Tiptop – product visio 12.4.2012 Mats Lindstedt, Lauri Stigell, Petri Heinonen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kansallisen opetustoimen tietomallin vaatimukset korkeakoulujen tietomallille.
Advertisements

TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle Päivitetty
TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tutkintoon johtavat korkeakouluopinnot ja opintopolun rajapinnat Seppo Ränninranta.
Avoinyliopisto.fi-palvelukonsortion johtoryhmä
Arkistosektorin KDK- yhteistyöverkosto KDK ja sen arkistosektorin yhteistyöverkosto –seminaari Arkistoneuvos Jaana Kilkki Arkistolaitos.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Rajapintaratkaisut Peppi-projektissa
AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN VASTUUOPETTAJIEN TAPAAMINEN ANNELI AIROLA ESR AHOT-KATSAUS.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
LVI-kehitysprojekti RAKETTI OPI Synergia Työpaja Janne Santala.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Koulutustiedon verkkopalvelu KoTVe ja TARJONTA tietovaranto Avoinyliopisto.fi – palvelukonsortion johtoryhmä Ulla Angervo, Opetushallitus.
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
Opintopolku.fi tilannekatsaus
AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
ISOK – Itäsuomalaisen osaamisen kehittäminen – Anni Karttunen – Savon koulutuskuntayhtymä
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
HOPS –projekti Tavoite ja hyödyt: kansallinen opetuksen ja koulutuksen järjestäjästä riippumaton palvelu oppijalle tukemaan opintoihin kiinnittymistä,
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Ohjausryhmän.
Tiptop-palvelut opiskelun ja ohjauksen tukena ”Gallery Walk” TIPTOP-korkeakoulukierros Lauri Stigell, CSC Päivitetty
idNimiTyöpäiviäKustannusRooli 1TIPTOP-portaali Vastuu 1.3AHOT: Tiptop-kokonaisuus Osallistuja 2.1 HOPS: Koulutuksen järjestäjän käyttöliittymä8232.
TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle Updated
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden arkkitehtuurin ”Tvärminnen risti”
Käki-projekti 2. opponointi Käki-projekti 2. Opponointi
Tiedon hyödyntämisen evoluutio. Tieto työvälineenä Valtaosa kaikkien työn kannalta tärkeästä tiedosta tallennetaan yhteisiin tietojärjestelmiin Tietoa.
VIRTA - Opintotietopalvelu. 2 VIRTA-Opintotietopalvelu - csc.fi/virta RAKETTI-VIRTA hankkeessa luotiin korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto.
TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle Päivitetty
ERASMUS+ EMREX - suoritustietojen siirtotyökalun hyödyntäminen Suomessa.
EHops-palvelu kansallisessa viitekehyksessä Diasarjan tuottanut Jukka Söderdahl Winnova.
Matti Hartikainen Tietohallintojohtaja Tampereen ammattikorkeakoulu Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto - seminaari Keskiviikkona Suorat.
TIPTOP-projektin kartoituksen vaihe korkeakoulujen tietomallin muutostarpeiden osalta Petri Heinonen Juha-Pekka Pihlajakoski Lauri Stigell Opi-Synergia.
TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle Päivitetty
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Todennetun Osaamisen Rekisteri TOR-Projekti Esa Keränen
TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle
Tiptop – kuukausiraportti 10/2012 Mats Lindstedt.
Tiptop - viestintäsuunnitelma Mats Lindstedt.
Siis mitä olemmekaan tekemässä?
Käki-projekti, Loppuesittely Käki-projekti Loppuesittely
Tiptop - viestintäsuunnitelma Mats Lindstedt.
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän opettajien neuvottelupäivät Seinäjoki Anneli Airola Pohjois-Karjalan amk
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Tiptop - tilannekatsaus Mats Lindstedt. 1. Tilannekatsaus Aikataulu Kustannukset Resurssit Laatu Riskit Kansallinen palvelumalli Liikennevalot.
Avoimen tiedon ohjelman toimintasuunnitelma. Toimintasuunnitelmasta  Toimintasuunnitelma syksyksi 2014 on koottu ohjelman keskeisistä suunnitteludokumenteista.
AHOT Humakissa AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen 1 Syksy 2015 HUMANISTINEN AMMATTIKORKEAKOULU.
Tiptop – kuukausiraportti 05/2012 Mats Lindstedt.
Tietovarasto toiminnan tukena IT-palvelut – Petri Heinonen.
Reformi haltuun OKM.
Opiskelijahuollon hyvät käytännöt Koulutuskeskus Sedussa
Opiskelijahuollon hyvät käytännöt Koulutuskeskus Sedussa
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
TIPTOP-kokonaisuuksia
Oppijan verkkopalvelu eHOPS
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Laurea/Näyttöseteli Opiskelija voi käyttää näyttöseteliä opintojen räätälöintiin tai täydentämiseen Yhdellä näyttösetelillä opiskelija voi näyttää osaamisensa.
ERÄTAUKO-KOULUTUKSEN SUUNNITTELUPOHJA
Validointi vapaassa sivistystyössä
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Opintopolku.fi uudistuu oppijan parhaaksi
Korvaavuudet syksy 2019 varhaiskasvatuksen koulutus
Osaaminen esille Europassilla
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

Tiptop – product visio Mats Lindstedt, Lauri Stigell, Petri Heinonen

Product visio TIPTOP-projektissa tuotetaan oppijoille (ja ohjaustahoille) kansallinen, korkeakouluriippumaton malli palvelukokonaisuudesta, joka edistää oppijoiden opintoihin kiinnittymistä, opintojen etenemistä ja tutkintojen loppuun suorittamista. Koulutus- ja opetustarjonnan tarkastelupalvelu tarjoaa oppijalle mahdollisuuden tarkastella koulutusta tutkinto- ja korkeakoulurajojen yli. Henkilökohtainen opintojen suunnittelupalvelu tarjoaa oppijalle mahdollisuuden tehdä korkeakoulukohtaisia tai korkeakoulurajat ylittäviä opintojen edistymisen suunnitelmia. Korkeakouluilla palvelu antaa tukea mm. opetusohjelmatyöhön sekä pohjan oppijan opintojen edistymisen seuraamiseen ja ohjaamiseen. Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen –palvelu tarjoaa oppijalle mahdollisuuden hakea aiemmin korkeakouluissa tekemiensä formaalien suoritusten hyväksilukua opintojensa alkaessa toisessa korkeakoulussa. Palvelu antaa opintohallinnon virkailijalle työkalut opintojen hyväksilukemiseen eli käytännössä arviointiin sekä dokumentointiin. Palvelun kautta oppijalle ja virkailijalle kertyy AHOT-tietovaranto, jonka avulla hyväksilukuprosessia on mahdollista virtaviivaistaa. Reaaliaikainen opintojen seurannan palvelu tarjoaa oppijalle ja ohjaajalle mittareita ja hälytyspalveluja, joiden avulla voidaan tunnistaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa oppijan opintoihin muodostuvia ongelmakohtia (esim. hopsin vastainen eteneminen). Tätä ohjaajat saavat mahdollisuuden tunnistaa erityisestä ohjausta vaativat oppijat.

Tiptop-teknologia Tiptopissa kehitetään korkeakouluriippumaton referenssitoteutus Tiptop-palvelukokonaisuudesta. Mahdollistaa sekä koko palvelukokonaisuuden jatkokehittämisen tai kilpailuttamisen tuotantovalimiuuteen projektin jälkeen että osatuotosten integroimisen yksittäisessä korkeakoulussa (tai osatuotosten kilpailuttaminen erikseen) Samat yhteisesti valitut teknologiat kaikissa osaprojekteissa. Noudatetaan jo tehtyjä julkisen puolen valintoja, esim PERA ja Synergia ryhmän ym valintoja Sovelletaan korkeakoulujen kokonaisarkkitehtuuria (Kartturi) SOA-malli (Tvärminnen risti) De facto standardeja, joilla on pitkä elinikä edessä ServiceMix –ESB, Liferay-portaali, PostgreSQL-db, java-pohjainen Konkreettisia kokemuksia tarvittavista teknologioista, palvelujen kansallisesta integraatioista sekä kokonaisarkkitehtuurin soveltamisesta korkeakoulujen yhteistyössä