 Missä onnistuttiin / Missä ei? Sosiaalialan kehittämishankkeen tavoitteiden saavuttamisen arviointi syyskuu 2007 Sosiaali- ja terveysministeriö Sosiaalialan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kehitys-/tuloskeskustelut 1. Avaintehtävien määritys
Advertisements

Toiminnan suunnittelu KPKssa.
* Hyvä henkilöstö-johtaminen muutoksessa kesäkuu 2007 Nina Kurola PwC
Leena-Kaisa Nikkarinen Kaste-ohjelmapäällikkö,
PÄÄTAVOITE: Maamme kunnissa, palvelualueilla ja maakunnissa vallitsee hyvinvointijohtamisen kulttuuri, joka perustuu aktiivisesti toimiviin hyvinvointirakenteisiin.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog Tieto nuorten palveluiden tukena Nuorten elinolot -seminaari Forssa.
Kuntamarkkinat Helsinki
S OSIAALIALAN T YÖNANTAJAT RY 1 Kohti hyvinvoivaa Suomea Sosiaalialan Työnantajat ry:n linjauksia tulevalle hallituskaudelle
Anne Lounamaa1 Mitä pitäisi tehdä aivovammojen ehkäisemiseksi.
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Etelä-Kymenlaakson kuntien turvallisuussuunnitelma
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Hanketoiminnan tulevaisuuden näkymät Projektipäällikkö Heli Sahala
Ankkuri -malli ja sen levittäminen
PARAS-ARVIOINTITUTKIMUSOHJELMA
Hyvinvoinnin edistäminen uudessa hallitusohjelmassa TerPs -hankkeen loppuseminaari Oulu Neuvotteleva virkamies Kerttu Perttilä Sosiaali- ja.
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ SOSIAALIHUOLLON TIETOTEKNOLOGIAHANKE Tilannekatsaus Projektipäällikkö Heli Sahala.
Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma ja nuorisojärjestöt
Hahmotelma nuorten ohjaus- ja palveluverkostosta Kokkolassa Nuorta ei jätetä seminaari Ronnie Djupsund.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Hallituksen iltakoulu YLIOPISTOJEN TALOUDELLISEN JA HALLINNOLLISEN ASEMAN UUDISTAMINEN JA INNOVAATIOYLIOPISTON PERUSTAMINEN.
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
Esityksen sisältö 1. Laaja ja suppea maaseutupolitiikka 2. Maaseutupolitiikan kehittyminen Suomessa 3. Maaseutupolitiikan yhteistyöryhmän YTR:n verkosto,
TULOSOHJAUKSEN JA TILIVELVOLLISUUDEN TILA Ylijohtaja Marjatta Kimmonen VTV
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Länsi-Suomen lääninhallitusLänsi-Suomen lääninhallitus Liikunnan ja kulttuurin PARAS Kokkola Liikunnan edellytysten kehittäminen.
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Alueellinen seminaari, Hämeenlinna Sosiaalialan kehittämishanke – mitä vuoden 2007 jälkeen? Martti.
Eviva-hanke Vertaistukea ja voimaa ryhmätoiminnoilla päivät Sanna Forsell Ikääntyvien ja iäkkäiden Hankekoordinaattori, Eviva-hanke Turun kaupunki,
Copyright © 2007 Accenture All Rights Reserved. CIO of Year - Haastattelut Keskeiset havainnot Jouni Hakanen - Senior Executive, Accenture Helsinki
Elämänhallintatyöryhmän kokous
Ruokaketjun kehittämisellä hyvinvointia koko maakuntaan Pro Ruokakulttuuri päätösjuhla , Ulla Mehto-Hämäläinen.
MONIALAINEN LIIKKUVA TUKI HAJAUTETTUUN ASUMISEEN Arviointityöskentely
projektipäällikkö Anna Ollila1 Anna Ollila projektipäällikkö Seminaari : Aikataulu ja resurssit.
Sote -uudistus – missä mennään, miten & millä eteenpäin?
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUMINEN
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuivatko opit ? Markus Seppelin Sosiaali- ja terveysministeriö Onnistuvat opit –hankkeen valvoja.
Viestintäsuunnitelma
STM/PSO/MM Alkoholiohjelma STM/PSO/MM Litraa, asukasta kohden Alkoholijuomien kokonaiskulutus 100 %:n alkoholina vuosina.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustusten tiedotustilaisuus Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Ammatillinen.
O PETUSMINISTERIÖ //1. KULTTUURIVIENTIOSAAMISEN KEHITTÄMINEN SUOMESSA Kulttuuriviennin valmisteluryhmän puheenjohtaja Johan Storgård, teaterchef Svenska.
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Työkirja.
Maakuntajohtaja Anita Mikkonen
EAKR-arviointisuunnitelma Sisältö Valmisteluprosessi Arviointityöryhmä asetettu elokuussa 2008 Valmistellut suunnitelman sekä.
Lisää tähän otsikko Selvityshanke kansalaisten yksilöllisistä koulutustileistä Mirja Hannula.
Kumppanuus Pohjois-Pohjanmaan hyvinvoinnin edistämisessä Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän johtaja / Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointiohjelman johtoryhmän.
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Ops 2016 ja arviointi.
Ops seminaari Askola.
Tulevaisuuden urheiluseurat
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Ravitsemushoidolla vaikutuksia kansantalouteen Ravitsemishoidon strategiaseminaari FinnMedi 5 Tampereen yliopistollinen sairaala Timo Keistinen,
Päivärinne Terveyden edistämisen rakenteet Salossa Marita Päivärinne terveyden edistämisen koordinaattori.
SOS II Rakenteellinen sosiaalityö Työpaja 1 Tampere
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Health City vastaa tulevaisuuden haasteisiin
Sosiaalialan tehtävärakenne
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Siviilivalmiusyksikön päällikkö Jussi Korhonen, SM/PEO
Arvioinnista arkipäivää
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Esityksen transkriptio:

 Missä onnistuttiin / Missä ei? Sosiaalialan kehittämishankkeen tavoitteiden saavuttamisen arviointi syyskuu 2007 Sosiaali- ja terveysministeriö Sosiaalialan kehittämishankkeen loppuarviointi 2007 – 2008.

PricewaterhouseCoopers syyskuu 2007 Slide 2 Sosiaalialan kehittämishankkeen arviointi Tavoitteena keskustella siitä, mitkä osa-alueet onnistuivat sosiaalialan kehittämisessä 2003 – 2007 ja mitkä puolestaan epäonnistuivat. Esitettyjä näkemyksiä käytetään suuntaamaan arviointia nyt ja vuonna 2008.

Sisältö Arvioinnin kohde, tausta ja tavoitteet Hankkeen organisoinnin arvioinnin ydinviestit Keskustelu

PricewaterhouseCoopers syyskuu 2007 Slide 4 Sosiaalialan kehittämishankkeen arviointi Arvioinnin tavoite ”Arvioinnin tavoitteena on tuottaa tietoa siitä, miten hanke on edennyt selvityshenkilötyöstä toimeenpanoon, miten hankkeen toteuttaminen sosiaali- ja terveysministeriön, Stakesin, lääninhallitusten, sosiaalialan osaamiskeskusten, muiden alueellisten toimijoiden, kuntien ja järjestöjen kumppanuutena on onnistunut sekä kuinka oikeaan osuneita valtioneuvoston periaatepäätöksessä määritellyt tavoitteet ovat olleet nykyisessä yhteiskunnallisessa tilanteessa.” Arvioinnin kohde, tausta ja tavoitteet

PricewaterhouseCoopers syyskuu 2007 Slide 5 Sosiaalialan kehittämishankkeen arviointi Arvioinnin osa-alueet Arvioinnin kohde, tausta ja tavoitteet Arvioinnin osa-alueetArviointikysymykset Sosiaalialan kehittämishankkeiden tavoitteenasettelu  Ovatko valtioneuvoston periaatepäätöksen mukaiset sosiaalialan kehittämishankkeen tavoitteet olleet oikeaan osuneita?  Onko edellä mainitut tavoitteet saavutettu?  Mitkä tekijät ovat edistäneet ja mahdollisesti estäneet tavoitteiden toteutumista? Sosiaalialan kehittämishankkeen ja sen osahankkeiden organisointi  Kuinka Sosiaalialan kehittämishankkeen ja sen hankkeiden o Organisointi o Ohjaus o Rahoitus ja o Poliittinen päätöksenteko … ovat edesauttaneet tavoitteiden toteutumista Vaikutukset palvelurakenteiden ja toimintapajojen uudistamiseen  Millaisia vaikutuksia palvelurakenteiden ja toimintatapojen uudistaminen sekä palvelujen saatavuuden ja henkilöstön osaamisen parantaminen ovat saaneet aikaan… o Hyvinvoinnin edistämisessä o Syrjäytymisen ehkäisemisessä o Sosiaalisen turvallisuuden vahvistumisessa Hyvinvointi 2015-ohjelmanlinjausten merkitys sosiaalialan kehittämisen jatkuvuuden varmistamisessa sekä kehittämistarpeisiin vastaamisessa?  Kuinka hyvin ohjelmassa esitetyillä linjauksilla on onnistuttu turvaamaan sosiaalialan kehittämisen jatkuvuus?  Kuinka hyvin linjaukset vastaavat alan keskeisimpiin kehittämistarpeisiin?  Kuinka ohjelman toimeenpano on edennyt vuoden 2008 loppuun mennessä?

PricewaterhouseCoopers syyskuu 2007 Slide 6 Sosiaalialan kehittämishankkeen arviointi Neljä keskeistä asiaa arvioinnin ensimmäisestä vaiheesta Hankkeelta on puuttunut ohjelmateoria, joka olisi kytkenyt sen tavoitteet, toimenpidekategoriat ja resurssit toisiinsa Tästä syystä hankkeen ja sen valtakunnallisten osahankkeiden suunnitelmallisuus on vaihdellut. Osan hankkeista on nähty toimivan positiivisesti. Hankkeen organisoinnissa on sekä hyviä asioita (aluejohtoryhmät) että haasteellisia ratkaisuja (esim. johtoryhmän rakenne, kytkeminen linjaorganisaatioon) Rahoitusmuodot (valtionavustukset ja toimeenpanomääräraha) ovat täydentäneet esim. aikaisempaa sosiaalialan rahoitusta. Niissä on kuitenkin haasteita (rahoitusprosessi, rahoitusperusteet, instrumentin rakenne) Hankkeen organisoinnin arvioinnin ydinviestit

PricewaterhouseCoopers syyskuu 2007 Slide 7 Sosiaalialan kehittämishankkeen arviointi Alustavia johtopäätöksiä arvioinnin toisesta vaiheesta Tavoitteenasettelu on ollut laaja-alaista ja kattavaa, mutta samalla selkeä kehittämisen fokus puuttunut Valtionavustusjärjestelmä on pitänyt rahoituksen painopisteet väljinä: tämä on mahdollistanut paikallisten tarpeiden huomioimisen kehittämistyössä. Lasten ja perheiden palvelujen osalta edistytty parhaiten Lastensuojelulainsäädännön ja -palvelujen kehittäminen Perhekeskusten kehittäminen Uudet yhteistyörakenteet ja mallit esim. varhaisen puuttumisen osalta Hankkeisiin sisällytetty osaamisen kehittämisen elementti Valtakunnan tason toimenpiteet sosiaalialan työvoimapulan ratkaisemiseksi vähäisiä (n. 40 %:lla palveluntuottajista rekrytointiongelmia / EK) Hankkeen tavoitteiden arvioinnin ydinviestit

PricewaterhouseCoopers syyskuu 2007 Slide 8 Sosiaalialan kehittämishankkeen arviointi 20 – 30 minuuttia 1. Millä tavoitealueilla sosiaalialan kehittämishanke onnistui parhaiten? 2. Millä osa-alueilla onnistuminen oli heikointa? 3. Mitkä ovat sosiaalialan kehittämishankkeen tärkeimmät ennakoidut vaikutukset? (eli mitä erityisesti tulisi arvioida v. 2008) Sosiaalipalvelujen saatavuuden ja laadun kehittäminen Sosiaalipalveluiden rakenteiden ja toimintatapojen kehittäminen Henkilöstön riittävyys, osaaminen ja työolojen kehittäminen

© 2007 PricewaterhouseCoopers. All rights reserved. “PricewaterhouseCoopers” refers to the network of member firms of PricewaterhouseCoopers International Limited, each of which is a separate and independent legal entity. *connectedthinking is a trademark of PricewaterhouseCoopers LLP (US).  ”Evaluation is a part of the ECONOMIC DEVELOPMENT PROCESS… not an administrative exercise”.