TJTP110 Tietojärjestelmätieteen opinto- ja urapolkuja, 3 op Alku- ja perusinfo Syksy 2013 Vastaava opettaja Pekka Ohje päiv.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uutta Suvi-työryhmältä Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän pj Proflangin kevätpäivät Rovaniemellä 23. –
Advertisements

ILMOITTAUTUMINEN Ilmoittautuminen kevään 2009 kirjoituksiin viimeistään pe henkilökohtaisesti lukion kansliassa
Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
Jakson 3 lähestyessä. Tarkista valinnat Wilmasta • Ryhmiä ei vaihdeta kesken jakson. • Pidä huoli, että valitset riittävästi kursseja. • Jos haluat osallistua.
Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
YHTEISHAKUINFO AIKATAULU: kevään yhteishaku
1. Lukupiiri: Tehtävien purku
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI
By: LadyLine Ritz, Vaasa. Alkaen To 22//13 Lisää infoa & ilmoittautuminen: TAI 55+ KUNTOKURSSI Sinulle, joka haluat:
TJTP110 Tietojärjestelmätieteen opinto- ja urapolkuja, 3 op Oppimistehtävä s 2013 Yyyyy Xxxx Aku Ankka.
Toimintaohjeita kesää varten Lue huolella! Jälkiohjauksesta vastaavat: • 9A, 9D, 9E, 9F : Opo Elina Nissinen, p • 9B, 9C, 9G: Opo Satu Hietala,
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Eero Tourunen 2003 Projektin johtaminen -opintojakso Yliopiston ja yritysten projektiyhteistyö.
TIETOHALLINTO JA TIETOJÄRJ. KEH. PERUSTEET Pekka Makkonen ja kump.
PaLaVa-projekti Toimijoiden aloituspalaveri klo
Tervetuloa abiturienttien vanhempainiltaan
Ylioppilaskokelaiden aikataulua syksy kevät 2013
Kevään 2010 aloitus Edutool-opinnot Maanantain ohjelma • klo Edutool-opintojen kevät ja muistellaan myös syksyä/ Niina • klo
Ongelma Mikä tuottaa kamppailua oikeudessa? • 1: Tulkinnat yksittäisistä tapauksista • 2: ”Asiayhteyksien” väliset välienselvittelyt • 3: Kysymys siitä,
Tilannekatsaus • Oppijat uratiedon etsijöinä ja rakentajina oposeminaarin antia •Hankekokonaisuuden määrittelytyön uudelleen organisointi.
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
Johdatus tutkimusmetodologiaan
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Portal-ohje opiskelijoille. 2 Kirjaudu sisään tunnuksella ja salasanalla. Portaliin kirjauduttaessa käytetään samoja tunnuksia kuin muihin VAMKin IT-järjestelmiin.
Puhumalla paras – Puhvista käytännössä
ELMO2009 – AIKATAULU JA VASTUUT - SUUNNITELMA Juha KnuuttilaELMO2009 Sivu 1 Benchmarking Pilottiopintojaksot: valinta ja suunnittelutyö.
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
Ylioppilaskirjoitukset
Paimion lukio, Heikki Turpeinen Ylioppilaskokeiden aikataulua syksy 2012 ja kevät 2013 Vanhempainilta ja infot Paimion lukiossa TERVETULOA.
Suomen kieli ja viestintä YAMK-koulutuksessa Vastuuopettajien AC-kokous / Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän ja Osku-hankkeen tuotoksia.
TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet- SYKSY 2001-kurssi 2 1 TJT-A26 Tietotyö ja sen välineet Ennakkotietoa Vastaava opettaja Pekka Makkonen.
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
Opiskelijavaihto ja työharjoittelu ulkomailla Tutorkoulutus Kansainväliset palvelut
UMF I Luento 1. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
ITKY100 Yliopisto-opiskelu ja opintojen suunnittelu, op, Syksy 2011 Vastaava opettaja (TJT) Pekka 1.
FUAS Kielet ja viestintä
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
E-opetuksen ja –tuen osaamistiimi
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Tiedotustilaisuus erillisiin erityisopettajan opintoihin hyväksytyille Tiistai klo Käyttäytymistieteellinen tiedekunta Opettajankoulutuslaitos.
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Mistä voit anoa hyväksilukuja? muissa oppilaitoksissa suoritettuja kursseja aktiivinen koulun ulkopuolinen toiminta: esim. järjestö-, kulttuuri-, ohjattu.
 Ke (6. palkin päättöpäivä) lyhyiden kielten kuunteluita koululla. Liiku siis hiljaa ja noudata opettajien ohjeita.  To Penkkaripäivä.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Tiedotus- ja keskustelutilaisuus vanhoille opiskelijoille
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Tiesitkö ?? Oodilla on kaksi tukipuhelinnumeroa ja kaksi sähköpostiosoitetta WinOodi -asiat: Puh WebOodi -asiat:
ROT Lukkareiden teko alkaa 7.4. oman koulun tarjottimelle. Muille kouluille ilmoittaudutaan opon kautta wilma-viestillä tai varaamalla.
Mitä tutor tekee?  opastaa uusia ykkösiä (esim. koulun käytänteet, lukkareiden teko yms.)  auttaa ykkösten tutustumisessa  esittelee koulua yseille.
Johdatus tietojärjestelmätieteeseen
Projektityöskentely Luento 1: kurssin käytännön asiat Hanna-Kaisa Lammi
Opettajan pedagogiset opinnot Kielten opettajien koulutukseen valitut 2016.
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
Korppi: kurssinhallinta
OKM:N JA TILASTOKESKUKSEN TIEDONKERUUT VIRTA-OPINTOTIETOPALVELUSTA 2016 Helena Majamäki KOTA-seminaari.
Sähköiset yo-kirjotukset
Tammifuksien info 2018 Piia Ylitalo
2. ja 3. vuoden opiskelijoiden vanhempainilta
Koulutus- ja opetusyhteistyö ja VIRTA-tiedot
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Koulutus- ja opetusyhteistyö Opintohallintoon ja kirjauksiin liittyviä kysymyksiä Taustamateriaali kokoukseen (OKM, Ristiinopiskeluhankkeet,
Englannin ja ruotsin tasokokeet
Kohti kansallista digitaalista koulua
Kevään 2019 kirjoituksissa huomioitavia seikkoja
Esityksen transkriptio:

TJTP110 Tietojärjestelmätieteen opinto- ja urapolkuja, 3 op Alku- ja perusinfo Syksy 2013 Vastaava opettaja Pekka Ohje päiv

Tänään ma 9.9 Kurssin yleisinfo Pekan urapolku Oppimistehtävän esittely Alkukysely 2

Kurssi Kurssilla motivoidaan erityyppisiin ICT-alan ammatteihin. Tältä pohjalta uuden tietojärjestelmätieteen opiskelijan on helpompi alkaa rakentaa omaa ammatillista identiteettiä. 3

Kurssin yleisinfo korpissa ja netissä Korppi – tjtp110 – Ilmoittautuminen, aikataulu ja kurssikuvaus yms. Kurssin nettiosoite – Perusohjeistus mm. tämän luennon kalvot 4

Toteutus Luennot – Osallistu joka kerta (vähintään 6 kertaa) – Luentopäiväkirja Oppimistehtävä – Netissä kaksi vaihtoehtoista tapaa 5

Kurssin suorittaminen Kurssin suorittamiseksi tarvitaan MOLEMMAT suoritteet – Luentopäiväkirja vähintään seitsemästä luennosta alkaen ke 11.9 päättyen ke Tämä on henkilökohtainen tehtävä kaikille – Suoritettu oppimistehtävä Tämä on joko henkilökohtainen tehtävä tai ryhmätehtävä oman valinnan ja tilanteen mukaan Opintosuoritukset arvioidaan asteikolla 1-5 edellyttäen, että opintosuoritus menee läpi 6

Luentopäiväkirja Jokaisesta luennosta jolla olet käynyt alkaen ke 11.9 päättyen ke – Kirjoita keskeiset luentomuistiinpanosi Wordilla tms. Mitä opin? Mitä luennoitsija painotti? Miksi ja miten luennoitsijan kertoma ammatti on hyvä? – Jatka luentopäiväkirjaa aina kunkin luennon jälkeen Luentopäiväkirja palautetaan viimeistään ma klo 23 Moodleen osoitteesta moodle.jyu.fi Käytä doc-tallennusmuotoa mieluiten tai odf:aa Moodlessa palautusalue on kurssin ’Tietojärjestelmätieteen opinto- ja urapolkuja’ alla Moodlessa palautusalue on kurssin ’Tietojärjestelmätieteen opinto- ja urapolkuja Työtilaan pääset avaimella it-tjtp110 7

Oppimistehtävä Omakohtainen tiedonhankinta ja esittäminen – Kaksi vaihtoehtoista tapaa Tutorial-esitys wikissa (wikispaces) Videoesitys wikissa (wikispaces) – Kts. Erillinen ohje(et) osoitteessa – Kerron myöhemmin tässä luennossa siitä Oppimistehtävää ohjataan Pekan toimesta eli sopimuksen mukaan ja sitten kurssi itkp101- demoharjoitusten yhteydessä tai erikseen sovittuina aikoina 8

Arviointikriteerit 12 pistettä= pistettä= pistettä=3 20 pistettä=4 - 23pistettä=5 Vähintään 6 luentokertaa 8 pistettä ja vähintään 7 luentokertaa 10 pistettä ja jos on käynyt vähintään 8 luentokerralla luennoista saa 11 pistettä ja 9-11 luentokertaa 12 pistettä – Tämä todennetaan oppimispäiväkirjalla (myös muistipanojen laatu päiväkirjassa arvioidaan) – Sairauspoissaoloja yms. ei huomioida tai jos yksittäinen luento perutaan – Varaudu varmennuksena myös osallistujien nimien keräämiseen luennolla (voidaan tehdä pistokokeena) Oppimistehtävällä saa 12 pistettä 9

Opintosuoritusten julkaiseminen Näet suorituksesi korpista marraskuun puoliväliin mennessä 10

Alkukysely Kurssi konsepti on kehittelyn alla voimakkaasti koko yliopistossa ja siksi kyselemme sekä alussa että lopussa Tiedot luottamuksellisia. Kenenkään yksittäisen vastaajan tiedot ei tule julki, jos esitämme tuloksia jossain Alkukyselyn löydät myös osoitteesta – Täytä se jos et ole aiemmin tehnyt ja lähetä se osoitteeseen – Kysely on myös mrInterview palvelusta (Terhi Skaniakos) Kiitos osallistumisestasi! 11

Pekan urapolku (1/2) Parhaiten näkyy LinkedInista – Opettajana JyU:ssa ja Mikkelin amm. korkeakoulussa päätoimisesti ja sivutoimisesti nykyisellä PoKella Pohjoisessa Keski-Suomessa ja eri Erasmus-kohteissa monissa Euroopan maissa – Toiminut myös atk-suunnittelijana nyk. Tiedolla ja koulutuspäällikkönä JyU Täydennyskoulutuskeskuksessa ja Uniservices Oy:n Ja Maxwell Stampin hankkeessa Afganistanisssa, GIZ:n hankkeessa Saudi-Arabiassa sekä on line Datensystemen hankkeessa Etelä-Sudanissa 12

Pekan urapolku (2/2) Pohjakoulutus KTM (pääaine tietojärjestelmätiede) Aineenopettajan koulutus -> Tältä pohjalta oli mahdollista päästä ammatilliselle puolelle opettajaksi, kun oli riittävä alan työkokemus Tällä hetkellä vaaditaan alan ei-ope työkokemusta vähintään kolme vuotta Yliopistolla ei vaadita opettajan koulutusta. 13

Pekan urapolusta opittua Kannattaa olla useempia koulutuksia/aineyhdistelmiä – Opekoulutus pelasti työttömyydeltä – Laskentatoimen ja verotuksen opinnot työllisti verohallintoon Kannattaa olla kansainvälisesti aktiivinen – Opettajavaihto ja kansainväliseen konferenssitoimintaan osallistuminen mahdollisti lukuvuonna osallistumisen laajempaan opetuksen kehittämishankkeeseen Afganistanissa ja lukuvuonna Saudeissa jne… Networkit kuntoon – Halu on kova tehdä välillä perusnörtin hommia, mutta networkit kotimaan yrityspuolelle liian löyhät – LinkedIn ja kaikenlainen sosiaalisuus auttaa ulkomaille Teknologiatietämys pidettävä ajantasalla – Esim. ohjelmointitekniikat 14

Koulurakennus (Kabul) 15

Opiskelijoiden messut (Riad) 16

Ministeriön ICT team kokouksessa (Juba – Etelä-Sudan) 17

Oppimistehtävä esittely Erillinen ohje osoitteessa 18