Milloin tutkimus on kliinisesti merkittävä – GRADE-menetelmä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tuloksista rahoitukseen alustusluento osa 2. Tulokset •Tuloksissa tulee kertoa mitä löydettiin alkaen tutkittavien rekrytoinnista, tutkittavan populaation.
Advertisements

Tunne lääkkeesi Katse oman lääkehoidon onnistumiseen
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Grading evidence and recommendations
Development of Forms of Community Participation in the Evaluation of the Quality of General Education in the Murmansk Region Projektin tavoitteet, toimet.
Muutamia käsitteitätMyn1 Muutamia käsitteitä •Perintä (inheritance) on luokkien välinen suhde, jossa johdettu luokka (subclass, derived class) perii kantaluokan,
Artikkelin kriittinen arviointi - havainnoivat tutkimukset
Käypä hoito –käyttöön - sanoista teoiksi Eeva Ketola LT,Käypä hoito -päätoimittaja Sidonnaisuudet: stm,kiireettömän hoidon ohjausryhmä, päipe.
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Tutkijan itsenäistyminen
Preppaus ENA 4.
Meta-analyysit Jouko Miettunen, dosentti Psykiatrian klinikka Oulun yliopisto Oulu
ELINKEINOELÄMÄN TUTKIMUSLAITOS THE RESEARCH INSTITUTE OF THE FINNISH ECONOMY Perhevapaiden epäsuorat kustannukset yrityksille Mika Maliranta (Etla) Perhevapaiden.
Riitta Meretoja kehittämispäällikkö, dosentti, HUS
Artikkelisuosittelija bX Väinö Ala-Härkönen Kansalliskirjasto / kirjastoverkkopalvelut.
Maantieteen ja geologian laitos Maankäytön ja metsänhoidon muuttuvat käytännöt ja moniulotteiset sopeutumisstrategiat Sansibarilla, Tansaniassa (Suomen.
/Selin Ann/js Ay-liike on aina kannattanut kansainvälistä yhteistyötä - globalisaatio on myös mahdollisuus.
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
Kliiniset kokeet Jouko Miettunen Tutkimuksen kriittinen arviointi
KiVa Koulu koulukiusaamisen ehkäisijänä
YLIOPISTON TUKI Elise Kosunen Yleislääketieteen professori PERTTU-seminaari
Teoriaosan suunnittelu
Kliinisten kokeiden arviointi Jouko Miettunen
Camera obscura- menetelmä
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Neuvoston suositukset epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista -Suosituksen keskeinen sisältö -Toimeenpano -Toimeenpanoon.
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Monitieteisen tutkimusryhmän haasteet ja hyödyt Jari Ojala
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Ketjut käyttöön ja talon tavoiksi Medibotnia Eeva Ketola, LT, KH-päätoimittaja.
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisemistä ja keskeyttämistä koskeva tutkimus Simo Aho.
Kirsi Peltonen Graduaiheita Syksy 2012 Kirsi Peltonen
Kliinisen hoitotyön asiantuntijuus
Eeva Ketola, LT Käypä hoito- päätoimittaja
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 11 - Teemu Mutanen Optimointiopin seminaari - Syksy 2005 / 1 Lisätiedon arvo.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
KUHA: TIETOKANTAPOHJAINEN WWW-SOVELLUS OPINTO- OHJAUKSEEN Kati Mäki-Kuutti Tietotekniikan graduseminaari
Tutkimuksen osuuden mittaaminen yliopistojen ajankäytöstä Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä 2015/1 Ari.
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
IN ENGLISH THIS POWER POINT PRESENTATION IS IN ENGLISH TO BE SEEN IN
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Study Group -opintopiiri yhteistoiminnallisen oppimisen tukena (A080011) Tiina Laajala.
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
© Heli Kangas Hyvät fysioterapiakäytännöt tavaksi: Sepelvaltimotautipotilaan liikunnallinen kuntoutus -suositus ja fysioterapian näkyminen eri.
Tunne lääkkeesi Katse oman lääkehoidon onnistumiseen
Avaussanat – UCEF Markku Markkula: Yliopistollisen aikuiskoulutuksen erityishaasteet Taloudellinen perusta on saatava kestäväksi –Nykyiset markkinat.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Miten abstraktin ilmiön kuvaaminen animaation avulla vaikuttaa fysiikan oppimiseen alakoulussa? Kandidaatin tutkielma.
Tietoaineistot sisällönkuvailulla tietoresurssiksi – miksi, mitä, miten ? MATRI-seminaari Tietoaineistojen sisällönkuvailu ja sanastot Maj-Lis.
Anja Saloheimo, sosiaalipsykologi, pari- ja seksuaaliterapeutti
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
2 Tutkimuksen suunnittelu
Miksi käydä koulutuksessa? Erkki Rämö. Omat koulutukseni kuukauden sisällä  Mindtrek € + matkat  Keksijänpäivä 6.110€  Mediapäivä €
Tiedonhaku ja arviointi kliinikon on osattava etsiä tietoa internet, kirjat, lehdet kliinikon on osattava seuloa tietoa kliiniset kokeet, oppikirjat perinteiset.
Käypä Hoito-suositus päivitetään, miksi ja miten Liisa Virkkunen
Hoitosuositus Tutkimusnäytöllä tuloksiin Potilaan ohjaus laboratorionäytteenottoon
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisy ja keskeyttäminen: valikoituja tuloksia Simo Aho Ari Mäkiaho.
Digitaaliset kollaboraatiotyökalut lukiossa Antti Knutas Nuorempi tutkija, LUT.
Terveystutkimus- kertausta. Otos- kato Näyte = Jos tutkittavista ei voi ottaa otosta (koko tutkimusjoukkoa edustavaa ryhmää) otetaan näyte  ei edusta.
Tutkimuksen suunnittelu
Onko suosituksemme helppo ottaa käyttöön?
Potilaan tiedot Hoitosuunnitelma
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Rekisterien käyttö väestötutkimuksissa
Potilaan tiedot Hoitosuunnitelma
Tulevaisuussuunnitelma Osa 3
Mielenterveys- ja päihdepalvelujen jaosto: Psykoterapia-aiheesta Palkon suositukseksi
Tarkastuslautakunnan vpj. Maija Anttila
RYHMÄTYÖ kansalliset ORL-laaturekisterit
Potilaat mukaan Käypä hoito -suositusten laatimiseen
Esityksen transkriptio:

Milloin tutkimus on kliinisesti merkittävä – GRADE-menetelmä Helena Liira LT, Dosentti, Kliininen opettaja Sidonnaisuudet: Palkkasuhteessa HY, HUS, Mehiläinen, tuottanut koulutusta: Pfizer, Abbott, palkkioita Kustannus Oy Duodecim

Grades of Recommendation Assessment, Development and Evaluation

GRADE: taustaa Alkoi epävirallisena työryhmänä vuonna 2000 Jäseninä tutkijoita ja hoitosuositusten laatijoita Tavoite: luoda yhteinen järjestelmä hoitosuositusten näytönasteen ja suositusten vahvuuden määrittämiseen Kokoontumisia n. 2/ vuosi Työ arviointia ja luokituksen kehittämistä* Linkit Cochrane-yhteistyöhön *Grade Working Group. CMAJ 2003, BMJ 2004, BMC 2004, BMC 2005

Miksi GRADE? Laaja taustatyö ja hoitosuositusyhteisön tuki Erottaa selvästi näytön vahvuuden ja suositusten vahvuuden Auttaa ratkomaan erimielisyyksiä Helpottaa kriittistä arviointia Edistää tiedon vaihtoa Yhä useammat hoitosuositukset hyödyntävät GRADE- pohjaista luokittelua

simple, intuitive, clear, Our guidance must be, as far as possible, simple, intuitive, clear, and transparent to our audience. Gordon Guyatt

Näytön vahvuus Varmuus siitä, että vaikutuksen tai assosiaation estimaatti on oikea. Näytön vahvuuteen vaikuttaa: Tutkimuksen asetelma (esim. RCT, kohorttitutkimus) Tutkimuksen laatu/rajoitteet (harhan mahdollisuudet, esim. satunnaistaminen, seuranta) Tulosten yhdenmukaisuus Näytön ‘suoruus’ (directness), esim. Tutkittava aineisto (kiinnostuksen kohteena oleva vai muu; esim. vanhempi, sairaampi, enemmän liitännäissairauksia) Interventiot (sama vai samantapainen, esim. tietyn ryhmän lääke) Tulosmuuttujat (keskeiset vs. surrogaatti) Vertailu (A - C versus A - B & C - B)

Mikä pudottaa näytön astetta? Näytön vahvuus (tai luottamuksemme siihen) voi HEIKETÄ, jos Tutkimuksissa eivät ole kelvollisia (Study limitations) Tulokset ovat epäyhtenäisiä (Inconsistency of results) Tulokset ovat ‘epäsuoria’ (Indirectness of evidence) Aineisto on niukka tai epätarkka (Imprecision) Esiintyy raportointiharhaa (Reporting bias)

Näytön laatu: interventiotutkimus RCT Satunnaistettu koe Vahva (A) A B Havainnoiva tutkimus Esim. kohortti Heikko (C) C D

Mikä nostaa näytön astetta? Havainnoivat tutkimukset (kohortit, tapaus-verrokki) ovat lähtökohtaisesti ‘low quality’ eli C-luokkaa Näytön vahvuus (tai luottamuksemme siihen) voi VAHVISTUA, jos todetaan Vahva assosiaatio (esim. lonkan protetisointi vaikeassa nivelrikossa) Annos-vastesuhde Kaikki sekoittavat tekijät olisivat heikentäneet assosiaatiota

Näytön laatu: havainnoiva tutkimus RCT Satunnaistettu koe Vahva (A) A B Havainnoiva tutkimus Heikko (C) C D

Näytönaste GRADEn mukaan Lähtökohtana PICO P = patient I = intervention C = comparator O = outcome Huomio keskeisiin outcomeihin (critical outcomes) Potilaan kannalta keskeiset outcomit

Grade: perusteita Erotetaan selvästi kaksi asiaa: Näytön vahvuus: vahva (A), kohtalainen (B), heikko (C), hyvin heikko (D) Tutkimuksen menetelmien kelvollisuus Harhan mahdollisuus Suosituksen vahvuus: heikko vai vahva? Hyötyjen ja haittojen punnitseminen Potilaan arvot ja valinnat *www.GradeWorking-Group.org GRADE Working Group. BMJ. 2004;328:1490-9.

Miksi suositusten vahvuus? Selkeä systeemi Voi suojata virheiltä ja erimielisyyksiltä Auttaa tutkimustiedon käyttöönotossa Vahva suositus Harvoin aihetta poiketa, kliinisesti merkittävä asia Heikko suositus Mieti tarkkaan, ota huomioon potilaan tilanne, hänen arvonsa ja odotuksensa GRADE Working Group. BMJ. 2004;328:1490-9.

Näytön vahvuus High: Further research is very unlikely to change our confidence in the estimate of effect. Moderate: Further research is likely to have an important impact on our confidence in the estimate of effect and may change the estimate. Low: Further research is very likely to have an important impact on our confidence in the estimate of effect and is likely to change the estimate. Very low: Any estimate of effect is very uncertain.

Vahvat ja heikot suositukset Vahvat suositukset Laadukkaat menetelmät ja tutkimuksessa selkeä, tarkka estimaatti tuloksesta Hyödyt selvästi suuremmat kuin haitat tai haitat selvästi suuremmat kuin hyödyt Selkeä suositus: näin kannattaa toimia Heikot suositukset Tutkimusten laadussa puutteita, pieni aineisto ja estimaatin luottamusväli laaja Hyödyt eivät välttämättä selvästi haittoja suuremmat Potilaan arvot ja odotukset hyvin merkittäviä Saattaa olla apua – saattaa olla niukasti hyötyä