Tekstin teko Tuula Marila 12.9.2004.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
Advertisements

JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ.
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi foorumi ja kuinka kommentoida foorumiin. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Mitä on kirjoittaminen? (s. 55)
Eeva-Leena Aittoniemi
STK500 / AtmelIR -näppäimistö / Pieka IR -Näppäimistö •Internet –osoitteet •Laitteistokuvat •Testaussuunnitelma ja testitapaukset •Oskilloskooppikuvat.
Preppaus ENA 4.
Päivän erikoinen ÄI1.
Tieteellisen tekstin kirjoittamisvaiheet
Työssä kirjoittaminen
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
VTT TECHNICAL RESEARCH CENTRE OF FINLAND SYSTEEMINEN NÄKÖKULMA ASIANTUNTIJAYHTEISTYÖHÖN Systeemiälytapaaminen Kristiina Hukki.
Kommentti ÄI1.
Miten kirjoitan verkkoon? Vammaispalvelujen käsikirja sosiaaliportti.fi Hanna Heikkonen.
Palautetaidot ja opponointi
TEKSTITYYPIT RK s. 238.
Palautetaidot ja opponointi
Runo tekstitaidon kokeessa
Eheää tekstiä Kieli ja tekstit 1, sivut
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
AMK:iden suomen kielen ja viestinnän opettajien työseminaari Oulussa Insinööriopiskelijoiden asiantuntijaesitysten palautteet lukuvuosina 2009–2011.
Juttuja (verkko)lehteen. Metakka Mediataitoja oppimaan/ mediataitoja kaikille ( OPH:n tukema mediakasvatushanke Saimaan mediakeskuksen.
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Tuula Marila PROSESSIKIRJOITTAMINEN. Tuula Marila Kirjoittaminen on monivaiheinen prosessi 1.Valmistautuminen -muistin virkistäminen ja.
Puhu parin kanssa! Mitä sinä teit viikonloppuna?
Vastavalmistuneen puheenvuoro Risto Laine
Kielen- ja tekstinhuoltoa
Tieteellinen kirjoittaminen 1 Tuula Marila / kevät 2010
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Essee on kirjoitelma, jossa on paljon kirjoittajan omia ajatuksia.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Etsi ensin predikaatti.
Äidinkieli 2 Puheenvuoroteoriaa. Puhuminen Seuraavassa yleistä teoriaa, tietoiskuohjeet s. 12.
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
Puheviestintä 2 Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka.
Otsikkoesseen kirjoitusprosessi. Prosessin työvaiheet 1. Aineistoon ja tehtävänantoihin tutustuminen 2. Valitun tehtävän avaaminen 3. IDEOINTI 4. Näkökulmien.
RAKENNE TARKOITUKSEN MUKAAN! Asiatekstin tyypillisiä rakennemalleja 1 Sari Toivakka.
KIRJALLINEN ILMAISU Tervetuloa! FM Kaisa Heinlahti Kurssin materiaalit verkossa Google: matskut helsinki.
Päättötyön kirjoittamisesta 2 Kirjoittamisprosessin pohjaksi / Oulun Yliopisto KIRJOITTAMINEN PROSESSINA / Outi Mikkola.
AI8 Tekstin keinot, uutinen Tekstin keinot Kappalejaolla voidaan auttaa lukijaa hahmottamaan tekstiä ja sen pääkohtia. – Kappaleen alussa tulee.
Ohjeet Kandidaattiseminaariin integroitu kypsyysnäytesuorittaminen
Runous.
9lk kirja-analyysi.
Asiatekstin rakennemalleja
Ideoinnista ja suunnittelusta liikkeelle!
Tutkielman teko-ohjeet
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
Työelämän tekstejä sähköposti.
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
Mitä tehtävänanto voi määrätä?
Sidosteisuus Tekstin koossa pitävää liimaa!.
Asiatekstin rakennemalleja
Tekstin kokonaisrakenne ja argumentointi
Tietoa välittävä puheenvuoro
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
Asiatekstien tyylilaji: asiatyyli
ESSEE.
Aineistosta kirjoittaminen
Kielen- ja tekstinhuoltoa
E-aineistojen saavutettavuus Mitä sisällöntuottajien pitäisi tietää?
KUINKA VALITSEN OBJEKTIN MUODON ?
Kirjallisuusterapia.
Tekstipaja II Aalto-yliopisto, ELECin kandiseminaarit, syksy 2017
Aalto-yliopisto, ELECin kandiseminaarit, syksy 2017 Kaisa Ranta
Kirjoittamisen perusoppeja
CLT132 Tehtävät (viikko 2).
Esityksen transkriptio:

Tekstin teko Tuula Marila 12.9.2004

Millainen on hyvä teksti? Riittääkö, että pilkut ovat paikoillaan? Tärkeämpää on tarkastella tekstiä kokonaisuutena 1. Hyvä teksti täyttää tehtävänsä 2. Lukija oivaltaa sen funktion 3. Teksti on tekstilajinsa mukaista 4. Kirjoittajan pyrkimys tulee esille Tuula Marila 12.9.2004

Hyvä teksti on ymmärrettävää A) teksti muodostaa loogisesti etenevän kokonaisuuden käsitellyt asiat liittyvät toisiinsa = koherenssi (vrt. Hallidayn 3 tasoa) B) teksti on sidosteista (koheesio) metateksti kytkentäsanat selkeät viittaukset luonteva sanajärjestys Tuula Marila 12.9.2004

Tekstin informaatiorakenne TEEMA = NP finiittiverbin edellä REEMA = kaikki finiittiverbin jäljessä Luonteva informaatiorakenne: tuttu asia teemassa uusi asia reemassa Tuula Marila 12.9.2004

Tekstin informaatiorakenne teema – reema Leena on opettaja. Hän asuu Hyvinkäällä. Hänellä on kaksi lasta ja kissa. Viime viikolla hän osti auton. Kalevala on hyvä esimerkki eeppisestä runoelmasta. Eeppiset runoelmat sisältävät tavallisesti pitkän kertomuksen. Kertomus on yleensä muodoltaan tietynlainen. Tuula Marila 12.9.2004

Käytännön ohjeita tekstin tekoon Tuula Marila 12.9.2004

Tekstin teko prosessina valmistautuminen suunnittelu tiedon keruu sisällön valinta käsittelyjärjestyksen suunnittelu kirjoittaminen muokkaaminen palautteen hakeminen viimeistely Tuula Marila 12.9.2004

Suunnittelun apuvälineitä LISTA MIELLEKARTTA KUUTIOINTI Kuution tahot: Kuvaile! Vertaile! Yhdistele! Sovella! Analysoi! Valitse hyviä/huonoja puolia! Perustele valintasi Tuula Marila 12.9.2004

Muokkaaminen Tee tekstistä kiinnostava sisällytä siihen - liikettä - sanottavaa - ilmaisullista kekseliäisyyttä Teknisesti taidokas kirjoitus - ottaa vastaanottajan huomioon - havainnollistaa yksityiskohdilla - on rytmikäs (rakenteen ja muodon hallinta) - on oikeakielistä Tuula Marila 12.9.2004

Revising Revisingilla tarkoitetaan taaksepäin katsomista ja eteenpäin suuntautumista Kirjoituksen tarkastelu ei ole lineaarista vaan kirjoitusta on tutkittava kokonaisuutena MITEN? Siten, että kiinnität huomion: * aiheen rajaamiseen (näe metsä puilta) * kohokohtien miettimiseen (fokusointiin) * olennaisten kohtien korostamiseen * alun ja lopun parantamiseen * jaksottelun hiontaan Tuula Marila 12.9.2004

Hyödynnä kirjoitustaitoasi Seuraavat harjoitukset ovat hyödyksi: lauseen laajentaminen kappaleiksi (ideavirke) tekstin yhtenäisyyden parantaminen (koheesio) havainnollistaminen oikeakielisyysharjoitukset Tuula Marila 12.9.2004

Tekstin viimeistely Ajatukset hiotaan lukijaa varten selkeään muotoon Kiinnitä huomio: kieliasun viimeistelyyn rakenteeseen tyyliin Tarkista lopuksi, että: otsikko kattaa koko tekstin sanoman jokainen kappale kytkeytyy edelliseen kappaleeseen lopussa tiivistetään kaikki otsikossa esiin tulleet asiat. Tuula Marila 12.9.2004

TEKSTIN RAKENNE JA SELKEYS ERILAINEN TEKSTI - ERILAINEN JÄRJESTYS aikajärjestys aihepiirijärjestys ongelmanesittämisjärjestys kärkikolmiomalli assosiaatiojärjestys Tuula Marila 12.9.2004

ASIOIDEN VÄLISET SUHTEET Luetteloiva (ja, myös, samoin, toiseksi) Vertaileva (kuin, ikään kuin, verrattuna) Vastakkainen (mutta, vaan, sen sijaan) Syy-seuraus (koska, siksi, sen tähden) Aikasuhde (kun, sitten, tällöin) Ehtoja asettava (jos, mikäli) Päättelevä (joten, siten, niinpä, siis) Tavoitteita ilmaiseva (jotta, -miseksi) Tuula Marila 12.9.2004

LUKIJAYSTÄVÄLLINEN TEKSTI kertausta Näkökulma kohderyhmän mukaan Kappaleet etenevät tutusta uuteen Lauseet etenevät tutusta uuteen Metateksti Konkreettiset sanat Dynaamiset verbit Kielikuvat Tuula Marila 12.9.2004

HYVÄN TEKSTIN OMINAISUUDET Tuula Marila 12.9.2004

KIRJOITTAMINEN TYÖPROSESSINA Linnakylä - Mattinen - Olkinuora Tuula Marila 12.9.2004

Prosessi pähkinänkuoressa Varaa tarpeeksi aikaa. Mieti, kenelle kirjoitat. Millaisen kuvan haluat antaa itsestäsi? (Asetu toisen housuihin.) Mitä haluat sanoa? (Mikä on tekstisi keskeinen sisältö.) Helpota sisällön suunnittelua. Helpota jäsennyksen suunnittelua (loogisuus). Aloita kirjoittaminen helpoimmasta kohdasta. Pyydä palautetta. Muokkaa tekstiäsi säälittä. tarkista, että teksti palvelee asettamaasi tarkoitetta. Viimeistele kieliasu. Hanki palautetta myös todellisilta lukijoilta. opettele tuntemaan prosessisi. Tuula Marila 12.9.2004

LUKIJAN HYVÄ - KIRJOITTAJAN HYVÄ Teksti saavuttaa tavoitteensa Tekstin osat kytkeytyvät toisiinsa Tekstin jaksotus tärkeimmän mukaan Tekstin yhteydet maailmaan Tekstin sävy tilanteen mukaan Teksti on argumentoivaa Tekstissä lauseet etenevät tutusta uuteen Tuula Marila 12.9.2004

Palautteen tekemisen avuksi Tartu konkreettisiin kohtiin. Esitä vaihtoehtoja. Ole hienotunteinen. Mikä on yleisvaikutelmasi? Miten teksti täyttää tehtävänsä? Onko tekstin sävy onnistunut? Onko tekstin jäsentely selkeä? Ovatko kappaleet rakenteeltaan loogisia? Voitko seurata tekstin juonta helposti? Ovatko käsitteet tekstin tarkoitukseen sopivia? Onko käsitteitä käytetty johdonmukaisesti? Onko sanonta täsmällistä ja ymmärrettävää? Tuula Marila 12.9.2004

Tekstin tekeminen ryhmässä Sopikaa tavoitteesta Sopikaa tyylistä ja sävystä Pitäkää aivoriihi (käyttäkää miellekarttaa tai asialistaa) Päättäkää sihteeristä (vai tehdäänkö tilkkutäkkiteksti) Kokoontukaa muokkaamaan ensimmäistä luonnosta sähköposti on hyvä kokoontumispaikka Päättäkää, kuka tekee viimeistelyn Keskustelkaa tekstin ulkoasusta Hankkikaa palautetta Yhtenäistäkää kieliasu Huom! Järjestys ei välttämättä ole tämä. ANNA ALITAJUNNALLE AIKAA! Tuula Marila 12.9.2004

LÄHTEET Halliday 1984. An introduction to functional grammar. Heikkinen 1999. Ideologinen merkitys. Heikkinen ym. 2000. Teksti työnä, virka kielenä. Hirsjärvi ym. 2000. Tutki ja kirjoita. Iisa ym. 1997. Tekstintekijän käsikirja. Itkonen 2000. Uusi kieliopas. Kangasharju & Majapuro, 1999. Tutkimusraportin kirjoittaminen. Kortetjärvi-Nurmi ym. 2002. Yrityksen viestintä. Lonka ym. 2000. Taitava kirjoittaja. Miettinen 1988. Toimitustyö. Pääkkönen & Varis 2000. Kriittinen lukutaito. Ventelä – Kesseli – Eronen 2007. Uusi kieliopas. Tekstit ja tehtävät. Tuula Marila 12.9.2004