HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto 5.10.2007.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
TUOTTAVAan aikuiskoulutuksen toimintamalliin
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
Suomen koulutusjärjestelmä
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
Aikuisopiskelijan ohjaus ammattikorkeakoulussa -hanke
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
PYRKIMYS ERINOMAISUUTEEN
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
SH-V Työvoima- ja elinkeinokeskus 1 ESR-RAHOITUKSEN HAKU TE-KESKUKSESSA Tiedotustilaisuus , Kajanus ESR-koordinaattori Sanna Halttunen-Välimaa.
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
HYVÄ-DIILI luonnos /pj HYVÄ DIILI –VERKOSTO Opso-järjestäjien hallitus /Luonnos SUOMEN OPPISOPIMUSKESKUSTEN.
Yliopistojen näkökulma avoimen yliopiston alueelliseen tehtävään. Erno Lehtinen Turun yliopisto.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutuksen arviointi-
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2004 Selvitetään mahdollisuus esittää opetusministeriölle vuosien 2006–2009 toiminta- ja taloussuunnitelmaan sisällytettynä seuraavat.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/as / /1. Rakenteellinen kehittäminen Ammattikorkeakouluja muodostettaessa.
2002 Tutkimusjärjestelmän kehittämisen merkkipaaluja  Tutkijakoulutuksen organisointi  Tasa-arvon edistäminen  Tutkijanuran kehittäminen  Huippututkimuksen.
Aikuiskoulutuksen rooli yliopistossa Keijo Virtanen, Turun yliopisto
Aikuiskoulutuksen ajankohtaisia trendejä Eeva-Inkeri Sirelius Vapaan sivistystyön yhteisjärjestö Länsi-Suomen lääninhallitus.
Miten oppilaitokset voivat hyötyä avoimesta tiedosta? Tietovarastofoorumi Matti Hartikainen Tampereen ammattikorkeakoulu Miksi oppilaitosten.
Ryhmänohjaajakoulutus läpäisyn tehostamisessa Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Eija Karjalainen ja Seija Kärki.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Hallitusohjelman arviointi Juha Kettunen.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Yhteistyöhön kanssamme -seminaariin
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Oppiaine-kokonaisuus
AMMATTIKORKEAKOULUJEN JA YLIOPISTOJEN VÄLINEN YHTEISTYÖ KIELTENOPETUKSEN ALUEELLA ARENEN KIELITYÖRYHMÄ JYVÄSKYLÄ Ritva Kantelinen Ulla Lax.
LUONNONTUOTEALAN YRITTÄJYYS MENESTYKSEEN – pohjoiskarjalaisia näkökulmia Juha Rutanen, Irja Mäkitalo, Katri Kranni Luonnontuotealan teemaryhmä Aluetilaisuus,
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius On yksi Suomen kuudesta yliopistokeskuksesta. Kokkolan yliopistokeskuksessa yhteistyötä tekevät Jyväskylän, Oulun ja.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Miten pitää omaa osaamistaan ajan tasalla Kirjastopäivät Teemu Rauhala Tampereen yliopisto.
Harjoittelukoulujen ja Opeko Oy:n yhteistyö. Agraarin perinteen kasvatuksen saaneet opettajat opettavat teollisissa rakenteissa postmoderneja nuoria jälkiteollisille.
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
Päivi Tynjälä ja Päivikki Jääskelä
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Erityisavustus korkeakouluille korkeakoulutuksen kehittämiseen
Ryhmä 2 Keväällä 2016 haussa olevat opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan valtakunnalliset ESR-toimenpidekokonaisuudet Osuvaa osaamista: Sujuvat.
Miten sosiaalityöllä tulisi vastata asiakkaiden tarpeisiin?
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto

Avoimen yliopiston lähestymistavan muutos Opetuksen välittäminen  Monimuotoinen opetus  Avautuva yliopisto

Avoimen yliopiston arviointi 2002 AVOIMEN YLIOPISTON STRATEGIA Osapuolet laativat yhteistyössä valtakunnallisen kokonaisstrategian. SUOMEN AVOIN YLIOPISTO Toiminta verkotetaan Suomen avoimeksi yliopistoksi. Yliopistoissa organisoidutaan aikuisopiskelijoita varten. AVOIN YLIOPISTO KAIKILLE Tasa-arvotavoite ohjaa koko toimintaa. Siirtymistä tutkinto-opintoihin helpotetaan. YLIOPISTOLLINEN LAATU TAATAAN Laatutyötä systematisoidaan ja verkotetaan. Rahoituksella tuetaan laatua ja osaamiskeskittymiä.

Avoin yliopistossa Yliopiston oikeusasema Yliopistolaki Rakenteellinen kehittäminen Tuottavuusohjelma Tutkimusperustaisuus Opiskelijastatukset Osa-aikainen opiskelu Palvelukokonaisuus

Avoin alueella Maakuntakorkea- kouluhankkeet Foorumin aluetyöryhmä Opistoyhteistyö Avoin ammattikorkea- kouluopetus Avoimen korkea- kouluopetuksen verkostoyhteistyö kohenee Uudet yhteistyökumppanit? Avoin osana aikuiskoulutuksen ja aluekehittämisen kokonaisuutta

Avoin valtakunnassa Yhteistyö ja työnjako Rakenteellisen kehittämisen hanke? Sosiaalialan korkeakoulutuksen suunta KESU

UCEF KESU-lausunto avoimesta Avoimen yliopiston linjausten puuttuminen luonnoksesta on selkeä puute. Yliopistolakia uudistettaessa täydennyskoulutus ja avoin yliopisto- opetus tulee määritellä yliopistojen lakisääteiseksi tehtäväksi. Avointa yliopistoa vahvistetaan yliopistojen tutkintovaatimusten mukaista koulutusta tarjoavana, koulutuksellista tasa-arvoa edistävänä opintojärjestelmänä. Avoimen yliopisto-opetuksen toimintaedellytyksiä parannetaan …ja avoimien ammattikorkea- koulujen toimintaa laajennetaan. Tasa-arvoisten koulutus- mahdollisuuksien luominen edellyttää, että avoimessa yliopistossa aikuisopiskelijoille tarjottavan osa-aikaopiskelun edellytyksiä parannetaan. Yliopistojen aikuiskoulutus- verkosto pitää ehdottoman tärkeänä sitä, että laajennettaisiin mahdollisuutta suorittaa kandidaatintutkintoon johtavia opintoja avoimen yliopiston kautta yliopistojen omien ratkaisujen mukaisesti. Määrällisten tulosohjausmittarien rinnalle tulee luoda myös sisällölliset mittarit. Ikääntyvien yliopistotoiminnan kehittäminen Aiemmin opitun tunnistamisen ja tunnustamisen käytännöt tulee luoda ja vakiinnuttaa siten, että myös aikuisopiskelija voi niistä hyötyä.

Avoin maailmalla Tutkimus- ja kehittämishankkeet Vertaa täydennyskoulutus ja aluehankkeet Hyödyntämättömiä mahdollisuuksia

Avoin yhteisönä Avoimen eetos Erilaisia tapoja tehdä – yhteinen perusta Yhteistyön tiivistäminen ja vahvistaminen

Avoin opiskelijalle Sisääntulo  matala kynnys! Opiskelu  joustot! Opiskelijan hyöty  Opiskelijan asia, mutta meidän on syytä olla tästä kiinnostuneita. Avoin aikuisopiskelijan edunvalvojana

Huominen on tehtävä Perustehtävä ja perinteet. Avoimen yliopiston perusarvoista kiinni pitäminen: tasa-arvo - ajasta ja paikasta riippumatta Yliopisto. Yliopiston avautumisen tukeminen  myös osa-aikaisen opiskelun edistäminen Rohkeus. Uuden etsintä tutkimuksen ja kehityshankkeiden avulla Osaaminen. Määrätietoinen oman osaamisen rakentaminen Yhdessä tekeminen. Itsenäiset yliopistot, aktiivisuus alueella, valtakunnallinen profiili