Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Aikakauslehti nettarin arjessa Seija Nurmi The University of Westminster Aikakauslehtien liiton seminaari 18.4.2001.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Aikakauslehti nettarin arjessa Seija Nurmi The University of Westminster Aikakauslehtien liiton seminaari 18.4.2001."— Esityksen transkriptio:

1 Aikakauslehti nettarin arjessa Seija Nurmi The University of Westminster Aikakauslehtien liiton seminaari 18.4.2001

2 ©Seija Nurmi 18.4.2001 Aikakauslehti nettarin arjessa •IT ja mediayleisöt •Nuoret ja Internet •Nuoret nettarit ja muut mediat •Aikakauslehti nettarien arjessa

3 ©Seija Nurmi 18.4.2001 ‘The year 2000 will signal the end for newspaper and magazine publishers.’ Bill Gates, World Economic Forum, Davos, 1998

4 ©Seija Nurmi 18.4.2001 IT:n vaikutuksia mediayleisöihin  enemmän kilpailua yleisöjen rajallisesta ajasta  henkilökohtaisesti omistetun viihde-elektroniikan määrä lisääntynyt merkittävästi  uuden ja perinteisen median muoto ja sisältö sekoittuvat  yksisuuntainen joukkoviestintä laajentunut interaktiiviseksi viestinnäksi median ja käyttäjän välillä  yleisöjen pirstaloituminen ja mediakäyttäytymisen ennustettavuuden väheneminen

5 ©Seija Nurmi 18.4.2001 Nuoret ja mediat •Nuoret uudessa tilanteessa –‘omia’ viihde-elektroniikan laitteita –nuorille suunnattuja medioita, kanavia ja ohjelmia enemmän kuin koskaan –vapaa pääsy Internetiin, sekä kirjastoissa että kouluissa –nuorten maailmassa globaalisuus yhdistynyt paikallisuuteen

6 ©Seija Nurmi 18.4.2001 Nuoret ja Internet •Taustana Risc-tutkimus 2000 •Nuorista monimuuttuja-ianalyysi –muuttujina noin 80 Internetiin liittyvää kysymystä –kohderyhmänä 15-27 -vuotiaat –otoskoko 820 –ei-hierarkkinen klusterianalyysi

7 ©Seija Nurmi 18.4.2001 Nuorten Internet -käyttäjäsegmentit Lähde: Risc 2000

8 ©Seija Nurmi 18.4.2001 1. Suvereenit käyttäjät, 15% • Käyttävät sekä muualla että kotona • Erittäin kiinnostuneita teknisestä kehityksestä • Ottavat Internetistä täyden hyödyn, kokeilevat kaikkea uutta • 97% lukee sähköisiä viikko-tai sanomalehtiä  Internetillä selkeästi informatiivinen hyötyfunktio Lähde: Risc 2000

9 ©Seija Nurmi 18.4.2001 • Innostuneimpia informaatioteknologian mahdollisuuksista parantaa elämän laatua • Käyttävät internetiä etupäässä muualla kuin kotona • Luottavat yleisimmin Internetin turvallisuuteen • Internetin hallinta status-kysymys • Internetin käyttö huomattavasti yksipuolisempaa kuin aikaisilla omaksujilla • 53 % lukee sähköisiä viikko-tai sanomalehtiä  Internetillä lähinnä viihdyttävä funktio 2. Innostuneet, 15 % Lähde: Risc 2000

10 ©Seija Nurmi 18.4.2001 • Käyttö etupäässä kotona • Suhtautuvat kiinnostuneesti mutta hieman varauksellisesti Internetin suomiin mahdollisuuksiin • Käyttävät Internetiä lähinnä vain henkilökohtaisiin asioihin • 67 % lukee sähköisiä viikko- tai sanomalehtiä  Internetillä sekä viihteellinen että informatiivinen funktio 3. Kotikäyttäjät, 15 % Lähde: Risc 2000

11 ©Seija Nurmi 18.4.2001 • Käyttö vain muualla kuin kotona • Epäluuloisimpia informaatioteknologian suomiin mahdollisuuksiin elämän laadun parantajana • Pitävät yleisimmin uusia tuotteita liian kalliina, jotta niissä voisi pysyä mukana • 63 % lukee sähköisiä viikko- tai sanomalehtiä  Internetillä sekä informatiivinen hyötyfunktio 4. Varovaiset, 23 % Lähde: Risc 2000

12 ©Seija Nurmi 18.4.2001 • Eivät käytä Internetiä • Segmentistä runsas kolmannes haluaisi käyttää Internetiä jos se olisi mahdollista, useampi kuin joka viides suhtautuu siihen kielteisesti • Suhtautuminen informaatioteknologiaan ja sen suomiin mahdollisuuksiin kuitenkin hieman positiivisempaa kuin Varauksellisten segmentissä • Kuitenkin joka viides on sitä mieltä, että informaatioteknologia on hallittava, jotta pysyy ajan tasalla  Internetillä ei funktiota käytännössä 5. Perinteiset, 32 % Lähde: Risc 2000

13 ©Seija Nurmi 18.4.2001 Suhtautuminen muihin medioihin -useammat uutiset illassa - tv ja radio tärkeitä aamumedioita -sanomalehti tärkeä, mutta ei riittävä viestin -selektiivisiä -useammat uutiset illassa -tv:llä viihdefunktio -radiolla keskim.vähemmän merkitystä -sanomalehti ei tärkeä -tv:llä pienempi rooli kuin muissa ryhmissä -radion seuraaminen keskittyy viikonloppuihin -sanomalehdellä tärkeä rooli aamuisin --tv:llä muita ryhmiä pienempi rooli -radio keskim. tärkeämpi -sanomalehti tärkeä tietolahde -tv:llä viihdyttävä ja sosiaalinen rooli -radiolla uutisfunktio -sanomalehdellä vähemmän merkitystä kuin muille nuorille -medioiden käyttö vähemmän selektiivistä kuin muilla Lähde: Risc 2000

14 ©Seija Nurmi 18.4.2001 Lähde: Risc 2000 1. Suvereenit käyttäjät, aikakauslehti ja Internet •Aikakauslehtien lukeminen tapa rentoutua; ne luetaan nopeasti, mutta huolella •eniten säännöllisesti luettuja aikakauslehtiä •tietotekniikka, talous, tiede, politiikka, kansainväliset asiat ja urheilu korostuvat kiinnostavimmissa aihepiireissä 15%

15 ©Seija Nurmi 18.4.2001 Lähde: Risc 2000 1. Suvereenit käyttäjät, aikakauslehti ja Internet •selkeitä aikakauslehden ja Internetin yhdistämistapoja: –Internetistä tietotekniikkaa ja pelejä, aikakauslehdistä tietotekniikkaa, tekniikkaa ja autoilua –talous ja yhteiskunnalliset aiheet –muoti, musiikki ja nuorisoa koskevat jutut •aikakauslehdellä ja Internetillä yhteisiä funktioita 15%

16 ©Seija Nurmi 18.4.2001 Lähde: Risc 2000 2. Innostuneet, aikakauslehti ja Internet •Käyttävät eniten aikaa aikakauslehden lukemiseen päivittäin •Aikakauslehti korvaa paljolti kirjan lukemisen •Aikakauslehti kattaa paremmin heidän uutistarpeensa kuin muiden nuorten keskuudessa •EU, autoilu, talous, tekniikka, tietotekniikka ja nuorisoa koskevat jutut korostuvimpia aihepiirejä aikakauslehdissä 15%

17 ©Seija Nurmi 18.4.2001 Lähde: Risc 2000 2. Innostuneet, aikakauslehti ja Internet •Selkeitä aihealueita, jotka yhdistyvät aikakauslehdissä ja Internetissä: –tekniikka, tiede, urheilu, pelit ja musiikki –Talous ja yhteiskunnalliset aiheet –nuoriso, keskusteluryhmät ja sarjakuvat •Aikakauslehdellä tärkeä rooli, mikä yhdistyy Internetin käyttöön 15%

18 ©Seija Nurmi 18.4.2001 3. Kotikäyttäjät, aikakauslehti ja Internet Lähde: Risc 2000 •Käyttävät vähemmän aikaa aikakauslehden lukemiseen päivittäin kuin muut nuoret •Vähiten sitä mieltä, että aikakauslehti kattaa hyvin heidän uutistarpeensa •Tekniikka, tietotekniikka, tiede ainoat korostuvat aihepiirit aikakauslehdissä verrattuna muihin nuoriin 15%

19 ©Seija Nurmi 18.4.2001 3. Kotikäyttäjät, aikakauslehti ja Internet Lähde: Risc 2000 •aikakauslehdissä ja Internetissä yhdistyvät: –tietotekniikka, tekniikka, autoilu, pelit, sarjakuvat –urheilu, nuorisoa koskevat jutut, musiikki ja matkailu –talous ja yhteiskunnalliset asiat •Aikakauslehdillä vähemmän merkitystä kuin muille nuorille 15%

20 ©Seija Nurmi 18.4.2001 4. Varovaiset, aikakauslehti ja Internet Lähde: Risc 2000 •käyttävät keskimääräistä hieman enemmän aikaa aikakauslehden lukemiseen •vähiten säännöllisesti luettuja aikakauslehtiä •käsityöt, yhteiskunnalliset asiat, kevyt musiikki, ruokaohjeet, matkailu sekä terveys ja hyvinvointi korostuvat aikakauslehtien aihepiireissä •Aikakauslehdessä ja Internetissä mitkään aiheet eivät linkity selkeästi • Aikakauslehdellä ja Internetillä ei niin paljon yhteiskäyttöä kuin aikaisemmissa ryhmissä 23%

21 ©Seija Nurmi 18.4.2001 5. Perinteiset, aikakauslehti ja Internet Lähde: Risc 2000 •Käyttävät keskimääräistä enemmän aikaa aikakauslehtien lukemiseen päivittäin, usein lukeminen kuitenkin vain selailua •Valitsevat aikakauslehden kirjaa mieluummin luettavakseen •sanaristikot, henkilöjutut, ruokaohjeet, lemmikkieläimet, horoskoopit, lääkkeet ja luontaistuotteet sekä käsityöt korostuvat aikakauslehtien aihepiireissä •Aikakauslehdellä oleellinen rooli mediakulutuksessa 32%

22 ©Seija Nurmi 18.4.2001 Uuden innovaation omaksuminen aika lkm Innovaattorit 2,5 % Aikaiset omaksujat 13,5 % Aikainen enemmistö 34 % Myöhäinen enemmistö 34 % Vitkastelijat 16 %

23 ©Seija Nurmi 18.4.2001 Aikakauslehden rooli aika Innovaattorit 2,5 % Aikaiset omaksujat 13,5 % Aikainen enemmistö 34 % Myöhäinen enemmistö 34 % Vitkastelijat 16 % Suvereenit, 15 % Innostuneet, 15 % Kotikäyttäjät, 15 % Varovaiset, 23 % Perinteiset, 32 % -Useita lehtiä -lehdet luetaan nopeasti -paljon yhteispintaa Internetin kanssa -lukemiseen käytetään aikaa -lehdet tärkeitä -paljon yhteispintaa Internetin kanssa -lehtiä luetaan vähiten -pienin merkitys -paljon yhteispintaa Internetin kanssa -vähän säännöllisesti luettuja lehtiä -ei juurikaan yhteispintaa Internetin kanssa -lehtiä luetaan keskimääräistä enemmän -aiheet lähipiiriin liittyviä -ei mitään yhteispintaa Internetin kanssa

24 ©Seija Nurmi 18.4.2001 •Uhka – aikakauslehden korvaaja –Aika ja raha ovat rajallisia –samoja intressejä Internetin ja aikakauslehtien käytön taustalla Internet – uhka vai mahdollisuus aikakauslehdelle?

25 ©Seija Nurmi 18.4.2001 •Mahdollisuus – aikakauslehden täydentäjä –Aikakauslehti täsmämedia yhä fragmentoituvassa mediayleisössä –Aikakauslehtiä ostetaan ja tilataan yhä enemmän –Vahva aikakauslehtibrandi ja sen kohdentuvuus siirrettävissä Internetiin –Internet mahdollinen uusien tilaajien hankkija  Kilpailu kovenee Internet – uhka vai mahdollisuus aikakauslehdelle?

26 Kiitos


Lataa ppt "Aikakauslehti nettarin arjessa Seija Nurmi The University of Westminster Aikakauslehtien liiton seminaari 18.4.2001."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google