Medioiden historia ja nykykehitys ma 10. ja : 10-12, F133; ti 11. ja : 11-14, F416 viikko 41 ma-ti Medioiden historia viikko 42 ma-ti Medioiden nykykehitys
Medioiden historia ja nykykehitys Luento- ja kirjallisuustentti; kirjallisuus: Gorman & McLean: Media and Society in the Twentieth Century. 200.
Medioiden historia ja nykykehitys Luento- ja kirjallisuustentit: 1. tentti vko 43 pe tentti vko 51 ma tentti vko 6 la
Luento 4 Aikakauslehdistö ja Suomen erityispiirteet
Aikakauslehdistö Aikakauslehti määritellään yleensä vähintään neljä kertaa vuodessa ilmestyväksi sarjajulkaisuksi; tilattavia Runsaasti toimituksellista aineistoa; ei päiväkohtaista Engl. magazine, makasiini; varastoa jutuille päivälehtien jälkeen toiseksi suurin joukkoviestinnän ala Sen liikevaihto (3,1 miljardia) oli 18 prosenttia joukkoviestinnän liikevaihdosta 1800-luvulla halvat massalehdet ja mainostaminen Kuvalehdet; Suomen Kuvalehti , National Geographic ja Life
Aikakauslehdistö Aikakauslehtien valikoima on laaja. Suomessa ilmestyi vuonna 1996 noin 2700 aikakauslehteä. Yleisesti aikakauslehdistö ryhmitellään seuraavasti: Yleisöaikakauslehdet, jonka alaryhmiä ovat yleisaikakaus- ja perhelehdet, naistenlehdet, miestenlehdet, lasten ja nuorten lehdet sekä erikois- ja harrastelehdet (290 nimikettä vuonna 1996) Ammatti- ja järjestölehdet, jotka jaetaan aihealan mukaan 15 alaryhmään (2025 nimikettä) Mielipidelehdet, joiden alaryhmiä ovat yhteiskunta ja politiikka, kulttuuri, uskonto sekä muut aatteelliset lehdet (158 nimikettä) Asiakas- ja yrityslehdet (186 nimikettä)
Aikakauslehdistö Sarjakuvalehdet, kuten Aku Ankka (levikki n ) ja sanomalehtien sarjakuvat Uutisaikakauslehdet, kuten Time, Newsweek, Der Spiegel, Suomen Kuvalehti Yleisaikauslehdet, kuten 1930-lvulla perustetut Apu ja Seura; levikit n Asiakaslehdet kuten Pirkka (1,2 milj.), Matkaviesti (Sonera), Yhteishyvä Suomessa 2800 aikakauslehteä: perhe- ja yleisaikakauslehtiä, naisten, koti-, terveys-, mielipide-, harrastus-, tiekone-,
Suomen erityispiirteet Suomi edelleen vahva sanomalehtimaa. Lehtinimikkeitä on paljon, 226 lehteä, levikit ja lukijapeitot ovat korkeita Joukkoviestinnän liikevaihdosta sanoma- ja paikallislehdistön osuus on noin 30 prosenttia ja joukkoviestintämainonnasta yli puolet (Sauri 1998) Sanomalehdet on tapana jakaa päivälehtiin ja muihin sanomalehtiin. 4-7 kertaa viikossa ilmestyviä päivälehtiä oli maassa vuonna 1996 yhteensä 56. Niiden keskilevikki oli kappaletta. Päivälehdet ovat tyypillisesti alueidensa ykköslehtiä. Päivälehdiksi luetaan myös iltapäivälehdet, erikoissanomalehdet ja ns. kakkoslehdet.
Suomen erityispiirteet 1-3 kertaa viikossa julkaistavia muita sanomalehtiä (lähinnä paikallislehtiä) ilmestyi vuonna 1996 peräti 170 kappaletta ja niiden keskilevikki oli noin 6200 kappaletta Päivälehtien ja muiden sanomalehtien keskinäiset määrälliset suhteet ovat säilyneet 1980-luvun alusta lähes ennallaan. Päivälehtien osuus kokonaislevikistä on noin kaksi kolmasosaa (69%) vuonna Pelkästään seitsenpäiväisten lehtien osuus on puolet (48%)
Suomen erityispiirteet Sanomalehtien merkitys määrä ja tilattavuus; paikallislehtien määrä ja rooli Aikakauslehtien merkitys ja määrä Television kehitysmaa Laajakaistamaa ja verkkomedia
Keskustelu Median silmässä: Media käy kaupaksi. Ylen opetusohjelmien tuottama tv-ohjelma