Ajankohtaista tuloksellisuusrahoituksesta Suomen Oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry 27.10.2010 Lea Juhola.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Jyväskylän koulutuskuntayhtymän
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
M M o o V V E E Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen Modeling Vocational Excellence.
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Kauppakatu 28 B 3.krs, (Kauppakeskus Aapeli)
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
UUDENKAUPUNGIN AMMATTIOPISTO NOVIDA
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Opso ry kevätseminaari Opetusneuvos Mari Pastila-Eklund.
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Suomalainen koulutusjärjestelmä
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Tervetuloa 9.Lk jatkokoulutusvanhempainiltaan. Aikataulu 2009 Elokuu –Ohjauskeskustelut alkavat Syyskuu –Työpaikan hankkiminen ja valmistautuminen työelämään.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Reimari 2 Työvoimahallinnon toimenpiteet
Maaseutuopiston aikuiskoulutus Maaseutuopetuksen johtokunta
KESKI-POHJANMAAN OPPISOPIMUSTOIMISTO Pentti Paananen
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
Laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
Yliopistojen uusi rahoitusmalli TEKin näkemyksiä
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATILLISTEN PERUSTUTKINTOJEN KEHITTÄMISEN PERIAATTEET OPM:n päätös (dnro 2/502/2008) Marja Hollo Tampere
Valtionosuusuudistus 2010
1 Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuusseminaari Järvenpää Pasi Rentola.
TUOTTAVAA YRITYSTEN PALAUTTEENHALLINTAA Suomen Yrittäjät Yrittäjyysalan tutkintotoimikunta Yrittäjäkoulutuksen vaikuttavuus.
Kriittinen menestystekijämittari/arvioinnin kriteeritavoiteseurantavastuu Opiskelijoiden työllistyminen Kyselyt valmistuville opiskelijoille Tuloksellisuusrahoitus,
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisemistä ja keskeyttämistä koskeva tutkimus Simo Aho.
Suomen koulutusjärjestelmä
Ammatillinen koulutus ja Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT OPPIPAIKKA TYÖSSÄOPPIMISEN LAAJENTAMINEN TUTKINTOON JOHTAVALLA OPPISOPIMUSKOULUTUKSELLA.
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUS
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Kuopio Mari Pastila-Eklund.
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
Kunnan valtionosuusrahoitus 2014 Lähde: Suomen Kuntaliitto Jouko Heikkilä.
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATILLISTEN REHTORIEN NEUVOTTELUPÄIVÄT Ammatillisen koulutuksen rahoitus ja tiedonkeruu – ajankohtaiskatsaus Laskentapäällikkö.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
VALMA ja TELMA – kenelle ja miten?. Taustaksi toisen asteen tutkinto edellytys jatko-opinnoille ja/tai siirtymiselle työelämään – tavoite, että kaikki.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Ajankohtaista ammatillisesta koulutuksesta Johtaja Mika Tammilehto Ammatillisen koulutuksen yksikkö
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisy ja keskeyttäminen: valikoituja tuloksia Simo Aho Ari Mäkiaho.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
1 Ammatillisen lisäkoulutuksen tuloksellisuusrahoitus Ammatillisen koulutuksen tulosrahoituksen neuvottelukunnan kokous
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Erilaisia vaihtoehtoja….
Tuloksellisuusraha osana ammatillisen koulutuksen rahoitusta
ABISTA YLIOPPILAS Tiedotekirje kokelaille YTL:n sivustolla
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Läpäisyn tehostamisohjelman tulokset
Yhteiset tutkinnon osat
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Esityksen transkriptio:

Ajankohtaista tuloksellisuusrahoituksesta Suomen Oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Lea Juhola

VAIKUTTA -VUUS (55 %) PROSESSIT (28 %) HENKILÖSTÖ (17 %) Sijoittuminen jatko- opintoihin(15%) Sijoittuminen työelämään (40%) Keskeyttämisaste (15 %) Tutkintojen läpäisyaste (13 %) Henkilöstön kehittäminen (6 %) Muodollinen kelpoisuus (11%) TULOSINDEKSITULOSINDEKSI MITTARIT TULOSRAHOITUS- INDEKSI Nykymalli: Ammatillisen peruskoulutuksen tulosrahoitus vuonna 2010

VAIKUTTA -VUUS (90 %) HENKILÖSTÖ (10 %) Vaikuttavuus (90 %) -sijoittuminen työelämään -sijoittuminen jatko-opintoihin -keskeyttäminen -tutkinnon suorittaminen Vaikuttavuus (90 %) -sijoittuminen työelämään -sijoittuminen jatko-opintoihin -keskeyttäminen -tutkinnon suorittaminen Henkilöstön kehittäminen (3 %) Opettajien kelpoisuus (7 %) TULOSINDEKSITULOSINDEKSI MITTARIT TULOSRAHOITUS- INDEKSI Uudistettu malli: Ammatillisen peruskoulutuksen tulosrahoitus vuonna 2011

Ammatillisen peruskoulutuksen tulosrahoitus vuonna 2010 Tulosrahoituksen osuus 2 % Porrastus 2/3 tulosindeksin laskennassa mukana olevista Oppilaitosmuotoinen – ops- perusteinen amm. peruskoulutus Oppisopimuskoulutus – ops-perusteinen amm.perusk. – näyttötutkintona suoritettava amm. perustutkintoon valmistava koulutus Mittaamisen kohteena tutkinnon suorittaneet Ei säädelty järjestäjän tulosrahoituksen enimmäismäärää vuonna 2011 Tulosrahoituksen osuus 3 % Porrastus 4/5 tulosindeksin laskennassa mukana olevista Oppilaitosmuotoinen – ops-perusteinen amm. peruskoulutus – näyttötutkintona suoritettava amm. perustutkintoon valmistava koulutus Oppisopimuskoulutus – ops-perusteinen amm. perusk. – näyttötutkintona suoritettava amm. perustutkintoon valmistava koulutus Mittaamisen kohteena opiskelijat Jos porrastus ylittää 10 %, ylittävästä osuudesta väh. 33 %

Tulosrahoitus ammatillisessa koulutuksessa Laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta (1705/2009) 25 § ja 27 § Asetus opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta (1766/2009) 5-8 § ja §

Ammatillisen peruskoulutuksen tulosrahoitus vuonna 2011 Tarkastelujoukko Koulutuksen järjestäjien tietyn ajankohdan opiskelijoiden sijoittuminen noin kolmen vuoden seurantajakson jälkeen Kaikki ko. mittareissa käytetty tieto perustuu Tilastokeskuksen henkilötason aineistoihin Kaikki koulutuksen järjestäjien toiminnan laatua kuvaavat mittarit samalla tarkastelujoukolla Sijoittumisen tarkasteluperiodi Opiskelijoiden poiminta

Opiskelijoille määritellään seurantaperiodin päätteeksi viisi vaihtoehtoista tilannetta RYHMÄKUVAUS 1. TyöllisyysSuorittanut seurantajaksolla ammatillisen perustutkinnon ja on seurantajakson lopussa työllinen. Painoarvo Jatko- opiskelu Suorittanut seurantajaksolla ammatillisen perustutkinnon ja on seurantajakson lopussa jatko-opiskelija tai suorittanut jo korkeamman tutkinnon. Painoarvo 6 3. LäpäisySuorittanut seurantajaksolla ammatillisen perustutkinnon, mutta ei ole seurantajakson lopussa työllinen tai täytä jatko-opiskelukuvausta. Painoarvo 3 4. Ei tutkinnon suorittanut mutta aktiivinen Ei ole suorittanut seurantajaksolla ammatillista perustutkintoa, mutta on seurantajakson lopussa aktiivinen. Painoarvo 1 5. KeskeytysEi ole suorittanut seurantajaksolla ammatillista perustutkintoa eikä ole seurantajakson lopussa aktiivinen. Painoarvo 0

Kontrolloitavat taustatekijät Opiskelijan taustatekijät – Ikä – Äidinkieli – Sukupuoli – Perhetyyppi – Perusopetuksen päättötodistuksen keskiarvo – Erityisopiskelija Koulutukseen liittyvät ominaisuudet – Opintojen aloittamislukukausi – Koulutusala – Ennen tarkastelujaksoa suoritetut tutkinnot – Tarkastelujaksolla suoritetut lukio-opinnot – Opiskelu näyttötutkintoon valmistavassa koulutuksessa – Opiskelu oppisopimuskoulutuksessa Aluetekijänä opiskelijan seutukunta

TIEDOT INTERNETISSÄ: Tulosrahoituksen stadardoidut mittariarvot ja tulosindeksi (html)Tulosrahoituksen stadardoidut mittariarvot ja tulosindeksi (html) - xls Tulosrahoitusmittareiden perusarvot ja tulosindeksi (html) - xls Opettajien kelpoisuusmittari (html) - xls Henkilöstön kehittämismittari (html) - xls Vaikuttavuusmittari (html) - xlsxls Tulosrahoitusmittareiden perusarvot ja tulosindeksi (html)xls Opettajien kelpoisuusmittari (html)xls Henkilöstön kehittämismittari (html)xls Vaikuttavuusmittari (html)xls T1. Tarkastelujoukon opiskelijoiden jakautuminen tulosryhmiin prosenttiosuuksina (html)T1. Tarkastelujoukon opiskelijoiden jakautuminen tulosryhmiin prosenttiosuuksina (html) - xls T2. Opiskeluun liittyviä taustatekijöitä ja tutkinnon suorittamisaste (html) - xls T3. Opiskelijoiden ensisijainen sijoittumisseutukunta (html) - xls T4. Opiskelijoiden jakauma koulutusaloittain (html) - xls T5. Opiskelijoiden koulutus-/menestystaustoja (html) - xls T6. 1. vuoden opiskelijoiden läpäisyprosentti ja aloitusvuoden mukainen osuus opiskelijoista (html) - xls T7. Opiskelijoiden henkilökohtaisia taustatekijöitä (html) – xlsxls T2. Opiskeluun liittyviä taustatekijöitä ja tutkinnon suorittamisaste (html)xls T3. Opiskelijoiden ensisijainen sijoittumisseutukunta (html)xls T4. Opiskelijoiden jakauma koulutusaloittain (html)xls T5. Opiskelijoiden koulutus-/menestystaustoja (html)xls T6. 1. vuoden opiskelijoiden läpäisyprosentti ja aloitusvuoden mukainen osuus opiskelijoista (html)xls T7. Opiskelijoiden henkilökohtaisia taustatekijöitä (html)xls K32 mittareiden pohjatiedot maakunnittain Tulosmittariseloste vuodelle 2011 (pdf)

Tulosrahoitus ammatillisessa lisäkoulutuksessa 2010 Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma Opetusministeriön työryhmämuistio tulosrahoituksesta 2008:26 Ammatillisesti suuntautuneen aikuiskoulutuksen kokonaisuudistus 2009:11 Ammatillisessa lisäkoulutuksessa käyttöön tuloksellisuusrahoitus 2010 Tuloksellisuuden määräytymisperusteeksi suoritetut tutkinnot Tuloksellisuuden osuus enintään 3 % valtionosuuden laskennallisesta perusteesta Valtionosuuden kokonaismäärästä vähennetään 3 %, joka jaetaan tutkintojen määrillä ja maksetaan järjestäjille tutkintokohtaisen euromäärän perusteella Tuloksellisuusrahoitus lasketaan erikseen oppilaitos- ja oppisopimusmuotoiseen ammatilliseen lisäkoulutukseen

Ammatillisen lisäkoulutuksen tulosrahoitus ammatillisen lisäkoulutuksen tuloksellisuuteen perustuva valtionosuuden määrä määräytyy suoritettujen ammatti- ja erikoisammattitutkintojen määrien perusteella rahoitus kohdennetaan valmistavan koulutuksen järjestäjille = tuloksellisuuden perusteella määräytyvän rahoituksen saajana on se koulutuksen järjestäjä, joka on vastannut tutkintoon johtaneesta valmistavasta koulutuksesta ja saanut sitä koskevan rahoituksen ts. tutkinto kirjataan sille ammatillisen lisäkoulutuksen järjestäjälle, jonka järjestämän valmistavan koulutuksen perusteella tutkinto on suoritettu. Kyseessä on siten koulutuksen järjestäjä, joka on ilmoittanut tutkintoa suorittavan opiskelijan rahoituksen perusteena olevaksi opiskelijaksi ja saanut siihen valtionosuutta opetus- ja kulttuuriministeriöltä.

Ammatillisen lisäkoulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Ensimmäinen vaihe toteutettu vuoden 2010 rahoituksessa - laskennassa valmiit tutkinnot Toisen vaiheen kehittäminen käynnistetty - miten ammatillisen lisäkoulutuksen tuloksellisuus määritellään? - millä mittareilla ammatillisen oppisopimusmuotoisen ja oppilaitosmuotoisen lisäkoulutuksen tuloksellisuutta tulisi mitata? määrälliset/laadulliset mittarit - miten koulutuksen järjestäjä mittaa nyt tuloksellisuutta?