Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Yliopistokeskukset.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kohti uusia malleja: muuttuuko lisensiointi toimintaympäristön mukana? Erikoissuunnittelija Arja Tuuliniemi, Kansalliskirjasto.
Advertisements

Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
Suomen koulutusjärjestelmä
KTL:n nykytila ja tulevaisuus Ryhmätyöskentely Ryhmä 5 Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research.
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Arviointiryhmän alustavia havaintoja korkeakoulujen vaikuttavuudesta Arviointiryhmä Esitys.
Tutkimusinfrastruktuurien tiekartta
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
Ammattikorkeakoulujen haasteet TKI-toiminnalle Erja Heikkinen
Satu Helmi & Ismo Kantola
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Kansalliset ja kansainväliset.
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Arviointiryhmän alustavia havaintoja korkeakoulujen vaikuttavuudesta Arviointiryhmä Esitys.
Vieraskielisten koulutusohjelmien kehittämispäivät ”Ulkomaalaisten opiskelijoiden integrointi ja työllistyminen”
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
© Kajaanin kehittämiskeskus 2003 KAJAANIN YLIOPISTOKESKUS 2004 Suunnittelu- ja päätöksentekotilanne marraskuussa 2003 Pentti Malinen
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
AMKIT- alueellinen vaikuttaja Rovaniemi Tarja Koskimies.
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
Lasse Lyytikäinen 2005 Kivialan tutkimus-, tuotekehitys- ja koulutusprojekti Kajaanin yliopistokeskus Taideteollinen korkeakoulu Suomen kivikeskus.
KORKEAKOULUT PARHAIMMILLAAN VUONNA 2012 Korkeakoulujen rooli alueellisessa kehittämisessä, Helsinki, Valtiosihteeri Heljä Misukka.
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Auditointien vaikuttavuuden.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Akatemiasta markkinapaikalle – käytännön kokemuksia Seppo Honkapohja, Suomen Pankki Esitetyt mielipiteet.
Tutkimus ja kehittämistoiminnan tiedonkeruu yliopistoilta ja ammattikorkeakouluilta Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden.
Suomen Akatemian tutkimusrahoituksen vaikuttavuus Helsinki Gustav Björkstrand.
Yliopistojen näkökulma avoimen yliopiston alueelliseen tehtävään. Erno Lehtinen Turun yliopisto.
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutuksen arviointi-
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Toisen auditointikierroksen.
SON ET BOTNIA P OHJANMAAN MAAKUNTIEN SOSIAALIALAN OSAAMISKESKUS Kehitysjohtaja Arto Rautajoki
YLIOPISTO- KESKUKSET Esittely KUUSI YLIOPISTOKESKUSTA Yliopistokeskukset ovat osa suomalaista korkeakoulujärjestelmää. Ne toimivat kuudella.
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Ari Saarinen/pmm/ /1. YLIOPISTOKESKUSPÄIVÄT KAJAANI Yliopistokeskukset.
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Miten vaikuttavuudesta puhutaan? Pirjo Hiidenmaa Suomen Akatemia.
INSSI-KEHITTÄMISSEMINAARI Teknillisen korkeakoulutuksen kehittämisen tilanne Johtaja Hannu Sirén.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Ohjeita loppuraportointiin.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2004 Selvitetään mahdollisuus esittää opetusministeriölle vuosien 2006–2009 toiminta- ja taloussuunnitelmaan sisällytettynä seuraavat.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Mistä yliopistojen.
Aikuiskoulutuksen rooli yliopistossa Keijo Virtanen, Turun yliopisto
© SUOMEN AKATEMIA 1 Julkisen tutkimusrahoituksen toimijat Suomessa.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Valtakunnallinen konteksti Valtioneuvoston periaatepäätös julkisen tutkimusjärjestelmän rakenteellisesta kehittämisestä.
Tutkijaliikkuvuuden palvelut –roundtable Kv-kevätpäivät, Seinäjoki Marita Niemelä Tutkimus- ja innovaatiopalvelut.
Hallitusohjelman arviointi Juha Kettunen.
© SUOMEN AKATEMIA 1 Suomen Akatemia Tehtävät Myöntää rahoitusta tieteelliseen tutkimukseen, tutkijankoulutukseen ja tutkimusedellytysten kehittämiseen;
Miten vaikutuksia mitataan?
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius On yksi Suomen kuudesta yliopistokeskuksesta. Kokkolan yliopistokeskuksessa yhteistyötä tekevät Jyväskylän, Oulun ja.
Innovatiiviset julkiset hankinnat – yritysten mahdollisuudet uuteen liiketoimintaan Tuomas Lehtinen HSY Älykäs Vesi
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Rakennerahastokausi Ammatillisen koulutuksen seminaari Kokkola opetusneuvos Seija Rasku.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Rahoitusmallin valmistelu Päivi Seppä.
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
JÄRJESTÖN JA JULKISEN YHTEISTYÖN PULMAT
POKAT 2021 maakuntaohjelman valmistelu
Tutkimus- ja kehittämistoiminta 2015, Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus (aluejako ), tutkimus- ja kehittämistoiminta.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Tekesin EAKR-rahoitus Pohjois-Savossa
Yritystukityöryhmän kuulemistilaisuus ELY-keskukset
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Esityksen transkriptio:

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Yliopistokeskukset ja alueellinen vaikuttavuus Professori Ilkka Virtanen Yliopistokeskusten arviointiryhmän jäsen Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen lukuvuoden avajaiset

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Yliopistokeskusten arviointi 2008  KKA:n koulutuspoliittinen teema-arviointi  Toteutettiin opetusministeriön toimeksiannosta  Tavoitteena tiedon tuottaminen yliopistokeskusten kehittämiseen (mm. uusi yliopistolaki valmisteilla)  Kohteena kaikki kuusi yliopistokeskusta: Kajaani, Kokkola, Lahti, Mikkeli, Pori, Seinäjoki  Keskukset keskenään hyvin erilaisia eri tavoin ja eri aikoina vaiheittain syntyneitä eri tavoin rahoitettuja eri tavoin organisoituneita ja profiloituneita  Tehtävä vaativa  iso arviointiryhmä, laaja ja monipuolinen aineisto, vierailuihin panostettiin Ilkka Virtanen Kokkolan yliopistokeskus

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Arvioinnin kohteet Arvioinnin kohteina yliopistokeskusten toimintaympäristö koulutus tutkimus ja kehittämistyö yhteistyö ja työnjako rahoitus alueellinen vaikuttavuus Ilkka Virtanen Kokkolan yliopistokeskus

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Yliopistokeskusten onnistumisia  Yliopistokeskusten perusyksiköt, emoyliopistojen filiaalit perustettu alunperin alueellista tehtävää varten Alueellinen tehtävä on hoidettu hyvin (erään yliopistokeskukset priorisointi: alueellinen tehtävä  koulutustehtävä  tutkimustehtävä) Yliopistokeskukset ovat tuoneet alueelle merkittävää lisäarvoa Lisäarvoa myös emoyliopistoille vahvistamalla niiden yhteiskunnallista ja alueellista toimintaa (monien hankkeiden rahoituksen edellytyksenä toteutus yliopistokeskuksissa) Ilkka Virtanen Kokkolan yliopistokeskus

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Yliopistokeskusten onnistumisia  Arviointiryhmä: aikuiskoulutus yliopisto- keskusten keskeinen tehtävä Täydennyskoulutus ja avoin yliopisto-opetus (myös tutkintoon johtavana väylänä) alueilla laajasti arvostettua Onnistuneita maisteriohjelmien toteutuksia (edellytys: riittävä alueellinen kysyntä säännöllisille toteutuksille) Aikuiskoulutuksessa kehitetty uusia pedagogisia ratkaisuja (erityisesti Kokkolassa) Ilkka Virtanen Kokkolan yliopistokeskus

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Yliopistokeskusten onnistumisia  Tutkimus- ja kehittämistoiminta hyödyksi alueille Yliopistokeskukset tuoneet alueelle sieltä aiemmin puuttunutta asiantuntemusta ja tutkimustoimintaa Yliopistokeskusten kautta kanavoitunut uutta tutkimus- ja kehittämisrahaa alueille Sekä yritykset että julkinen sektori hyödyntäneet keskusten asiantuntijoita yhteisissä tutkimushankkeissa Ilkka Virtanen Kokkolan yliopistokeskus

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Haasteita ja tehostamistarpeita  Koulutus Ylioppilastutkintolähtöinen nuorisokoulutus vain poikkeustapauksissa yliopistokeskuksille luontevaa (rajalliset valintamahdollisuudet) Rajanvedossa ja yhteistyömahdollisuuksien kartoituksessa ammattikorkeakouluohjelmien suhteen vielä työstettävää Tutkijakoulutuksen systemaattinen ja pitkäjänteinen järjestäminen pääosin tekemättä (EU-rahoitteisia kertatoteutuksia) Ilkka Virtanen Kokkolan yliopistokeskus

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Haasteita ja tehostamistarpeita  Tutkimus ja kehittämistyö Tutkijakoulutuksen saaneiden osuus henkilö- kunnasta alhainen Perustutkimusta ja tieteellisiä laatujulkaisuja niukasti Tutkimus sirpaloitunutta  tarve kattavan tutkimusstrategian laadinnalle ja tutkimuksen keskittämiselle rajatummille tutkimusalueille Yhteistyössä alueen tutkimuslaitosten ja ammattikorkeakoulun tutkijoiden kanssa tehostamistarvetta ja -varaa Ilkka Virtanen Kokkolan yliopistokeskus

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Kokkolan erityspiirteitä  Onnistunut profiloituminen aikuiskoulutukseen ja sitä tukeva vahvuus aikuispedagogiikassa  Innovatiivisia valtakunnallisia koulutusohjelmia  Hyvä yliopistorajat ylittävä ja synergiaedut mahdollistava sisäinen organisoituminen substanssipohjaisesti  Alueen julkisen sektorin pitkäjänteinen sitoutuminen yliopistokeskuksen toimintaan  Hyvät infra- ja muut edellytykset yhteistyöhön Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun kanssa Ilkka Virtanen Kokkolan yliopistokeskus

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Kokkolan erityspiirteitä  Kontaktipinta alueen yrityksiin verraten kapea  tarve elinkeinoelämän sitouttamiselle keskuksen toimintaan nykyistä vahvemmin  Tarve tutkimustoiminnan vahvistamiselle painoaloja määrittelemällä ja tutkimusryhmiä muodostamalla  Tarve yliopistokeskuksen toiminnan kansainvälistämiselle (esim. yhteistyössä ammattikorkeakoulun kanssa)  Rakennerahastoriippuvuus pelottavan suuri nykyisen rahoituskauden lähestyessä loppuaan Ilkka Virtanen Kokkolan yliopistokeskus

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tulevaisuusnäkymiä  Yliopistokeskukset mainittu uudessa yliopistolaissa löyhästi (”voi olla”), suoraa perusrahoitusta vain koordinaatiokuluihin  Rahoituksen pitkäjänteinen ratkaisu kohtalon- kysymys Emoyliopistot yleensä valmiit rahoitukseen enintään muiden yksiköidensä verran (ongelmia: keskuksille kohdistettuna vähän rahoitusmallin mukaista toimintaa, yliopistokeskuksen tuloksia ei eritellä emoyliopiston tuloksista) EU-rahoitus pääosin rakennerahastorahaa, joka saattaa loppua tai ainakin vähetä Kilpailtua tutkimusrahaa (Akatemia, Tekes, EU:n puiteohjelmat) keskuksilla yleensä niukasti Alueen merkittävää rahoitusta vaaditaan jatkossakin Ilkka Virtanen Kokkolan yliopistokeskus