Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

VamO/Johtaminen 030317 Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Riitta Hakoma 030317.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "VamO/Johtaminen 030317 Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Riitta Hakoma 030317."— Esityksen transkriptio:

1 VamO/Johtaminen Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Riitta Hakoma

2 Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri

3 Arvot Vanha Uusi Asiakaslähtöisyys Yhdessä asiakkaan kanssa
Vastuullisuus Avoimuus Oikeudenmukaisuus Tuloksellisuus Uusi Yhdessä asiakkaan kanssa Halu ottaa vastuuta Mutkaton vuorovaikutus Rohkeus uudistua

4 Arvojen jalkautus

5 Toimintakykyisenä kotona
Visio Toimintakykyisenä kotona Asiakkaamme huolehtivat omatoimisesti toimintakyvystään ja hyvinvoinnistaan Hoito ja palvelumallimme ovat kustannustehokkaita, kevyitä, kuntouttavia ja kotilähtöisiä Ohjaamme asiakkaat oikeaan paikkaan, oikeaan aikaan Asiointi on helppoa sähköisiä ja matalan kynnyksen palveluja käyttäen. Kiireellinen apu ja hoito elämän kriisitilanteissa ovat helposti saatavilla

6 VAMMAISPALVELUJEN YHTEINEN VISIO
STRATEGIAN JALKAUTUS AVOPALVELUISSA 2016 EKSOTEN TAVOITTEET Asiakkaan omatoimisuuden tukeminen Palvelujen saatavuuden helpottaminen Sosiaalisen osallisuuden lisääminen Innostava ja vetovoimainen työpaikka Tasapainoinen talous VAMMAISPALVELUJEN YHTEINEN VISIO Mahdollistetaan asiakkaan omannäköinen elämä siihen tarvittavan ohjauksen, tuen ja avun turvin AVOPALVELUIDEN TAVOITTEET Omatoimisuuden tukeminen Kotona asumisen mahdollistaminen Yksilöllisyys Asiakkaan itsemääräämisoikeuden toteutuminen Asiakkaan kuuleminen TOIMINTAKYKYISENÄ KOTONA Riitta Hakoma

7 VAMMAISPALVELUJEN YHTEINEN VISIO
STRATEGIAN JALKAUTUS YMPÄRIVUOROKAUTISISSA PALVELUISSA 2016 EKSOTEN TAVOITTEET Asiakkaan omatoimisuuden tukeminen Palvelujen saatavuuden helpottaminen Sosiaalisen osallisuuden lisääminen Innostava ja vetovoimainen työpaikka Tasapainoinen talous VAMMAISPALVELUJEN YHTEINEN VISIO Mahdollistetaan asiakkaan omannäköinen elämä siihen tarvittavan ohjauksen, tuen ja avun turvin YMPÄRIVUOROKAUTISTEN PALVELUIDEN TAVOITTEET Omannäköinen elämä Integroituminen tavalliseen asumiseen lisääntyy Itsenäisen asumisen tukipalvelujen kehittäminen Itsemääräämisoikeuden tukeminen TOIMINTAKYKYISENÄ KOTONA Riitta Hakoma

8 VAMMAISPALVELUJEN YHTEINEN VISIO
STRATEGIAN JALKAUTUS TOIMINNALLISISSA PALVELUISSA 2015 EKSOTEN TAVOITTEET Asiakkaan omatoimisuuden tukeminen Palvelujen saatavuuden helpottaminen Sosiaalisen osallisuuden lisääminen Innostava ja vetovoimainen työpaikka Tasapainoinen talous VAMMAISPALVELUJEN YHTEINEN VISIO Mahdollistetaan asiakkaan omannäköinen elämä siihen tarvittavan ohjauksen, tuen ja avun turvin TOIMINNALLISTEN PALVELUIDEN TAVOITTEET Päiväaikaisen toiminnan sisällöllinen kehittäminen/arjessa tarvittavien taitojen harjoittelu Yksilöllisten suunnitelmien laatiminen kaikille Itsemääräämisoikeuden tukeminen TOIMINTAKYKYISENÄ KOTONA Riitta Hakoma

9 Ihmiset ja osaaminen Eksote Vammaispalvelut/avopalvelut
Strateginen tavoite ja mittarit: Innostava ja vetovoimainen työpaikka Työhyvinvointikyselyn tulos (tavoite 3,5) Lyhyiden sairauspoissaolojen määrä (pienenee) Hakemusten lukumäärä avoinna oleviin tehtäviin (kasvaa) Vammaispalvelut/avopalvelut Ympärivuorokautiset palvelut Toiminnalliset palvelut Työhyvinvointikyselyn tulos (tavoite 3,5) Lyhyiden sairauspoissaolojen määrä (pienenee) Hakemusten lukumäärä avoinna oleviin tehtäviin (kasvaa) Hyvis-koulutukseen osallistuneiden määrä (kasvaa) ETELÄ-KARJALAN SOSIAALI- JA TERVEYSPIIRI Riitta Hakoma

10 Asiakaslähtöiset palvelut ja prosessit
Eksote Strateginen tavoite ja mittarit: Asiakkaan omatoimisuuden tukeminen, palvelujen saatavuuden helpottaminen, sosiaalisen osallisuuden lisääminen: Laitoshoidon nettotoimintamenojen osuus (pienenee) Säännöllisen kotihoidon ja omaishoidon kattavuus (kasvaa) Sähköisen ajanvarauksen osuus kaikista ajanvarauksista (kasvaa) Itseilmoittautumisen osuus kaikista ilmoittautumisista (kasvaa) jne. Vammaispalvelut/avopalvelut Henkilökohtaisen budjetoinnin asiakasmäärä (kasvaa) Tukisuunnitelmien määrä (kasvaa) Palvelutakuu (100%) Palvelusuunnitelmien toteutuminen (100%) Sähköisen asioinnin yhteydenotoista (kasvaa) Asiakastyytyväisyys (asteikko 1-4, tavoite 3?) Ympärivuorokautiset palvelut Itsenäiseen asumiseen siirtyvien määrä (kasvaa) Asumisen suunnitelmien määrä (100 %) Sisäisten auditointien määrä (kasvaa) Toiminnalliset palvelut Yksilökohtaisten tukisuunnitelmien määrä (kasvaa) Päivä- ja työtoiminnan asiakasmäärien suhteellinen osuus (pienenee) Työsopimussuhteisten vammaisten henkilöiden määrä (kasvaa) Avotyössä olevien määrä (kasvaa) Asiakastyytyväisyys (asteikko 1-4, tavoite 3?) ETELÄ-KARJALAN SOSIAALI- JA TERVEYSPIIRI, Riitta Hakoma

11 Talous ja tuloksellisuus
Eksote Strategiset tavoitteet ja mittarit: Kattamatta olevan alijäämän määrä kaudenlopussa (pienenee) Nettotoimintamenojen budjettiero (0) Tarvevakioitujen nettotoimintamenojen määrä asukasta kohden (tavoite alle 60 suurimman kunnan keskiarvon) Vammaispalvelut/avopalvelut Henkilökohtaisen avun kustannuskehitys (€/asiakas pienenee) Ympärivuorokautiset palvelut Asumisen ostopalvelujen määrä (pienenee?) Määräaikaisten työsuhteiden osuus (pienenee/pooli) Toiminnalliset palvelut Ostopalvelujen määrä (vähenee) Nettotoimintamenojen budjettiero (0) Määräaikaisten työsuhteiden osuus (pienenee/pooli) ETELÄ-KARJALAN SOSIAALI- JA TERVEYSPIIRI, Riitta Hakoma

12 5 PORRASTA TAVOITTEEN MÄÄRITTELYN TUKENA
1 Mitä olemme yrittäneet? 2 Mitä olemme oppineet? 3 Mihin olemme tyytyväisiä? 4 Mistä olemme huolestuneita? 5 Tämänhetkisten tietojen perusteella, mitä tehdään seuraavaksi? (Kehitysvammaisten palvelusäätiö)

13 Ihmiset ja osaaminen EKSOTE; Innostava ja vetovoimainen työpaikka
Rohkeus uudistua Mutkaton vuorovaikutus Halu ottaa vastuuta EKSOTE; Innostava ja vetovoimainen työpaikka Mittarit: Työhyvinvointikyselyn tulos (tavoite 3,5) Lyhyiden sairauspoissaolojen määrä (pienenee) Hakemusten lukumäärä avoinna oleviin tehtäviin (kasvaa) Vammaispalvelut; Innostava ja vetovoimainen työpaikka Riskit Työmäärä: Asiakasmäärä/työntekijä -> kiire, ajanpuute asiakkaan kohtaamisessa Työtilat ja työvälineet eivät tarpeenmukaiset Palkkaus Uralla etenemisen kysymykset Palkitseminen Yhdessä asiakkaan kanssa TOIMINTAKYKYISENÄ KOTONA Riitta Hakoma

14 Asiakaslähtöiset palvelut ja prosessit Yhdessä asiakkaan kanssa
Mutkaton vuorovaikutus EKSOTE;Asiakkaan omatoimisuuden tukeminen, palvelujen saatavuuden helpottaminen, sosiaalisen osallisuuden lisääminen Mittari: Laitoshoidon nettotoimintamenojen osuus (pienenee) Säännöllisen kotihoidon ja omaishoidon kattavuus (kasvaa) Sähköisen ajanvarauksen osuus kaikista ajanvarauksista (kasvaa) Itseilmoittautumisen osuus kaikista ilmoittautumisista (kasvaa) jne. Vammaispalvelut; ; Asiakkaan kuuleminen, itsemääräämisoikeuden toteutuminen, omatoimisuuden lisääminen; itsenäisen asumisen tukipalvelujen kehittämien, integroituminen tavalliseen asumiseen lisääntyy, päiväaikaisten toimintojen kehittäminen, Tarkoituksenmukainen ensisijaisten palveluiden ja vammaispalveluiden palvelukokonaisuus Henkilökohtaisen budjetoinnin asiakasmäärä (kasvaa) Tukisuunnitelmien määrä (kasvaa) Palvelutakuu (100%) Palvelusuunnitelmien toteutuminen (100%) Sähköisen asioinnin yhteydenotoista (kasvaa) Asiakastyytyväisyys (asteikko 1-4, tavoite 3?) Laitoshoidon nettotoimintamenojen suhteellinen osuus (pienenee) Itsenäiseen asumiseen siirtyvien suhteellinen osuus (kasvaa) Päivä- ja työtoiminnan asiakasmäärien suhteellinen osuus (pienenee) Työsopimussuhteisten vammaisten henkilöiden määrä (kasvaa) Avotyössä olevien määrä kasvaa Riskit Omatoimisuuden tukeminen – asiakkaalta puuttuu tukiverkosto tukemaan tukisuunnitelmien laadinnassa ja vaihtoehtojen etsinnässä Kommunikointikeinojen järjestäminen – riittävät keinot puuttuvat Ajanpuute työntekijällä _työ katkonaista, tapaamiset harvakseltaan, jatkuvuutta ei ole Asiakkaan todellisen mielipiteen saaminen voimakkaiden lähiomaisten lähipiirissä Palvelujen saatavuuden helpottaminen: Asiakas ei osaa käyttää tietokonetta tai ei pysty, puolesta asiointi ei toimi, kaikki eivät saa pankkitunnuksia Muiden palvelujen heikkeneminen kun palvelut ohjautuvat sähköisiin palveluihin Järjestelmien toimivuus Palvelutakuun toteutuminen: Hakemus yhden työntekijän varassa, sijaistaminen ontuu, yhteistyö muiden tahojen kanssa vie aikaa (lausunnot yms) joka viivästyttää, eri ohjelmistot, asiakasmäärä/työntekijä, kirjaamisen ajantasaisuus, oheistehtäviin käytetty aika. Rohkeus uudistua Halu ottaa vastuuta TOIMINTAKYKYISENÄ KOTONA Riitta Hakoma

15 EKSOTE; Tasapainoinen talous
Halu ottaa vastuuta Yhdessä asiakkaan kanssa Talous ja tuloksellisuus Mutkaton vuorovaikutus Rohkeus uudistua EKSOTE; Tasapainoinen talous Mittarit: Kattamatta olevan alijäämän määrä kaudenlopussa (pienenee) Nettotoimintamenojen budjettiero (0) Tarvevakioitujen nettotoimintamenojen määrä asukasta kohden (tavoite alle 60 suurimman kunnan keskiarvon) Vammaispalvelut; Tasapainoinen talous, talousarviossa pysyminen Henkilökohtaisen avun kustannuskehitys (€/asiakas pienenee) Ostopalvelujen määrä/asuminen, toiminnalliset palvelut/ kuljetuspalvelut (suhteellinen osuus pienenee) Määräaikaisten työsuhteiden osuus (pienenee) Riskit Heterogeeninen asiakaskunta – harvinaiset vammaryhmät, erityiset tarpeet - ei pystytä toteuttamaan omana palveluna Ennakoimattomuus TOIMINTAKYKYISENÄ KOTONA Riitta Hakoma

16 Vammaispalvelut Avopalvelut Toiminnalliset palvelut
Tavoite: Asiakkaan omatoimisuuden tukeminen ja lisääminen Mittari: Kotona asuvien asiakkaiden määrä suhteessa asiakkaiden kokonaismäärään kasvaa Nykytaso: suhdeluku 0,88 ( 1893 henkilöä) Tavoitetaso: kotona asuvien suhde kokonaisasiakasmäärään kasvaa 0,95:een (noin 5 hlöä/100:sta tulee asumaan muualla) Mittari: Henkilökohtainen apu euroa/asiakas (pienenee) Nykytaso: €/asiakas v. 2013 Tavoitetaso: alle valtakunnallisen keskiarvon joka € vuonna 2013 (päivitetään 2014 mukaisesti) Toiminnalliset palvelut Mittari: Päivä- ja työtoimintayksiköissä oleva asiakasmäärä (pienenee) Nykytaso: omat ja ostot yhteensä 309 henkilöä (tavoitteena ettei uusia tule lisää vaikka asiakasmäärä kasvaa) Tavoitetaso: pienenee 5 % vuosittain (yksiköistä avotyöhön/vapaille työmarkkinoille noin 15 hlöä vuosittain) Ympärivuorokautiset palvelut Mittari: Itsenäiseen asumiseen siirtyvien määrä (kasvaa) Nykytaso: omat ja ostot 240 henkilöä (tavoitteena ettei tule lisää, paikkamäärä ei kasva vaikka asiakkaita tulisi lisää) Tavoitetaso: 2% kasvu vuosittain itsenäiseen asumiseen siirtyvien määrä (huom. Asiakastaso) ETELÄ-KARJALAN SOSIAALI- JA TERVEYSPIIR, Riitta HakomaI

17 INTEGRAATIOSUUNNAT Avopalvelut – toimintakykyisenä kotona asiakkaan voimavarojen/toimintakyvyn puitteissa Asiakkaan itsemääräämisoikeuden toteutuminen ja asiakkaan kuuleminen (asiakkaat mukaan kehittämistyöhön, pilotit/hankkeet, työmenetelmät) 2. Henkilökohtaisen avun muotojen ja toimintamallien kehittäminen (arviointijaksot, kaikki järjestämistavat) 3. Henkilökohtaisen budjetin käytön lisääminen Vaikeavammaisten kuljetuspalvelun pilotointi /liikkumisen tuki Riitta Hakoma

18 INTEGRAATIOSUUNNAT Toiminnalliset palvelut – työelämäosallisuuden ja sosiaalisen osallisuuden lisääminen Vammaisten työllistymiseen tähtäävien toimien tehostaminen (toimintakyvyn arviointi, tuki, ohjaus, kuntoutus, lisäkoulutus, työvalmennusresurssin lisääminen) 2. Toiminnallisten palvelujen sisällöllinen kehittäminen (vapaaehtoistyön /kolmannen sektorin yhteistyön kehittäminen, kerhotoiminnan lisääminen, arjen tukikeskusten rooli sosiaalisen osallisuuden lisäämisessä jne) 3. Henkilöstöresurssien yhteiskäytön tehostaminen Riitta Hakoma

19 INTEGRAATIOSUUNNAT 2015-2017 Ympärivuorokautiset palvelut
Tavoite: Integroituminen tavalliseen asumiseen korostuu: Ohjattu asuminen vähenee, itsenäinen ja tuettu asuminen lisääntyy. Ympärivuorokautisen asumispalvelutuotannon määrä pysyy ennallaan -> Perinteisiä 15-paikkaisia ryhmäkoteja ei enää tuoteta -> Asunnot ja ryhmämuotoiset ratkaisut integroidaan tavalli- seen asuntokantaan -> Lisää valinnanvapautta ja yksilöllisyyttä Riitta Hakoma

20 Mietteitä kehityksestä ja kehittämisestä………
ETELÄ-KARJALAN SOSIAALI- JA TERVEYSPIIRI

21 Palvelun kehittämisen vaiheet
Erillinen hierarkia Hallinnollinen integraatio Toiminnallinen integraatio Ekosysteemi ENNEN KÄÄNNEKOHTA TULEVAISUUS Kunta 1 Kunta 2 Kunta 3 Kolmas sektori ESH Kunta 1 ESH Yrittäjät Lisäarvo hierarkioista; korostaa ammattilaista ja organisaatiota. Itsehallinnon ihanteet ja kunta hyvinvoinnin rakentajana Pentti Itkonen Hallinnollisesti integroitu; lisäarvo suuruuden ekonomista; vahva peruskunta. Korostaa ammattilaista ja organisaatiota. Digitalisation vaikutus Toiminnallisesti integroitu; lisäarvo tiedosta. Korostaa kansalaista Toiminnallisesti integroitu hyvinvoinnin ekosysteemi; lisäarvo tiedosta; korostaa kansalaista. BigData ja digitalisoituneet palvelut Eksote

22 DIGITALISAATION KOKONAISNÄKEMYS
KANSALAINEN SENSORIT MONITORIT UUDET PALVELUT UUDET ROOLIT PALVELUJÄRJESTELMÄT TIETOJÄRJESTELMÄT TIEDONSIIRTÄMINEN ELINYMPÄRISTÖ ASUMINEN ROBOTIIKKA VIRTUALISUUS Pentti Itkonen

23 Asiakaskeskeisyys SUURUUDEN JA MÄÄRÄN EKONOMIA ARVON TUOTTAMINEN
TÄNÄÄN HUOMENNA Yleinen, kaavamainen ja keskimääräinen Erityinen, henkilökohtainen ja kohdennettu Sairastumisen tai ongelmien odottaminen ja toimenpiteet ja hoitojaksot Sosiaalinen hyvinvointi ja terveyden edistäminen Ammattilainen ja instituutio Asiakas ja potilas Rahoitus perustuu sairauden hoitamiseen ja määrän tuottamiseen Rahoitus perustuu väestön terveyteen ja arvon ja laadun tuottamiseen SUURUUDEN JA MÄÄRÄN EKONOMIA ARVON TUOTTAMINEN AIKA Pentti Itkonen

24 Tuloksia integraatiosta
Laitoshoidon purkaminen Kuntoutus ja kotikuntoutus Mielenterveyspalvelut Lasten- ja nuortenpalvelut Tietojärjestelmien integrointi ja sähköiset palvelut, liikkuvat palvelut Päivystys, ensihoito ja kotihoito Strategisen johtamisen malli/Tietojohtaminen Pentti Itkonen

25 Luottamuksen uudet ulottuvuudet
Institutionaalinen luottamus Peruspalvelujen siirtäminen kunnalta alueelliselle kuntayhtymälle on luottamuksena iso asia. Luotetaanko Eksote:n talousarvioon ja strategiaan? Osallistuminen kuntayhtymän hallintoon ja toiminnan johtamiseen Kunnanhallitukset, sosiaali- ja terveyslautakunnat Hyvinvointi/hoivayrittäjät/kolmas sektori/muut kumppanit Henkilöiden välinen luottamus Johtavat poliitikot Johtavat viranhaltijat muut työntekijät Kuntalaiset Luottamus poliittisessa päätöksenteossa Mielipiteet ja päätökset perustuvat poliittisesti tarkoituksenmukaisiin tulkintoihin esitetyistä asioista. Pentti Itkonen

26 Kunnan uusi rooli Kuntien asema ja siihen perustuva missio on luotava ja rakennettava uudelleen – ei palveluiden tuottajana vaan laajasti elinvoiman, elinkeinojen ja hyvinvoinnin perustalle; Kunnan roolit ovat osin päällekkäisiä ja myös sidoksissa ja riippuvaisia toisistaan; Kunnan uuden roolin sisäistäminen ja omaksuminen ei tapahdu itsestään, vaan se edellyttää päättäjien tietoista uudelleenorientoitumista ja johtamista. Pentti Itkonen

27 TÄRKEINTÄ ON LUOTTAMUS
Pentti Itkonen

28 Ja samaan suuntaan soutaminen!
Riitta Hakoma


Lataa ppt "VamO/Johtaminen 030317 Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Riitta Hakoma 030317."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google