ETELÄ-KARJALAN SOSIAALI- JA TERVEYSPIIRI SOTE – uudistus, missä mennään – miten ja millä eteenpäin
ETELÄ-KARJALAN SOSIAALI- JA TERVEYSPIIRI Palvelujärjestelmän kehittämisen vaiheet Kuntakohtaiset rakenteet, lisäarvo hierarkioista; korostaa ammattilaista ja organisaatiota Hallinnollisesti integroitu; lisäarvo suuruuden ekonomista; korostaa ammattilaista ja organisaatiota Toiminnallisesti integroitu hyvinvoinnin ekosysteemi Lisäarvo tiedon analysoinnista Toimintamalli Erillinen hierarkia Hallinnollinen integraatio Ekosysteemi Kunta 1 Kunta 3 ESH Kunta 1 Kunta 2 ESH Kunta 3 Kunta 2 Toiminta 3 Toiminta 1 Toiminta 2 Toiminnallinen integraatio Kolmas sektori Yrittäjät Toiminnallisesti integroitu; lisäarvo tiedosta; korostaa kansalaista KÄÄNNEKOHTA
ETELÄ-KARJALAN SOSIAALI- JA TERVEYSPIIRI Kansallinen valmistelu Vähennetään hyvinvointi- ja terveyseroja Asiakaskeskeisyys palvelujen lähtökohdaksi Uudet palvelujen rakenteet ja toimintatavat Vahva sosiaalinen yhteenkuuluvuus Sähköiset palvelut Potilaskertomus STM:n strategia Integroitu palvelujärjestelmä JärjestämislakiUusi rahoitusmalli Työryhmä valmistelee STM VISIO
ETELÄ-KARJALAN SOSIAALI- JA TERVEYSPIIRI Hyvinvoinnin ekosysteemi ja tiedon lisäarvo VAIKUTTAVUUS Geeni tieto Väestörekisterikeskus Kansalainen Ammattihenkilö Omainen
ETELÄ-KARJALAN SOSIAALI- JA TERVEYSPIIRI Miten eteenpäin – tulevaisuutta ei voi kopioida Rakenne, Työryhmät, Raportit Kontrolli, Säännöt, Hierarkiat Kansalaisen autonomia, Tiedon lisäarvo, Innovaatio, Motivaatio, Osaaminen, Sitoutuminen, Arvot Menneisyys ja nykyisyys Tulevaisuus
ETELÄ-KARJALAN SOSIAALI- JA TERVEYSPIIRI Missä kipukohdat Onko lähtökohtana itsenäinen ja autonominen kansalainen – Muut asiat ratkaisevat kunnat, ammattihenkilöt, poliitikot, organisaatiot jne.. Matkitaan muita maita – Mitään järjestelmää ei ole tehty kansalaisen autonomian ja tiedon lisäarvon kannalta Ei synny vaikutusta kestävyysvajeeseen – Nykyisen järjestelmän parantelu ei vaikuta riittävästi kustannuksiin Kuunnellaan yksityistä sektoria – Markkinat sopeutuvat nopeasti uuteen julkiseen palvelujärjestelmään
ETELÄ-KARJALAN SOSIAALI- JA TERVEYSPIIRI Tietojohtaminen vie tulevaisuuteen Tiedon lisäarvo ja tietojohtaminen uudistaa toimintaa Menneisyys ja nykyisyys pusketaan tulevaisuuteen