Yrittäjyyskasvatuksen tutkija- ja toimijatapaaminen Vaasa 9-10.2.2007 Yrittäjyyskasvatuksen tutkimuksen ja käytännön haasteet Runsas 10 vuotta yrittäjyyskasvatusta.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Advertisements

NUORI, UNELMAT JA TULEVAISUUS
1 Ostopaikkakysely Heli Rauman Anu Simonen. 2 Kyselyn toteutus •Riihimäen kotitalouksiin lähetettiin yhteensä 2780 kyselyä •Kotitaloudet valitsimme postinumeroiden.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Ongelma Mikä tuottaa kamppailua oikeudessa? • 1: Tulkinnat yksittäisistä tapauksista • 2: ”Asiayhteyksien” väliset välienselvittelyt • 3: Kysymys siitä,
Moodlen ohje opiskelijoille
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Työmarkkinajärjestökysely tasa-arvosuunnitelmista ja palkkakartoituksista 2012 Akava
Media vaikuttamisen ja vuorovaikuttamisen välineenä
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
1 MARKKINAKATSAUS RAHASTOPÄÄOMA SUOMALAISISSA SIJOITUSRAHASTOISSA.
Mielikuvat ja odotukset senioritaloista
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Tervetuloa! MTS:n puheenjohtaja Lauri Kaira. MTS toimii foorumina turvallisuuspoliittiselle ja maanpuolustus- keskustelulle.
Elämyshankekyselyn tulokset © Sovita Toteutus: Opiferum1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Vakuutusmaksutulo yhteensä 9,1 mrd € Työeläkevakuutusyhtiöiden markkinaosuudet 2007.
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
Yrittäjien äänestyskäyttäytyminen 50,7 57,6 55,0 23,4 20,3 21,9 11,4 9,3 8,0 5,2 5,5 6,9 4,2 4,5 3,6 0,7 1,7 1,3 1,7 0,0 0,0 0,7 0,0 0,0 2,7 1,0 3,3.
Vanhempien vertaisryhmä pilotti Myllypuron yläaste 2009 Ulla Hukka, erityisopettaja Tiina Valtonen, opinto-ohjaaja.
Jumala tuntee minut; Jeesus – Sana tuli ihmiseksi
Turun seudun vetovoimaisin kaupunki KAARINAN k a u p u n k i Valomerkki –toimintamalli Stop nuorten päihteiden käytölle Kaarinan kaupunki Kaarinan kihlakunnan.
Yrittäjyysfoorumi Kemi Oppilaitosten yrittäjyyteen liittyvien käytänteiden arviointi Mitä se on ja miten se voidaan tehdä? Kari Ristimäki
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Ohjausta junioreille – tiedekunnan mentorointijärjestelmä Kalle Romanov, yliopistonlehtori TUKE, lääketieteellinen tiedekunta, HY.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Esaimaa.fi Profiilitutkimus Helmikuu Esaimaa.fi-palvelun profiilitutkimus, helmikuu 2009 InterQuest Oy Tutkimuksen toteutus Tutkimuksen tarkoituksena.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
TutKoKe-toimintasuunnitelma Syksy 2014 Tutkoke-ryhmä järjestää yhteistyössä Joensuun normaalikoulun kanssa TutKoKe-symposiumin ja edeltävän.
TUOTTAVAA YRITYSTEN PALAUTTEENHALLINTAA Suomen Yrittäjät Yrittäjyysalan tutkintotoimikunta Yrittäjäkoulutuksen vaikuttavuus.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Sairaalakoulu osana Kellokosken nuorisopsykiatrista hoitopolkua
Filosofian opetuksen piirteitä. Mikä on olennaista filosofiassa? Miksi kaikkien Suomen lukiolaisten pitäisi oppia filosofiaa? Mitä kaikkien Suomen lukiolaisten.
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
W w w. h a m k. f i Verkko-opiskelu Yrittäjyyden ja liiketoiminnan KT-keskuksessa Emmi Tarvainen
Sanoma Lehtimedia / Tiina Eskelinen
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
ATK-työt.
Korkeasti koulutettu yrittäjä; mielipiteitä ja asenteita yrittäjyydestä Akavan talouspoliittinen yksikkö
Koulutuksen työelämälähtöisyyden hyvät ja huonot puolet AMOK: APE6/2005, KTM Ismo Koponen MO16,
PC-liitäntä AtMega32:lle Viestin lähetys / vastaanotto Sekä laitteen konfigurointi.
Yrittäjyyskasvatuksen tutkija- ja toimijatapaaminen – Vaasa
Nuoret ja vastuullinen yrittäjyys –hanke ja yhteiskunnallinen yrittäjyys Yhteiskunnallisen yritystoiminnan tutkimusverkoston vuosikokous Simo Tuppurainen.
TALVITAPAHTUMA Katriina, Jarkko, JUNSKU, Antti, Petra, Anna-Elina.
Tampereen yliopisto Ammattikasvatuksen tutkimus- ja koulutuskeskus Paula Kyrö.
Yrittäjyyskasvatusta pikkujoulujen muodossa Firman piikkiin.
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Tervetuloa kuulemaan ja keskustelemaan,
Heli Potinkara, Haaga-Helia ammatillinen opettajakorkeakoulu
Osuustoiminta koulujen yrittäjyyskasvatuksessa
Mikä on elämänkatsomus?
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Esityksen transkriptio:

Yrittäjyyskasvatuksen tutkija- ja toimijatapaaminen Vaasa Yrittäjyyskasvatuksen tutkimuksen ja käytännön haasteet Runsas 10 vuotta yrittäjyyskasvatusta Ensimmäisten päivien teemat: Intentiot, identiteetti, ominaisuudet, Opetussuunnitelma ja Opettajainkoulutus Yrittäjyyskasvatus käytännössä Kari Ristimäki Kari

Yrittäjyyskasvatus yrittäjyyttä ja kasvatusta Runsas 10 vuotta yrittäjyyskasvatusta virallisestiRunsas 10 vuotta yrittäjyyskasvatusta virallisesti Tutkimus ja käytäntöTutkimus ja käytäntö –Yrittäjyyskasvatuksen tavoitteet? Yhteiskunnan, opettajien, tutkijoiden, vanhempienYhteiskunnan, opettajien, tutkijoiden, vanhempien –Käsitteet kateissa –Tutkimuksen todellisuutta luova luonne –Yrittäjyyskasvatuksen kaksi puolta Yrittäjyyteen ja yrittäjyyskasvatukseen liittyvät käsitteetYrittäjyyteen ja yrittäjyyskasvatukseen liittyvät käsitteet –Yrittäjämäisen toiminnan edistäminen –Yrittäjyys uraan tai työrooliin liittyvänä kysymyksenä

Mihin yrittäjyyskasvatus tarvitsee käsitettä Sisäinen yrittäjyys Miksi ei yksinkertaisesti YRITTÄJYYTTÄ? Palkansaajan kohdalla opettajat korostavat sellaisia ominaisuuksia kuin ahkeruus (42 mainintaa), luovuus (24), rehellisyys (21), tunnollisuus (18), luotettavuus (14), oppimishalu (13), vastuuntunto (12), joustavuus (11), sopeutuminen (10) ja täsmällisyys (8). Näistä kymmenestä eniten mainintoja saaneesta ominaisuudesta 74% voidaan liittää normatiivisiin persoonallisuuskvalifikaatioihin (kursivoitu). Yrittäjän kohdalla opettajat painottivat luovuutta (48 mainintaa), rohkeutta (39), ahkeruutta (31), rehellisyyttä (22), riskinsietoa (20), idearikkautta (16), itsenäisyyttä (15), aktiivisuutta (14), oma-aloitteisuutta (12) ja vastuuntuntoisuutta (10). Yrittäjän kohdalla kymmenestä eniten mainintoja saaneesta ominaisuudesta voitiin 72% yhdistää innovatiivisuuteen liittyviksi persoonallisuuskvalifikaatioiksi (kursivoitu ja alleviivattu). Ristimäki mm. 2004

Yrittäjyys ja työura Miten antaa ”oikeanlainen” kuva yrittäjyydestä?Miten antaa ”oikeanlainen” kuva yrittäjyydestä? Onko oikeanlaista kuvaa yrittäjyydestä olemassakaan?Onko oikeanlaista kuvaa yrittäjyydestä olemassakaan? Kuka ohjaa vai ohjaako kukaanKuka ohjaa vai ohjaako kukaan –Onko yrittäjyyden ja työuran yhdistäminen kasvatustoiminnassa ainoastaan oppilaanohjauksen alueella tapahtuvaa toimintaa –Big brother? –Joka tapauksessa ohjausta tapahtuu

Olemme yrittäjyyskasvattajia kaikki!? Päiväkodissa kuulin ensimmäisen kerran sanat poliisi ja liikemies. Ne ilmaantuivat eräässä päivähoitajan tarinassa, jonka aiheena oli opettaa lapsille moraalia. Tarhatädin mielestä liikemiehet olivat ainaisia veronkiertäjä rosvoja, joita yhteiskunnan ylpeyksien eli poliisien piti oikeuden miekalla ojentaa. Tuosta päivästä lähtien tajusin haluavani mahtavaksi ja suoraryhtiseksi poliisiksi. (Mies, 22v) Big brother? Joka tapauksessa ohjausta tapahtuu

VanhemmatVanhemmat Työkokemus, työelämän seuraaminenTyökokemus, työelämän seuraaminen Tiedotusvälineet, mediaTiedotusvälineet, media Koulu, Formaali kasvatusjärjestelmä?Koulu, Formaali kasvatusjärjestelmä? –Miten järjestää opetus niin, että se mahdollistaa kosketuspinnan saamisen yrittäjyyteen sen kaikissa merkityksissä?

Yrittäjyyskasvatuksen tutkimuksen tulevaisuus Vuonna 2000 Suomessa oli 2278 professoriaVuonna 2000 Suomessa oli 2278 professoria –Vuonna 1998 oli 157 kauppatieteen ja 117 kasvatustieteen oppituolia. –Moni oppituoli epäilemättä sivuaa yrittäjyyskasvatusta Esim. yrittäjyysprofessuuritEsim. yrittäjyysprofessuurit Tulisiko meidän herättää keskustelua yrittäjyyskasvatuksen tutkija- ja toimijatapaamisen tulevaisuuden ohella yrittäjyyskasvatukseen liittyvän oppituolin tarpeellisuudestaTulisiko meidän herättää keskustelua yrittäjyyskasvatuksen tutkija- ja toimijatapaamisen tulevaisuuden ohella yrittäjyyskasvatukseen liittyvän oppituolin tarpeellisuudesta –Uudelleen esiin nostamisesta Mitä tämä edellyttää tutkijayhteisöltä ja tutkimukselta?Mitä tämä edellyttää tutkijayhteisöltä ja tutkimukselta?