Yrittäjyyskasvatuksen tutkija- ja toimijatapaaminen Vaasa Yrittäjyyskasvatuksen tutkimuksen ja käytännön haasteet Runsas 10 vuotta yrittäjyyskasvatusta Ensimmäisten päivien teemat: Intentiot, identiteetti, ominaisuudet, Opetussuunnitelma ja Opettajainkoulutus Yrittäjyyskasvatus käytännössä Kari Ristimäki Kari
Yrittäjyyskasvatus yrittäjyyttä ja kasvatusta Runsas 10 vuotta yrittäjyyskasvatusta virallisestiRunsas 10 vuotta yrittäjyyskasvatusta virallisesti Tutkimus ja käytäntöTutkimus ja käytäntö –Yrittäjyyskasvatuksen tavoitteet? Yhteiskunnan, opettajien, tutkijoiden, vanhempienYhteiskunnan, opettajien, tutkijoiden, vanhempien –Käsitteet kateissa –Tutkimuksen todellisuutta luova luonne –Yrittäjyyskasvatuksen kaksi puolta Yrittäjyyteen ja yrittäjyyskasvatukseen liittyvät käsitteetYrittäjyyteen ja yrittäjyyskasvatukseen liittyvät käsitteet –Yrittäjämäisen toiminnan edistäminen –Yrittäjyys uraan tai työrooliin liittyvänä kysymyksenä
Mihin yrittäjyyskasvatus tarvitsee käsitettä Sisäinen yrittäjyys Miksi ei yksinkertaisesti YRITTÄJYYTTÄ? Palkansaajan kohdalla opettajat korostavat sellaisia ominaisuuksia kuin ahkeruus (42 mainintaa), luovuus (24), rehellisyys (21), tunnollisuus (18), luotettavuus (14), oppimishalu (13), vastuuntunto (12), joustavuus (11), sopeutuminen (10) ja täsmällisyys (8). Näistä kymmenestä eniten mainintoja saaneesta ominaisuudesta 74% voidaan liittää normatiivisiin persoonallisuuskvalifikaatioihin (kursivoitu). Yrittäjän kohdalla opettajat painottivat luovuutta (48 mainintaa), rohkeutta (39), ahkeruutta (31), rehellisyyttä (22), riskinsietoa (20), idearikkautta (16), itsenäisyyttä (15), aktiivisuutta (14), oma-aloitteisuutta (12) ja vastuuntuntoisuutta (10). Yrittäjän kohdalla kymmenestä eniten mainintoja saaneesta ominaisuudesta voitiin 72% yhdistää innovatiivisuuteen liittyviksi persoonallisuuskvalifikaatioiksi (kursivoitu ja alleviivattu). Ristimäki mm. 2004
Yrittäjyys ja työura Miten antaa ”oikeanlainen” kuva yrittäjyydestä?Miten antaa ”oikeanlainen” kuva yrittäjyydestä? Onko oikeanlaista kuvaa yrittäjyydestä olemassakaan?Onko oikeanlaista kuvaa yrittäjyydestä olemassakaan? Kuka ohjaa vai ohjaako kukaanKuka ohjaa vai ohjaako kukaan –Onko yrittäjyyden ja työuran yhdistäminen kasvatustoiminnassa ainoastaan oppilaanohjauksen alueella tapahtuvaa toimintaa –Big brother? –Joka tapauksessa ohjausta tapahtuu
Olemme yrittäjyyskasvattajia kaikki!? Päiväkodissa kuulin ensimmäisen kerran sanat poliisi ja liikemies. Ne ilmaantuivat eräässä päivähoitajan tarinassa, jonka aiheena oli opettaa lapsille moraalia. Tarhatädin mielestä liikemiehet olivat ainaisia veronkiertäjä rosvoja, joita yhteiskunnan ylpeyksien eli poliisien piti oikeuden miekalla ojentaa. Tuosta päivästä lähtien tajusin haluavani mahtavaksi ja suoraryhtiseksi poliisiksi. (Mies, 22v) Big brother? Joka tapauksessa ohjausta tapahtuu
VanhemmatVanhemmat Työkokemus, työelämän seuraaminenTyökokemus, työelämän seuraaminen Tiedotusvälineet, mediaTiedotusvälineet, media Koulu, Formaali kasvatusjärjestelmä?Koulu, Formaali kasvatusjärjestelmä? –Miten järjestää opetus niin, että se mahdollistaa kosketuspinnan saamisen yrittäjyyteen sen kaikissa merkityksissä?
Yrittäjyyskasvatuksen tutkimuksen tulevaisuus Vuonna 2000 Suomessa oli 2278 professoriaVuonna 2000 Suomessa oli 2278 professoria –Vuonna 1998 oli 157 kauppatieteen ja 117 kasvatustieteen oppituolia. –Moni oppituoli epäilemättä sivuaa yrittäjyyskasvatusta Esim. yrittäjyysprofessuuritEsim. yrittäjyysprofessuurit Tulisiko meidän herättää keskustelua yrittäjyyskasvatuksen tutkija- ja toimijatapaamisen tulevaisuuden ohella yrittäjyyskasvatukseen liittyvän oppituolin tarpeellisuudestaTulisiko meidän herättää keskustelua yrittäjyyskasvatuksen tutkija- ja toimijatapaamisen tulevaisuuden ohella yrittäjyyskasvatukseen liittyvän oppituolin tarpeellisuudesta –Uudelleen esiin nostamisesta Mitä tämä edellyttää tutkijayhteisöltä ja tutkimukselta?Mitä tämä edellyttää tutkijayhteisöltä ja tutkimukselta?