Tieteenhistorian ja – historiografian filosofia LUENTOKURSSI OULUN YLIOPISTO 27.10.2014-11.12.2014 JOUNI-MATTI KUUKKANEN.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TIETEEN KEHITYS Tieteen sisäiset vs. tieteen ulkoiset tekijät (internalismi vs. eksternalismi). Kognitiivinen vs. institutionaalinen tieteenhistoria. Robert.
Advertisements

Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Ihmistieteiden tieteenfilosofiaa
Sami Pihlström Jyväskylän yliopisto
Unrealistic assumptions in rational choice theory.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Tieteellisen tiedon luonne ja tieteen tehtävät
Tieteenhistorian ja –historiografian filosofia
Yhdyskunta- ja kaupunkisuunnittelun tiedeperustat A
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Tieteiden erot ja ihmistieteiden luonne
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
Monitieteisen tutkimusryhmän haasteet ja hyödyt Jari Ojala
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Prosessi- ja ympäristötekniikan osasto Eetu-Pekka Heikkinen, yliopisto-opettaja Prosessimetallurgi(n)a Oulun yliopistossa P i e t a r i B r a h e n R o.
Tiede & tieteellinen menetelmä
matematiikan ja luonnontieteiden pedagogiikan professori, OKL, JY
Tieteellinen realismi: Peirce – Popper – Putnam
Teoria ja metodi 2. luento epistemilogia ja analogia.
Tieteenhistorian ja – historiografian filosofia LUENTOKURSSI OULUN YLIOPISTO JOUNI-MATTI KUUKKANEN.
Filosofian kurssi, luento 3 Yhteiskuntafilosofia
Anne Rongas1 Tiedon etsintä  Platon: Varma ja erehtymätön tieto >> sen perusteella löytyisi hyvä elämä ja hyvä valtio.  Todellista tietoa vain pysyvä.
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
Teoria ja metodi 3. luento tapahtumahistoriasta annalismiin.
T URUN YLIOPISTO Into ja pätevyys – fysiikan opettajan valtit Kalle Ojanen Fysiikan assistentti (vv.) aineenopettajakoulutus Yliopistopäivä 2005.
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
Miksi on olemassa hiiriä?  Mitkä tekijät ovat johtaneet hiirien syntyyn? (kausaalinen selitys)  Mitä tarkoitusta/päämäärää varten hiiret ovat olemassa.
Pro gradu-tutkimuksen ohjausseminaarit Raija-Leena Punamäki, prof. Graduaiheet
Mitä tieto-oppi eli tietoteoria tutkii?
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oulun yliopisto Prof. Sami Pihlström Tampereen yliopisto ( ) Jyväskylän yliopisto ( ) Sähköposti:
Internalismi ja eksternalismi
The Balance of Give and Take: Toward a Social Exchange Model of Burnout Wilmar B. Schaufeli Tiina Markkanen & Petra Tiihonen
Ryhmissä tehdyt ehdotukset tenttivastausten rungoiksi.
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
EK102b Uuden testamentin teologia Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos.
Teoria ja metodi luennot ryhmätyöt. käytännön tiedot luennoista ja ryhmätöistä ti Unioninkatu 40 sali 4 pe Unioninkatu 40 sali
6. Luento kieli ja postmoderni filosofia
24 tuntia Syksy 2011 Jarmo Pulkkinen
Mistä saa hyvää aineistoa? Gradunteon eväät -infotilaisuus
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
A RISTOTELES OLI ANTIIKIN KREIKKALAINEN FILOSOFI JA TIEDEMIES.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Aluetilastojen mahdollisuudet yliopisto-opetuksessa Satakunta – Talousseminaari Teemu Haukioja Kansantaloustiede.
FI3 TIEDON JA TODELLISUUDEN FILOSOFIA. 1. Mihin teoreettista filosofiaa tarvitaan? Teoreettinen filosofia: ontologia, tietoteoria, tieteenfilosofia Tietoyhteiskunnan.
Onks tietoo? Markus Lammenranta Humanistinen tiedekunta / Markus Lammenranta / Onks tietoo?1.
Tiedon ja todellisuuden filosofia Fi3 Karhulan lukio 2016 (ANP)
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Tieteenfilosofia I Lapin yliopisto
johdantoa teorian ja metodin kytkentään
Tieteenfilosofia I Lapin yliopisto syksy 2010
Selittäminen ja tieteenalojen erot
Tieteenfilosofia Tieteenfilosofia tutkii tieteen tavoitteita, menetelmiä ja tieteellisen tiedon tutkimista filosofiasta käsin.
Fenomenologia.
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Metafysiikka kysymys SUBSTANSSISTA eli todellisuuden perusaineksesta
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Thomas Kuhn Tutki luonnontieteiden historiaa ja päätteli, että tieteen historiassa voidaan tehdä ero normaalitieteen ja tieteen kriisi-vaiheiden välille.
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

Tieteenhistorian ja – historiografian filosofia LUENTOKURSSI OULUN YLIOPISTO JOUNI-MATTI KUUKKANEN

Luento 9 KESKEISIÄ TEEMOJA/KURSSI TEMAATTISESTI 1. Jatkuvuus vs. katkoksellisuus Tieteenhistoria jatkuvuutena? Mikä tarjoaa jatkuvuuden? Uskomukset, teoriat, referenssit, ontologia, rakenteet jne? Kulkua kohti totuutta? Vai katkosellisuutta? Vallankumouksia? Historiasta evidenssiä? 2. Internalismi ja eksternalismi Voidaanko tiedettä ja tieteenhistorian muutoksia selittää tyydyttävästi tieteen sisäisillä tekijöillä, kuten logiikalla, metodilla ja havainnoinnilla? Onko viitattava myös tieteen ulkopuolisiin tekijöihin, kuten makuihin ja tottumuksiin sekä poliittisiin, uskonnollisiin ja taloudellisiin intresseihin? Ulkoisiin viittaaminen huono asia? Sisäisiin viittaaminen perusteltua/realistista? Ovatko nämä käsitteet perusteltuja? Tarvitaanko uusi? ”Konteksti”?

3. Whig-historiografia vs. kontekstualisointi Voidaanko historiankirjoituksessa nojata modernin tieteen ja meidän aikamme käsityksiin selitettäessä historian prosesseja? Tai voidaanko mennyttä ylipäätään nähdä kulkuna kohti nykyisyyttä (myöhemmin selkeytynyttä päämäärää)? Tulisiko historiaa aina selittää sen oman ajan kontekstissa? Missä mielessä historian on avoin? Asettaako kieli ja kommunikaatio rajoitteita kontekstualisoinnille? 4. Lokalisaatio vs. globalisaatio ja universalismi Tiedettä tehdään paikallisesti, mutta kuinka paikallista tiede ja tieteellinen tieto voivat olla? Voiko tieteen validius olla vain paikallista? Miten tieto/tiede/teknologia liikkuu? Miten voidaan selittää modernin tieteen globaalisuus? Entä voidaanko selittää sen universaalius? Vai eikö universalismia ole?

5. Kontingenssi vs. determinismi Onko tieteen kulku ennalta määrättyä? Jos Newtonia tai Einsteinia ei olisi ollut, olisimmeko päätyneet kuitenkin samaan fysiikkaan (samoihin lakeihin)? Onko historian determinoitua? Eikö tieteenhistoria pidä sisällään sattumanvaraisuutta? Mikä aiheuttaa kontingenssin? Mitä ”kontingenssi” oikeastaan tarkoittaa? Onko olemassa tieteen toteutumattomia kulkuja, joka olisi päätynyt ihan eri pisteeseen kuin nyt? 6. Konstruktivismi vs. non-konstruktivismi Missä mielessä tiede on ihmisten tuotetta? Ja missä mielessä sen ilmiasun määrittävät ihmisestä riippumattomat tekijät, kuten luonto? Onko tiede konstruoituna vähemmän luotettavaa tai totta kuin ei-konstruoituna? Mitä ovat ne tekijät, jotka määrittävät millaiseksi tiede ja tieteellinen tieto muodostuvat (”science in the making”)? Pitäisikö mennä pidemmälle kuin ”sosiaalinen konstruktivismi” ja sisällyttää myös materiaaliset tekijät konstruktioon?

7. Rationalismi vs. irrationalismi tai ”nonrationalismi” Onko tiede rationaalista toimintaa? Mitä on (tieteellinen) rationaalisuus? Saavuttaako tiede rationaalisuuden ihanteen? Voidaanko tieteellinen rationaaliteetti, kuten metodi, hahmotella? Vai käyttäytyvätkö tiedemiehet usein irrationaalisesti tavoitellessaan vaikkapa omaa etuaan? Vai eikö rationaalisuus käsitteenä sovellu lainkaan tieteen tutkimukseen? Voidaanko ”epärationaalista tiedettä” selittää rationaalisesti? 8. Empirismi vs. narrativismi Saammeko pelkän ruohonjuuritasoisen toiminnan kuvaamisen tai lähteiden kartoittamisen avulla luotua riittävän kuvan tieteestä ja tieteenhistoriasta? Vai ehkä sen ainoan luotettavan ja todellisen? Vai onko historioitsijalla olennainen rooli narraation tai konstruktion luojana? Onko luvallista kategorisoida mennyttä sellaisten käsitteiden avulla, jotka eivät ole palautettavissa empiiriseen aineistoon tai aikalaisajatteluun?

Teemaseminaari keväällä 2015 Aiheet ja tekstit samalta aihealueelta: historiallinen tieteenfilosofia, tieteentutkimus ja tieteenhistoriografia Esimerkiksi Boris Hessen: The Social and Economic Roots of Newton’s Principia Thomas Kuhin: Tieteellisten vallankumousten rakenne Imre Lakatos: ”History of Science and its Rational Reconstruction.” Muita: K. R. Popper, Feyerabend, David Bloor, Bruno Latour, Steven Shapin sekä vähemmän tunnettuja aihealueelta (William Dray, Joseph O’Connell, David Livingstone, jne.)

Tieteiden erityislaatuisuus: ihmistieteet Tieteen ykseyden kannattajat  Kaikilla tieteillä yhteinen perusta/ perusolemus  Esimerkiksi reduktionismi  Fysikalismi, materialismi  Comten tieteiden pyramidi  Looginen positivismi ja empirismi  Hempelin peittävän lain malli

Luonnontieteet vs. ihmistieteet  Ihmistieteet edellyttävät eläytyvää ymmärtämistä  Ero intentionaalisten ja materiaalisten objektien välillä  vrt. Latour  Hermeneutiikka  Schleirmacher, Gadamer  Ymmärtämisen kehä ja tulkintahorisontit  Dilthey: Ihmistietee luotettavampi: Ihmismieli voi vain ymmärtää sen minkä on itse tuottanut  Rationaalisen toiminnan teoria  Collingwood, Dray vs. Hempel  Asetuttava (rationaalisen) toimijan asemaan: Mihin hän pyrki? - ei lainomaisuutta  Monia muitakin: Esimerkiksi etnometodologia  Eläytyvä ymmärtäminen

Tieteenfilosofia  Tieteen ykseyden tavoittelu  Esimerkiksi selitys tai metodi  Hempel, Popper ja rationaalisuus-debatti  Feyerabend ja anything goes  Tieteenalakohtaisiin tieteenfilosofiohin  Taloustieteellä omat ongelmansa verrattuna vaikkapa kemiaan tai biologiaan  Yhteiskuntatieteiden tieteenfilosofia lisääntyvän mielenkiinnon kohteena  Selittäminen, kausaalisuus, kompleksisuus  Historianfilosofia  Esimerkiksi historiankirjoitus taiteena narrativimissa