Ammatillinen opettaja ja kasvatus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
. Rauman freinetkoulu.
Advertisements

Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Asiantuntijan osaaminen © Seppo Helakorpi
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Keskuspuiston ammattiopisto Ava - koulutus
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
Kolmas sektori ja koulutus kotouttajana
Turun esi- ja perusopetuksessa
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Lapselle hyvä päivä tänään
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Opiskelijan kannustaminen työssäoppimiseen ja näyttöihin Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnossa Nakkila Pirkko
Erityisopettajien toimenkuvan muutokset ja ajankohtaisia asioita Kaija Miettinen Vammala
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
AUKTORITEETTISUHTEET JA MORAALI
Mitä sosiologia on? -luennot Pekka Räsänen
1 Tuotokset Päätösseminaarin ryhmätyöt Ohjusrukkanen loistava! Foorumi tavata verkostoa (pienemmässä mittakaavassa, kuin verkostopäivillä) a kuulla ”kentän”
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
AIKUINEN OPPIJA.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
KASVATUS, KOULUTUS JA YHTEISKUNTA ( ) Pantzar
Koulutuksen työelämälähtöisyyden hyvät ja huonot puolet AMOK: APE6/2005, KTM Ismo Koponen MO16,
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
YHTEISÖ KASVATUS Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen Aikuiskoulutuksen tämän päivän retoriikkaa Elinikäinen oppiminen Aktiivinen.
Kasvattajan etiikka ja kasvatusfilosofia
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
, 60 op = 25 op kandidaatin tutkintoon, = 35 op maisterin tutkintoon Aineenopettajan pedagogiset opinnot Filosofinen tiedekunta.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
KJYn verkostotapaamiset PEDAGOGISEN OSAAMISEN JOHTAMINEN Millainen asema koulutusorganisaation pedagogisella johtamisella on muiden johtamisen.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Kasvatustyylit Petra Suonio 2011 perhepäivähoitajat.
Koulun kehittämisprojekti
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
Onnistunut ammatinvalinnan ohjaus
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Opetustoimi osana Jyväskylää
Pedagogiset aineopinnot lv
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Osaan! – avaimia aikuisten perustaitoihin
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Ammatillinen opettaja ja kasvatus

Ei vain yhtä, vaan monenlaista kasvatusta Välitön kasvatusvastuu eli auttamisvastuu Rooliperustainen suhde, opettaja-oppilas Käskyvaltainen suhde, esim. sotilaskoulutus, sosialisaatiota ei varsinaista kasvatusta

Kasvatus kohtaamisena Lapsi Aikuinen Nuori Aikuinen Aikuinen Aikuinen

Ammattikasvatus Koulutus ja oppiminen ammattiin Tieteenä tutkii ammattiin kasvamista Organisoitua kasvatustoimintaa, jonka avulla nuoret ja aikuiset opiskelevat tavoitteellisesti, päämääränään ammatissa tarvittavien valmiuksien hankkiminen ja kehittäminen sekä edellytysten luominen itsenäiselle ammatilliselle toiminnalle ja jatkuvalle kehittymiselle ammatissa (Ruohotie 1991).

”Hyvä opettaja” Sosiaalistaja ja kansankynttilä -60 Kasvatus yhteiskunnalliseen osallistumiseen myös työelämässä Hyvän opetustaidon omaava -70 Myös ammattikasvatuksen parissa Ammatilliseen opettajuuteen yleispedagogisia vaikutteita Asiantuntija -80 Reflektoiva tutkija -90 Mikä on opettajan työ 2000-luvulla?

Opettajan roolin muutos Alan asiantuntemus hyvä Pedagogiset perustaidot hyvät Sosiaalis-pedagogiset taidot ?

Ammatillisen opettajuuden kulmakivet (Tiilikkala 2004) Ammatillisuus Kasvatuksellisuus Vuorovaikutuksellisuus Persoonallisuus

Ammatillisuus Opettajuuden kytkeytyminen työhön ja ammatilliseen elämään Opettajan oman ammatillisen koulutuksen ja työkokemuksen korostaminen Opettajan tietämys ammatissa tarvittavista valmiuksista ja opetettavista sisällöistä Ammattialan seuraaminen ja osallistuminen ammatilliseen työhön

Kasvatuksellisuus Laaja ja monimerkityksellinen käsite Liittyy ammatillisuuteen Mitä/Ketä varten opetetaan? (itseä, työelämää vai yhteiskuntaa varten?) Mikä on koulun tehtävä suhteessa opiskelijaan kasvavana ja oppivana ihmisenä?

Vuorovaikutus Kaiken opetuksen keskeinen elementti Opiskelijat, kollegat, vanhemmat Ammatillisella opettajalla erityisesti työelämä Yhteys sekä ammatillisuuteen että kasvatuksellisuuteen Pedagoginen ilmapiiri

Persoonallisuus Persoonallinen identiteetti Ammatillinen identiteetti Oma persoonallinen tapa opettaa

Esimerkkejä opettajuuden paradigmoista Kasvatuksellisuus Ammatillisuus Persoonallisuus Vuorovaikutus Perinneparadigma terveysalalla 1950-60 -luvuilla

Esimerkkejä opettajuuden paradigmoista Kasvatuksellisuus Ammatillisuus Persoonallisuus Vuorovaikutus Insinööriparadigma 1950-70-luvuilla

Esimerkkejä opettajuuden paradigmoista Kasvatuksellisuus Ammatillisuus Vuorovaikutus Persoonallisuus Terveysalan pradigma, toinen aste

Esimerkkejä opettajuuden paradigmoista Ammatillisuus Kasvatuksellisuus Persoonallisuus Vuorovaikutus Ammattikorkeakoulun opettajuus

Ammatillinen opettajuus on kasvatussuhteessa olemista Yhteiskunnan kahtiajakautuminen, syrjäytymisuhat, päihteet, välinpitämättömyys, huono käytös, heikko sitoutuminen opiskeluun ja työhön ovat opettajan arkea Vaikeuksien lisääntyminen vaikuttaa kasvatustyön muuttumiseen Opettaja tuo kasvatussuhteeseen oman kasvatusfilosofiansa, pedagogisen ja ammatillisen osaamisensa Ammatillinen opettajuus rakentuu kasvatussuhteessa kasvatuksen maailman ja työn maailman välimaastossa Ammatillinen opettaja on kasvatuksen maailman edustaja, mutta omaa ammatillisen taustan Ammatillisen opettajan siksi hallittava sekä kasvatustyö että ammatillinen työ