T URUN YLIOPISTO Into ja pätevyys – fysiikan opettajan valtit 13.2.2005 Kalle Ojanen Fysiikan assistentti (vv.) aineenopettajakoulutus Yliopistopäivä 2005.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Advertisements

Kasvaako pääni, kun opin?
Imped tietotekniikan ja matematiikan opetuskeskus Ralph-Johan Back Tapio Salakoski Ralph-Johan Back Tapio Salakoski.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
Protestin käsittely Michael Röllich.
Toimintaohjeet opelle
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Matti Sipponen 1 Power taitoilta Kilpailun jälkeen – Pohdinta ja oppiminen.
Tervetuliaistoivotus
Musiikin ryhmäkoulutus
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Perusharjoittelu 2012 Matematiikka pääaineena - teemaseminaari
Riippuvuus tupakoinnista
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Mika Väyrynen tuottaja
Eugen Herrigel.  Pakko myöntää, että mielenkiinto kirjaa kohtaan heräsi 76 sivua/3 kirjapistettä suhteesta, mutta tarkoituksenani oli kuitenkin lukea.
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Lukiolaisen opintopolut
Poimintoja Sanomalehti opetuksessa -kyselystä. Kartoitimme Sanomalehtien Liitossa opettajien kokemuksia sanomalehden opetuskäytöstä, Sanomalehtiviikosta.
Palaute laskinkurssista "Pitkää matematiikkaa graafisella laskimella TI-86” Toholammin lukiosta Perhoon
Tulevaisuuden lukiokoulutus NYKYTILA JA TULEVAISUUS.
– GISEL-hanke 1 Lomakekysely oppilaille fysiikan opiskelusta Kalle Juuti Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos.
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
OpetusSuunnitelmaViestintä W5W-suunnittelijat KTM Marianne Isola, FM Suvi Jutila, FM Aimo Rahkonen, TaM Jukka Savilampi.
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Kuka puhuu totta? Oppilaat ovat tulleet luokkaan ja matematiikan tunti alkaa rauhallisesti.
Tutkinnonuudistus kemistin koulutusohjelmassa
Kilpailijan starttikurssi
Toimintaohjeet opelle
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
Riippuvuus tupakoinnista
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Historia tarkoittaa aikaa tästä hetkestä taaksepäin. Historia on tiedettä, tutkimusta menneistä tapahtumista. Lähteet kertovat menneisyydestä: Arkelogiset.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Tutkimus nuorten suhtautumisesta parisuhteeseen ja rakkauteen.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
LUMA-viikko Kuitinmäen koulussa LUMA-viikon aiheita Lumaviikolla tehtiin demoja fysiikkaan ja kemiaan liittyen, toiminnallisia matematiikan.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Tervetuloa Joensuuhun!. Itä-Suomen yliopiston yleisesittely Kampukset –Joensuu –Kuopio –Savonlinna Perustutkinto-opiskelijoita yhteensä n Yliopiston.
Opiskelijaksi Oulunsalon lukioon. Uusien opiskelijoiden valinta keväällä 2014  Oulunsalon lukiossa on 80 aloituspaikkaa kevään 2014 yhteishaussa  Lukioihin.
Tutkinnonuudistus kemistin koulutusohjelmassa
Sukupuolten tasa-arvo – aktualisoitunut haaste koulutuksessa
HALLINTOTIETEEN OPINTOSUUNTA
Opiskelutaidot ja aineenopettajan ohjaus
Kurssit lukion kolmantena vuonna
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Toiminnallinen tiedepäivä
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Uusien opiskelijoiden aloitus, lukio
Uusien opiskelijoiden aloitus, lukio
Lukio.
Opiskelu Oulun yliopistossa
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Opettajankoulutus muutoksessa
Opettajan pedagogiset opinnot Humanistinen koulutusala
Sivuaineopiskelijoiden info
Esityksen transkriptio:

T URUN YLIOPISTO Into ja pätevyys – fysiikan opettajan valtit Kalle Ojanen Fysiikan assistentti (vv.) aineenopettajakoulutus Yliopistopäivä 2005 – Lapset ja nuoret

T URUN YLIOPISTO Katugallup:”Mitä fysiikka mielestäsi on?” ”Eihän sitä voi ymmärtää!” ”Voi, siinä vaan lasketaan!” ”Kuinka sitä voi OSATA fysiikkaa niin hyvin, että voi OPETTAA sitä?” ”Lämpöoppi, koneet, sähkölaitteet, luonnonilmiöt... Kaikkihan on fysiikkaa?” MITEN KUKAAN VOI HALUTA FYSIIKAN OPETTAJAKSI, JOS SIINÄ PITÄÄ HALLITA HYVIN IHAN KAIKKEA?!?!?

T URUN YLIOPISTO Millaisia fysiikan opettajia Turun yliopistossa koulutetaan? Ennen: FK + auskultointi Nyt: Omia erikoiskursseja ja tapahtumia sisältävä, jatko- opintokelpoisuuden antava opintolinja. Tulevaisuudessa: Ihan oma tutkintorakenteensa (tutkinnonuudistus)

T URUN YLIOPISTO Opettajankoulutus törmäyskurssilla ainelaitoksilla Osaajien puute, Turun yliopistossa ei ole didaktisen fysiikan tutkimusalaa. Aineenopettajaksi opiskelevat opiskelevat suurimman osan opiskeluajastaan ainelaitoksilla. Opintosisällöt samanlaiset kuin tutkijalinjoilla, huipentuen kohtuullisen kapea-alaiseen, yleensä pro gradun aihepiiriin keskittyvään erikoistumiseen. Aineenopettajat tarvitsisivat sen sijaan laaja- alaisen, ymmärtämistä painottavan opintosisällön, jossa laskeminen ei ole pääroolissa (ammattikoulutusta tiedekorkeakoulun sisällä).

T URUN YLIOPISTO Lukio-opinnotLuK-opinnotFM-opinnot Onko kukaan miettinyt, mitä ”Fysiikka on hierarkkinen tiede” tarkoittaa? FM opintojen kerrostuminen nykyään Parempi vaihtoehto opettajaksi opiskeleville

T URUN YLIOPISTO Huolestuttava kommentti opettajaksi opiskelevalta sivuaineopiskelijalta: ”Kyllähän siellä (tarkoittaen fysiikan perus- ja aineopintoja) laskemaan oppi, mutta missähän se itse fysiikka oli? ” VARSIN HARVA YKSILÖ ON KYKENEVÄ OMAKSUMAAN UUSIA ASIOITA FORMALISMIN KAUTTA  Tarvitaan ihan toinen lähtökohta. Formalismi lähtökohtana on myös selkeä oppilaitten passivoittaja (fysiikan opiskelijoita ei saa keskustelemaan).

T URUN YLIOPISTO Opiskelijarekrytointi - opettajat ovat keskeisessä asemassa Ja näin innostavien ja asiansa osaavien opettajien kouluttaminen on myös laitoksen intressiä palveleva. Ei siis ole samantekevää, millaisia opettajia maahan tulee. Vaikkei opettajapulaa koskaan tulisikaan, opettajankoulutukseen kannattaa satsata, jotta saamme innokkaita ja päteviä opettajia innostamaan omia oppilaitaan jatko- opintoihin.

T URUN YLIOPISTO Pelle Peloton – fysiikan opettaja Mitä yhteistä?!?! Into rakennella Into opastaa Monialaista tietotaitoa ” Monet fysiikan opiskelijat kertovat oman opettajansa lempinimen olleen Pelle Peloton, keksijä tai sinnepäin. ”

T URUN YLIOPISTO Oman urani tähänastinen kohokohta... Opiskelijat opiskelevat perinteisesti korkeakoulussa fysiikkaa fysiikkana, kemiaa kemiana, matematiikkaa matematiikkana jne. Oppilaat turkulaisessa lähiölukiossa:” Miksi näitä samoja asioita tulee kemiassa, fysiikassa ja matem...”  lause jäi kesken ja ilme kirkastui. Innokkaat oppilaat olivat keksineet, että kyse on LUONNONTIETEESTÄ!!!