen kokonaisuus taustatyö: tiedon haku, ymmärtäminen ja oleellisen aineksen erottelu taustatyö: tiedon.
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
Kokemusten vaihtoa ja keskustelua
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
PBL-OPINTOJAKSON LUOMINEN VERKKOTOTEUTUKSENA
KANDIDAATTISEMINAARI JA TUTKIELMA KATVRA30 (10 op) Syyslukukausi 2017
Tutkielman teko-ohjeet
Työelämän tekstejä sähköposti.
Tuukan ja Siskon seikkailut gradumaailmassa
Tieteellisen kirjoittamisen kurssi
CHEM-A1100 Teollisuuden toimintaympäristö ja prosessit I Harjoitustyö
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Tutkimusluonteisen opinnäytetyön prosessi
Kirjallisuusterapia.
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Metallurgian seminaari
Esityksen transkriptio:

KANDIRYHMÄ KEMIAN LAITOKSELLA Johanna Kärkkäinen Mentori: Leena Kaila Opintori

Sisältö Taustaa Kandidaatin tutkielma Kandiryhmätoiminnan tavoitteet Tapaamisten sisältö Opiskelijoiden palaute Yhteenveto 2

Taustaa Kandiryhmää tarjottiin ensimmäistä kertaa kandidaatin tutkielmaa kirjoittaville opiskelijoille. Osallistuminen oli vapaaehtoista. Tapaamiset aloitettiin kemian kirjallisuus ja viestintä -kurssin jälkeen. Tavoitteena antaa: Vertaistukea ja Prosessiohjausta tutkielman tekemiselle. 3

Kandidaatin tutkielma Aineopintotasoinen kirjallisuustutkielma Aihe voi olla yleinen tai tieteellinen Aiheen opiskelija hakee esim. professorilta Materiaalin tutkielmaan opiskelija hankkii itse Laajuus on n. 30 viitettä, tekstiä n sivua Tehdään yksin 4

Osaamistavoitteet Opinto-oppaan mukaan tutkielman suoritettuaan opiskelija osaa: etsiä kemian kirjallisuudesta ja tieteellisistä artikkeleista tutkimusaiheeseen liittyvää keskeistä, tieteellistä tietoa arvioida ja jäsennellä tietoa esittää tiedon johdonmukaisena ja asiallisena kokonaisuutena. 5

Kandiryhmän tavoitteet Hyvän ilmapiirin luominen >> vertaistuki! Opinnäytetyöprosessin eri vaiheiden läpikäyminen. Tutkielmassa arvioitavien asioiden esille nostaminen, jotta opiskelijat tiedostavat ne jo työtä tehdessään. Tukea opiskelijaa tekemään opinnäytetyötään oman aikataulunsa ja tutkimussuunnitelmansa mukaisesti. Tieteellisen kirjoittamisen opetteleminen Vertaiset lukevat ja kommentoivat toistensa tekstejä Auttaa opiskelijaa tiedostamaan substanssi-, prosessi- ja vuorovaikutusosaamisensa kehittyminen prosessin aikana. 6

Omat tavoitteeni Ohjaajaidentiteetin vahvistuminen Kehittää ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitoja Suunnitella prosessiohjaamisen kokonaisuus helpottamaan opinnäytetyön etenemistä ja ohjaamista Kerätä palautetta tapaamisista 7

Tapaamisten sisältö 1. Tutustuminen ja sitoutuminen ryhmään. Opiskelijoiden toiveet ryhmän toiminnalle. 2. Tutkielman arviointi, opiskelijan omat tavoitteet ja aikataulutus, geneeriset taidot. 3. Kirjallisuuteen perehtyminen, hakuohjelmat ja –sanat, viitteiden laatu. 4. Artikkelin lukeminen ja muistiinpanot. 5. Kirjoittaminen Kirjoittamiseen liittyvät, mieltä askarruttavat asiat. 12. Millainen on hyvä seminaariesitelmä & yhteenveto kuluneesta vuodesta. 8

Tapaamisten rakenne Ennakkotehtävä Tapaaminen tietyn teeman merkeissä keskustellen Jokainen asettaa omat välitavoitteensa seuraavaa kertaa varten Kandikirje kasaa yhteen tapaamisen ajatukset muistuttaa seuraavasta tapaamisesta ja siihen liittyvästä ennakkotehtävästä 9

Opiskelijoiden palaute Kirjallista palautetta kerättiin 3 kertaa talven aikana Suullista palautetta kerättiin joka kerta Ryhmältä odotettiin sitoutumista kandin tekemiseen: Olisi kiva, että muut etenisivät samaan tahtiin, tulisi tsemppi päälle! Ja kirjoitusten läpikäymistä ryhmän kesken. 10

Mikä tapaamisissa on edistänyt tutkielman tekoa? Info kandista ja sen arvioinnista, keskustelut wordin ja hakuohjelmien käytöstä, ”irtotieto”.. Tavoitteiden asettaminen. Vertaisten tapaaminen: Sama tilanne ja samat ongelmat  saa tukea, neuvoa ja kannustusta. Hyvää on ollut sopivan kokoinen ryhmä, ryhmähenki ja ryhmän paine sekä hyvä ja helposti lähestyttävä vetäjä. 11

Otteita eilisestä tapaamisesta Mikä on ollut haastavinta tutkielman teossa? Alkuun pääseminen Ajan löytäminen ja välillä motivaation puute Tekstin työstäminen Tosi mukava ja hyödyllinen ”kurssi”. Lähes jokainen tapaaminen on antanut jotain uutta ja hyödyllistä tietoa. Toivottavasti ryhmä on tullut jäädäkseen! 12

Yhteenveto Kirjallisuus ja viestintä –kurssi tullaan siirtämään loppusyksyyn ja muutetaan intensiivikurssiksi. Kandiryhmän tapaamiset aloitetaan lomittain em. kurssin kanssa ja tapaamisia jatketaan säännöllisin väliajoin keväällä. Vapaaehtoinen toiminta ”pakolliseksi”. Haasteena saada opiskelijat asettamaan itselleen sopivia aikataulutavoitteita 13

KIITOS! 14