Metalliteollisuuden yritysten ja aikuiskoulutuskeskusten verkosto (METEKADULT) TYKE –projekti Väliraportti.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tulevaisuuden palvelukokonaisuus yrityksellesi
Advertisements

Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
Reija Viinanen/ KKTM ry
TUOTTAVAan aikuiskoulutuksen toimintamalliin
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
VERHE - Keski-Suomen aikuiskoulutuksen palvelustrategian rakentaminen Päämääränä •parantaa ammatillisen aikuiskoulutuksen toimijoiden kykyä tuottaa työelämälle.
R INNAKKAISOHJELMIEN IDEAT JA OIVALLUKSET, RYHMÄ 2 M YÖTÄTUULESSA – TOIMINTAA JA TULOKSIA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN Kari Laine
Valtavirtaistaminen käytäntöön (2010 – 2012) -hanke
PK-kehittämispalvelut
Lukiokoulutus lähemmäksi työelämää! Opinto-ohjaajan rooli on yhä tärkeämpi. Teini-ikäisten koulutuksessa enemmän tekemistä. Teoria –annos vasta sen.
ENO - ennakoiva ohjaus työelämässä
• Verkostossa mukana: –Tampereen Aikuiskoulutuskeskus –koordinoi – Salon seudun aikuisopisto – Vaasan aikuiskoulutuskeskus – Pohjois-Satakunnan Aikuiskoulutuskeskus.
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
ENO - ennakoiva ohjaus työelämässä. Hankkeen tavoitteet Työelämän ohjaustarpeiden tunnistaminen ja määritteleminen Tuotteistaa ja mallintaa verkostoyhteistyössä.
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
Valtavirtaistaminen käytäntöön (2010 – 2012) -hanke Sukupuolinäkökulman valtavirtaistaminen kuntiin ja valtion alue- ja paikallishallintoon.
PK-YRITYSTEN HSE-PALVELU Yrityksen kehittämispalvelu, josta yritys saa apua  terveys- (Health),  turvallisuus- (Safety) ja  ympäristö (Environment)
PK-YRITYSTEN KEHITTÄMISHANKE
Yhteistyö Varsinais-Suomessa Miksi yhteistyötä Koko toiminta perustuu verkostotyöhön Tehokkaampi toiminta Parempaa asiakaspalvelua.
Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Sirkka Peltola, Susanna Elsilä JYVÄSKYLÄN KRISTILLINEN OPISTO TYÖELÄMÄPALVELUT OHJAUSTA, KASVATUSTA JA SUOJELUA KEHITTÄMÄÄN II -HANKE
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Ohjausta, kasvatusta ja suojelua kehittämään (OKS) –hanke 2008–2009 Hankkeessa kehitetään toimijoiden.
Alueellisen koulutustarpeen ennakointi Päivi Holopainen, Lapin liitto Pohjoiskalotti osana arktista aluetta,
Väli-Suomen Ikäkaste Pohjalaismaakuntien vanhustyön kehittämiskeskus Päivi Niiranen Projektikoordinaattori.
Tule Urheiluseuraan Liikkumaan -hanke. TUL:n Tule Urheiluseuraan Liikkumaan -hanke on uusi seurojen kehittämishanke. Hankkeen tavoitteena on saada urheiluseurojen.
Projekti: Iso rinkeli.
Projektin nimi: Iso rinkeli
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
V INKA Road Show &Meripohjolan uudistuva metalli- ja konepajateollisuus Risto Pietilä Nivala, Raahe, Oulu, Kemi
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Tarvekartoituksesta koulutukseen -hanke Hankkeen tavoitteena on kehittää Lapuan kristillisen opiston osaamista muuttaa työelämän koulutustarpeet ammatilliseksi.
Tekstiä tähän kohtaan ” Osaavana pidempään työelämässä”
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS–JA PALVELUTEHTÄVÄ hanke-esittely: Työelämäohjauksella voimavarat käyttöön ja tukea kehittämistyöhön VOIMIKS -hanke Sirkka Peltola.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Psykiatrian toimintasuunnitelmasta johtuvien henkilöstövaikutusten ratkaiseminen Henkilöstötoimikunta
Viestintäsuunnitelma
Työyhteisöhaastattelujen yhteenveto. Työyhteisöt: -haastateltu huhti-kesäkuussa työyhteisöjen esimiehiä, henkilöstöpäälliköitä, työnantajia, yrittäjiä.
Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Hotel Arthur Kommenttipuheenvuoro Tuovi Manninen erityisasiantuntija.
OSVIITTA – työelämän palvelupiste  –  Satakunnan ja Etelä-Pohjanmaan seutukunnat: Kaakkois- Satakunta, Pohjois-Satakunta, Pori ja.
Opin Ovi -hankkeet OSUVUUTTA JA KYSYNTÄLÄHTÖISYYTTÄ AIKUISOPISKELUUN TIETO-, NEUVONTA- JA OHJAUSPALVELUJEN VALTAKUNNALLISELLA KEHITTÄMISOHJELMALLA
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustusten tiedotustilaisuus Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Ammatillinen.
MAAKUNNALLINEN PALLIATIIVISEN HOIDON TÄYDENNYSKOULUTUSMALLI
Teollisuuden osaajat Kohderyhmä: Valmistavan teollisuuden yritykset ja niiden henkilöstö – painopistealueena teknologiateollisuus Ammatillisten oppilaitosten.
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ
Innova Länsi-Suomen akk
Yritysten tulevat aikuiskoulutustarpeet Ennakointikamari Liikenne- ja kuljetuspalveluala Timo Karkola johtaja, rehtori Ami-säätiö, Amiedu.
W w w. h a m k. f i mi SELVITYS: KANTA-HÄMEEN OSAAMISTARPEET JA KILPAILUKYKYTEKIJÄT V Ylermi-hanke (Ylemmän korkeakoulutuksen osaamisrakenteen.
Satakunnan käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksella on työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä.
TUOTTAVA-hanke Koulutustuotteista työelämälähtöiseen palvelutarjoomaan.
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Ohjausta, kasvatusta ja suojelua kehittämään II (OKS II) –hanke
COMPRO-PROJEKTI Ryhmäkehityskeskustelut ja Taavinkodin henkilökunnan osaamisen kartoitus ja arviointi vs.oh Anu Kinnunen.
KoulutusPotkuri+ Neuvontapalvelut alkaville ja toimiville yrityksille Turun seudun yrityspalvelukeskus Potkurissa - yhden paikan periaatteella - yrityksen.
HUKI-projekti pähkinänkuoressa Lajipäällikköpäivät Leena-Maija Talikka Skills Finland ry ”Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
Osaava Uusimaa Salla Koivunen. Tavoitteet Oppilaitosten tarjonnan asiakaslähtöinen kehittäminen –Pääroolissa koulutusten ja kehittämishankkeiden.
Verkostossa mukana: – Turun aikuiskoulutuskeskuksen Paimion yksikkö (ent. Paimion aikuiskoulutuskeskus PAKK) –koordinoi – Salon seudun aikuisopisto Rahoitus:
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ TykePartner III–hanke 2008 – ohjausryhmä.
Pätäkkä-projekti – Kumppanuutta yrittäjyyteen Innofocus ja Länsi-Uudenmaan Uusyrityskeskus ovat yhteistyössä avanneet ESR-rahoitteisen.
Puurakentamisen verkko- osaamiskeskus
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Mervi Jansson AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
Digitaalisen infran täydennyskoulutus
Työelämäosaajana OKM.
Koulutuksen tavoite Tavoitteena on, kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön valmiuksia havaita ja arvioida kotonaan asuvien asiakkaidensa palo-
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
Esityksen transkriptio:

Metalliteollisuuden yritysten ja aikuiskoulutuskeskusten verkosto (METEKADULT) TYKE –projekti Väliraportti

Hankkeen tavoitteet vuonna 2008 – 2009 A. Projektiin osallistuvien AKK –verkoston luominen, mikä mahdollistaa yhteisten koulutusmateriaalein luomisen, asiantuntijavaihdon ja yhteisten koulutusten järjestämisen. B Metallialan alihankintaketjun liiketoiminnan ymmärtämisen ja asiakaslähtöisen koulutustarjonnan kehittäminen C Suurten metallialan yritysten alihankintaketjun laadun kehittäminen henkilöstön koulutustarpeiden kartoittamisen, osaamistasojen määrityksen ja koulutuksen kautta. D Yhteisen toimintamallin luominen verkostoon kuuluville AKK:lle koulutuksen tasalaatuisuuden takaamiseksi eri puolella maata toteutettavissa asiakkaan koulutuksissa. E Valtakunnallinen palvelutaso koulutuksessa läheisyys-periaatteella hyödyntäen AKK – verkoston osaamista. F Projektin aikana luodaan malli, jolla pyritään saavuttamaan tasalaatuisuus projektijohtourakoitsijan ja aliurakoitsijoiden muodostaman ketjun eri vaiheissa.

Miten hankkeen tavoitteet ovat toteutuneet vuonna A Projektiin osallistuvien AKK:den verkosto on luotu. Projektin alkuvaiheessa tehtiin osaamiskartoitus kunkin partnerin osalta ja kartoitettiin kunkin partnerin alueella toimivat tärkeimmät metallialan asiakasyritykset. Partnereiden osaamiskartoituksessa kartoitettiin myös erikoisosaamisalueet, mitä kullakin partnerilla on. Projektin aikana pidettiin vuorotellen työryhmäkokous kunkin partnerin toimipaikalla ja samalla tutustua kunkin partnerin toimintaan ja alueella toimiviin metallialan yrittäjiin. Jatkohankkeessa on tarkoitus kehittää ja koota yhdessä koulutusmateriaaleja liittyen yritysten tarvekartoituksen aikana esiin tulleisiin koulutus- ja kehitystarpeisiin. Osa materiaalista on tarkoitus tuottaa virtuaalimuodossa. B Kukin partneri on tehnyt alueen metallialan yritysten ja niiden alihankintaverkoston kehittämis- ja koulutustarpeen kartoituksen. Projektin alkuvaiheessa kukin partneri teki listan alueensa metallialan yrityksistä, jotka ovat projektin tavoitteiden kannalta kohderyhmä. Kukin partneri on aloittanut yritysten tarpeiden kartoituksen pohjalta koulutuksen suunnittelun. C Kartoitus aloitettu ja jatkohankkeen aikana on tarkoitus toteuttaa kartoituksen pohjalta syntyneen koulutus- ja kehittämistarpeen toteutus D Projektin alkuvaiheessa tehtiin kartoitus kunkin projektiin osallistuvan aikuiskoulutuskeskuksen osaamisalueista. Jatkohankkeessa kehitetään laivanrakennusammatti hitsaajien ”pätevöitymislaitoksen” toimintaa ja otetaan kaikki projektin partnerin sen toimintaan mukaan. E Tavoitteena on jo projektin tulosten pohjalta kehittää jatkohankkeessa yhteistyötä ja koulutusmateriaalia, mikä parantaa koulutuksen saatavuutta eri puolilla Suomea. F Tavoite on haasteellinen ja vaati projektijohtourakoitsijoiden panostusta asiaan. AKK:den rooli on koulutuksen kautta parantaa aliurakoitsijaketjun yritysten työntekijöiden ammattitaitoa ja sitä kautta myös vaikuttaa tasalaatuisuuden saavuttamiseen

Miten hanke on käytännössä toteutettu? Työnjako ja aikataulu Adulta Oy toimii hankkeen hallinnoijana ja pääpartnerina. Muina partnereina toimivat Länsi-Uudenmaan koulutusyhtymä/Innofocus, Kemi-Tornionlaakson koulutusyhtymä Lappia, Porin aikuiskoulutuskeskus ja Länsi- Suomen ammatillisen aikuiskoulutuksen kuntayhtymä Innova Projekti on toteutettu ajanjaksona – Työryhmäkokouksia on järjestetty vuorotellen kunkin partnerin toimipaikoilla keskimäärin kolmen kuukauden välein. Samalla on tutustuttu partnereiden ja ko. alueen metallialan yritysten toimintaan. Jatkohanke METEADULT II hyväksyttiin kevään 2009 hakukierroksella ja sen toteutus on jo aloitettu.

Jatkoprojektin keskeisimmät kehittämistarpeet: Yrityksiltä ja alihankintaverkostoilta on tullut seuraavia tarpeita liittyen laivanrakennusalan ammattitutkintojen kehittämiseen: Laivanrakennusalan erikoisammattitutkinnon kehittäminen Erikoisammattitutkinnolla ja työnjohtotason koulutuksella on kiire vanhojen osaajien siirtyessä eläkkeelle, mistä seuraa ammattitaidon ja osaamisen häviäminen. Perustutkinnon kehittäminen Metallialan yrityksillä tarve kouluttaa laajemman ammattitaidon omaavia työnvalvojia, toteutussuunnittelijoita ja toteutusasiantuntijoita ns. nollasarjojen tekoon Työperäinen maahanmuutto ja heidän koulutustarve tulevaisuudessa.