Tilat, välineet ja työturvallisuus fysiikan opetuksessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Aalto-ELEC fysiikan perusopetus vuonna 2013
Advertisements

Jakson 3 lähestyessä. Tarkista valinnat Wilmasta • Ryhmiä ei vaihdeta kesken jakson. • Pidä huoli, että valitset riittävästi kursseja. • Jos haluat osallistua.
Turvallisuusluvan ja luvan muutosten hakeminen Säteilyturvakeskuksesta Hakemuslomakkeet Säteilyn käyttö teollisuudessa, tutkimuksessa, opetuksessa, tuote-
Lapin korkeakoulujen ja kuntayhtymien tietojärjestelmien yhdistäminen
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
LUVALLISET POISSAOLOT
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Puuttuminen perusopetuksen oppilaan tupakointiin.
. Rauman freinetkoulu.
Ylioppilaskokelaiden aikataulua syksy kevät 2013
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
2/2009 Ajankohtaista CIMOsta Kv-kevättapaaminen Tampereella 25.4.
Koulukuraattorien perehdytysohjelma Helsingissä
Innovatiiviset opetuskäytänteet ja opetusteknologian pedagogiset haasteet Juho Norrena projektitutkija Agora Center
Turvallinen vai haavoittuva - kohti turvallista oppilaitosta!
Säteilylähteiden varastointi ja käytöstä poistaminen
Turvallisuuskoulutus
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
Ajankohtaista säädöksistä
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
Turvatakuu -kohti riskitöntä opintaivalta Joensuu TERVETULOA!
Kansainvälistä joustavaa oppimista ITK, Aulanko Education and Technology Transfer Division, CERN Switzerlandhttp://cern.ch/webuniversity.
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä. Vesijärvi-kurssi §Lahden valvonta- ja ympäristökeskus l asiantuntijat l materiaalia l laitteistoapua.
Tekijänoikeudet ”Tekijänoikeudella tarkoitetaan laissa säädettyjä määräämisoikeuksia, jotka kuuluvat luovan työn tekijälle.” Lähde:
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
Hannu Eeva1 VARSINAIS-SUOMEN OAY-PIIRI Yhdistysten neuvottelupäivät , Silja Europa.
Sairaalakoulu osana Kellokosken nuorisopsykiatrista hoitopolkua
Tehtävätunnit – miten korvata jälki-istunto kasvatuksella?
Prosessikuvaus* plagiointiepäilyn käsittelystä Aalto-yliopistossa
TYÖTURVALLISUUDEN AVAINASIOITA
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Päivi Koski-A. Suomalais-venäläinen koulu
Mistä voit anoa hyväksilukuja? muissa oppilaitoksissa suoritettuja kursseja aktiivinen koulun ulkopuolinen toiminta: esim. järjestö-, kulttuuri-, ohjattu.
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
T URUN YLIOPISTO Into ja pätevyys – fysiikan opettajan valtit Kalle Ojanen Fysiikan assistentti (vv.) aineenopettajakoulutus Yliopistopäivä 2005.
Sähköisen yhteishaun ohjeistus. Sähköinen yhteishaku Yhteinen hakuaika kaikille , mutta haku meidän koulussamme toteutetaan välisenä.
Kevään yhteishaku ja aikataulut vuonna 2011 Kevään yhteishaku Pääsy-, soveltuvuus- ja kielikokeet: Jos hakutoiveissa.
– GISEL-hanke 1 Lomakekysely oppilaille fysiikan opiskelusta Kalle Juuti Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos.
Maanmittari tieosakkaan silmin ja muita juttuja tien varrelta
Työturvallisuus kouluissa – hyviä malleja ja haasteita
Opetus- ja kulttuurin työryhmä Paikkatiedot – Vakituinen asunto on helppo ja lähtökohtana väestötietona – Parkkipaikat – Vanhempien valinta, asiointihalut.
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Turvallisuushavainnot – yhteistyöllä kohti turvallisempaa työpaikkaa
By: Carita, Kaisa & Minna.  Sähköturvallisuuden perusvaatimus on kirjattuna sähköturvallisuuslakiin. Sen mukaan sähkölaitteet ja laitteistot on suunniteltava,
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
LUMA-viikko Kuitinmäen koulussa LUMA-viikon aiheita Lumaviikolla tehtiin demoja fysiikkaan ja kemiaan liittyen, toiminnallisia matematiikan.
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
TURVALLISUUDEN JOHTAMISEN VASTUUT JA TEHTÄVÄT Pertti Salo SK Protect Oy toimitusjohtaja Protect yhteistyökumppaneiden miniturvallisuusseminaari
Opiskelijaksi Oulunsalon lukioon. Uusien opiskelijoiden valinta keväällä 2014  Oulunsalon lukiossa on 80 aloituspaikkaa kevään 2014 yhteishaussa  Lukioihin.
YMPÄRISTÖN TERVEYS Kemikaalit, saasteet, ravinnon+ veden vierasaineet … Bakteerit, virukset, siitepöly, home… Melu, tärinä, säteily, lämpötila …
LUOKAN SÄÄNNÖT 3.b. 1.EI SAA KIUSATA 2. PITÄÄ ANTAA TYÖRAUHA.
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä
Turvallisuusluvan ja luvan muutosten hakeminen Säteilyturvakeskuksesta Hakemuslomakkeet Säteilyn käyttö teollisuudessa, tutkimuksessa, opetuksessa, tuote-
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
14 Makrokosmos ihminen: 100 m = 1m  Suomi: 106 m
Cern-tiedeopetusprojekti Vieremän Lukiossa
TOIMINTAMALLI KESKUSTELU MAHDOLLISUUKSIEN MUKAAN OPPILAAN KANSSA
Kotiväki Sompion koulu Keuda Salme Larvala Veli Perkkiö
Viherlaakson lukio Kevät 2017
Ryhmän 1 puolesta Tarja Jokinen
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Laaja-alainen arviointi
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä
Poissaolojen seuranta / poissaoloihin puuttuminen
TURUN Lyseon koulun esittelyilta
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
Esityksen transkriptio:

Tilat, välineet ja työturvallisuus fysiikan opetuksessa Ryhmänohjaus ke 25.9.2013 Tampereen yliopiston normaalikoulu

Yleissääntö ja oppilaiden ohjeistus Opettajalla on jakamaton vastuu ryhmänsä oppilaista, työturvallisuuslain näkökulmasta opettaja on sekä työntekijän että esimiehen roolissa. Labraluokka: ei syödä tai juoda Yleinen rauhallisuus kokeellisten töiden aikana Labraluokan varustus Toiminta tapaturman tai onnettomuuden sattuessa Sammuttimet ja hätäsuihku/silmäsuihku Sähköturvallisuus Kokoontumispaikka palohälytyksen sattuessa

Alaikäisten tekemät vaaralliset työt oppilaitoksissa Oppivelvollisen huoltajalle tulee ilmoittaa vaarallisten töiden tekemisestä ja niiden perusteista Vaaralliset työt on luokiteltu mekaanisiin, kemiallisiin, fysikaalisiin ja sähköisiin vaaratekijöihin, ruumiilliseen liikarasitukseen, biologisiin vaaratekijöihin ja eräisiin töihin. Ilmoituksen toteuttamisesta vastaa viime kädessä rehtori, asia on kuitenkin hyvä varmistaa

Sähköturvallisuus Oppilaille vain oppilasvirtalähteitä! Meillä käytössä on maksimissaan 24 V DC ja 24 V AC. Normin mukainen ehdoton maksimi oppilastöissä on 60 V DC ja 25 V AC Huomioi muuntajatutkimukset. Harkitse, mitä käämejä annat oppilaille. Ole varovainen Wimshurstin koneen ja van de Graaf –generaattorin kanssa, muista, että suurilla jännitteillä tavallisten sähköjohtojen eristävyys on olematon. Toinen käsi taskussa...

Sähköturvallisuutta lisää Elektrolyyttikondensaattorit: huomioi napaisuus ja mahdollisesti suuri purkausvirta. Leydenin pullot: suuriin pulloihin mahdollista saada hengenvaarallisen suuri varaus. Kipinäinduktorit: kannattaa jättää rauhaan. Voidaan tuottaa vaarallisen suuria jännitteitä ja jatkuva virrantuotto.

Radioaktiiviset näytteet opetuksessa Jos koulussa on säteilylähteitä, pitää olla nimetty vastuuhenkilö. Tampereen norssissa Kari Nieminen. Säteilylähteiden pitää olla STUKin hyväksymiä oppilaitoskäyttöön. Koulujen säteilylähteisiin ei tällöin tarvita turvallisuuslupaa. Noudata säteilysuojelun kolmea pääperiaatetta myös opetuksessa itsesi ja oppilaiden säteilyaltistuksen minimoimiseksi. Minimoi altistusaika Maksimoi etäisyys säteilylähteisiin Maksimoi säteilysuoja

Muu ionisoiva säteily Purkausputket: jännite < 5 kV UV-lamput: estettävä suora näköyhteys sekä itseltä että oppilailta. Jaakobin tikapuut: oma turvallisuus, huomioi otsonin muodostus Yleisohje: Kysy kokeneemmalta kollegalta jos et ole varma!

Ionisoimaton säteily Laser: varrottava myös heijastunutta sädettä Stroboskooppi: huomioi epilepsia- tai migreenikohtauksen mahdollisuus. Stroboskoopin käyttö on kielletty taajuusalueella 15-25 Hz. Aurinkoa ei pidä tuijotella paljain silmin tai linssin läpi…

Kannattaa ehdottomasti lukea läpi Opetushallituksen julkaisu Luonnontieteiden opetustilat, työturvallisuus ja välineet STUKin ohje Ionisoivan säteilyn käyttö fysiikan ja kemian opetuksessa

Piruja seinille Missä on aiheutunut tai voi aiheutua vaaratilanteita Lämpöopissa, Aalto- ja värähdysliikkeen opetuksessa, Mekaniikassa, Sähköopissa, Modernissa fysiikassa?