Miten verkko-opetuksen laatua mitataan? VOPLA-työpaja VVYOP´06 29.3.2006.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vopla-pilottityöpaja Työpajan ohjelma klo Kahvit ja työpajan tavoite klo Esittäytyminen (n. 10 min. / hanke) klo
Advertisements

Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
KTL:n nykytila ja tulevaisuus Ryhmätyöskentely Ryhmä 5 Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research.
Vieraskielisen opetuksen politiikkatasot: vieraskielinen opetus yleissivistävässä koulutuksessa Anna-Kaisa Mustaparta Opetushallitus.
ILO ELÄÄ JÄRJESTÖISSÄ – Pohjois-Karjalan järjestöpäivät , Kitee PALAUTTEEN PURKU Hanna Kääriäinen 2013.
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
IT- Pedan laaturisteily Yhteenveto tukipalvelujen laatu -ryhmätyöstä Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Uusi JYKDOK Hannu Markkanen, informaatikko Jyväskylän yliopiston kirjasto AMK-kirjastojen Finna-päivä
– 1 – Sosiaalisten vaikutusten mittaamisesta Jaana Merenmies, Response-projekti
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Työseminaari: erittäin vähän liikkuvat, liikunnasta syrjäytymisvaarassa olevat Hotelli Holiday Inn, Messukeskus
AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari , Helsingin avoin yliopisto 1 Avoin yliopisto alueellisena toimijana -selvitys Ari Koski AlueKAVERI-hankkeen.
Lähipäivä T Business process development methods 1.
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Asiantuntijaryhmän työskentely
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Tukihenkilöiden työpaja 21. 9
Laatua käytäntöön - Pilottien kokemuksia verkko-opetuksen laadunhallintatyöstä TieVie seminaari Jyväskylä Kristiina Karjalainen, Lappeenrannan.
Verkko-opetuksen laadunhallinta ja - laatupalvelu -hanke VirtuaaliAMK-seminaari Ulla Ritvanen, Kuopion yliopisto Helsingin yliopisto.
Yrittäjien äänestyskäyttäytyminen 50,7 57,6 55,0 23,4 20,3 21,9 11,4 9,3 8,0 5,2 5,5 6,9 4,2 4,5 3,6 0,7 1,7 1,3 1,7 0,0 0,0 0,7 0,0 0,0 2,7 1,0 3,3.
VAPAAEHTOISTOIMINNAN LAATU JA TUKIRAKENNE Valtakunnallinen asiantuntijaseminaari ja neuvottelupäivä Keski-Suomen Museo, OHJELMA 9.30 – Ilmoittautuminen.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Verkko-opetuksen laatuseminaari 10. 2
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Kielot ) Pedagogiset laatukriteerit 2) Sisällölliset laatukriteerit 3) Välineelliset laatukriteerit.
Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Työllisyysportti – työväline työllisyydenhoidon toimijoille
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Selviytyjät: Primo Central Index Kirjastoverkkopäivät Jussi Brunberg & Anna Pienimäki.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
Verkko-opetuksen laadusta Willit-IT -päivät, Lappeenranta Annikka Nurkka, LTY, Janne Sariola, HY Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
AJANKOHTAISTA VALMENNUSOSAAMISEN KEHITTÄMISESTÄ Osaamisohjelmasta OK /HUY URHEA
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Miten laatutyö käynnistettiin? Helsingin yliopisto Sosiaalipsykologian laitos Jaana-Piia Mäkiniemi Mia Teräsaho Vopla-hankkeen työpaja
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Laatua verkossa ITK´06. Verkko-opetuksen laatuhankkeet Portaalissa julkaistavien aineistojen laatukriteerit Tuotteistaminen ja tekninen tuotekehitys VirtuaaliAMK:n.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
TUHA-verkoston tapaaminen
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Anne Haarala-Muhonen Anni Tuomela Olli Wikberg
Sosiaalisen median mahdollisuudet yhdistystoiminnassa, 2 op
Jari Rantamäki MIKÄ TEKEE työnäytteiden kokoelmasta suoritettujen työtehtävien luettelosta opintojen dokumentaatiosta opetuksen dokumentaatiostaPORTFOLION?
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Miehen kohtaaminen Miehen tapa viestiä Miestyön foorumi III Ounasvaaran pirtit, Rovaniemi Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Dipoli /Koivula S. ja Rantamäki J. LAADUN INDIKAATTORIT mitä, miksi, miten, milloin, kuka, kenelle?
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Asukastyöpaja Nöykkiön täydennysrakentaminen Pilvi Nummi & Tiina Merikoski.
IT-palvelut opetuksen tukena? Soile Väänänen suunnittelija, IT-palvelut
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Julkisen hallinnon digiosaamisten kehittäminen
ELGPN:n toiminnan tulosten ja työkalujen levittäminen ja hyödyntäminen Suomen elinikäisen ohjauksen kehittämisessä Raimo Vuorinen & Jaana Kettunen Jyväskylän.
OsaOppi IV– Osaamisen osoittaminen digitaalisilla osaamismerkeillä
Hyvien käytäntöjen dialogit Yhdessä eteenpäin työpaja 25. 4
Merja Lyytikäinen ja Hanne Savolainen
Digitaalisen oppimisohjelman työpaja Jyväskylän vertaisoppimispäivä 5
Leena Pietilä ja Juha Rantamäki
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Esityksen transkriptio:

Miten verkko-opetuksen laatua mitataan? VOPLA-työpaja VVYOP´

Työpajan ohjelma Asiantuntija-alustus (verkko- opetuksen) laadun mittaamisesta Jari Rantamäki, Sampo Koivula, JY Työpajatyöskentelyn ohjeistus Työpajatyöskentely Tulosten kokoaminen

Työpajatyöskentelyn tavoite Tavoitteena on määritellä verkko- opetukseen liittyviä arviointikohteita ja ideoida niiden laadunarvioinnissa käytettäviä mittareita. Työpajan tuloksia hyödynnetään VOPLA:n laatupalvelun sisällön kehittämisessä.

Työpajatyöskentelyn ohjeistus Määritelkää ja kirjatkaa keskeisimpiä laadun arviointikohteita - verkko-opettamisen - verkko-oppimateriaalien - verkko-opetuksen tukipalveluiden näkökulmista (kullakin ryhmällä/ pöydällä oma näkökulmansa)

Työpajatyöskentelyn ohjeistus Miettikää ja kirjatkaa mittareita, joilla voidaan saada tietoa arviointikohteen laadusta - esim. kysymyksiä palautekyselyyn

Yleisohjeistus Tehtävä on haastava ja monisyinen, mutta keep it simple Vähemmän on enemmän laatutyössä: mieluummin vähän keskeisiä ja realistisia arviointikohteita ja mittareita kuin paljon kehnosti perusteltuja. Erityisesti verkko-opetuksen näkökulmassa kannattaa keskittyä miettimään, mitä erityistä termi ”verkko” tuo tuohon kenttään. Kirjatkaa arviointikohteet ja mittarit fläpille.

Ryhmiinjako Tilassa on 9 pöytää, joissa 3 x 3 teemaa  Verkko-opetus  Verkko-oppimateriaalit  Verkko-opetuksen tukipalvelut  osallistujat valitsevat mihin pöytään menevät, kuhunkin pöytään max. 3 osallistujaa.

Työpajan tulosten kokoaminen Kaikki ryhmät tuovat omat fläppinsä seinälle, josta niitä lopuksi yhdessä tarkastellaan.