1. lukion kemian kurssin toteutus Tavoite Opiskelijat *saavat käsityksen kemian mahdollisuuksista * innostuvat opiskelemaan kemiaa *oppivat havainnoimaan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Advertisements

Puh Powerpoint-esitys: Ohjaus lukioon • sisältää 20 erilaista diaa • vaatii toimiakseen Microsoftin.
Tervetuliaistoivotus
Aineen rakenteen standardimalli
Puhtaat aineet ja seokset
Lukio-opiskelusta Syksy 2014.
9.Lk Biologian laborointikurssi
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
VINKKEJÄ JA IDEOITA LUKION KEMIAN 1. KURSSIN TOTEUTUKSEEN
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Faasipiirrokset, osa 2 Binääristen piirrosten tulkinta
Orgaanisia molekyyleja Chemsketchillä
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
MOLEKYYLIMALLINNUS KEMIAN OPETUKSESSA:
Kemian yo-kirjoitukset Ressun lukiossa
Mitä opetan ammatillisessa koulussa? Mariitta Savolainen
Polymeerit Ovat aineita, jotka koostuvat pienistä molekyyleistä, monomeereista, jotka ovat liittyneet toisiinsa kovalenttisin sidoksin Polymeerien tarkat.
Tiheys
Toimintaohjeet opelle
AINEKOHTAISIA OPISKELUOHJEITA
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
Kokeellinen lähestymistapa yläkoulun kemian opetuksessa
Ryhmätyö: ratkaisumyynti ja hankinta HP:n ePrint
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Venäläistä kulttuuria aidoissa tilanteissa Kansainvälisyyskasvatusta Helsingin normaalilyseossa.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
KEMIA, seutukunnallinen, vuosiluokkaistettu Tampereen seutu.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Lukion KE1 kurssin toteutuminen opetussuunnitelman mukaan Ulla Vesterinen, FM Kemian laitos Jyväskylän yliopisto Kemian opetuksen.
Amiinit.
FYSIIKAN JA KEMIAN OPS 2016 Vuosiluokat 7-9. Mikä muuttuu? (FYKE 7-9) Pääpaino kvalitatiivisella/makroskooppisella tasolla Sisältöjen jäsentäminen ja.
Ongelmaperustainen oppiminen lukion kemian opetuksessa Kemian Opetuksen Päivät /Irma Aroluoma.
JKL MMO Kemian koe ylioppilastutkinnossa
KE1 Aineiden tutkiminen ja mallintaminen. Johdanto : Mitä kemia on? Kemia on luonnontiede, joka tutkii aineita, niiden ominaisuuksia ja reaktioita Kemia.
Kemia 1ov sosiaali- – ja terveysala
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
painotuslinjan esittely
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Ainereaali- uhka vai mahdollisuus?
MIKSI LUKIOON???.
Lukion kemia 3, Reaktiot ja energia
MONIPUOLINEN HIILI Elollisen luonnon molekyylien runkoalkuaine on hiili. Sillä on kaksi ominaisuutta, jotka tekevät siitä alkuaineiden joukossa poikkeuksellisen:
III VAHVAT SIDOKSET Ionisidos Metallisidos Kovalenttinen sidos
Koe korkeakoulu jo nyt! Tutustu eri aloihin, löydät ehkä tulevaisuutesi.
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
MOLEKYYLIMALLINNUS KEMIAN OPETUKSESSA:
Jatko-opintoihin ohjaus peruskoulussa
FYSIIKKA - oppi luonnosta
15. Hiilihydraatit ovat hiilen, hapen ja vedyn yhdisteitä
Kotitalouden kurssit lukiossa
1.Kemiaa kaikkialla Kemia on kokeellinen luonnontiede, jossa tutkitaan aineiden ominaisuuksia, rakennetta ja aineiden välisiä reaktioita Tutkimuksia tehdään.
Opinto-ohjaaja Johanna Ottavainen
Reaktio 3 Reaktiot ja energia
I AINEET YMPÄRILLÄMME Kemia on … Aineen eri muodot Maailmankaikkeus
III VAHVAT SIDOKSET Ionisidos Metallisidos Kovalenttinen sidos
Kemian yo-kirjoitukset Ressun lukiossa
Korkealämpötilakemia
Alkeenien yleinen kaava
Millainen luonnontiede kemia on ?
LUKIO-OPINNOT.
Lämpimästi tervetuloa Kumpulan tiedekampukselle!
Kemian opetuksen päivät
Millainen on kemian mikromaailma
KE6 – Kemian kertauskurssi
MIKSI LUKIOON???.
PERUSKOULUN TUKI AMMATINVALINNASSA
Kirjoittajaprofiilit
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
KEMIA 1osp Tekijä lehtori Zofia Bazia-Hietikko.
Lukion biologia Eliömaailma BI 1.
Korkealämpötilakemia
Esityksen transkriptio:

1. lukion kemian kurssin toteutus Tavoite Opiskelijat *saavat käsityksen kemian mahdollisuuksista * innostuvat opiskelemaan kemiaa *oppivat havainnoimaan ja ymmärtämään arkipäivän ilmiöitä * saavat eväät jatko-opintoihin

Toteutus 1.Kurssin aloitus Kemian alan esittely Selvitetään, miten kemiaa oppii parhaiten

2. Tutkimustyö Liuoksen pitoisuuden määrittäminen oppilaan kannaltaopettajan kannalta - työturvallisuus - kemikaalien ja astioiden sijainti - ryhmään sopeutuminen - mittauksen tarkkuus - prosenttilaskun käytön soveltaminen - mittaustuloksen tarkkuus - ryhmätyöskentelyn sujuvuus ja työturvallisuus - opetusvälineiden ja kemikaalien sijainnin esittely - vaa’an käyttö

3. Arkipäivän kemia - Kotitehtävissä korostuvat arkipäivän ilmiöt -Samoin kokeelliset kotitehtävät vievät teoriaopinnot lähelle jokapäiväistä elämää

4. Kemian perusteet -Peruskoulun kemian tietojen kertaus -Mikä on aineen rakenne? -Miten kemian ilmiöitä voidaan havainnoida? -Ainemäärä ja liuoksen pitoisuus - Mitä vahvat sidokset ovat ja miten ne luokitellaan

5. Yhdisteiden rakenteen piirtäminen ja nimeäminen -yhdisteen kaavan piirtäminen eri tavoilla käyttäen mallinnukseen Molymod-malleja -funktionaalisen ryhmän tunnistaminen rakenteesta -pienien molekyylien nimeäminen

6. Aineen ominaisuudet Harjoitellaan monipuolisten esimerkkien avulla aineiden ominaisuuksiin vaikuttavien heikkojen sidosten tunnistamista.

7. Hiiliyhdisteiden tunnistaminen -tutustutaan hiiliyhdisteisiin -hiiliyhdisteiden tunnistaminen kokeellisesti ryhmätöissä ryhmät tekevät omia tunnistustöitään ja esittelevät tulokset muille

Kurssin arviointi IHavainnointikokeet teoriaan jälkeen kirjallinen vastaus liitetään kurssi kokeeseen IITeoriakoe kaksituntinen IIITyökoe (32-36 oppilasta) Toteutus: - koeviikolla - kuuden hengen ryhmissä 25 min - jokaisella oppilaalla on oma koe

TYÖKOE nimi:_______________________________ 1. a. Rakenna etyyliamiini molekyylimallilla. 2p b. Piirrä etyyliamiinin rakenne viivakaavalla. 2p 2.Ota koeputkeen 10 pisaraa syklohekseeniä ja lisää siihen 10 pisaraa KMnO 4 -liuosta. Mitä havaitset? 2p Mikä on johtopäätöksesi? 3p 3.Kuumenna koeputkessa lusikan kärjellinen ammoniumkloridia. Mitä havaitset? 3p

Kurssin keskeisimpiä asioita -Kemia keskeinen luonnontiede -Kemia kokeellinen luonnontiede - Yhdisteiden kaavan piirtäminen ja funktionaalisten ryhmien tunnistaminen - Aineiden ominaisuudet - Reaktioista: hapetus-pelkistysreaktioiden perusteet orgaanisilla yhdisteillä protoninsiirtoreaktioiden perusteet - Työturvallisuus ja laboroinnin perusteet