Talouden murros: Venäjällä syntyi 1850 – luvulla suuri tarve uudistuksiin. Venäjä kärsi kirvelevän tappion Krimin sodassa 1853 – 1856 Ranskalle ja Iso-Britannialle.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Advertisements

SMOOTHISTI TYÖELÄMÄÄN OPPISOPIMUKSELLA
Kokkolan yhteislyseon lukio
Otto Von Bismarck ja Saksan ulkopolitiikkaa
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
Opetuksen laadun rakenteet Mikko Mäntysaari
ANTIIKIN KIRJALLISUUS (800 eKr. – 300 jKr.)
Suomen keskiaika: Hallinto ja talous
Романов Romanovit.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Yksilön yhteiskuntavastuusta C:\A2009\BM\Yht © YksilöYhteiskunta Yksilön.
SAK:n luottamushenkilöpaneeli ”Palkaton työ” Helmikuu 2012 N=1220.
Avoimet Kylät -tapahtuma POIKKEA KYLÄÄN !
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Teollistuminen Millainen on teollistunut talous?
Sanomalehdistön historia Poliittisen lehdistön aikakausi.
Korkeakouluopiskelijoiden työharjoittelu ulkomailla Valokuvat: Jaana Mutanen_jaMu.
Naisasialiike.
Mariamin tarina. Nimeni on Mariam ja olen 13 vuotta. Asun pienessä kylässä Ugandassa. Tykkään tehdä ruokaa oman puutarhamme antimista.
Kirkon ja koulun uskontokasvatus
Oulun aikuislukio 2014.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Norssi ja Varis juttusilla
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Filosofian synty Filosofia on arkipäiväisien asioiden ihmettelyä ja yliluonnollisten kysymyksien pohdiskelua. Filosofiassa argumentointi ja kyseenalaistaminen.
Perusopetuksen ryhmäkoko
Matti Kalliokoski Kouvola
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Projektin nimi: Iso rinkeli
NEVILLE CHAMBERLAIN Saku Huhmo 2B. Nuori Neville Chamberlain.
Opetushallinto 2 A Koulutushallinnon keskeiset sisällöt
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Japani s. 58-.
Hyvinvointi-Suomi 1960-luvulta lähtien suuri ”rakennemuutos”
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
Autonomian ajan alku: Miksi Suomi joutui Ruotsin vallan alta Venäjän valtaan? Millaiseksi Suomen asema osana Venäjää muotoutui? Miksi Suomi sai erityisaseman.
Suomalaisen yhteiskunnan juuria :
KIINAN USKONNOT Mikä täyttää miljardin ihmisen maailmankatsomus- ja arvotyhjiön? Prof. Miikka Ruokasen kommentti
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Aristoteles ( eKr.) - Antiikin kreikkalainen filosofi ja tiedemies
Suomalaisia teollisuuden uranuurtajia
Afrikka vapautuu siirtomaavallasta TAUSTA: Imperialismin aikana Afrikka jaettiin kokonaan suurvaltojen kesken siirtomaihin. Imperialismin aikana.
Suomen itsenäistyminen ja sisällissota 1918
Valtioyö ja nälkävuodet
UUDEN AJAN ALUN TALOUSOPIT HI1-KURSSI © Toni Uusimäki 2013.
Suomen teollistumisen edellytykset 1.Raaka-aine kotimaasta Suomessa riitti puuta -> sahateollisuus Euroopassa kysyntää puulle Myöhemmin ryhdyttiin valmistamaan.
Suomalaisten elämänmeno 1950-luvulla luku ylipäätään 1950-luku oli hyvä vuosikymmen Välit Neuvostoliittoon oli lämpimät Vuosi 1952 oli suomalaisten.
KPL 11 VENÄJÄÄ YRITETÄÄN UUDISTAA Maaorjista talonpojiksi toimeentulo maanviljelystä talonpoika maaorjan asemassa –elämä raatamista.
KIINA MAAILMANPOLITIIKASSA
KPL 19 Afrikan rikkaudet jaetaan
Teollistuminen tuontitavarana
1860-luvun murros Venäjän keisariksi Aleksanteri II -> Uudistuksia liberalismin hengessä - Valtiopäivät koolle 1863 alkaen - Maatalouden modernisointi.
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Suomen sisällissota 1918: Sodan syyt
1860-luvun murros Suomessa
13 Vihreän kullan maa s. 94–97.
Keisari kannustaa uudistuksiin
EUROOPPALAINEN IHMINEN
Bmw Bmw on yritys joka valmistaa henkilöautoja ja moottoripyöriä.
SUOMEN TEOLLISUUDEN SYNTY S
Autonominen Suomi 1809–1917 Autonomian vaiheet:
SUURVALLAN ROMAHDUS JA VAPAUDEN AIKA
2. Irti vanhasta – 1860-luvun murros
Unkari Hungary.
III KE SKIAJAN EUROOPPA
Kansainvälinen muutto Suomeen 1990-luvulta alkaen
TEOLLISTUMINEN Pohdi aluksi (ryhmissä):
Kuhaniemen koulu Tehnyt: Samuel, Jonna ja Rosa
Esityksen transkriptio:

Talouden murros: Venäjällä syntyi 1850 – luvulla suuri tarve uudistuksiin. Venäjä kärsi kirvelevän tappion Krimin sodassa 1853 – 1856 Ranskalle ja Iso-Britannialle. Venäjä huomasi olevansa talouden ja teknologian suhteen jäljessä kehityksestä. Jotain tarttis tehdä… Näin oli taas kansainvälinen kriisi vaikuttanut Suomen tapahtumiin. Kamala sota tavallaan kääntyi suomalaisten kannalta positiiviseksi uudistusvaiheeksi. Nimittäin…

Päätettiin tehdä lukuisa joukko uudistuksia, joilla taloutta, teknistä osaamista (lue sotilaallista voimaa!) voitaisiin parantaa. Samaan nippuun kuuluu myös yhteiskunnallinen uudistaminen, esim. Venäjällä poistettiin keskiaikainen maaorjuus v. 1861 Tsaariksi tuli v. 1855 Aleksanteri II, jota voidaan pitää uudistusmielisenä Aleksanteri II teki v. 1855-56 tarkastusmatkan Suomeen ja laati listan uudistamistarpeista: 1) Kauppa ja merenkulku 2) Teollisuus 3) Koulutus 4) Liikenneolot

Pidetyin tsaari! ”Hän poisti orjuuden! Hän toi vapauden!” (Tiernapojat)

1) Kaupan ja merenkulun edistäminen: Maakauppa vapautettiin, nyt kauppoja sai perustaa myös maaseudulle Jako tapuli- ja maakaupunkeihin poistui. Vienti vapautui siis. Ammattikuntalaitos lakkautettiin 1868 Suomelle oma rahayksikkö 1861 (Markka alun perin ¼ ruplaa) Liikepankkien perustaminen (SYP 1862, KOP 1889) Elinkeinovapaus 1879. Nyt yrittämiseen tai elinkeinoharjoittamiseen ei tarvinnut enää erillisiä lupia ammattikunnilta (killoilta). Jokainen sai vapaasti valita elinkeinonsa

Teollisuus: Suomen teollistuminen perustui hyvin pitkälle metsäteollisuuteen => Puutavara, pahvi, paperi Höyrysahojen käyttökielto kumottiin 1859, mikä lisäsi puutavaran tuotantoa Sahateollisuus vapautui rajoituksista 1861 Tärkein markkina-alue oli Venäjä Useimmat teollisuusyritykset syntyivät ulkomaisen pääoman voimin Hans Gutzeit => Kotkan saha=> Enso-Gutzeit => nykyinen Stora-Enso Gustav Serlachius => Serla Fredrik Idestam => Nokian puuhiomo => Nokia OYj Nikolai Sinebrychoff => Sinebrychoff Karl Fazer => Fazer

Muu teollisuus: Metsäteollisuus kehittyi ripeästi, esim. Suomessa sahatut tukit: 5 000 000 1885 6 000 000 1890 11 300 000 1900 25 500 000 Toinen merkittävä osa teollisuutta oli konepajateollisuus, esim. Tampella Tampereella Antti Ahlström osti kolme rautatehdasta satakunnassa 1870-luvulla => Ahlström konserni Satakunnassa myös Rosenlew, Haminassa Ahlqvist sekä Viipurissa Paul Wahl & co.

Noormarkun kartanon, sahan ja rautaruukin osto pakkohuutokaupasta 1870 teki Ahlströmistä tehtailijan Satakunnassa. Hän hankki rautaruukkeja laajoine metsäalueineen ja muutti niiden käyttötavan. Puuhiilen polton sijasta Ahlström hyödynsi tehtaiden puuvarat sahatavaran valmistukseen. Höyrysahoja hankkinut Ahlström oli pian myös Hämeen suurin sahateollisuuden yrittäjä. Ahlström oli täysin itseoppinut lukuun ottamatta muutamaa vuotta Porin alkeiskoulussa, mutta hän ymmärsi kansansivistyksen tärkeyden. Hänet tunnettiinkin sivistystä ja kulttuuria suosivina lahjoittajina. Ahlström omisti lopulta viitisentoista sahaa ja neljä rautaruukkia. Hän jätti jälkeensä Suomen suurimpiin kuuluneen omaisuuden ja menestyvän teollisuuskonsernin. Antti Ahlström 1827-1896

Pohdittavaa? Millainen Suomi olisi nyt, ellei teollistuminen olisi lähtenyt käyntiin 1850 – luvulla? Nykyisin kritisoidaan usein kansainvälistä sijoittamista ja kapitalismia. Miten Suomen olisi käynyt ilman ulkomaista pääomaa ja ulkomaisia sijoittajia? Paljonko suomi todella vaurastui ja teollistui vuoteen 1900 mennessä?

Koulutuslaitos: Suomen kansan koulutus oli retuperällä, mikä tietysti haittasi yhteiskunnan ja talouden kehitystä Syynä koulutusjärjestelmän puutteet -kirkko opetti lähinnä lukutaitoa, ja toisaalta kylissä kiertelevät opettajat hyvin kirjavaa sakkia) Vielä tärkeämpi syy oli hyvin yleinen lapsityövoiman käyttö maataloudessa

Kinkerit Paha rasti! Jos et osannut kirkkoherran kuulustelussa lukea, ei ollut asiaa ripille => ei asiaa alttarille oman kullan kanssa!

helppohan se on lukea, kun osaa!!!

Koululaitosuudistus Kansakouluasetus 1866 => Kaikki kunnat velvoitettiin antamaan perusopetusta Vähintään neljävuotinen kansakoulu Oppikouluasetuksella 1872 perustettiin oppikoulut ja myöhemmin suomenkieliset lyseot (lukiot) Aluksi ruotsinkielisiä oppikouluja ja lyseoita oli paljon enemmän. Suomenkielisiä ruvettiin perustamaan yksityisin voimin, kun valtiovalta ei aluksi lämmennyt ajatukselle suomankielisen opetuksen laajentamisesta

Opintie ennen vanhaan: Työelämä Kansakoulun jatkoluokat 5-6 Kansakoulu 4 vuotta Ammattikoulu keskikoulu #1 : 5 v. oppikoulu Työelämä Korkea- koulut Keskikoulu #2: Lyseo (lukio) 3 vuotta

Oppikoulut ja lukiot: Oppikoulun pääpaino oli kielissä ja matemaattisissa aineissa. Lisäksi opiskeltiin yleissivistäviä aineita. Taide- ja taitoaineet olivat yleensä vapaaehtoisia. Muuttuvassa yhteiskunnassa tarvittiin kansakoulua laajempi yleissivistävä koulutus. Uusi oppikoulu jakautui 1914 lähtien 5-luokkaiseen keskikouluun ja kolmevuotiseen lukioon. Keskikoulusta voi siirtyä suoraan työelämään tai ammatilliseen koulutukseen lukematta ylioppilaaksi. Klassillisen latinapainotteisen lyseon tehtävänä oli ollut valmistaa oppilaat yliopisto-opintoihin. Oppikoulujen ja oppikoululaisten määrä kasvoi voimakkaasti 1910-luvulta 1930-luvulle. Työväestön lasten oppikoulunkäynti tosin yleistyi vasta toisen maailmansodan jälkeen. Oppikoulu päättyi ylioppilaskirjoituksiin. Ylioppilaiksi pääsi 19-vuotiaista vuonna 1940 vain 4 % ja 1968 16 %. Samana vuonna yli puolet ikäluokista kävi jo oppikoulua. Oppikouluun oli pyrittävä pääsykokeiden kautta ja koulu oli maksullinen. Vuoden 1958 kansakoululain jälkeen kansakoulun jatkoluokista tuli kansalaiskouluja, joissa opetus oli painottunut käytännön aineisiin. Kansalaiskouluista jatkettiin usein ammattikouluihin