Esseen ja opinnäytetyön kirjoittaminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ohjelmiston tekninen suunnittelu
Advertisements

Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Tekstilajeja Pääkirjoitus, kolumni, kommentti, pakina, yleisönosastokirjoitus, vastine, arvostelu, haastattelu.
Tutkielman kirjoittaminen
Opinnäytetyöprosessi
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
EXtensible Markup Language
Tieteellinen kirjoittaminen Taulukot, kuviot, esimerkit
MAAPERÄGEOLOGIAN SEMINAARI I
Päivän erikoinen ÄI1.
Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Kommentti ÄI1.
Referointi ja referaatti
Tekstiasiakirjan kirjoittaminen
Tekstin muotoilu Wordilla:
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
Englannin YO-koe Tehtävätyypit.
Essee.
Toteuttava taho: nimi: pvm: 11. joulukuuta 2014 OPINNÄYTETYÖ Valttikiri.
Oulaisten ammattiopisto
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön nimi Tekijä: Etunimi Sukunimi Ohjaaja:
Lähdemerkinnät Mervi Kuismanen 2013.
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Tutkimusviestintä: tiivistelmä
RTA seminaarityö sisältöohjeita Juhani Kiiras
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Seminaarityön rakenteesta
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Vastavalmistuneen puheenvuoro Risto Laine
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
…Raportit kuosiin… Näin teet sivunumeroinnin ja sisällysluettelon
Essee on kirjoitelma, jossa on paljon kirjoittajan omia ajatuksia.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Tiivistelmä ja kypsyysnäyte
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teemaseminaari  Tutkimusaiheen valinta –keskustellaan seminaarin osallistujien pohtimista aihepiireistä –rajataan aihetta.
Tieteellisen tekstin konventioita Anna Hermiö
Äidinkieli 2 Puheenvuoroteoriaa. Puhuminen Seuraavassa yleistä teoriaa, tietoiskuohjeet s. 12.
Laboratoriotyö Putoamiskiihtyvyyden määrittäminen Yksin tai parin kanssa.
Aineistoon viittaaminen Intertekstuaalisen kirjoittajan tärkeä taito!
Mitä et ole itse tehnyt, voi olla suojattua
JOHDANTO.
OTSIKOISTA TEKSTIKSI + tekstiviitteiden merkitseminen
Tutkielman teko-ohjeet
Ohjeita….
LÄHTEIDEN KÄYTTÖ.
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Työelämän tekstejä sähköposti.
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Lähdemerkinnät Mervi Kuismanen 2013.
Tieteellinen kirjoittaminen
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
ESSEE.
Kotiessee Ohjeet.
Aineiston käyttö oman tekstin pohjana
Aineistosta kirjoittaminen
Kielen- ja tekstinhuoltoa
Tekstitaitovastauksen kertausta
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Kirjoittamisen perusoppeja
Kirjallisuusessee Essee: lyhyt, tav. yleistajuinen esitys jostakin tieteen tai varsinkin taiteen, kirjallisuuden alalta. (Nykysuomen sanakirja)
CLT132 Tehtävät (viikko 2).
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Esityksen transkriptio:

Esseen ja opinnäytetyön kirjoittaminen Rakenne Viittaaminen Asettelu Lähteet

Tehtävänanto Pohtikaa ryhmissä: Mitkä ovat kandintyön keskeiset argumentit? Mitkä ovat työn rakenteen kannalta keskeiset osat?

Opinnäytetyön rakenne Kansilehti Sisällys Johdanto Asialuvut Johtopäätökset Lähteet

Kansilehti Työn nimi Oma nimi ja opiskelijanumero Päiväys Kurssin nimi / työn funktio Oppiaine / yliopiston nimi Ohjaaja

Sisällysluettelo Ei pakollinen kaikissa esseissä, tyypillisesti seminaari- ja opinnäytetöissä Otsikoidaan ”Sisällys” Sisältää osat johdannosta lähteisiin Johdanto Asialuvut 1 – n ja näiden mahdolliset alaluvut Johtopäätökset Lähteet (Liitteet)

Johdanto Olennainen osa, vaikka työ ei sisältäisi varsinaista johdantolukua Nimensä mukaisesti johdatus aiheeseen ja työn kysymyksenasetteluun Tyypillisesti sisältää: Aiheen taustoitus Nykykeskustelu Oma tutkimuskysymys Keskeiset lähteet Työn rakenne Rajaus

Asialuvut Mahdollinen johdantoa tarkempi taustoitus Keskeiset käsitteet Varsinainen argumentaation kehittely Usein erilliset kritiikki- ja vastakritiikki(puolustus)osat Aiheen kriittinen arviointi voi kuitenkin tulla hyvin myös orgaanisemmin argumentoinnin lomassa

Asialuvut Mieti tarvetta jaolle eri lukuihin: yhtään pidemmässä työssä suositeltavaa -> jäsentää työtä Alaluvut mahdollisia, kuitenkin vähintään kaksi Eli: 1.1, 1.2, 2.1,…; EI: 1.1, 2, …

Johtopäätökset Kuten johdanto, ei vaadi välttämättä omaa lukua Sisältö usein pelikuvamainen johdantoon nähden (vrt. ”kolmiorakenne”) Kerrataan työn keskeiset asiat Mahdollinen oma kritiikki Jatkokysymykset Suhde laajempaan keskusteluun

Lähdeluettelo Kokoaa yhteen kaikki työssä käytetyt lähteet Tyypillisesti jäsennetty aakkosittain kirjoittajan mukaan ja saman kirjoittajan teokset edelleen vuosittain Laajemmissa töissä mahdollista myös erottaa esimerkiksi primäärilähteet ja kommentaarikirjallisuus omiksi kokonaisuuksiin, jotka jäsennetään edelleen aakkosittain ja vuosittain

Lähdeluettelo Merkintäkoulukuntia on monia, mutta hyvänä mallina voi käyttää tunnilla jaetun monisteen esittämää tapaa Tulee sisältää: Kirjat: tekijä, vuosi, teos, alkuteos, kääntäjä, julkaisija, julkaisijan kotipaikka Journaaliartikkelit: tekijä, vuosi, artikkelin nimi, journaali, vuosikerta ja numero, sivut Samat vaatimukset sovellettuina pätevät myös internet-lähteisiin

Teknisiä huomioita Keskeinen rooli toisten ajattelijoiden referoinnilla Kappaleiden loput sopivat yleensä hyvin omaan koontiin ja pohdintaan Metatekstin tarve Mitä työssä tehdään, miten ja miksi se tehdään ja kertaus mitä on tehty, mitä jätetty tekemättä Viittaaminen Keskeinen keskustelun muoto; viittaukset ajattelijoiden puheenvuoroina Viittauksen poisjättäminen katsotaan plagioinniksi

Viittaaminen Kolme tasoa Suora lainaus Käännös tai esseen kirjoituskieli: Foucault’ta ei lainata englanniksi suomenkielisessä tekstissä Jos oma käännös, alkuteksti mukaan (alaviite) Parafraasi Referointi Viite pitää löytyä näissä kaikissa tapauksissa! Pyri aina mahdollisimman tarkkaan viittaamiseen! Viite voidaan osoittaa joko suluissa tekstin perässä tai ala- tai loppuviitteinä

Viittaaminen Pisteenviilaus - huomaa ero seuraavissa: Ne, joilla on huono sattumaonni ovat oikeutettuja yhteiskunnan kompensaatioon. Dworkinin mukaan esimerkiksi geneettinen onni kuuluu juuri sattumaonnen piiriin. (Dworkin 1981, 292–293.) Ne, joilla on huono sattumaonni ovat oikeutettuja yhteiskunnan kompensaatioon. Dworkinin mukaan esimerkiksi geneettinen onni kuuluu juuri sattumaonnen piiriin (Dworkin 1981, 292–293).

Viittaaminen Kun viite alkaa pisteen jälkeen ja sen oma piste on sulkujen sisäpuolella, ulottuu viite kappaleen alkuun tai edeltävään viitteeseen asti (kohta 1) Viitteen voi ajatella tällöin muodostavan oman virkkeensä Kun viite alkaa ennen lauserajaa merkitsevää pistettä ja piste on vasta sulkujen ulkopuolella, ulottuu viite vain ko. virkkeeseen (kohta 2) Tällöin viitteen voi vastaavasti ajatella ko. virkkeen osaksi Jos viittaus sama kuin edellisessä viitteessä, viitataan samaan kohtaan yleensä muotoilla ibid., mt., mp. Tai sama Jos kohdan 1 mukainen viittaus koko kappaleeseen kirjoitetaan tämä isolla alkukirjaimella

Viittaaminen Viittamisen muotoiluja on monia, mutta yksi hyvä on edellä esitetty (Sukunimi vuosi, sivut) (Searle 1995, 32–35) Systemaattisuus kuitenkin yleensä keskeisintä Eksaktius on hyve, mutta huomaa myös löyhemmät vaihtoehdot ”ks.”, ”ks. myös” ja ”ks. esim.”

Esimerkki Kysymystä sukupuolten välisestä tasa-arvosta voidaan pitää yhtenä keskeisenä juonteena Platonin Valtiossa. Nykykeskustelussa usein katsotaankin, että teosta voidaan tulkita feministisestä näkökulmasta ilman, että välttämättä sorruttaisiin anakronismiin (Grahn 2009, 9). Vaikka Valtiossa puhutaan usein tasa-arvosta, on kuitenkin kysyttävä, missä määrin Platonin voidaan ajatella käsittelevän samaa ilmiötä, josta nykyfeminismi on kiinnostunut. Platonin tasa-arvonäkemystä ruotivassa artikkelissaan Malin Grahn tuo esille, että vaikka Platonilla voi olla annettavaa nykyiselle tasa-arvokeskustelulle, ei tätä voida kuitenkaan yksiselitteisesti pitää feministisenä, kuten välillä on tehty (mt., 10; vrt. esim. Vlastos 1994). Vaikka tasa-arvo hahmottuu Platonilla keskeisenä ja radikaalina aiheena, ei sukupuolten välinen tasa-arvo ole kuitenkaan Platonille itseisarvoinen kysymys (Grahn 2009, 36). Grahn argumentoi, että Platon on teoksessaan kiinnostunut ennen kaikkea oikeudenmukaisen valtioideaalin luomisesta. Tasa-arvo sukupuolten välillä onkin pikemmin väline tämän ideaalin saavuttamiseksi, ei päämäärä itsessään. (Mt., 35–36.) Vihreät kohdat esiintyvät tässä kirjoittajan omana tekstinä, muu taas referoi Grahnia. Vlastoksen ajatuksia ei varsinaisesti referoida, vaan viite tarjoaa mahdollisuden suhteuttaa tämän (eroavaa) kantaa Grahnin esitykseen. Huom. Grahnin koko viite (Grahn 2009) tulee mainita uudelleen, kun väliin tulee uusi viittauksen kohde (Vlastos). Sama logiikka pätee kappaleen vaihtoon: kun aloitat uuden kappaleen, mainitse viite kokonaan, vaikka olisitkin puhunut siitä edellisessä kappaleessa.

Asettelu Yleensä varsin vapaamuotoista filosofiassa, mutta vaihtelee aineittain Eri koulukunnat esim. lähteissä Tyypillisesti Times New Roman, fonttikoko 12, riviväli 1,5, marginaalit 2 cm

Lähteet Iso osa työtä on löytää perusteltuja, hyviä lähteitä Huomioi ainakin akateemisuus, ajankohtaisuus, kirjoittaja, konteksti ks. myös blogista löytyvä aiempi ohjeistus Tulee merkitä selvästi ylös (ks. moniste) Tekijä, vuosi, teos, alkuteos, kääntäjä, julkaisija, julkaisijan kotipaikka

Esseetehtävä 3-4 sivua itseä eniten kiinnostavasta teemasta Voit valita käsiteltäväksi tietyn tekstin, käsitteen, ajattelijan, vertailla paria tekstiä tai esittää konkreettisen oman kysymyksen ja tarkastella sitä luettujen tekstien pohjalta Myös etukäteiskysymyksiä voi hyödyntää Lisäkirjallisuus ei missään nimessä ole pakollista, mutta sallittua ja suositeltavaa

Essee Tarkoituksena on harjoitella filosofian esseen kirjoittamisen perusteita Tekstiin tulee sisällyttää johdanto-osuus, varsinainen aiheen käsittelyosio ja lyhyt loppukoonti Itse muoto on kuitenkin vapaa, ei tarvitse jakaa lukuihin ja alku- ja loppuosien laajuuden tarpeen voi harkita itse Viittaaminen tärkeää: voit halutessasi viitata vain yhteen tekstiin, mutta tee se mahdollisimman huolellisesti