Tietopalvelu verkkoympäristössä Nina Granlund 2006.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Median kohtaaminen EuroSkills-kilpailijana edustatte:
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Tiedonhaku Internetistä PODCASTING Katarina Andersson TU08se
Kalenterit ja ajanhallintaohjelmat Sanna, Laura, Nelli, Pilvi, Anne-Mari, Emilia, Suvi, Katariina, Elsa, Veera, Marjo-Riikka, Monika LUKO 1B.
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Ajatuksia elämästä..
Portal-ohje opiskelijoille. 2 Kirjaudu sisään tunnuksella ja salasanalla. Portaliin kirjauduttaessa käytetään samoja tunnuksia kuin muihin VAMKin IT-järjestelmiin.
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Vastaaminen verkkotietopalvelussa Nina Granlund Kirjastot.fi 2008.
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi uutinen. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt  Aiheen ja tiedonlähteen valinta  Haku- ja asiasanat  Tiedonhaun perustekniikka  Kirjastoverkon.
TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt  Aiheen ja tiedonlähteen valinta  Haku- ja asiasanat  Tiedonhaun perustekniikka  Kirjastoverkon.
Preppaus ENA 4.
Kysy kirjastonhoitajalta -uudistus Vastaamisen konsepti • Kirjasto • Muut vastaajat • Kommentointi.
Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
Joukkoistamisen ja vertaistuotannon edistäminen yhdistysten kansalaistoiminnassa Käytännön kehittäjän näkökulma.
Lukemaan oppii vain lukemalla
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
Palautteen olemuksesta
Työrauha ja haastavat tilanteet
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Jos jonain päivänä Jos jonain päivänä tuntuu siltä että itkettää...soita minulle. En lupaa, että saan sinut nauramaan, mutta voin itkeä kanssasi.
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI.
Viitelistat tietopalvelusta tilauksesta –kenelle ja miten Leena Koivula HY:n käyttäytymistieteellisen tiedekunnan kirjasto Arja Niskala HY:n oikeustieteellisen.
Murtoluvun supistaminen
Pohjoismainen yhteistyö JAKKissa Tavoitteet, toiminta ja vaikutukset 2000-luvulla.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt Aiheen ja tiedonlähteen valinta Haku- ja asiasanat Tiedonhaun perustekniikka Kirjastoverkon palvelut.
TIETOA JA TAITOJA TIEDONHANKINTAAN: Marttaliitto ry:n ja Uudenmaan Marttojen toimiston henkilökunnalle.
Kansallisen käyttäjäkyselyn tuloksista yleisissä kirjastoissa Kirjastotoimen johtaja Pirkko Lindberg Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto
Miksi tämä on vaikeaa? Ilman minkäänlaisia rajoitteita ongelmat ei ole vaikeita ratkaista. Siihen löytyy jopa valmis ”kaava”. Valitettavasti jokaisessa.
Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelut Katja Savolainen
HEI USEIN HYMY TARTTUU Minulla ei ole sinulle uutisia...
RTA seminaarityö sisältöohjeita Juhani Kiiras
Arkisto Nina Granlund Julkinen arkisto tuo valmiit tietopalveluvastaukset myös asiakkaiden ulottuville. Arkisto on arvokas tietopankki.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 11 - Teemu Mutanen Optimointiopin seminaari - Syksy 2005 / 1 Lisätiedon arvo.
Kirjastot.fi-chat Nina Granlund Kirjastot.fi-toimitus.
Kirjastot.fi – yhteisöllistä yhteistyötä kansallisella tasolla Nina Granlund Kirjastot.fi.
Kysy kirjastonhoitajalta Nina Granlund Kysy kirjastonhoitajalta Suomalaisten kirjastojen yhteinen verkkotietopalvelu. Sijaitsee Kirjastot.fi –sivustossa,
Käyttöohje: Kuinka liittyä ryhmään. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Haastatteluun valmistautuminen
Terapeuttiset kirjeet ja dokumentit- narratiivisen työtavan koulutus
Linkkikirjasto Nina Granlund Kirjastot.fi Linkkikirjasto Kirjastojen.
Vastausarkisto Nina Granlund Kirjastot.fi Tietopankki Julkinen arkisto tuo valmiit tietopalveluvastaukset myös asiakkaiden ulottuville. Arkisto.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Yhteisten pelinsääntöjen luominen Nina Granlund 2006.
PuViPe :: Osku Tervonen & Samu Liimatta :: Työhaastattelu
Linkkikirjasto Nina Granlund Kirjastot.fi Linkkikirjasto Kirjastojen.
VERKKOKAUPAT T-TK-1-2 Sara Rocco, Jaana Malm, Miko Pukkinen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Kysy kirjastonhoitajalta verkkotietopalvelu Nina Granlund Kirjastot.fi 2007.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Mistä saa hyvää aineistoa? Gradunteon eväät -infotilaisuus
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Tiedonhaku Tiedonhaun käsite ja menetelmät 2. Ryhmätyö 2 ● Muodostetaan 4 henkilön ryhmät ● Keskustelkaa millä tavoilla käytätte internetiä ‒ selailua.
Luonnontiedeaiheinen projekti
Puhetilanteen kieli.
LIIKEKIRJEET.
Asiakaspalvelu ja vuorovaikutus
Kysy kirjastonhoitajalta
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Kysy kirjastonhoitajalta
Esityksen transkriptio:

Tietopalvelu verkkoympäristössä Nina Granlund 2006

Verkossa työskentelyn vaikutus 1. Enemmän aikaa laatia ja muokata vastausta 2. Keskustelu jää pois -> sähköpostikeskustelu 3. Lähteet: painettu ja erityisesti verkkomateriaali

1. Vastauksen muoto Kirjoitettu vastaus vaatii jonkin verran viimeistelyä. Vastauksen laatimiseen jää enemmän ”aikaa”, koska asiakas ei ole odottamassa vieressä. Luo mahdollisuuden tarkastaa ja huolitella vastausta. Luo mahdollisuuden järjestää työtehtävät päivään sopivasti.

1. Toisaalta Kun vastaus kirjoitetaan, sitä saatetaan tarkastella liiankin kriittisesti. Tämä saattaa lisätä arkuutta julkistaa vastaus. Kynnys madaltuu, kun kokemusta karttuu. On tärkeää muistaa, että hyviä tietopalveluvastauksia on monenlaisia.

1. Vastauksen muoto Luo mahdollisuuden arkistoida vastauksia, jolloin niistä on hyötyä tiedonhaussa.

2. Keskustelu Tiedontarpeen tunnistaminen saattaa joissain tapauksissa olla monimutkaista, kun keskustelu asiakkaan kanssa jää pois.

2. Kysymyksen tulkinta Kysymys voi olla epäselvä tai monitulkintainen. Epäselvään kysymykseen voi pyytää tarkennusta sähköpostitse. Monitulkintaiseen kysymykseen voi myös tarjota useampia vastauksia.

2. Esimerkki 1 Kysymys: miksi nhl2003 tulee että tämä joukkue ei voi treidata?

2. Esimerkki 1 Vastaus: Valitettavasti NHL 2003 on peli jota ei kirjastoissa ole, joten en pysty vastaamaan kysymykseesi! Mutta oheisena linkki keskustelusivulle aiheena nhl 2003! Kokeilepa saisitko tietoa tätä kautta

2. Esimerkki 2 Kysymys: lippu punoutuu nostettaessa

2. Esimerkki 2 Vastaus: Mikä olikaan kysymyksesi?

2. Esimerkki 3 Mistä saan tietoa netistä ja lukujen lapsiperheiden elämästä ns. kirjallisuuden merkeissä? Minun pitäisi tehdä koulutehtävä.

2. Esimerkki 3 VastausVastaus: Vastauksessa tulkitaan kysyjän kysyvän lapsiperheiden lukuharrastuksesta, mutta ehkä kysyjä haluaakin tietää kaunokirjallisuudesta, jossa kuvataan lapsiperheiden elämää?

3. Lähteet Lähteiden joukossa on luontevaa olla mukana digitaalisia, verkosta löytyviä lähteitä, jotka asiakas saa heti käyttöönsä. Melko usein asiakkaat pyytävätkin tietoa, jonka löytäisi Internetistä. Painetut lähteet on kuitenkin myös muistettava.

3. Lähteet Kysy kirjastonhoitajalta –palvelussa vastauksissa on vakiintunut käytäntö tarjota sekä digitaalista että painettua materiaalia.

Vastaajilta tulleiden palautteiden mukaan tietopalvelu verkossa on jonkin verran erilaista kuin asiakkaan kanssa kasvotusten. Se koetaan kuitenkin mielenkiintoiseksi ja palkitsevaksi. Erityisesti verkkotietopalvelun katsotaan lisäävän työn haasteellisuutta ja monipuolistavan sitä.

Useat verkkotietopalveluun osallistuvat mainitsevat sen hyväksi ammattitaidon ylläpitämisen kannalta.