Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Laadulliset vastaukset Aikakauslehtien Liiton Laatuaamupäivä Finlandia-talo 26.10.2001 Marja Kankaanpää Suomen Gallup Media Oy.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Laadulliset vastaukset Aikakauslehtien Liiton Laatuaamupäivä Finlandia-talo 26.10.2001 Marja Kankaanpää Suomen Gallup Media Oy."— Esityksen transkriptio:

1 Laadulliset vastaukset Aikakauslehtien Liiton Laatuaamupäivä Finlandia-talo 26.10.2001 Marja Kankaanpää Suomen Gallup Media Oy

2 Laadullisia askeleita 1999 ESOMAR –kongressi Milanossa 1999 syksy – alkuvuosi 2000 lomakkeen hiominen 3/2000 lomakkeen testaus KMT Classic 8/2000 lomake mukaan uuteen KMT:hen 4/2001 puolen vuoden aineistot MediaPlanneriin 8-9/2001 raportin sisällön suunnittelu yhteistyössä mediatoimistojen kanssa 2000 kevät muutokset lomakkeeseen testin ja saatujen palautteiden pohjalta

3 Tutkimuksen tavoite Syvällisempää tietoa aikakauslehtien laadusta. Perusajatuksena osoittaa aikakauslehtien interaktiivinen luonne.

4 Aikakauslehtiin liitettyjä perusominaisuuksia Interaktiivisuus Tiedon haku Sitoutuneisuus Aktivointi

5 Tutkimuksen toteutus / Aineisto kerätty KMT-kirjekyselyn yhteydessä aikakauslehtien inserttilomakkeella / Lomake on räätälöity kullekin vastaajalle henkilökohtaisesti – tulostetaan vain ne lehdet, joita vastaaja on puh. haastat- telussa ilmoittanut lukeneensa viimeisimmän ilmestymisvälin aikana / Max 25 lehteä/vastaaja / Yhteensä 10 väittämää

6 Väittämät 1. Saanut virikkeitä ostosten tekoon 2. Löytänyt keskustelun aiheita 3. Saanut käytännöllisiä vinkkejä 4. Vaikuttanut lehden sisältöön 5. Saanut tiedotusvälineiden käyttövinkkejä 6. Saanut virikkeitä vapaa-aikaan 7. Löytänyt ammatillisia kontakteja 8. Saanut vinkkejä työhön liittyen 9. Säilyttänyt lehden tai osan sisällöstä 10. Viettää mielellään aikaa lehden parissa

7 Raportointi 1. Paperiraportti Lehtiryhmittäin Lehdittäin Yksittäisinä väittäminä Aktiivisten lukijoiden osuuksina (9 väittämän netto) 2. MediaPlanner-ohjelmisto Lehdittäin

8 Aktiiviset lukijat 1. Saanut virikkeitä ostosten tekoon 2. Löytänyt keskustelun aiheita 3. Saanut käytännöllisiä vinkkejä 4. Vaikuttanut lehden sisältöön 5. Saanut tiedotusvälineiden käyttövinkkejä 6. Saanut virikkeitä vapaa-aikaan 7. Löytänyt ammatillisia kontakteja 8. Saanut vinkkejä työhön liittyen 9. Säilyttänyt lehden tai osan sisällöstä

9 Raportin kohderyhmät / Kaikki vastaajat / Naiset, Miehet / Päivittäistavaraostopäättäjät / Ikäryhmät: 12-24, 25-44, 45-64 ja 65+ / Elämänvaihetaustat: Perheen poika/tytär Alle 40 v., ei lapsia Alle 40 v., on lapsia Yli 40 v., ei lapsia Yli 40 v., on lapsia Eläkkeellä

10 Aktiivisten lukijoiden keskimääräiset osuudet eri lehtiryhmissä naiset

11 Aktiivisten lukijoiden keskimääräiset osuudet eri lehtiryhmissä

12 Aktiivisten lukijoiden keskimääräiset osuudet eri lehtiryhmissä 12-24 -vuotiaat

13 ”Olen saanut virikkeitä ostosten tekoon ja suunnitteluun” Lehtiryhmien keskimääräiset prosenttiosuudet päivittäisostopäättäjät

14 ”Vietän mielelläni aikaa lehden parissa” Lehtiryhmien keskimääräiset prosenttiosuudet miehet

15 Lehtiryhmien tarkastelu poikkeama-analyysin perusteella / Poikkeama-analyysi kertoo kuinka monella prosenttiyksiköllä tulokseksi saatu prosenttiarvo poikkeaa lasketusta odotusarvosta ja mihin suuntaan / Jos poikkeama on positiivinen, ominaisuus luonnehtii hyvin lehtiryhmää / Jos poikkeama on negatiivinen, ominaisuus ei kuvaa yhtä vahvasti lehtiryhmää / Jos arvo on 0, on tulos odotusarvon mukainen, eikä väittämää ole erikseen raportoitu

16 ”Olen saanut virikkeitä ostosten tekoon ja suunnitteluun” /Asiakaslehdet /Asuminen, rakentaminen ja puutarhanhoito /Tietotekniikka ja tietoliikenne /Autoilu ja tekniikka /Naisten yleislehdet /Harrastelehdet /Lasten ja nuorten lehdet Hifi Yhteishyvä Pirkka MikrobittiDemi

17 ”Olen löytänyt keskustelunaiheita” /Tiede ja kulttuuri /Miesten yleislehdet /Perhe- ja yleisaikakauslehdet /Talouselämä ja yritystoiminta /Muut ammatti ja järjestölehdet /Autoilu ja tekniikka Suomen Kuvalehti Kuvalehti Sana Tiede Opettaja 7 Päivää

18 ”Olen saanut käytännöllisiä vinkkejä” /Asiakaslehdet /Asuminen, rakentaminen ja puutarhanhoito /Naisten erikoislehdet /Naisten yleislehdet /Tietotekniikka ja tietoliikenne Kotivinkki SuuriKäsityölehti Koti-puutarha Koti ja Keittiö Viherpiha

19 ”Olen saanut tiedotusvälineiden käyttövinkkejä” /Perhe- ja yleisaikakauslehdet /Tietotekniikka ja tietoliikenne /Lasten ja nuorten lehdet TV-maailma Katso Mikrobitti 7 päivää Demi

20 ”Olen saanut virikkeitä vapaa- aikaan” /Harrastelehdet /Asuminen, rakentaminen ja puutarhanhoito /Asiakaslehdet /Naisten erikoislehdet /Miesten yleislehdet /Naisten yleislehdet /Perhe ja yleisaikakauslehdet Matkaopas Erä Koti-puutarha KuntoPlus Demi Elämänhalu

21 ”Olen löytänyt ammatillisia kontakteja” /Muut ammatti- ja järjestölehdet /Talouselämä ja yritystoiminta /Tietotekniikka ja tietoliikenne Rakennus-lehti Opettaja Koneviesti ITviikko KäytännönMaamies Tekniikka & Talous

22 ”Olen saanut vinkkejä työhön liittyen” /Muut ammatti- ja järjestölehdet /Talouselämä ja yritystoiminta /Tietotekniikka ja tietoliikenne Fakta Opettaja Tietokone ITviikko KäytännönMaamies Työ Terveys Turvallisuus

23 ”Säilyttänyt lehden tai osan sisällöstä” /Lasten ja nuorten lehdet /Tiede ja kulttuuri /Asuminen, rakentaminen ja puutarhanhoito /Naisten erikoislehdet /Autoilu ja tekniikka Vauva AkuAnkka Novita Demi SuuriKäsityölehti

24 ”Vietän mielelläni aikaa lehden parissa” /Tiede ja kulttuuri /Lasten ja nuorten lehdet /Perhe- ja yleisaikakauslehdet /Miesten yleislehdet /Autoilu ja tekniikka /Naisten yleislehdet Tiede AkuAnkka Sana Demi SuomenKuvalehti

25 Lehtiryhmää luonnehtivia ominaisuuksia useita /Tietotekniikka ja tietoliikkene (5) /Perhe ja yleisaikakauslehdet (4) /Naisten yleislehdet (4) /Asuminen, rakentaminen ja puutarhanhoito (4) /Autoilu ja tekniikka (4) /Lasten ja nuorten lehdet (4)

26 Aikakauslehtien laadulliset mittarit   Keväällä 2001 MPX-tunnuslukujen julkistus / MPX on tunnusluku, joka mittaa keskimääräiseen lehden sivuun kohdistuvaa luku- ja selailukertojen määrää / MPX-tunnusluvut: MPX-kerroin, -kontaktit, - kontaktihinta /MPX-päivitetty raportti tänään mukaasi   Laadullisten vastausten tulokset tänään mukaasi

27 Aikakauslehtien laadulliset ja MPX kampanjasuunnittelussa Laadulliset ja MPX-tunnusluvut ovat tulleet nykyisten mediasuunnittelun tunnuslukujen rinnalle antamaan syvällisempää tietoa aikakauslehtien lehti-lukijasuhteesta. MediaPlanner-käyttäjänä löydät laadulliset ja MPX–tunnusluvut TGI-tietokannoista.

28


Lataa ppt "Laadulliset vastaukset Aikakauslehtien Liiton Laatuaamupäivä Finlandia-talo 26.10.2001 Marja Kankaanpää Suomen Gallup Media Oy."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google