Uskonnon aineenopettajakoulutuksen info 2009 Arto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Imped tietotekniikan ja matematiikan opetuskeskus Ralph-Johan Back Tapio Salakoski Ralph-Johan Back Tapio Salakoski.
Tohtoriopinnot CMT:ssä Pekka Isotalus Kaikki kuuluvat •Tampereen yliopiston tutkijakoulu •Viestinnän, median ja teatterin tohtoriohjelma •Oppiaineet:
Puh Powerpoint-esitys ammatillisesta koulutuksesta ja uusista opiskelijaksi ottamisen perusteista:
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Laura Hirsto, Asiantuntijaksi kasvun prosessit opetussuunnitelmassa ja arjessa Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori Helsingin yliopisto.
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Kirkon ja koulun uskontokasvatus
Oulun aikuislukio 2014.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Opettajat Suomessa Pedagoginen toimikunta Heljä Misukka koulutusasiain päällikkö Opetusalan Ammattijärjestö OAJ.
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
YLIOPISTO- KESKUKSET Esittely KUUSI YLIOPISTOKESKUSTA Yliopistokeskukset ovat osa suomalaista korkeakoulujärjestelmää. Ne toimivat kuudella.
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Psykologian koulutuksen abi-info 2012
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
AMMATILLISTEN OPETTAJAKORKEAKOULUJEN YHTEISHAKU
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
ETELÄ-PIRKANMAAN OPPILAITOSVERKOSTO rehtori Pasi Syrjä Valkeakosken lukio.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen, ET ja filosofia: Oppilaitosten arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
AINEOPETTAJALIITTO AOL ry. AOL tuo aineenopettajien näkökulman yhteisen opettajuuden rakentamiseen AOL edistää edunvalvontaa AOL yhdistää aineenopettajia.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Ainedidaktiikan perusteet op Luentokurssi Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Esteettömyys opettajankoulutuksessa Maija Hirvonen/JAMK Esteettömyysnäkökulma: mitä se tarkoittaa opettajankoulutuksessa? Erillinen vai oppimisen ohjaamiseen.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
, 60 op = 25 op kandidaatin tutkintoon, = 35 op maisterin tutkintoon Aineenopettajan pedagogiset opinnot Filosofinen tiedekunta.
MONISÄRMÄINEN HUMANISMI Keksi tähän kuva? kulttuurit taiteet traditiot yhteisöt yhteiskunnat.
KIELTEN LAITOS Kielten laitos PÄÄAINEET … joita kaikkia voi opiskella myös sivuaineena: englannin kieli latinan kieli romaaninen filologia (ranska) ruotsin.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
OPISKELIJAKSI KASVATUSTIETEIDEN TIEDEKUNTAAN. Opiskelu Kasvatustieteen kandidaatti –3 vuotta –180 op Kasvatustieteen maisteri –2 vuotta –120 op.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
W w w. h a m k. f i / a o k k Opettajan pätevyydestä Eveliina Grönberg, opintojen ohjaaja HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
Ainedidaktiikan infotilaisuus ET ja filosofia
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
USKONNON TUTKIMINEN USKONTOTIEDE TEOLOGIA
Musiikkipedagogi (AMK), 240 op
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Seurakuntaharjoittelut, työelämäyhteistyö ja ops2015
Laaja-alainen arviointi
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opettajan pedagogiset opinnot Humanistinen koulutusala
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

Uskonnon aineenopettajakoulutuksen info 2009 Arto

Taustaa koulutukselle Uskonnonopettajan ammatin historia pitkä. Ensimmäinen maininta erityisestä Turun koulun uskonnon lehtorista 1578 Uskonnon aineenopettajankoulutusohjelma aloitettu HY:ssä 1970-luvun lopulla tutkinnon uudistuksen yhteydessä, aikaisemmin auskultointi tutkinnon suorittamisen jälkeen Helsingin lisäksi uskonnon aineenopettajia valmistuu Turun ja Joensuun yliopistoissa sekä Åbo Akademissa

Akateemista asiantuntijuutta -uskonnon aineenopettajuus edustaa akateemista asiantuntijuutta määritellään nykyisin dynaamiseksi, substanssi-intensiiviseksi ilmiöksi opettajan asiantuntijuudessa neljä osa- aluetta: 1. tiedollinen asiantuntijuus 2. pedagoginen asiantuntijuus 3. työyhteisöllinen asiantuntijuus 4. yhteiskunnallinen asiantuntijuus

Uskonnonopettajana yleissivistävässä koulussa koulutus tuottaa laaja-alaisen opettajan pedagogisen pätevyyden perusasteen alaluokilta aikuiskoulutukseen Uskonnonopettajina työskentelee perusasteen yläluokilla (aineopetuksessa) ja lukiossa tai molemmissa arvioilta 800 opettajaa Useimmat uskonnon opettajat opettavat lukiossa uskonnon lisäksi psykologiaa (80 %) tai filosofiaa (60 %) -osa kentällä työskentelevistä uskonnon aineenopettajista identifioituu teologisiksi asiantuntijoiksi, osa taas laajemmin humanistis-yhteiskunnallisten aineiden tai katsomusaineiden opettajiksi

- Perusasteen yläkoulussa raja aineenopettajan ja luokanopettajan välillä hämärtynyt (vrt. peruskoulun opettajuus: HY:stä valmistunut arviolta 10 uskonnon aineenopettajaa, jotka opiskelleet myös luokanopettajan monialaiset opinnot, työskentelevät yhtenäisissä peruskouluissa)

Tulevaisuuden työmarkkinat TELHO -projekti: 45 opettajaa, uskonnonopettajan tarpeessa suurta alueellista vaihtelua: Opettajien ikärakenne eri maakunnissa erilainen: Varsinais- Suomessa ei virassa juuri yhtään yli 50 -vuotiasta opettajaa, Lapissa taas paljon epäpäteviä, Uudellamaalla iäkkäitä opettajia, mutta hakijoita jokaiseen virkaan noin 30.

-taustalla vaikuttavat mm. lukion luonne yleissivistävänä kouluna: sisältyykö opsiin laaja, eri aineiden yleissivistys vai keskittyminen opiskelijoiden valintojen mukaan lukioyksiköiden koko ja lukioverkon kattavuus (erittäin suuri vaihteluväli) kehittyvä etäopetus ja virtuaalikoulut ainevalinnat: jos aikoo kouluun, niin opiskeltava useita oppiaineita (virkarakenne stabiili)

uskonnon aineenopettajankoulutus hyvä koulutus myös muualle työelämään: esim. opinto-ohjaajaksi, rehtoriksi, kirkollisten oppilaitosten kenttä (noin 100 teologia kansanopistojen teologisten aineiden opettajina tai rehtoreina, DIAK), kansainväliset tehtävät, toimittajan työt monikulttuuristuva yhteiskunta tuo työmahdollisuuksia, joissa kulttuurien väliseen vuorovaikutukseen ja monikulttuurisuuteen liittyvät valmiudet korostuvat

Koulutukselliset mahdollisuudet voi jatkaa opintoja pedagogisten opintojen jälkeen kasvatustieteen laudatur-arvosanaan (vuosittain noin 8 uskonnon aineenopettajaa) voi suorittaa tohtorin tutkinnon kasvatustieteen laudatur-opinnot ja jatko-opinnot avaavat laajat mahdollisuudet työskennellä yhteiskunnan kasvatus- ja koulutusjärjestelmässä vaativissa asiantuntijatehtävissä sekä kansainvälissä järjestöissä (esim. UNESCO, Maailmapankki)

AINEENOPETTAJAN- KOULUTUS Opettajankoulutuksen keskeisiä elementtejä ovat: 1. oppimisen ja opetuksen metataidot elinikäistä oppimista varten, 2. sisältötietous, joka kattaa sekä akateemisen sisältötiedon että pedagogisen sisältötiedon ja joka avaa pääsyn kulttuuriseen rikkauteen ja ymmärtämiseen, 3. opetusammatin sosiaalinen ja moraalinen ulottuvuus, 4. reflektion merkitys ammatin kehittämisessä ja 5. käytännön taidot ammattia varten.

Ainedidaktiikan opinnot 1. periodi: Ainedidaktiikan perusteet (10 op) 2. periodi: Opettaja työnsä tutkijana: 1. tutkimus- ja metodit (3 op) 2. tutkimussuunnitelmaseminaari (3 op)

3. periodi: Opetuksen arviointi ja kehittäminen (7 op) 4. periodi: Opettaja työnsä tutkijana seminaari (4 op)

OPISKELIJA VOI INTEGROITUA KESKUKSEN TUTKIMUSRYHMIIN 1.Ihmisoikeuskasvatustutkimusryhmä (Eero Salmenkivi, Mia Matilainen, Arto Kallioniemi) 2. Lasten ja nuorten elämänkysymykset ja elämäntodellisuus (Karoliina Käpysalo, Katariina Piri, Martin Ubani) 3. Vähemmistöryhmien uskonnonopetus ja uskonnonopetuksen kehittäminen sekä uskontokasvatus monikulttuurisessa yhteiskunnassa (Kaarina Lyhykäinen, Teemu Smalin, Henri Järvinen, Arniika Kuusisto ja Arto)