UNELMIEN HALKOKARIN KOULU 2015 Kuvaus kehittämisprosessista; mukailtu rehtoreiden kehittämisseminaarissa 20.1.2011 esitetyn pohjalta Arto Lauri Halkokarin.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toiminnan suunnittelu KPKssa.
Advertisements

Orientaatio ammatillisiin opintoihin NITOJA-hankkeen päätösseminaari Ulla-Maija Arminen Ulla-Maija Arminen.
JÄRJESTYSSÄÄNNÖT Järjestyssääntöjen tarkoituksena on
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Ilman jatkuvaa kehitystä ja muutosta tulevaisuus on epävarma Konkreettisia askelia, joilla saavutamme visiomme Arvot Missio Perustehtävä Visio Millainen.
KIRJASTOSEKTORIEN VÄLINEN YHTEISTYÖ : TAITOJEN JA TIETOJEN JAKAMINEN Työkierto Jyväskylän kirjastoissa – mistä kaikki alkoi.
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä Helsinki
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Oma ala, oma paikka, oma tulevaisuus!
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
Lähipäivä T Business process development methods 1.
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
Turun perusopetuksessa
Turun esi- ja perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
OPS MH/IK
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
SSKKY laadunhallintajärjestelmän itsearviointi 2014 Elise Anttalainen-Kulmala Mikko Kaskari.
Ruuti - nuorten vaikuttaminen Helsingissä. Ruuti-toiminnan päämäärä Jokaisella nuorella on vähintään yksi myönteinen kokemus vaikuttamisesta.
OPS2016-alkuaskeleita.
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Kurssivalinnat Ykköset, syksy Kurssit valitaan O Pääsääntöisesti numerojärjestyksessä O (opinto-opas s , 77) O etenkin VIERAAT KIELET, ÄI,
KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄTYÖSTÄ
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Psykiatrian toimintasuunnitelmasta johtuvien henkilöstövaikutusten ratkaiseminen Henkilöstötoimikunta
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
OPO-hanke Hankeseminaari
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
1. Helmikuu – 15. Maaliskuu/ kunnan oma työskentely Kunnan/ Kaupungin aineryhmävetäjät kokoavat aineryhmittäin ainekohtaiset minimitavoitteet ja sisällöt.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Nova Schola Vantaa.
Ops seminaari Askola.
Päättötyö 9.lk Mikä on päättötyö Tutkielman tyyppinen kirjallinen työ
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
Nuorten hyvinvoinnin indikaattorit Jenni Similä Suunnittelija.
Koulutuspalvelujen laatuohjelma Program för utbildningstjänsterna
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
AINETYÖRYHMÄT syys 2016 ORIMATTILA.
Asiakas Esiopettaja/kelto
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Pieksämäen kaupunki Hiekanpään koulu
Pedagogiset aineopinnot lv
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
A! PEDA INTRO (5 op) LP 4: Opetuskokeilut
Maakuntatalouden simulointi
Tavoite- ja kehityskeskustelut prosessina, syksyllä 2014
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Laaja-alainen arviointi
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
Esityksen transkriptio:

UNELMIEN HALKOKARIN KOULU 2015 Kuvaus kehittämisprosessista; mukailtu rehtoreiden kehittämisseminaarissa 20.1.2011 esitetyn pohjalta Arto Lauri Halkokarin koulu

PROSESSIN ALKUMETRIT * Prosessiin päätettiin lähteä syksyllä 2008 rehtorin esityksestä opettajakunnan päätöksellä * Tavoitteena laatia koululle pitkän tähtäimen kehittämislinjat *Talven aikana asiaa käsiteltiin useasti tiimeissä ja opettajakokouksissa; liikkeelle lähtö oli vaisua  Aito sitoutuminen puuttui * Johtoryhmä päätti ottaa asian perusteellisesti esille kevään 2009 vesossa  Kartoitettiin sitoutuminen ja tehtiin uusi päätös alkaa oikeasti viedä asiaa eteenpäin  PROSESSI LÄHTI SYKSYLLÄ 2009 LENTOON

MITÄ TÄSTÄ OPIKSI ? * Syvällinen kehittämissuunnitelma vaatii aidon sitoutumisen koko työyhteisöltä ja muitakin vetämään prosessia kuin rehtorin (meillä alusta asti johtoryhmän tehtävänä) * Tärkeää panostaa siihen, että tiedämme MIKSI olemme jotakin tekemässä * Tärkeää saada keskusteluun mahdolliset uhkat ja pelot * Vaatii aikaa, resurssia, hyvää suunnittelua ja uskoa lopputuloksen hyödyllisyyteen * Kokemus yhdessä tekemisen merkityksestä ei ole pahitteeksi prosessin onnistumiselle

MITÄ HALUSIMME SUUNNITELMAAN. a MITÄ HALUSIMME SUUNNITELMAAN ? a. Kuvaus oppimisesta ja opetuksesta (oppimiskäsitys, ihmisten välinen vuorovaikutus, opetusmenetelmät ym.) b. Koulun tarjoamat opetusmuodot (oppilaaksiottoalue, erityisopetusluokat, erikoisluokat, suhde Rytimäen kouluun ym.) c. Kuvaus opetuksen järjestelyistä (vuosiluokkasidonnaisuus, yhtenäinen perusopetus, inkluusio ym.) d. Henkilökunta ja johtaminen (opettajat, opetusta tukevat työntekijät, johtamisjärjestelmä ym.) e. Fyysiset tilat f. Opetusvälineet ja –kalusto

TIEDONHANKINTA PROSESSIN POHJAKSI Ensiksi kartoitettiin opettajien näkemyksiä prosessin ”pelisäännöistä” OPETTAJAKYSELY 1 * Arvot * Reunaehdot * Toiveet prosessin etenemiselle ja resursoinnille  Kuvaus toimintaympäristöstä vuonna 2015 yhteistyössä sivistyskeskuksen kanssa

Liite löytyy oheisesta linkkilistasta… Jouduimme täsmentämään prosessimme kulkua toimintaympäristön kuvauksella…

TIEDONHANKINTA PROSESSIN POHJAKSI Osallistaminen tärkeä osa prosessia TIEDONHANKINTA PROSESSIN POHJAKSI Osallistaminen tärkeä osa prosessia * Opettajat, muu henkilökunta, johtokunta, oppilaat ja huoltajat * Oppilaita lukuun ottamatta kyselyt Wilmassa KYSELYT toteutettiin keväällä ja syksyllä 2010  Kaikki saadut tulokset analysoitiin ja laadittiin yhteenvedot

Syksyn 2010 aikana varmistui, että kaikille kouluille tulee laadittavaksi kehittämissuunnitelma * Meidän UHK -2015 vastaa tätä * Sovitettava yhteen koko kaupungin strategian kanssa (aikataulua ja sisältöä sovellettava)  Pohjaksi toimintaa ohjaavat arvot, visio ja missio  Alustavasti sovittiin strategiakortisto täydennettynä omilla lisäyksillä

PROSESSIN MATERIAALIN KOONTI / syksy 2010 PROSESSIN MATERIAALIN KOONTI / syksy 2010 * Johtoryhmä jatkoi prosessin ohjaamista ja valmistelua * Toimintaa ohjaavat arvot kaupungin pohjan perusteella (opettajien ryhmätyö ja sen perusteella johtoryhmä laati pohjan) * Perusopetuksen laatukriteerien huomioiminen prosessissa * Koulun oma veso-päivä kokonaan kehittämissuunnitelman laadintaan ja yhteisen kielen hahmottamiseen (Merja Meriläinen ulkopuolisena vetäjänä)

VESO-PÄIVÄN OHJELMASTA: VESO-PÄIVÄN OHJELMASTA: * Huolellinen etukäteisvalmistelu ja materiaalin jakaminen hyvissä ajoin * Ohjelma pyrittiin rakentamaan mahdollisimman konkreettiseksi ja strategiaa palvelevaksi * Strategiakortteihin ei laitettu liian suurta painoarvoa * Hyvät järjestelyt (välipalat, ruokailut, kahvit) tukivat tavoitteen saavuttamista * Ulkopuolinen vetäjä

Koskaan eivät opettajat ole antaneet niin ylistäviä lausuntoja VESO-päivästä kuin tämän jälkeen!

MITÄ SEURAAVAKSI ? * Pe 11.2. johtoryhmän UHK-seminaari, jossa pohjustetaan maaliskuun opettajien seminaaria * Ke 16.3. opettajakunta tekee lopullisen esityksen suunnitelmasta (varattu 3 h) * Esitys johtokuntaan huhtikuussa * Tiedotusta huoltajille ym. sidosryhmille ja neuvotteluja viraston kanssa

MITEN VARMISTETAAN PROSESSIN JATKUMINEN MITEN VARMISTETAAN PROSESSIN JATKUMINEN ? Koulun rakenteisiin saatava prosessia tukevia elementtejä  Otamme käyttöön taloussuunnitelman 1-3 vuodeksi. Tässä yhteydessä suunnitelma vuosittain päivitetään.

Vain sillä, joka ei souda, on aikaa keinuttaa laivaa. Prashing (2000)