Kohti Uutta Kuntaa? Jyrki Myllyvirta 11.6.2009. Päätöstilanne selvitykseen osallistumisesta 6 myönteistä päätöstä valtuustoista (Artjärvi, Hämeenkoski,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TEKNISTEN PALVELUJEN TYÖRYHMÄ SEUTUYHTEISTYÖ JA PARAS-HANKE SEUTUFOORUMI Ilkka Ojala Toimitusjohtaja Tampereen kaupunki, Tilakeskus.
Advertisements

Asiakkaana sosiaalipalveluissa
DEMOKRATIATYÖRYHMÄ Anniina Peltola
-Jatkuvasti, eli useammin. kuin neljän vuoden välein Strateginen omistajaohjaus ”Yhtiökokous” ”Hallitus” ”Superlauta- kunta” Strategiset asiantuntijaryhmät.
Kiinteistöstrategia-verkostohanke Projektisuunnitelma
Lahden kaupunki Tekninen ja ympäristötoimiala Yhdyskuntasuunnittelun teemaryhmä MAL:n yhteensovitus (7 §) Kaavoitus ja maapolitiikka Kiinteistönmuodostus,
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Selvittäjän ja kuntien välinen työnjako. Kuntarakennelain tavoite • Elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne.
Ohjelma Klo 8.30 – 9.00 Tervetulokahvitarjoilu
Palveluverkkotyöryhmä puheenjohtaja Raila Lindholm, Kärkölä
Alueellinen vaikuttaminen kunnissa 2010-luvulla Arto Koski Erityisasiantuntija Suomen Kuntaliitto.
Miksi aluekehitysohjelma käynnistettiin? Kansanedustaja Martti Korhonen.
Perusopetus- ja lukiokoulutus Paras-uudistuksessa
PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Kuntatalous Mika Mäkinen.
Helsingin seutu 2050, visiotyön jatkon tulokset Laituri, Helsinki Rolf Paqvalin kaupunginjohtaja,
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Kalle Nieminen, Kajaanin yliopistokeskus (2011) KYLÄPARLAMENTIT – HYVIÄ TOIMINTATAPOJA.
Alueellisen koulutustarpeen ennakointi Päivi Holopainen, Lapin liitto Pohjoiskalotti osana arktista aluetta,
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Matinkylä
Elinvoimainen kaupunkiseutu - tulevaisuuden vaihtoehdot vaikutuksineen Kjk
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE-
PARAS – ITÄ-UUDENMAAN ALUEVAIHE - maakunnallinen yhteistyö -Itä-Uudenmaan malli Tuula Jäppinen AKO
Kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirta Paras/Paketti-hankkeen johtoryhmä UusiKunta-hanke esiselvityksestä varsinaiseen selvitykseen? kaupunginjohtaja.
Protomo Uusi suomalainen innovaatioapparaatti Petri Räsänen Hermia Oy.
SELVITYSTYÖN SUUNTAVIIVOJA Lahti Osmo Soininvaara.
Maakunnallisesta omistajaohjaus- ja omistajapolitiikkavalmistelusta - alatyöryhmän johtopäätöksiä Paras-johtoryhmälle Jyrki Myllyvirta
Demokratiaa etsimässä Helsingin demokratiaryhmän pohdinnoista.
TABUT - mistä ei voi puhua, siitä ei enää vaieta Yleis- ja seutusuunnittelun perusteet YSS 07 SMASH ASEM (valokuva Olli Salo)
Pohjois- Suomen Kompassi Pohjois-Suomen strategia, s. 35: ”Lapin ja Oulun yliopistojen yhteistyöllä, verkottumalla myös Kainuuseen ja Keski-Pohjanmaalle,
Matti Piispanen Seurakuntarakenteiden kehittäminen kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa Paikallisidentiteetin merkitys
1 Kainuun maakuntakokeilun jatkonäkymät: Kainuun mallin 2013 valmistelusta Kajaani Kainuun malli 2013 jatkovalmistelun työvaliokunnan ja ohjausryhmän.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Keuruun kaupunki 2006 Maakunnallinen kunta- ja palvelurakenne –seminaari Keuruun seutukunta Timo Louna Kaupunginjohtaja, Keuruun kaupunki.
PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Kunta- ja palvelurakenneuudistus – hankkeen valtakunnallinen valmistelutilanne.
Uudistuva kylä kaupungissa –hanke Uudistuva kylä kaupungissa –hankkeessa etsitään uusia ja konkreettisia tapoja lasten ja nuorten palveluiden kehittämiseen.
Lahden seudun kuntajakoselvitys
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
Rakennesuunnitelma 2040 Valtuustoinfot 8-9/2013 Päivi Nurminen ja Kimmo Kurunmäki.
Jaana Simola UusiKunta – Lahden seudun kuntarakenneselvitys Johtoryhmä Heinola.
Varhaiskasvatuksen kehittämisen haasteet Pirkanmaalla
Miksi UusiKunta? Jyrki Myllyvirta Lahden kaupunki.
Esitys aluetoimikuntamalliksi Vapaa-ajan asukaspalveluiden lautakunta §65.
1. Helmikuu – 15. Maaliskuu/ kunnan oma työskentely Kunnan/ Kaupungin aineryhmävetäjät kokoavat aineryhmittäin ainekohtaiset minimitavoitteet ja sisällöt.
Tulevaisuudennäkymiä: yliopistouudistus, Oodi ja RAKETTI -hanke IH/oprek.
Rakennetaan kumppanuutta Pohjois-Savossa Seija Korhonen Järjestöfoorumi Kuopio
Tulevaisuuden kuntaa tekemässä - Hallituksen Tulevaisuuden kunta-reformi Nuorten vaikuttajien huipputapaaminen De unga beslutsfattarnas toppmöte.
Etelä-Suomen Sote-alue (järjestämisvastuu) Etelä-Suomen neuvottelukunta Verkosto kaikkien eri toimijoiden kesken. 1-2 krt vuodessa puolen päivän työseminaari.
Kaakkois-Suomen järjestöjen aluetapaaminen , Erica Mäkipää.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
Kysely nuorille - alustavia tuloksia Seppo Huldén.
ELO-yhteistyöryhmän kokous
Tulevaisuuden kunta – parlamentaarinen työryhmä
Seurannan järjestäminen
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Yhteistoiminnallinen kokous
Sataedun osuuden väliraportointi
Pirkanmaan sote- ja maakunta uudistuksen valmisteluun osallistuvat järjestötoimijat Toimijoiden yhteistyö ja verkostoituminen (kolmas tapaaminen)
Kuntaliiton maaseutuverkostot ja maakuntauudistus
Pitääkö työpaikalla tehdä radonmittaus?
Etelä-Savon maakunta- ja soteuudistus
Sote –uudistus miten eteenpäin
Iäkkäiden yhteen sovitettujen palvelujen kokonaisuus Päijät-Hämeessä Tiedotustilaisuus Anu Olkkonen-Nikula, I&O kärkihankkeen muutosagentti.
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Päijät-Hämeen maakunta- ja sote-uudistus
Ikääntyneiden sovitetut palvelukokonaisuudet ja vanhusneuvostot - Päijät-Häme Riihimäki Anu Olkkonen-Nikula.
Nuorisotyön laadun ja menetelmien kehittäminen Osaamiskeskus Kanuunan TOIMINTAPERIAATTEET Kanuuna-seminaari Jyväskylä
Esityksen transkriptio:

Kohti Uutta Kuntaa? Jyrki Myllyvirta

Päätöstilanne selvitykseen osallistumisesta 6 myönteistä päätöstä valtuustoista (Artjärvi, Hämeenkoski, Kärkölä, Lahti, Nastola, Padasjoki) 3 myönteistä esitystä hallituksista (Hartola, Heinola, Hollola) 3 kielteistä esitystä hallituksista (Orimattila, Sysmä, Myrskylä) 3 kielteistä päätöstä valtuustoista (Asikkala, Pertunmaa, Pukkila) 2 kunnassa ei vielä ole esityksiä eikä päätöksiä (Iitti, Kuhmoinen)

Tilannearvio ja näkymät: Kannanotot selvitystyöhön osallistumisesta etenevät, epävarmoja kuntia on vielä Heinolan mahdollinen ratkaisu selvitystyössä mukanaolosta tuo uuden tilanteen, haastetta, mutta myös uudenlaisen mahdollisuuden Prosessin lopputulos on nyt entistäkin epävarmempi – ei mitään, ”pieni kunta” tai ”iso kunta” tai ”kaksi napaa” Jos valmistelu etenee ”ison kunnan” suuntaan, tarvitaan hyvin uudenlaisia asenteellisia, toiminnallisia ja hallinnollisia ratkaisuja – uusi valtakunnallinen ainutlaatuinen malli, ”maakuntakunta”

Kuntaliitolta lainattua: Kuntapäivillä Kuntaliiton toimitusjohtaja puhui Uusi Kunta hankehahmotelmasta. Pohjana on näkemys siitä, että Paras-hanke ja lukuisat jo tapahtuneet ja suunnitellut kuntien yhdistymiset ovat luoneet uuden tilanteen, jossa maassa on hyvin erilaisia ja hyvin uudenlaisia kuntia, joihin vanhat säännöt ja käsitykset eivät oikein istu. Vuodenvaihteen muutosten (Salo, Kouvola, Hämeenlinna, Jyväskylä, …) Lisäksi valmistellaan uutta, mm. Oulun seutu. Kuntaliiton UusiKunta 2017-hahmottelun pohjaa: –kunta-ajattelumme on liikaa sidottu vanhaan malliin, jossa kunnat ovat pinta-alaltaan pieniä kaupunkeja tai itsellisiä maalaispitäjiä. –lähivuosina kunnat erilaistuvat, ja mm. kaupunkiseudun tai maakunnan kokoisten kuntien muodostuminen haastaa vanhan palvelujen järjestämistavan ja myös tavan, jolla kunnallinen demokratia on toiminut.

Ulkoisia paineita Paras-hankkeen alkuperusteet (ikääntyminen, talous, elinkeinoelämä) ennallaan Näköpiirissä oleva yhteiskunnallinen ja taloudellinen kehitys ja kilpailu haastaa Paras-hankkeen selonteko ja terveydenhuoltolaki muuttavat toimintaympäristöä Uusilla omilla ratkaisuilla voidaan saada asiat omaan haltuun emmekä ajelehdi arvaamattoman valtion aiheuttamassa aallokossa

Etenemistapa Oppiva prosessi, valtava työ Haastava organisoituminen, eri tasot –Kansalaistiedottaminen, kuntalaistapaamiset ym. –Valtuustojen rooli ja tapaamiset –Hallitusten rooli ja työskentely –”Iso neuvottelukunta”, ”bussillinen”, tutustumiset, tiivis työskentely, yhteinen tahto? –Kj-kokoukset –(Laaja) sihteeristö –Henkilöstöyhteistyöryhmä –Työryhmät, toimikunnat –Konsultit?, SELVITYSMIES

Etenemisen aloittaminen Osallistuvien kuntien aloitustapaaminen klo tai 17? Lahti kutsuu Kj-ryhmä valmistelee ja tekee pohjaesityksiä (kokous 12.8.) Laajempi keskustelu koko kj-ryhmässä Maakunnallinen keskustelu edelleen Paketin johtoryhmässä

Lopuksi vielä … Laajimmillaan UusiKunta olisi yhtä uudenlainen, yhtä ainutlaatuinen kuin Kainuun malli, mutta toisenlainen Päijäthämäläinen uusi suuri kunta vaatisi uusia toimintatapoja myös sisäisen kansanvallan toteuttamiseen. Asukkaiden kannalta on tärkeää luoda asukas- ja asiakasvaikuttamisen kanavat esimerkiksi lautakuntien tai raatien kautta, mutta myös sähköisesti moderneja välineitä hyödyntäen. Kuntarajojen muutos ei saa heikentää paikallisten yhteisöjen elinvoimaa tai eri alueiden omaleimaisuuteen perustuvaa vetovoimaa. Mahdollisen pinta-alaltaan laajan kaupungin toimintapa pitää rakentaa alusta alkaen uudelleen. Olemassaolevat hyvät kokemukset tulee käyttää hyväksi. Laajassa mallissa maakunnallisen yhteistyön rakenteet menisivät täysin uusiksi, mutta suppeampikin malli vaatii ihan uudet toimintatavat – selvityksen iso haaste! UusiKunta-suunnitelman tulee olla ennakkoluuloton; yhdistymisen toteuttamiseen ei kannata ryhtyä elleivät suunnitelmat vakuuta, että tällä saadaan aikaan jotakin selvästi vanhaa parempaa Kaiken keskellä pitää vielä varautua siihenkin, että kuntarajat eivät muutukaan