Projektipäällikkö Matti Mäkelä Turun kaupungin kasvatus- ja opetustoimi Kehittämisestä koulutustakuuseen Elinikäinen ohjaus ammatillisessa koulutuksessa -kutsuseminaari 11.10.2012
Esityksen rakenne: mikä? miten? miksi?
Mistä puhumme kun puhumme laajennetusta koulutustakuusta?
Sanastoa: koulutustakuu: a) vähintään 96 % perusopetuksen päättäneistä jatkaa seuraavana syksynä toisella asteella tai lisäopetuksessa (2003); b) jokaiselle peruskoulun päättäneelle taataan koulutuspaikka lukioissa, ammatillisissa oppilaitoksissa, oppisopimuksessa, työpajassa, kuntoutuksessa tai muulla tavoin (hallitusohjelma) laajennettu koulutustakuu: huomio nivelvaiheen lisäksi toisen asteen keskeyttämisten ehkäisyssä, läpäisyn edistämisessä sekä työelämään ja jatko-opintoihin siirtymisessä nuorten yhteiskuntatakuu: jokaiselle alle 25-vuotiaalle nuorelle ja alle 30-vuotiaalle vastavalmistuneelle tarjotaan työ-, harjoittelu-, opiskelu-, työpaja- tai kuntoutuspaikka viimeistään kolmen kuukauden kuluessa työttömäksi joutumisesta
Esityksen tausta: VaSkooli-hanke (Turun ja Salon seutukunnat) 2004-2008 EQUAL-teematyö nuorten työllistymisen edistämiseksi (valtakunnallinen) 2006-2008 Maahanmuuttajanuorten VaSkooli (Turun ja Salon seutukunnat) 2008-2010 MAST-hanke (Varsinais-Suomi) 2009-2011 Hyvällä mallilla -hanke (OPH:n rahoittama valtakunnallinen levittämishanke) 2010-2011
Laajennetun koulutustakuun hankkeet nuoren koulutuspolulla
Miten varmistamme laajennetun koulutustakuun toteutumisen? Avainasioita ovat…
…tosiasioiden hyväksyminen ”Meidän tehtävämme on opettaa juuri niitä lapsia, joita meillä on. Ei niitä lapsia, joita meillä joskus oli, ei niitä lapsia, joita toivoisimme koulussamme olevan eikä niitä lapsia, jotka ovat olemassa vain kuvitelmissa. Se tarkoittaa, että meidän on tarjottava oppimisympäristö, joka on yhtä monipuolinen kuin ihmisyys itse.” Chris Pense, Toronton koululaitoksen johtaja (lähde: Opettaja-lehti 50/2010, Hanna Kivistö)
…onnistuneet toimintamallit ennen toiselle asteelle siirtymistä 3-portaisen tuen malli peruskoulun joustavat koulutuspolut vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö tiedotus 1. nivelvaiheen moniammatillinen yhteistyö ja eri toimijoiden vastuista sopiminen tiedonsiirto
…ja toisella asteella ohjaus ja tuki joustavuus tiimityö kaikki ohjaa eri toimijoiden yhteistyö osallisuus ratkaisukeskeisyys asiakaslähtöisyys
…erityisryhmien koulutustakuun toteutumisen varmistaminen Erityisopiskelijat erityishaaste: 2002-2007 erityisopiskelijoiden määrä ammatillisessa koulutuksessa kasvoi 59,7 %, samaan aikaan ammatillisten erityisoppilaitosten opiskelijoiden määrä kasvoi 22,0 % Maahanmuuttajanuoret koulutuksen ulkopuolelle jäämisen riski noin kaksinkertainen kantaväestöön verrattuna
…ja sitoutuminen riittävien resurssien takaaminen johdon tuki henkilöstölle yhteistyö, avoimuus, kehittämismyönteisyys, uskallus lupausten muistaminen ja pitäminen
Miksi vaivautua? Historian havinaa vuodelta 2005 Historian havinaa vuodelta 2005 Kaksi vastausta kysymykseen ”Miksi koulutustakuuta tarvitaan?” ”Yksilön kannalta koulutustakuu antaa kaikille yhdenvertaiset mahdollisuudet toteuttaa unelmiaan työurasta. Koulutustakuu on yksi demokraattisen yhteiskunnan yksilön perusoikeuksista.” Pasi Kankare, Salon seudun koulutuskuntayhtymän johtaja (VaSkooli-projektin ohjausryhmän puheenjohtaja) ”Rahalla ei kuitenkaan todellista menetystä mitata. Kyse on elämästä ja se on ainutkertaista.” Rauno Saari, Länsi-Suomen läänin maaherra
”Jos nuori ajautuu sosiaalisesti huono-osaiselle elämänuralle ja syrjäytyy pysyvästi työmarkkinoilta, niin tästä aiheutuu yhteiskunnalle noin miljoonan euron kustannukset ennen kuin kyseinen henkilö täyttää 60 vuotta.” Nuorten syrjäytymisen ehkäisy -raportti, Valtiontalouden tarkastusvirasto
Case 1: Turun ammatti-instituutti Panostaminen ohjaus- ja tukimallien sekä uudenlaisten koulutusmallien kehittämiseen Keskeyttämisprosentin lasku (2003: 4,7 – 2008: 2,8 ja 2009: 3,7) Läpäisyn parantuminen (2003: 65,2 – 2008: 72,0 ja 2009: 71,0) Säästöt säästyneinä valtionosuuksina 186 000 euroa vuonna 2009 ja 471 000 euroa vuonna 2008 (tuloksellisuus-rahoituksen huomioiminen nostaa saavutettua säästöä huomattavasti)
Case 2: nuorten pajajaksot Varsinais-Suomessa 2010-11 (MAST-projekti) Opiskelijoita pajalla suorittamassa ammatillisia perustutkinto-opintoja: 59 tutkinnon suoritti valmiiksi kymmenen 34 jatkoi opiskelua oppilaitoksissa yksi nuori sai peruskoulun päätökseen työpajalla neljä pajajaksoa edelleen käynnissä keskeyttäneitä kymmenen Onnistumisprosentti 83,1
Kustannukset: Hyödyt: keskimääräinen pajajakso maksanut oppilaitokselle 2 254 euroa / opiskelija Hyödyt: oppilaitos: nuori ei keskeytä opintojaan (valtionosuus) ja/tai valmistuu (valtionosuus, tuloksellisuusrahoitus) yhteiskunta: syrjäytymiskierre katkeaa (rahallinen säästö 28 000 – 1 000 000 euroa) nuori: mittaamaton