Rastiseikkailutapahtuma peruskoulun suunnistuksen opetuksen tukena Pro gradu -tutkielma Sari Vääränen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pihtiputaan seurakunta Miten kehittää v. työtä?
Advertisements

Elettiin vuotta 2004, eräässä pienessä kaupungissa nimeltään Laholm, missä turvallisuudesta ei ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu.
Tietopaketti Big Datasta
SMOOTHISTI TYÖELÄMÄÄN OPPISOPIMUKSELLA
Kasvaako pääni, kun opin?
45 ajatusta elämästä Music: snowdream Nov 2009 He Yan.
Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Kirsi Juva1 MILLAINEN KOULUTUS VALMENTAISI 2020-LUVUN TÖIHIN? Koulutuksen tulevaisuudennäkymät Pohjois-Savossa Jarmo Immonen
Jumalan kanssa.
Toimintaohjeet opelle
Elettiin vuotta 2002, eräässä pienessä kaupungissa, missä turvallisuudesta ei kaikilla ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu jätetty.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Miian ja Niinan atk-työt
Katso Aitolasta lisää:
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
LUONTOKUVASTA APPLIKOINTITOTEUTUS
Jäsenkysely 2011 Tarja Ikonen Kyselyn toteuttaminen ja palautetut lomakkeet •Kysely lähetettiin 245 jäsenelle Kemin kaupungin varhaiskasvatuksen.
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Avoimet Kylät -tapahtuma POIKKEA KYLÄÄN !
OpinTori Marjatta Jomppanen Giellagas-instituutti.
Media- ja elokuvakasvatusta pohjois-kymenlaaksolaisille esikoululaisille – hanke •Tutkimustuloksia.
©Tampereen kaupunki 1 Harrastava iltapäivä -toiminta (Hip) Kysely oppilaille kevät 2009 Hankekoordinaattori Leena Tiainen Tampereen kaupunki Hyvinvointipalvelut.
Perhesuunnistuskoulu
Shuffle reagointi Luetunymmär- täminen ymmärtäminen palaute itsearvio kuullun- rakenne- ja sanasto OSAT: lisätietoa Opi oppimaan lisätehtäviävälitodistus.
Norssi ja Varis juttusilla
Tässä kerron ja näytän, mitä minä olen tehnyt ATK tunnilla 9lk:lla.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Rippikoulu ja nuoren hyvinvointi Avainsanat LIMINAALISUUS JA INTENSIIVINEN YHTEISÖLLISYYS KIUSAAMATTOMUUS PUHTAAN PÖYDÄN MAHDOLLISUUS SUORITTAMISEN VÄHÄISYYS.
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Eugen Herrigel.  Pakko myöntää, että mielenkiinto kirjaa kohtaan heräsi 76 sivua/3 kirjapistettä suhteesta, mutta tarkoituksenani oli kuitenkin lukea.
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Huolen puheeksiottaminen
T U T K I M U K S E N V A L O S S A Tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen ja käyttäminen Tapaustutkimus Lions Quest –kouluttajien ja opettajien kokemuksista.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Tulevaisuuden osaamistarpeet verkostomaisesti toimivassa taloudessa:
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
Palaute laskinkurssista "Pitkää matematiikkaa graafisella laskimella TI-86” Toholammin lukiosta Perhoon
Käsityön opetustuokio
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Kolarit On vaikea pysähtyä hirvin eteen jo 80Km/h vauhdissa. Reaktio aika on yleensä sekunnin ja siinä ajassa auto on jo ehtinyt kolaroitua hirveen.
Opetusmateriaalin hallintajärjestelmä ”Matahari” Jouni Huotari ja IST5S1-ryhmä Kevät 2006.
Riippuvuus tupakoinnista
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Helsinki AKATEEMISTA VENÄJÄ-OSAAMISTA ON  Suomen osuus maailman tieteestä on yleensä 0,5 – 1,5 %; Venäjä-tutkimuksessa se on neljän-viiden.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Luokanopettaja Sari Auramo Mäntsälä. Minä? luokanopettaja Mäntsälässä Ohkolan koululla 20 vuotta tässä työssä nyt lk monipuolista tvt:n käyttöä.
Kuukkeliverkoston yhteistoiminnallisuus Kuukkeliverkoston loppuseminaari Lapua Riikka Borg.
Laatutyö opettaja Luotu :42.
Hyvää elämää maaseudulla
Ohjelmointi ja laiteympäristö Rovaniemi
Tuukan ja Siskon seikkailut gradumaailmassa
Millaisia muistoja arvioinnista omalta kouluajalta?
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
Ekaluokalle 2017.
Esityksen transkriptio:

Rastiseikkailutapahtuma peruskoulun suunnistuksen opetuksen tukena Pro gradu -tutkielma Sari Vääränen

Tutkimuksen taustaa... Tutkimus valmistunut keväällä 2011 (Lapin Yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta) Tutkimuksen tarkoituksena selvittää, mikä on rastiseikkailun hyöty ja anti luokanopettajille Tutkimuksen aineisto kerätty vuoden 2010 rastiseikkailuista (vuonna 2010 yhteensä 24 rastiseikkailua, joista 16 mukana tutkimuksessa)

Tutkimuksen taustaa... Tutkimusaineisto kerätty kyselylomakkeella, avoimilla kysymyksillä (paikan päällä) Tutkimusjoukkona 99 opettajaa eri rastiseikkailuista ympäri Suomea, joista 63 vastasi kyselyyn

Tutkimustuloksia Opettajien työkokemustausta hyvin erilainen (1-37 vuotta), jolla oli vaikutusta siihen, mitä Rastiseikkailu tarjosi → Mitä vaikutusta? Opettajista suuri osa koki, että tapahtuma on oppilaille suunnattu “liikuntapäivä” → Miten saadaan opettajille suurempi hyöty? Opettajilla jo nyt paljon käytössä suunnistuksen opetuksessa samankaltaisia harjoitteita, kuin mitä RS:ssä

Lisää tuloksia... Opettajien mielestä oppilaat pitävät suunnistuksesta ja luonnossa liikkumisesta → suunnistukseen olisi siis hyvä investoida Rastiseikkailu tarjosi opettajien mielestä paljon vinkkejä ja ideoita, mutta niitä on vaikea toteuttaa omassa koulussa ja omassa työssä → vaikka saa ideoita, se ei vielä tarkoita mitään...

Suurimmat ongelmat Aika: suunnistuksen opetuksessa suuri työmäärä. Opettajilla ei ole aikaa valmistella toimintaympäristöä, materiaaleja ym ja nähdä vaivaa/perehtyä Koulujen resurssit: materiaalit, kartat, suunnistuspaikat Opettajan oma osaaminen: Miten opettaa sellaista mitä ei itsekään hallitse? → Mikä avuksi?

Lisää ongelmia... Opettajat kaipaavat apua kartanluvun opettamiseen ja kartan hahmottamiseen Miten opettaa suunnistusta isolle ryhmälle? Mitä tehdä kun rastit katoaa metsästä?

Rastiseikkailun helmet Rastiseikkailun tehtävät tosi hauskoja ja oppilaat pitivät niistä Paras yksittäinen toimintapiste oli aarteenetsintä, koska se oli hauska, eikä vaadi paljon välineitä (myös sprintti ja tarkkuusuunnistus) Opettajat kokivat, että oppilaat ja myös he itse oppivat suunnistuksen taitoja Rastiseikkailussa Vain 4 opettajaa ei saanut mitään irti RS:tä → kaikki muut saivat jotain!

Lisää kehuja... Lyhyet ja nopeat radat opettajien mieleen ja niitä oli paljon Osa opettajista näki tapahtumassa suurempiakin kokonaisuuksia kuin pelkkiä toimintapisteitä Suurin osa piti tapahtumaa onnistuneena

Poimintoja palautteista Risut... “Seisoin koko päivän samassa paikassa” “Tehtäviä vaikea toteuttaa koulujen matskuilla...” “Aarteenetsinnästä voisi saada toimivan tehtävän myös LI-tunnille!” “Sai tehdä juttuja, joita ei ole mahdollista koulussa tehdä” “Emit juttu kiva, mutta koululla ei ole varaa sellaisiin” “Kiire oli joka paikkaan. Eväitäkin syötiin kiireessä.” “Tehtävien anto heikkoa, ja organisointi huonoa” “Liian isot ryhmäkoot.”

Palaute Ruusut... “Sain uusia virikkeitä” “Ihana tapahtuma, toivottavasti järjestetään myös ensi vuonna!” “Paketti hyvä säätä myöten” “Kiva päivä” → ja näitähän riitti!

Tästä opettajilla ei ole hajua... Seurojen ja koulujen välinen yhteistyö → kaikkea ei ihan oikeasti tarvi osata (seurojen aktiivisuus!) Opettajien / koulujen välinen yhteistyö → kaikesta ei ihan oikeasti tarvi yksin selvitä Kartat → huonolla kartalla ei ihan oikeasti opi suunnistamaan Less is more → kouluissa lähdetään liian vaikeasta liikkeelle (kompassit, isot kartat ym...) → yksinkertaistamista tarvitaan!

Pohdintaa... Opettajat haluavat yleensä paljon kaikkea valmista materiaalia ja valmiita tehtäviä suoraan käytettäväksi, mutta voisiko Rastiseikkailun tärkein anti olla kuitenkin joku muu? → Uuden tiedon omaksuminen lähtee omasta halusta ja motivaatiosta. Uutta tietoa ei voi kaataa valmiinakaan niskaan, vaan asiat täytyy itse pureskella ja ymmärtää. ”Valmiina tarjottu tieto ei integroidu, ellei sitä ole itse saanut käyttöönsä. Itse asiassa ei ole kysymys uudesta informaatiosta tai datatiedon omaksumisesta, vaan kapasiteetista muuntaa, transformoida itseään tämän informaation avulla.” (Ojanen, 1993, 12.) → Kun oivaltaa, että suunnistuksen opetus voi olla muutakin, kuin kompassin ja kartan kanssa metsässä suunnistusradan läpi juokseminen, on ottanut jo askeleen eteen päin!

Ja vielä vähän... Kouluihin lisää valistusta suunnistuksen opetuksesta ja hyvän ja paikkansa pitävän kartan tärkeydestä. Pienelläkin rahalla voi saada välineet kuntoon. Tavoitteeksi esim: yksi asia vuodessa kuntoon. ”Ei huippuun viritetyllä tuulen nopealla metallin hohtoisella - rikkinäisellä - kilpa-autolla tee mitään.” - Tony Halme