Kirjallisuuden tulkinta Syyslukukausi 2007, Minna Sääskilahti.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KIELEN KUVALLISUUS.
Advertisements

Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Modernismi ja 1800-luvun vaihteessa ensimmäisestä maailmansodasta jääneen epävarmuuden vuoksi alettiin etsiä uusia sanoja, muotoja ja kuvia maailmasta.
ANTIIKIN KIRJALLISUUS (800 eKr. – 300 jKr.)
Nykykulttuuri ja minä Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua.
Romantiikan aikakausi
Tutkimussuunnitelma…
Estetiikka on filosofian kauneutta ja taidetta tutkiva osa-alue.
 anakronismi: jonkin asian sijoittamista sille sopimattomaan aikakauteen  kollaasi: katkelmia yhdistelemällä luotu (taiteellinen) kokonaisuus, kooste,
14. Erilaisia raamatuntulkintatapoja
Kielenhuoltoon liittyviä käsitteitä. Käsitteiden määrittelyä Kielenhuolto: ”Kielenhuollolla tarkoitetaan monia erilaisia tapoja vaikuttaa kielenkäyttöön.
TEKSTIN YMMÄRTÄMINEN.
Keskiajan kirjallisuus
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
Kirjallisuuden tulkinta, 2007
REALISMI Uudet yhteiskunta- ja luonnontieteet olivat syitä realismin (vrt. engl.’reality’=todellisuus) synnylle (positivismi, Karl Marx, Darwinin.
UE1 syksy 2007© Anne Rongas1 Uskonto ja kulttuuri  Millä eri tavoin aihetta voisi hahmottaa?  Kulttuuri vaikuttaa uskontoon ja uskonto kulttuuriin 
Myöhäis- ja postmodernin teoriat
MITÄ TAIDE ON? Tänä päivänä taiteen määritteleminen on suhteellisen vaikea tehtävä. Ja kuitenkin: mikä tahansa ei ole taidetta, vaikka taidetta voidaankin.
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
LASTENKULTTUURI -luento
1800-LUVUN LOPPU – 1900-LUVUN ALKU
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Hy02 : Eurooppalainen ihminen
MODERNIN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
J. Derrida postrukturalismin radikalisoituminen kielen rakenteet epästabiileja –kieli metamorfista ja monimerkityksellistä –muuttuvat rakenteet –”suurten.
Oman aikamme taiteen ilmiö. - KAUPALLISUUS: ”Ostan - siis olen olemassa.” - Yksilöillä ei enää selkeää identiteettiä, massaihmisyys - Taiteiden sekoittuminen,
6. Luento kieli ja postmoderni filosofia
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Kulttuuri 6.lk Yhteisöllisyys.
Modernismin tulo Suomeen
REALISMI 1800-LUVUN LOPPU – LUVUN ALKU. AATTEELLINEN PERUSTA AUGUST COMTE: SOSIOLOGIA; POSITIVISMI yhteiskunnassa vallitsevat luonnonlakien kaltaiset.
ELOKUVATAITEESTA Antti Pönni. MITÄ ON TAIDE? Arvottavassa ja suppeassa merkityksessä teos on taidetta, jos sillä on sellainen esteettinen arvo, joka erottaa.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Opetusvinkki 2: Raamatun tulkintatapoja.
KESKEISET TYYLISUUNNAT TEKSTITAITOKOKEESSA ROMANTIIKKA, REALISMI JA MODERNISMI.
KERTOMA- KIRJALLISUUDEN LAJI: novelli. 1. NOVELLIN JUURET  Lähtökohta suullisen kulttuurin saduissa, kaskuissa ja tarinoissa.  Länsimaisen novellin.
Proosatekstin analyysi
Runo auki! ÄI6, syksy 2016.
Luku 14 – Raamatun tulkinta
Kieli itseilmaisun välineenä
1800- ja 1900-lukujen vaihteen kirjallisuus
Fenomenologia.
TEKSTINTEKIJÄN KIELELLISET VALINNAT
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
Yksilön lyhyt historia
Mitä taide on? Sari Toivakka, Kauhavan lukio.
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Uskontojen tieteellinen tutkimus
Oman aikamme taiteen ilmiö
ESSEE.
KIRJALLISUUTEMME ALKUVAIHEET
Narratologia Kertovan tekstin rakenteet: a) tarina, kerronta ja teksti
Metafiktio ja muita postmodernismeja
Klassismi 1600 – 1800-luvun kirjallisuus.
Luku 13 – Raamatun tutkimus
Kirjallisuus vaikuttajana: draama, proosa ja runous
Eksistentialismi Eero Jussila.
Viisauden rakastamista……
1 Ydinsisällöt.
Epiikka eli kertomakirjallisuus Draama eli näytelmäkirjallisuus
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Ihmiskielellä on monta käyttötarkoitusta
Kirjallisuusessee Essee: lyhyt, tav. yleistajuinen esitys jostakin tieteen tai varsinkin taiteen, kirjallisuuden alalta. (Nykysuomen sanakirja)
YDINSISÄLTÖ Luku 2 – Myytit Luku 2 – Myytit.
REALISMI (1850-).
Romantiikka.
Jakso 1 Taitoaukema: kuvatehtävä.
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

Kirjallisuuden tulkinta Syyslukukausi 2007, Minna Sääskilahti

1. Mitä kirjallisuus on? osa henkistä kulttuuria yksi taiteista Euroopan keskiaika & klassinen Japani: Käsitettä kirjallisuus ei tunnettu sellaisena kuin nykyään. Kirjallisuuteen liittyneet yhteisölliset instituutiot olivat erilaisia kuin nykypäivän kirjallinen maailma (kustantamot, kriitikot ja tutkijat).

1600-luku: kaikki kirjan muodossa julkaistu lajista ja laadusta riippumatta kansankielisellä kirjallisuudella poliittinen merkitys kielellisesti ja kulttuurisesti rikkonaisten kansojen yhdistämisessä keskeisiä lajeja kansanrunous ja draama

1700-luku: romaani hyväksytään runouden ja draaman rinnalle Aikakauslehdistön synty -> foorumi kirjallisuuskeskustelulle monet filosofit (esim. Voltaire, Diderot ja Rousseau) ilmaisivat ajatuksiaan kertomusten muodossa

1700- ja 1800-luvun vaihteen romantiikassa taiteen ja myös kirjallisuuden arvostus huipussaan August Wilhelm & Friedrich von Schlegel, Friedrich Schelling, Samuel Taylor Coleridge Romantikoille kirjallisuus oli uskonnon korvike ja ihmisen henkisen ulottuvuuden ilmentäjä.

1800-luku Kirjallisuuden käsite oli saavuttanut nykyisen merkityksensä. Kirjallisuutta pidettiin itsenäisenä ja korkeasti arvostettuna taiteenlajina. Kirjallisuudeksi luokiteltiin ennen kaikkea mielikuvitukseen perustuvat lajit, kuten lyriikka, draama, romaani ja novelli. Myös luova ja tyylillisesti korkeatasoinen esseistiikka, filosofia, historiakirjoitus ja elämäkerrat luokiteltiin kirjallisuudeksi. Kirjallisuuskeskustelu oli arvottavaa: korkeakirjallisuus erotettiin viihde-, populaari- ja marginaalikirjallisuudesta.

Muita tapoja määritellä kirjallisuus: Realistit: kirjallisuus on laboratorio erilaisten sosiaalisten tilanteiden tutkimiseksi Teleologinen määrittely: mitä paremmin kirjallinen teos onnistuu tehtävässään, sitä parempaa kirjallisuutta se on Alkuperä: kirjallisuus syntyy joko kirjailijan itseilmaisun myötä (1800-luvun biografistit) tai aikakauden taloudellisten ja yhteiskunnallisten kytkentöjen ilmentymänä (marxismi, uushistorismi ja jälkikolonialismi)

Kirjallisuus mimesiksenä: kirjallisuus jäljittelee todellisuutta, kertoo siitä, mitä olisi saattanut tapahtua Fiktiivisyyden aste: kaikki fiktiivinen teksti on kirjallisuutta Formalistit: kohosteisuus eli pyrkimys käyttää normaalista kielenkäytöstä poikkeavia ilmauksia -> vieraannuttamisefekti, joka auttaa lukijoita näkemään vanhat ilmiöt uudessa valossa

Esteettinen kokemus: lukija tulkitsee teosta fiktiivisen maailman kuvauksen ja kiinnittää huomiota kielellisen asun soinnillisiin ja rakenteellisiin ominaisuuksiin Derrida: kirjallisuus on ”kaiken sanomista”; kirjallisuus voi rikkoa rajojaan ja itseään koskevia määritelmiä suostumatta järjen, totuuden tai vallan käskyläiseksi; kirjallisuus antaa ääniä vaiennetulle toiseudelle ja lupaa uutta yhteisöllisyyttä

Institutionaalinen taideteoria: taidetta on jokainen artifakti, jonka taideinstituutio hyväksyy taiteeksi Wittgensteinin perheyhtäläisyyden käsite: kirjallisuuden lajeilla ei ole yhtä yhtenäistä piirrettä tai olemusta, mutta niiden välillä voidaan nähdä pienten yhtäläisyyksien jatkumo Julkinen saatavuus: pöytälaatikkoromaanista tulee kirjallisuutta vasta sitten, kun joku ulkopuolinen saa sen nähtäväkseen Käyttötapa voi vaihdella: suullinen kansanrunous, runonlausunta, elokuva, laululyriikka ja teatteri

2. Sanataiteen kielen ja luonnollisen kielen eroja Sanataide: Merkitys on sidottu tiettyyn ilmaisuun, ei voida ”kääntää”. Toisella tavalla ilmaistu on jo toinen sanoma. kontekstuaalisuus viesti Graafinen taso on merkityksellinen. Luonnollinen kieli Merkitys voidaan ilmaista toisinkin. Sisältö on primaari ilmaisuun nähden. kontekstuaalisuus viesti Graafisella asulla ei ole juuri merkitystä.

Sanataide Myös fonologinen taso on merkitsevä. varsinkin runon sanat monimerkityksisiä kuvallisuus metaforisuus Luonnollinen kieli Fonologisella tasolla ei ole juuri merkitystä. sanat yksiselitteisiä kielikuvat, kliseet metaforisuus?