2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
Advertisements

Argumentaatioanalyysi tekstitaidon tehtävänä
Sanaston oppiminen Älä ota kesäsanaa!
Mitä on kirjoittaminen? (s. 55)
Tekstilajeja Pääkirjoitus, kolumni, kommentti, pakina, yleisönosastokirjoitus, vastine, arvostelu, haastattelu.
ÄIDINKIELEN YLIOPPILASKOE
 kieli on paitsi suussa oleva lihas myös ihmisten puhuma, kirjoittama tai viittoma merkkijärjestelmä ◦ luonnolliset kielet ◦ keinotekoiset kielet (ohjelmointikielet,
Päivän erikoinen ÄI1.
Mitä kirjoittaminen on?
Lukemaan oppii vain lukemalla
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Kommentti ÄI1.
TEKSTITYYPIT RK s. 238.
Erica de Wit & Kirsi Haarto 09A
Lehtijutun osat.
A4. Argumentointi ja retoriikka
Vapaa aihe Kysymykset.
Mitä kieli on?.
Nauru kritiikin keinona
Nauru kritiikin keinona.  Naurun avulla voi vahvistaa vallitsevia käsityksiä.  Toisaalta nauru on keino purkaa valtarakenteita.  Nauru etäännyttää.
Tavoitteena tänään tekstitaidon tehtävien tarkastelu
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
2014 Outi Kokkonen ja Kirsi Urmson
Aine ei noudata riittävästi tehtävänantoa.
Johdetun luokan olion alustus tMyn1 Johdetun luokan olion alustus määrätyillä arvoilla Kun ohjelmassa esiintyy johdetun luokan olion määrittely, järjestelmä.
Kielen- ja tekstinhuoltoa
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Essee on kirjoitelma, jossa on paljon kirjoittajan omia ajatuksia.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Kulttuuri 6.lk Yhteisöllisyys.
Tieteellisen tekstin konventioita Anna Hermiö
Tekstien moniäänisyys
Tieteellisen tekstin konventioita
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
Vanhoja tekstitaidon yo-kokeita
Otsikkoesseen kirjoitusprosessi. Prosessin työvaiheet 1. Aineistoon ja tehtävänantoihin tutustuminen 2. Valitun tehtävän avaaminen 3. IDEOINTI 4. Näkökulmien.
TEKSTITAIDON VASTAUS Miten vastauksen ainekset kerätään, kuinka sen rakenne suunnitellaan, kuinka se kirjoitetaan ja miten se arvioidaan?
9lk kirja-analyysi.
Aineistoaine Särmä s. 359 Vastaa Särmä-kysymyksiin TK:sta s. 96
Tekstitaidon ylioppilaskoe
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Mitä tehtävänanto voi määrätä?
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Äi9 Aineistopohjainen essee
Tekstin kokonaisrakenne ja argumentointi
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
ESSEE.
Tietoa välittävä puheenvuoro
Asiatekstien tyylilaji: asiatyyli
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Aineiston käyttö oman tekstin pohjana
AI8 muistiinpanot Ti
’POHTIVA KIRJOITELMA’
Aineistosta kirjoittaminen
Kielen- ja tekstinhuoltoa
Tekstitaitovastauksen kertausta
Novellianalyysin kirjoittaminen
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
Tehtävänantojen sudenkuoppia
Kirjoittamisen perusoppeja
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Esityksen transkriptio:

2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin kohdat, joista kohderyhmän voi päätellä. Lue lehti –tehtävä TK s. 9

Teht. 2 s. 20 pareittain

1.Kyllä 2.Ei. Ne jotka ovat kirjoittaneet muulla kuin omalla äidinkielellään, tietävät, että vieras kieli ei sovi niin hyvin omien ajatusten ilmaisemiseen kuin oma äidinkieli. 3.Kyllä, koska se painottaa englanninkielisiä julkaisuja. 4.Ei. Luonnontieteilijä ei ole välttämättä ajatellut, että kieli on merkityksiä tuottava väline. 5.Kyllä. Vänskä kirjoittaa: ”Puheenvuorossa kiteytyy englantia äidinkielenään puhuvan naiivi käsitys, jossa oma äidinkieli koetaan sen valta-asemasta käsin muita kieliä neutraalimpana ja luonnollisempana.” Teht. 4 a. ja b. s. 22

a. Aloituskappaleen osat:  Vastauksen kirjoittaja viittaa pohjatekstiin.  Kirjoittaja esittää tulkintansa tekstin tavoitteista.  Kirjoittaja rajaa vastauksen näkökulman tehtävänannon mukaiseksi. b. Kappale 2: Argumentaation tutkimista: Jacobsin ajattelussa on ristiriita. Kappale 3: Argumentaation tutkimista: englannin käyttäminen on haitallista ja tarpeetonta. Kappale 4: Havainnollistava esimerkki siitä, miten Vänskä vetoaa järkeen. Kappale 5: Vänskän retoriset keinot. Kappale 6: Tekstin sävy ja sen vaikutus tekstin vaikuttavuuteen. c. Ensin käsitellään Vänskän järkeen vetoavia perusteluja, sitten hänen käyttämäänsä kieltä ja sitten sävyä. d. Lopetuskappale vastaa suoraan tehtävänantoon: teksti onnistuu vakuuttamaan lukijan. Lisäksi se kokoaa käsiteltyjä asioita ja arvioi niiden merkitystä kokonaisuudessa. Viimeinenm virke vielä kertaa Vänskän tekstin tavoitteen. Teht. 2 s. 24

a. Ydinvirke on kappaleen ensimmäinen virke: ”Vänskä luo uhkakuvia - -.” b.Ydinvirke kertoo, mitä kappale käsittelee, ja muut virkkeet tukevat, selittävät ja havainnollistavat ydinvirkettä. c.Sana myös kertoo, että kappale jollakin tavalla jataa sitä, mitä edellisessä kappaleessa on käsitelty. Näin sana uhkakuvia kytkeytyy edellisessä kappaleessa esitettyyn uhkakuvaan: suomalaiset joutuisivat käyttämään aikaa vieraan kielen opiskeluun, vaikka he joka tapauksessa ilmaisisivat itseään parhaimmin suomeksi. Uhkakuvia on siis uudessa kappaleessa tulossa lisää. d.Sillä-sanan jälkeen tulee edellistä lausetta tukeva selitys. Lisäksi kertoo, että jo aiemmin esitetyn perustelun jälkeen tulee uusi perustelu. Näin ollen kertoo, että tulossa on edellisen virkkeen pohjalta tehty päätelmä. Sana edes kärjistää. Sitä ennen on käsitelty ja arvioitu englannin käytön vaikutuksia, joista kaikki ovat haitallisia. Sana edes kertoo, että viimeinenkään mahdollinen englannin käyttöä puoltava perustelu ei ole pätevä.. Teht. 3 s. 24