Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
RASEKO ja yhteinen koulutusstrategia 2015+
Advertisements

Diabeteshoitotyön osaaminen
TEKNOLOGIAOSAAMISEN JOHTAMINEN Kajaanin ammattikorkeakoulu • Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu 1 Ohjelma on tarkoitettu amk- insinööritutkinnon suorittaneille,
TJS-TUKI Koulutustilaisuudet Opintokerhot. TJS-tuki TJS-tuki on opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämää taloudellista tukea ohjattuun oppimiseen, esim.
Kela tukemassa vajaakuntoisen nuoren opintoja
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Laadunarvioinnin eurooppalainen ulottuvuus KOHTI BERLIINIÄ -SEMINAARI Paasitorni pääsihteeri Tapio Huttula, KKA,
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Pyritty hyödyntämään jo aiemmin tehtyä työtä.
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
KORKEAKOULUOPISKELI- JOIDEN LIIKKUVUUTTA TUKEVAN OHJAUKSEN JA NEUVONNAN LAADUN PARANTAMINEN (SUMOHE)
TJS-TUKI Koulutustilaisuudet Opintokerhot. TJS-tuki TJS-tuki on opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämää taloudellista tukea ohjattuun oppimiseen, esim.
Erikoistumisopintolautakunta Erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari Korkeakoulujen erikoistumisopintojen arviointitoiminta Suomessa.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Erikoistumisopintolautakunta Ilkka Virtanen KKA Korkeakoulujen erikoistumisopintojen arviointitoiminta Raportti Korkeakoulujen arviointineuvostolle.
Raija Hirvonen ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen Toteutusmuodot.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Opetushallinto 2 A Koulutushallinnon keskeiset sisällöt
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
EUR-ACE akkreditointi ja KKA LAUREA Karl Holm.
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Jyväskylän yliopiston laatutyö
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Toiminnan suunnittelu
Suomen koulutusjärjestelmä
AMMATILLISTEN OPETTAJAKORKEAKOULUJEN YHTEISHAKU
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Haku ammatilliseen koulutukseen Kevään yhteishaku , haku päättyy klo Valinnan tulokset voi julkaista aikaisintaan Syksyn yhteishaku.
Haussa käytettävä tutkinto ja hakeminen Mikäli hakijalla useampi tutkinto, hän voi valita seuraavista parhaan pistemäärän tuottavan vaihtoehdon: a)Ylioppilastutkinto.
Miten oppilaitokset voivat hyötyä avoimesta tiedosta? Tietovarastofoorumi Matti Hartikainen Tampereen ammattikorkeakoulu Miksi oppilaitosten.
Uusi tutkintorakenne - Bolognasta eteenpäin Yliopiston ja ammattikorkeakoulujen neuvottelukunta
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
Hyvinvointi- ja teknologiaseminaari Hyvinvointiteknologian jatkotutkinto ov Informaatioteknologian erikoistumisopinnot 20 ov Hyvinvointiteknologian.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
Ammattikorkeakoulusta yliopistoon Siltaopinnot maisteriopintoihin ja erillisiin maisteriohjelmiin kasvatusalalla Tapio Varmola
Oppiaine-kokonaisuus
Oulun seudun ammattikorkeakoulu. Ammattikorkeakoulu suomalaisessa koulutusjärjestelmässä Oppivelvollisuuskoulutus Perusopetus Esiopetus Ylioppilas- tutkinnot.
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Harjoittelukoulujen ja Opeko Oy:n yhteistyö. Agraarin perinteen kasvatuksen saaneet opettajat opettavat teollisissa rakenteissa postmoderneja nuoria jälkiteollisille.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Yleiset valintaperusteet lv alkaviin opintoihin
Anna-Katriina Salmikangas, LitT Liikuntatieteiden laitos
Opintopolku – tilannekatsaus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistus Ilmari Hyvönen
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu Koulutusta, tutkimusta, kehittämistä
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999 lähtien. Toiminnan tavoitteena on korkeakoulujen pitkäkestoisen täydennyskoulutuksen: Laadun varmistaminen ja Koulutuksen kehittäminen Mitä tarkoittaa erikoistumisopintojen akkreditointi?

Akkreditointi on säädelty asetuksella Akkreditoitavilla erikoistumisopinnoilla tarkoitetaan Ammattikorkeakoulujen tai yliopistojen järjestämää, Ammatillista kehittymistä edistävää täydennys- koulutusta, joka on Pitkäkestoista (min. 20 ov) ja Tutkintojärjestelmää täydentävää, ei tutkintoon johtavaa koulutusta (poikkeus: ammattikorkeakoulujen erikoistumisopinnot voivat olla myös ammatilliseen jatkotutkintoon johtavaa koulutusta) Mitä akkreditoidaan?

Akkreditointia hakeva täyttää määrämuotoisen hakemuslomakkeen, jossa kysytään mm: Koulutuksen taustatiedot, yhteistyötahot, kouluttajat, koulutuksen seurantaryhmä, opiskelijavalinta Koulutuksen tavoitteet, sisällöt, rakenne ja keskeiset työmuodot, oppimateriaali, tilat, laitteet, aikataulu, ops Opintosuoritusten ja oppimisen arviointikäytännöt, koulutuksen kehittäminen ja laadun arviointi Työelämäyhteistyö, talous ja resurssit Itsearviointi: erityiset vahvuudet, tulevaisuuden visio ja kehittämisideat, suurimmat riskit nyt ja tulevaisuudessa Miten arviointi- ja rekisteröintiprosessi etenee?

Määrämuotoisen hakemuslomakkeen täyttö Hakemuksen saavuttua Korkeakoulujen arviointineuvostoon: Korkeakoulujen arviointineuvostossa hakemus arvioidaan erikoistumisopinnoista laadittuja kriteerejä käyttäen Kriteerit täyttäville erikoistumisopinnoille arviointineuvoston lautakunta määrää kaksi tarkastajaa: sisällön asiantuntijan ja pedagogisen asiantuntijan Lautakunnan määräämät tarkastajat suorittavat hakemuksen lähettäneessä organisaatiossa haastattelukäynnin

Miten arviointi- ja rekisteröintiprosessi etenee? Määrämuotoisen hakemuslomakkeen täyttö Hakemuksen arviointi ja haastattelijoiden määrääminen Haastattelukäynti (tarkka ohjelma) Koulutuksesta vastaavien ja koulun johdon haastattelu Opiskelijoiden haastattelu Työelämän edustajien haastattelu Lounastauko Ulkopuolisten kouluttajien haastattelu Arvioitsijoiden palaveri Alustava palaute haastatteluista ja loppukeskustelu

Miten arviointi- ja rekisteröintiprosessi etenee? Määrämuotoisen hakemuslomakkeen täyttö Hakemuksen arviointi ja haastattelijoiden määrääminen Haastattelukäynti (tarkka ohjelma) KKA:n lautakunnan kirjallinen kehittämispalaute Koulutusohjelman mahdollinen rekisteröinti

Yleistä akkreditointiprosessista Hakemuksia vastaanotetaan jatkuvasti Prosessiin osallistuminen maksaa 1005 € rekisteröintiä hakevalle organisaatiolle Rekisteröinti voimassa 4 vuotta Hakuprosessi hakemuksen lähettämisestä kirjalliseen palautteeseen toteutuu 4 kk:ssa Hakemuksia vastaanotettu 72 ( ) Rekisteriin hyväksytty 43 erikoistumisopinnot

Terveydenhuollon hallinnon ja johtamistaidon erikoistumisopintojen (40 ov) rekisteröinti Akkreditointiprosessi alkoi tammikuussa 2000 Erikoistumisopinnot rekisteröitiin Rekisteröinti voimassa saakka ( ) Tammikuussa 2003 aloitti kolmas rekisteröityjen erikoistumisopintojen ryhmä, jossa 36 opiskelijaa (Hakijoita 70) Koulutus päättyy Uusi akkreditointiprosessi pitäisi aloittaa syksyllä 2003 Erillinen sopimus tehty Kuopion yliopiston Terveyshallinnon ja –talouden laitoksen kanssa 19 ov:n hyväksymisestä maisterikoulutusohjelmassa.

Mitä nyt pitäisi Kyamk:ssa ennakoida? (Terveydenhuollon) Hallinnon ja johtamistaidon erikoistumisopintojen rekisteröinti syksyllä 2003 Eri toimialojen asiantuntijoiden kanssa yhteistyössä (40 ov) ov:n kokonaisuuksina/paketteina, jotka voidaan hyväksi lukea suoraan jatkotutkinnossa Osaamisen johtaminen -jatkotutkinnon suunnittelu, joka koostuu (esim.) Hallinnon ja johtamistaidon ov:n kokonaisuuksista