TAMPEREEN AMMATTI KORKEAKOULU TAMK

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Advertisements

Kielitaidon kartuttaminen kuuluu kaikkeen opiskeluun
 Jatkoa ESR-osarahoitteiselle AHOT korkeakouluissa -hankkeelle  Päätoteuttajana on Turun yliopisto  Osatoimijana kielten ja viestinnän jatkohankkeessa.
osaava harjoittelija kilpailukyvyksi •Kaksi mahdollisuutta kv-harjoittelussa •Ottaa kansainvälinen harjoittelija –Kansainvälistyminen kotimaassa –Erityistä.
Kansainvälinen toiminta OAMK:ssa
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
VETURI II Vertaistuutoritapaaminen Kuopio
PAOK/PIRKO Kehittämisprojekti kevät 2010 Moodle-verkkokurssit Anna-Kaija Yli-Orvola.
Kansainvälisyys liiketalouden koulutusohjelmissa Caset Kansainvälinen kauppa International Business and Marketing Logistics (IBML) RIBA Kimmo Kallama Koulutusjohtaja.
Harjoitteluinfo klo 13 Pinni B3019.
Työharjoitteluprosessi Prosessin nimiKuvaus luotu Ty ö harjoittelu Vastuuhenkil ö (t)Kuvaus viimeksi p ä ivitetty Pekka Soive pso, jpl.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
TAMPEREEN AMMATTIKORKEAKOULU TAMK TAMKIN RESURSSIT opiskelijaa 187,29 milj. mk 31,5 milj. euro 18 koulutus- ohjelmaa henkilöstö opetushenkilöstö.
KORKEAKOULUOPISKELI- JOIDEN LIIKKUVUUTTA TUKEVAN OHJAUKSEN JA NEUVONNAN LAADUN PARANTAMINEN (SUMOHE)
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Insinööri-AMK, infrarakentaminen Opintojen ja TAMK:n esittely
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
 Yritystoiminnan peilausta › Liiketoiminta › Työskentely-ympäristö › Sosiaaliset taidot › Tekniset taidot › Ammatilliset taidot › Yritystoiminta punaisena.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
KIELIKONSULTTIEN TYÖELÄMÄTAIDOT Työelämää ja opintoja -iltapäivä Anu Karrimaa.
Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa? (tärkeimmät sisällöt) Marja Yli-Kerttula Äidinkielissä 4 opintoviikkoa, jotka sisältyvät ammattitaitoa täydentävään.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
TIETOVERSTAS KPAMKin tapaan Hanna-Riina Aho Satu Salmela.
Aluepalvelut Laureassa
Ongelmaperustainen oppiminen
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
AMK-valmentavat opinnot Metropolia, kulttuuri ja luova ala
Kansainvälinen korkeakoulukampus - kauniilla paikalla merenrannalla.
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.

VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
5/2007 Kv. harjoittelun haasteet sessio 15 Kv. kevätpäivät, Seinäjoki
Opiskelutekniikan palaute Analyysin tekeminen systemaattisuus: –tehtävänannon tarkka lukeminen –kurssipäiväkirjan asioiden kertaaminen –oppimispäiväkirjan.
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
TELI / Logistiikan koulutusohjelma Työssä oppiminen, nykyinen käytäntö Koostuu kolmesta pääelementistä: - projektiopinnot, - ohjattu harjoittelu ja - opinnäytetyö.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
8/20071 Erasmus Harjoittelu Kesto 3-12 kk Harjoittelu hyväksiluetaan osaksi tutkintoa Apuraha lv : –350 € / kk, jos palkaton harjoittelu tai.
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
Oulun yliopisto Turun yliopisto Lapin yliopisto Aalto-yliopisto Tampereen teknillinen yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto
Yhteistyö ylempi amk –koulutuksissa Case SaKaRa Yliopettaja, YTT Kaarina Kantele RAMK.
Arviointi osana oppimisprosessia
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Työelämälähtöisyys Valmassa
TraiNet, Postitalo KTT Lauri Tuomi
Pedagogiset aineopinnot lv
Synergiaryhmä Virve Peltoniemi, TAMK Tapio Ekholm, Metropolia
”Projektin nimi” PROJEKTI
Kansallinen kansainvälisen harjoittelun verkosto
PBL Ongelmaperustainen oppiminen
Vertais-auditointi-sparraus
8. Luokkalaisten TET Tämä esitys käsittelee PowerPointin uusia ominaisuuksia. Se kannattaa katsella diaesityksenä. Näistä dioista saat ideoita esityksiin,
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Työelämäedustajien koulutus- ja yhteistyöpäivä Tanhuvaarassa
”Projektin nimi” -projekti
OPPIMISTEHTÄVÄ KUNTOUTUKSEN KESKEISISTÄ KÄSITTEISTÄ
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Tervetuloa opintojaksolle MENESTYVÄ TYÖYHTEISÖ (LEA1LH002)
Esityksen transkriptio:

Kv-kevätpäivät 5.5.2004 © matti.pietila@tamk.fi TAMPEREEN AMMATTI KORKEAKOULU TAMK Case TAMK: Harjoittelu / Metsätalous Taustaksi:  Tarve saada opiskelijat ymmärtämään harjoittelu opintojaksoksi, ei vain ”työssäkäymisenä”  Ohjeistuksen päivittäminen, oppimistehtävien antaminen  Työviikko on opintoviikko, harjoittelun pituus 20 ov  Samat vaatimukset kotimaassa ja ulkomailla, harjoittelu on harjoittelua  EKAMKin harjoittelun kehittämisprojekti, Harjoittelun ja työelämäprojektien benchmarking -projekti ja Laadukas harjoittelu -käsikirja  (Siirtyminen PBL-lähtöiseen oppimiseen) Kv-kevätpäivät 5.5.2004 © matti.pietila@tamk.fi

Kv-kevätpäivät 5.5.2004 © matti.pietila@tamk.fi TAMPEREEN AMMATTI KORKEAKOULU TAMK Case TAMK: Harjoittelu / Metsätalous Käytäntöä:  Opiskelija hankkii harjoittelupaikan ja hyväksyttää sen * harjoittelusopimuksen syöttö sähköiseen tietokantaan, allekirjoitukset  Harjoitteluluento/luennot * oppimistavoitteiden esittely, omat oppimistavoitteet, käytännön info  Oppimistehtävä paikkaa koskien * eräs työkalu jolla voi paremmin ajaa itsensä sisään organisaatioon  Oppimistehtävä / tavoitteet itsearviointia koskien * kulkee läpi koko harjoittelujakson  Harjoittelu- / oppimispäiväkirjan pitäminen * oleellisinta on pitää harjoittelu- / oppimispäiväkirjaa ja kirjata siihen omia arvioitaan ja havaintojaan raportin kirjoittamisen tueksi Kv-kevätpäivät 5.5.2004 © matti.pietila@tamk.fi

Kv-kevätpäivät 5.5.2004 © matti.pietila@tamk.fi TAMPEREEN AMMATTI KORKEAKOULU TAMK Case TAMK: Harjoittelu / Metsätalous Käytäntöä:  Harjoittelun päätyttyä raportin kirjoittaminen * päätarkoituksena oman oppimisen arvioiminen ja omien kokemusten analysointi tältä pohjalta, ei päivittäisten työtehtävien kuvaaminen  Arviointi ja hyväksyminen  palautettu oppimistehtävä  harjoitteluraportti  työnantajan allekirjoittamat harjoittelu- / oppimispäiväkirjat  työtodistuskopio  oppimistavoitteet / itsearviointi-lomake  ”Hakemus harjoittelun hyväksymiseksi” -lomake  Harjoitteluseminaari * ei ole TAMKin metsätaloudessa käytössä, vielä Kv-kevätpäivät 5.5.2004 © matti.pietila@tamk.fi

Kv-kevätpäivät 5.5.2004 © matti.pietila@tamk.fi TAMPEREEN AMMATTI KORKEAKOULU TAMK Case TAMK: Harjoittelu / Metsätalous Oppimistavoitteet:  Ammatillisen harjoittelun oppimistavoitteet:   Keskeisimpiä tavoitteita ovat: opettaa uusia työelämän vaatimia valmiuksia ja asioita, joita ei koulussa opeteta syventää koulussa opitun ymmärtämistä oppia käytännön työntekoa ja soveltamaan jo hankittua olemassa olevaa teoriatietoa eri tilanteissa Kv-kevätpäivät 5.5.2004 © matti.pietila@tamk.fi

Kv-kevätpäivät 5.5.2004 © matti.pietila@tamk.fi TAMPEREEN AMMATTI KORKEAKOULU TAMK Case TAMK: Harjoittelu / Metsätalous Oppimistavoitteet:  Oppimistavoitteet jaetaan kolmeen tavoiteltavaan ominaisuuteen:   avainosaaminen - elämänhallinnan tunne, kommunikointitaito, organisointikyky, yhteistyökyky sekä innovatiivisuus ja muutoshakuisuus ammattiosaaminen - laaja-alaisuus, johtamis- ja kehittämisvalmiudet, yrittäjämäinen toiminta ja taloudellinen ajattelukyky erityisosaaminen - oman alan erityisosaaminen sekä oman alan ja itsensä jatkuva kehittäminen - omat tavoitteet - koulutusohjelman tavoitteet Kv-kevätpäivät 5.5.2004 © matti.pietila@tamk.fi

Kv-kevätpäivät 5.5.2004 © matti.pietila@tamk.fi TAMPEREEN AMMATTI KORKEAKOULU TAMK Case TAMK: Harjoittelu / Metsätalous Lopuksi:  Kv-harjoittelussa edellä esitellyt oppimistavoitteisiin ja niiden tavoiteltaviin ominaisuuksiin liittyvät asiat korostuvat * vieras kieli ja kulttuuri korostavat varsinkin avainosaamiseen liittyviä asioita  Kieli- ja kulttuurivalmennus työkaluna, kehitetty Leonardo-projektissa Haagan, Kemi-Tornion, Pirkanmaan ja Tampereen AMKkien yhteistyönä Kv-kevätpäivät 5.5.2004 © matti.pietila@tamk.fi