Kvalitatiivisen aineiston tietokoneavusteinen analyysi ATLAS

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto tutkimustiedon tallentajana
Advertisements

Kansalliskirjasto, DSpace ja julkaisuarkistot FinnOA:n julkaisuarkistoworkshop, Jyrki Ilva, Kansalliskirjasto
Ongelma Mikä tuottaa kamppailua oikeudessa? • 1: Tulkinnat yksittäisistä tapauksista • 2: ”Asiayhteyksien” väliset välienselvittelyt • 3: Kysymys siitä,
KTL:n nykytila ja tulevaisuus Ryhmätyöskentely Ryhmä 5 Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research.
JavaScript oliot © Reiska, DOM Oliot  JavaScript sisältää paljon valmiita DOM olioita, on sisältänyt jo DOM level 0 (ns. Legacy DOM) alkaen  WWW-ympäristössä.
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Luku 5 – Tietojen hakeminen sovelluksiin
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Metodologian ja menetelmien valinta
Tutkimussuunnitelma…
Raportointiportaali Vipunen
Aineistonhallintasuunnitelma osana tutkimuseettistä lausuntopyyntöä
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ 1 Tiedekunnan esittelylistojen ja pöytäkirjojen tuottaminen ja julkaisu XML- kieltä ja InfoPath-sovellusta.
Tfy-99.C Immateriaalioikeudet ja IPR strategia Harjoitukset
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Pasi Helasuo Työn valvoja Professori Jukka Manner
Minkälainen on hyvä gradu?
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
Atlas-ti tutkimusaineiston analyysiohjelma
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
Hanna-Maija Huhtala Kristiina Kurki.
Interact järjestelmäarkkitehtuuri + vuorovaikutustekniikoista ja evaluoinnista Markku Turunen Tampereen yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Interact.
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa ICT-vaikutusarvio eri muutosskenaarioissa.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO/COSSE InBCT 2.4/A-KIT 2003 A-KIT Agora Exploratory Environment for Knowledge Discovery Timo Aittokoski Olli Hokkanen Tommi Kärkkäinen.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Koodistopalvelu. Mikä? Palvelu, jonka avulla koodistoja voidaan jakaa ja hallinnoida keskitetysti. Perustuu JHS-työryhmän suositusluonnokseen ja sen yhteydessä.
Webropol-sovellus tiedon keräämiseen Hanna-Maija Huhtala Kristiina Kurki.
FSD:n seminaari Tutkimusmenetelmien oppimateriaalit ja verkko-opetus Tampere Tapani Alkula, HY Esimerkkinä on Helsingin yliopiston sosiologian.
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
Professori Pekka Kauppi, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY: Miksi yliopistotutkija tallentaa julkaisuarkistoon? JULKAISIJAN ILTAPÄIVÄ 2007 Julkaisuarkistojen.
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
KUHA: TIETOKANTAPOHJAINEN WWW-SOVELLUS OPINTO- OHJAUKSEEN Kati Mäki-Kuutti Tietotekniikan graduseminaari
XHTML-perusteita Teppo Räisänen
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
Palveleva tietoarkisto. Tietoarkisto arkistoi ja välittää sähköisiä tutkimusaineistoja tutkimukseen, opetukseen ja opiskeluun edistää tieteen avoimuutta.
Ympäristöaiheisten lehtijuttujen vertailua - Turun Sanomat tammikuussa 1955 ja 2005 Jussi Pukkila Tutkielmasuunnitelma.
Heikki Hyötyniemi Teknillinen korkeakoulu, Systeemitekniikan laboratorio 1. Älykäs WWW Totuus vai Todellisuus - tutkimuksen haasteet Heikki.
Laskennallisen tieteen pääaine Pääaineinfo Kai Puolamäki Pääainekahvit kello 15:10-16 huoneessa A328 (T-talo, 3 krs., T2:n puoleinen A-käytävä.
CSS Dreamweaverilla Matti Viitala KaHa/OAMK 2005.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Päivittäisraportit Opiskelijarekisteri.
Lajihavainnot tietojärjestelmiin Lajihavainnot tietojärjestelmiin: keskusteluseminaari eliöhavaintojen keruusta Suomessa Viikki.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Webropol-sovellus tiedon keräämiseen
Mistä saa hyvää aineistoa? Gradunteon eväät -infotilaisuus
Johdatus tieteelliseen tutkimukseen Hannu Ruonavaara, kevät 2011 Luento 7: Menetelmäsuuntaukset ja aineistot.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
KAUPUNKIELVI SEMINAARI klo Elvi-projektit 1. Ikääntyneiden kotona selviytyminen Kyläelvi Kolmas ikä pohjoisissa suomalaisissa.
Tietovarastoforum IX Iltapäivän keskustelumuistio 1.
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Määrällinen tutkimus.
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
tapaustutkimus psykoterapian Psykoterapiatutkimuksen
Yleistä SPSS:stä Alunperin lyhennys sanoista Statistical Package for Social Sciences Valittu opiskeltavaksi ohjelmaksi, koska on helppokäyttöinen ja riittävän.
YFIS200 Kvantitatiivisten menetelmien syventävä kurssi
Topic modeling sosiologin työkaluna
Informaatikot Päivi Kanerva ja Minna Toikka
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
TE3- seurantatutkimus Seurantajakso n. 1 viikko ( )
Ohjelmistotekniikan menetelmät, muutoksenhallinnan työkaluista
Pentti Luoma, Oulun yliopisto
Kooste työpajan kysymyksista
Esityksen transkriptio:

Kvalitatiivisen aineiston tietokoneavusteinen analyysi ATLAS Kvalitatiivisen aineiston tietokoneavusteinen analyysi ATLAS.ti –ohjelman avulla Tutkimusmenetelmien oppimateriaalit ja verkko-opetus FSD 15.3.2004 Timo Moilanen Yleisen valtio-opin laitos / PL 54 / 00014 Helsingin yliopisto p. (09) 191 24902, s-posti: timo.moilanen@helsinki.fi

Esityksen kulku analyysiohjelman ja tutkimusmenetelmän välisestä suhteesta ATLAS.ti analyysin apuvälineenä version 4.2 keskeiset ominaisuudet mitä uutta versiossa 5 minkälaisiin tutkimusotteisiin ohjelma soveltuu lopuksi: ohjelmien opettamiseen liittyviä seikkoja

Analyysiohjelman ja tutkimusmenetelmän välisestä suhteesta ei ole olemassa tietokoneavusteista kvalitatiivisen aineiston analyysia (ks. esimerkki) esim. koodaus: mitä koodataan (kaikki teksti, osa tekstistä), mistä koodit (ennen analyysia, aineistoon perustuen), mikä on analyysiyksikkö? on monia lähestymistapoja, joilla on jotain yhteisiä sääntöjä ja periaatteita, mutta myös paljon eroja (ks. esimerkki) ohjelmat tukevat erityisesti GT-tyyppistä tutkimusta (koodaus, hakeminen, memot, suhteet)

Eroavaisuuksia kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen aineiston välillä kvantitatiivinen aineisto havaintomatriisi havainnot muodostuvat aineiston keruu- ja käsittelyvaiheessa kvalitatiivinen aineisto tutkimusmateriaali havainnot havainnot muodostuvat vasta aineiston analyysivaiheessa tutkijan tulkinnan kautta - - - -- - - -- - - - - -- -- - - -- -- - - ---- -- - -- -- - - - - -- - - -- - - -- -- - - ---- - - - - -- - - -- - -- - - -- - - -- - - - ---- -- - -- ---- - -- - - - - -- - -- - - -- -- - - ---- -- - - - -- - - -- - - -- -- havaintoyksiköt muuttujat V1 V2 V3 V4 vastaaja 1 1 3 2 vastaaja 2 5 vastaaja 3 vastaaja n 4

ATLAS.ti:n keskeiset ominaisuudet (versio 4.2) www.atlasti.de KOODAUS (CODING) teknisesti monipuolinen ja helppokäyttöinen - koodaa uudella koodilla (uusi koodinimi) - koodaa vanhalla koodilla (aiemmin käytetty koodi) - pikakoodaus (koodaa edellisellä koodilla) - in-vivo –koodaus (teksti koodataan itsellään) - automaattinen koodaus - perustuu merkkijonopohjaiseen etsintään (search), esim. #P tai #K017 tai #huom-nauru, myös *lojaal*

perushaku (kaikki tietyllä koodilla koodatut kohdat) HAKEMINEN (RETRIEVE) monipuoliset tavat hakea koodattua aineistoa eli tutkijan tekemiä havaintoja (käsin tehtynä erittäin työlästä). Käyttö mm. koodauksen tarkistamisessa (virheet, tarkentaminen) sekä päättelyn apuvälineenä. perushaku (kaikki tietyllä koodilla koodatut kohdat) semanttinen haku (pääkategoria vaikutusmah-dollisuudet ja sen alakategoriat aloitteellisuus, eriävän mielipiteen jättäminen, eroaminen jne) yhdistelmähaku (esim. vaikutusvalta ja miehet) frekvenssihaku (koodien esiintymislukumäärä) referenssihaku (koodien lähdetiedot)

- analyysiprosessin hallinta MEMOT - havaintojen eksplikointia (memos: attach) - aineiston tiivistäminen (esim. haastatteluiden ydinkohdat käyttämällä memos: create free memo) - analyysiprosessin hallinta - yhteenvetojen laatiminen (esim. jonkin ilmiön eri variaatio) - raportointi (käsikirjoitus) SUHTEET - visualisointi havainnollistaa asiat tehokkaasti. Voidaan tarkastella koodien, tekstisegmenttien, dokumenttien ja memojen välisiä suhteita (esim. semanttiset haut) - visualisointi voi olla myös vaarallista - codes: open network; networks: new network view

muita ominaisuuksia aineiston joustava yhdistäminen erilaisiin perheisiin (primaaritekstiperheet, koodiperheet, memoperheet) laajat kommentointimahdollisuudet (vrt. memot) monipuolinen järjestäminen (sort) ja suodatus (filter) relevantin tekstin haku uutta tulevassa 5.0 versiossa (maaliskuu 2004), mm. kovista rivivaihdoista luopuminen Excel ja Word –tiedostojen käyttö rich text muotoilujen käyttö multi-user editing and synchronization monikielisyys (East Asian language support (DBCS), Window mirroring for right-to-left languages) XML-pohjaisuus (aineiston siirrettävyys) sisällönanalyysi (improved Word Cruncher) ja tulokset suoraan Excel-tiedostoon

Lopuksi: ohjelmien opettamiseen liittyviä seikkoja tietokoneavusteinen analyysi ei ole itsenäinen menetelmä - näennäisesti ”helpon” aineiston analyysi vaatii taustalle teoreettis-metodologisen viitekehyksen vrt. kvantitatiivinen aineisto, jossa havainnot on jo ’tuotettu’ jostain näkökulmasta päätetyöskentely on raskasta, vaatii oman tilan (myös tietoturvaan liittyvät kysymykset tärkeitä) hyvää: suurten aineistojen analyysiprosessin hallittavuus, läpinäkyvyys ja yhteistyömahdollisuudet samaa kvalitatiivista aineistoa voidaan analysoida lukuisista eri näkökulmista (arkistointi lisää monitieteisyyden mahdollisuuksia) tutkimusmenetelmien oppimista voidaan tukea yhteisillä resurssilla, mutta opetus pitää aina räätälöidä kullekin tieteenalalle/oppialalle sopivaksi arkistoon pitäisi tallentaa ns. raaka-aineiston lisäksi myös tutkijan omalla tulkinnallaan tuottama varsinainen havaintoaineisto

ATLAS.ti –ohjelmaa käsitteleviä oppaita ATLAS.ti –ohjelman kotisivut www.atlasti.de LAADULLINEN TEKSTINANALYYSI ATLAS/TI 4.2. –OHJELMALLA (Markku Lonkila ja Jussi Silvonen, Helsinki) http://kaljaasi.it.helsinki.fi/keltal/valt/atlas/ Johdatus laadulliseen analyysiin ATLAS.ti- ohjelman avulla (Hanne Turunen & Olli Ruohomäki, Tampere) http://www.cs.uta.fi/ipoppla/www/ipoppla01/ru