Oppimisorientaatioita

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Advertisements

Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
3 Maantieteellisen maailmankuvan hahmottuminen ja mentaalikartat
Voimaantuminen ihmisten kykyjen, mahdollisuuksien ja vaikutusvallan lisääntymistä. Voimaantumisessa korostuu oma sisäinen vahvistuminen ja se, että ihminen.
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Aulis Alanen –symposium Tampere
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
Minä oppijana 1 ov..
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Kasvatus- ja opetuskäsitysten muotoutuminen
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
K OLME NÄKÖKULMAA IHMISEEN. Daniel Dennet 1997: Jos minun aivoni siirrettäisiin sinun päähäsi ja sinun aivot minun päähäni, niin missä minä olisin? Mitä.
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Miten oppimiskäsitykset ovat muuttuneet aikojen saatossa
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Anne Rongas1 Tiedon etsintä  Platon: Varma ja erehtymätön tieto >> sen perusteella löytyisi hyvä elämä ja hyvä valtio.  Todellista tietoa vain pysyvä.
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
Kognitiivinen psykologia tutkii
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Sensorinen integraatio
Bereiter ja Scardamalia 1993: Surpassing ourselves Eksperttiys 1/6 1. "Second-order environments". Ekspertin sosiaalinen ymp ä rist ö, jossa ammatissa.
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Ops seminaari Askola.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Oivallus 1 Luku 05 Kognitiivinen toiminta on tiedonkäsittelyä.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
9 Sosio-kognitiivinen persoonallisuusteoria korostaa tilanteiden tulkintaa Ydinsisältö.
Sosiaalinen oppiminen ● Hyödyntää sekä behavioristisia että kognitiiviisia näkemyksiä ● Ihminen oppii tarkkailemalla toisia – tarkkailu tapahtuu sosiaalisessa.
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
Usko ja riippuvuudet Pekka Lund Mistä puhumme, kun puhumme riippuvuuksista? Pekka Lund
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Pekka Lund Usko ja riippuvuudet.
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
Kirjallisuuden käsitteitä
Psykologian perustiedot 1
Sosioemotionaalinen kehitys
SOSIOKOGNITIIVINEN TEORIA
8 Humanistisen psykologian persoonallisuuskäsitys on myönteinen
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
KTKP010 Oppiminen ja ohjaus (5 op)
Millainen oppija sinä olet?
Tutkiva ja dialoginen orientaatio opetusharjoittelun lähtökohtana
Oppiminen oppilaan omien kiinnostuksenkohteiden kautta
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Eksistentialismi Eero Jussila.
Psykologia tutkii.
9. Oppimisen psykologinen perusta
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
10. Ajattelu.
Behaviorismi tavoitteena PSYKOLOGIAN TIETEELLISTÄMINEN kaikenkarvaisen ihmismieltä koskevan spekulaation (vrt. psykoanalyysi) sijaan ratkaisuna keskittyminen.
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio OPPIMINEN JA HAVAINNOINTI LEA1LH002 Riitta Rautava Henkilön käsitys todellisuudesta – ei välttämättä.
Persoonallisuus-teoriat
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Esityksen transkriptio:

Oppimisorientaatioita

Behavioristinen Kolme tyypillistä piirrettä: Oppiminen ilmenee käyttäytymisen muutoksena; keskitytään havaittavissa olevaan. Sisäisiä ajatteluprosesseja ei pidetä niin merkityksellisinä. Ympäristö muokkaa käyttäytymistä; ympäristön vaikutus on oppimisessa merkityksellisempi kuin oppija. Oppimista selitetään läheisyyden ja vahvistamisen käsitteillä. (Ärsyke ja reaktio, Pavlovin koirat, ehdolliset ja ehdottomat reaktiot)

Kognitiivinen Perustuu hahmopsykologian peruskäsitteisiin, havainto, oivallus ja merkitys. Huomio kiinnitetään yksityiskohtien sijasta kokonaisuuksiin. Oppiminen on kognitiivinen ilmiö. Ihminen tulkitsee tapahtumia ja antaa niille merkityksiä. Kontrolliuskomukset siitä missä oppimisen locus of control sijaitsee erottaa sen behaviorismista. Behavioristilla se on ympäristössä ja kognitivistilla oppijassa itsessään.  

Humanistinen Suuntaus tarkastelee oppimista kasvun mahdollisuuden näkökulmasta. Käsitys lähtee siitä että: Ihminen voi hallita kohtaloaan. Ihminen pohjimmiltaan hyvä ja pyrkii kohti parempaa maailmaa. Ihminen on vapaa toimimaan. Käyttäytyminen on inhimillisten valintojen seuraus. Ihmisellä on rajattoman kasvun kehittymisen mahdollisuudet.

Sosiaalinen Sosiaalisessa orientaatiossa yhdistyy kognitiivinen ja behavioristinen suuntaus. Näkemyksen mukaan ihminen oppii tarkkailemalla toisia ihmisiä. Keskeistä oppimisessa on symboliset prosessit, itsesäätelyprosessit ja sijais- tai mallioppiminen.

Konstruktiivinen Näkemyksen mukaa oppiminen on merkityksen määrittelyprosessi, eli omien kokemuksien tulkintaa. Erilaiset konstruktiiviset näkemykset eroavat toisistaan todellisuuden luonteen ja kokemuksen roolin merkityksen suhteen. Persoonallinen konstruktivismi lähtee oppimisessa käsityksestä, että se on henkilökohtaista toimintaa, jossa yksilön kognitiiviset skeemat mukautuvat progressiivisesti fyysiseen ympäristöön.

Sosiaalinen konstruktivismi Näkemyksen mukaan  tieto rakentuu puolestaan dialogiin. Tieto rakentuu, kun ihmiset osallistuvat yhteisiin ongelmiin ja tehtäviin ja keskustelevat niistä. Näkemys soveltuu Candyn 1991 mukaan hyvin aikuiskoulutukseen koska se on yhteneväinen itseohjautuvuuden kehittymisen kanssa ja mahdollistaa itsenäisyyden ja yksilöllisyyden osuuden oppimistehtävässä sekä korostaa aktiivista kyselyä ja keskustelua oppimistilanteissa. Korostetaan myöskin kokemuksen merkitystä.