Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sote –uudistus miten eteenpäin

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sote –uudistus miten eteenpäin"— Esityksen transkriptio:

1 Sote –uudistus miten eteenpäin 24.4.2014
Markku Pekurinen

2 Esimerkkeinä EKSOTE ja HUS
Palvelutuotannon integraatio: Sosiaali- ja terveydenhuolto vai erikoissairaanhoito? Esimerkkeinä EKSOTE ja HUS

3

4 Integroitu sote-palvelujen tuottaminen: Esimerkkinä EKSOTE
SOTE-nettokustannukset €/asukas, EKSOTE vs. vertailualue Vuoden 2012 hintataso

5 Integroitu erikoissairaanhoidon palvelujen tuottaminen: Esimerkkinä HUS

6 Palvelutuotannon integroinnin ’säästöpotentiaali’ vuodessa, milj. €

7 SOTE-alueen rahoitus Aluksi ja ajan mittaan

8 Sote-alueen rahoitus (1)
Institutionaalinen rahoittaja Valtio Kunta Kela Kunta-pohjainen rahoitus (kiinteä tarvevakioitu kapitaatiomaksu, €/as.) (sis. tarvevakioitu valtionosuus €/as.) Rahoitus kohdentuu palvelutuotantoon sote-alueen päätöksenteon kautta Sote-alueet (5) Järjestäjä Tuottajat T1 T2 T3 Tn

9 Sote-alueen rahoitus (2)
Kapitaatiomaksu (tarvepainotettu) €/asukas Kunta Kannustavat korvaukset €/xyz Kannustavat korvaukset €/xyz Valtionosuus (tarvepainotettu) €/asukas Tuottaja (yksityinen, kolmas sektori) Tuottaja (kunnallinen) Valtio

10 Sote-alueen rahoitus (3)
Institutionaalinen rahoittaja Valtio Kunta Kela Pääosin kunta-pohjainen rahoitus (kiinteä maksu, €/as.) + tarvevakioitu valtionosuus, €/as.) + sv-korvaukset Kaikki julkiset varat ohjataan sote-alueelle ja kohdennetaan palvelutuotantoon sote-alueen päätöksenteon kautta Valinnanvapauslain-säädännön vallitessa tuottajan lopullisen valinnan tekee asiakas Sote-alueet (5) Järjestäjä Asiakas Tuottajat T1 T2 T3 Tn

11 Järjestäminen ja tuottaminen SOTE-alueella
Esimerkkinä Väli-Suomen sote-alue (luonnos )

12 Tampereen yliopistollisen sairaalan erityisvastuualue
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri asukasta Lapua Evijärvi Kauhava Lappajärvi Alajärvi Soini Vimpeli Ilmajoki Isojoki Jalasjärvi Karijoki Kauhajoki Kuortane Kurikka Teuva Ähtäri Alavus Seinäjoki Isokyrö Tampere Ylöjärvi Valkeakoski Hämeenkyrö Juupajoki Kihniö Lempäälä Nokia Parkano Pirkkala Ruovesi Urjala Vesilahti Virrat Kangasala Orivesi Akaa Pälkäne Sastamala Mänttä- Vilppula Ikaalinen Forssa Hattula Hausjärvi Humppila Hämeen- linna Janakkala Jokioinen Loppi Riihi- mäki Tammela Ypäjä Jämsä Myrskylä Asikkala Hartola Hollola Heinola koski Kärkölä Lahti Nastola Orimattila Padasjoki Sysmä Iitti Kuhmoinen Pukkila Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri asukasta Päijät-Hämeen sairaanhoitopiiri asukasta Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri asukasta Asukkaita yhteensä 67 kuntaa v. 2014

13 Tampereen yliopistollisen sairaalan erityisvastuualue
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri Päijät-Hämeen sairaanhoitopiiri Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri Evijärvi Kauhava Lappajärvi Vimpeli Isokyrö Lapua Ylöjärvi Valkeakoski Hämeenkyrö Juupajoki Kihniö Lempäälä Nokia Parkano Mänttä- Vilppula Ikaalinen Hämeen- linna Heinola Lahti Lapua Alajärvi Soini Ilmajoki Seinäjoki Kuortane Kurikka Ähtäri Teuva Alavus Jalasjärvi Karijoki Kauhajoki Virrat 67 kuntaa v. 2014 67 kuntaa 32 sotejärjestäjää Isojoki Kihniö Parkano Mänttä- Vilppula Ruovesi Jämsä 14 itsejärjestäjäkuntaa Ikaalinen Juupajoki Ylöjärvi Hämeenkyrö Tampere Orivesi Kuhmoinen Nokia Kangasala Hartola Sysmä Sastamala Pirkkala Lempäälä Pälkäne Padasjoki Vesilahti Heinola Valkeakoski Akaa Asikkala Urjala Hattula Hämeen- koski Nastola Humppila Forssa Hämeen- linna Lahti Hollola Jokioinen Janakkala Iitti Kärkölä Ypäjä Tammela Hausjärvi Orimattila Loppi Riihi- mäki Myrskylä Pukkila

14 Tampereen yliopistollisen sairaalan erityisvastuualue
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri Päijät-Hämeen sairaanhoitopiiri Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri Evijärvi Kauhava Lappajärvi Vimpeli Isokyrö Lapua Ylöjärvi Valkeakoski Hämeenkyrö Juupajoki Kihniö Lempäälä Nokia Parkano Mänttä- Vilppula Ikaalinen Hämeen- linna Heinola Lahti Alajärvi Soini Ilmajoki Seinäjoki Kuortane Kurikka Ähtäri Teuva Alavus Jalasjärvi Karijoki Kauhajoki Virrat 67 kuntaa 32 sotejärjestäjää Isojoki Ruovesi Jämsä 14 itsejärjestäjäkuntaa 7 kuntayhtymää, joissa 28 kuntaa, Tampere Orivesi kotikunta Kuhmoinen Kangasala Hartola 11 isäntä-/vastuukuntamallin yhteistoiminta-aluetta, näissä 25 kuntaa Sysmä Sastamala Pirkkala Pälkäne Padasjoki Vesilahti Punkalaidun Akaa Asikkala Urjala Hattula Hämeen- koski Nastola Kuudella yhteistoiminta-alueella sosiaali- ja terveystoimi ei (ainakaan kokonaisuudessaan) ole järjestetty alueen kuntien osalta yhteisesti*. *alustava ennakkotieto Humppila Forssa Hollola Jokioinen Janakkala Iitti Kärkölä Ypäjä Tammela Hausjärvi Orimattila Loppi Riihi- mäki Myrskylä Pukkila

15 Tampereen yliopistollisen sairaalan erityisvastuualue
Evijärvi Kauhava Lappajärvi Perusterveydenhuollon lääkäripalvelut tuotetaan lähes 130 terveysasemalla; useampi kuin yksi terveysasema on 22 kunnassa, yhdessä kunnassa ei yhtään*. Vimpeli Isokyrö Lapua Ylöjärvi Valkeakoski Hämeenkyrö Juupajoki Kihniö Lempäälä Nokia Parkano Mänttä- Vilppula Ikaalinen Hämeen- linna Heinola Lahti Alajärvi Soini Ilmajoki Seinäjoki Kuortane Kurikka Alavus Ähtäri Teuva Jalasjärvi Karijoki Kauhajoki Virrat 67 kuntaa 32 sotejärjestäjää Isojoki Ruovesi Jämsä Terveyskeskussairaala tai –vuodeosasto 52 kunnassa Tampere Orivesi Kuhmoinen Kangasala Hartola Sysmä Sastamala Pirkkala Pälkäne Padasjoki Vesilahti Akaa Asikkala Punkalaidun Urjala Hattula Hämeen- koski Nastola Humppila Forssa Hollola Jokioinen Janakkala Iitti Kärkölä Ypäjä Tammela Hausjärvi Orimattila Loppi Riihi- mäki Myrskylä Pukkila *Tilanne keväällä 2013, lähde: THL:n terveyskeskuskysely sekä nettitiedot

16 Tampereen yliopistollisen sairaalan erityisvastuualue
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri Päijät-Hämeen sairaanhoitopiiri Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri Lapua Evijärvi Kauhava Lappajärvi Alajärvi Soini Vimpeli Ilmajoki Isojoki Jalasjärvi Karijoki Kauhajoki Kuortane Kurikka Teuva Ähtäri Alavus Seinäjoki Isokyrö Tampere Ylöjärvi Valkeakoski Hämeenkyrö Juupajoki Kihniö Lempäälä Nokia Parkano Pirkkala Ruovesi Urjala Vesilahti Virrat Kangasala Orivesi Akaa Pälkäne Sastamala Mänttä- Vilppula Ikaalinen Forssa Hattula Hausjärvi Humppila Hämeen- linna Janakkala Jokioinen Loppi Riihi- mäki Tammela Ypäjä Jämsä Myrskylä Asikkala Hartola Hollola Heinola koski Kärkölä Lahti Nastola Orimattila Padasjoki Sysmä Iitti Kuhmoinen Pukkila Erityishuoltopiirit: Eskoon sosiaalipalvelujen kuntayhtymä (Seinäjoki) Pirkanmaan erityishuoltopiiri (Ylinen, Ylöjärvi) Kanta- ja Päijät-Hämeessä Uudenmaan ja Etelä-Hämeen erityishuoltopiiri Yliopistollinen sairaala Muu keskussairaala Psykiatrinen sairaala Muu sairaanhoitopiirin sairaala Erikoislääkärijoht. tk-sairaala Muu terveyskeskussairaala/-vuodeos. Yksityissairaala (vain osa merkitty) 16

17 Tampereen yliopistollisen sairaalan erityisvastuualue
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri Päijät-Hämeen sairaanhoitopiiri Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri Lapua Evijärvi Kauhava Lappajärvi Alajärvi Soini Vimpeli Ilmajoki Isojoki Jalasjärvi Karijoki Kauhajoki Kuortane Kurikka Teuva Ähtäri Alavus Seinäjoki Isokyrö Tampere Ylöjärvi Valkeakoski Hämeenkyrö Juupajoki Kihniö Lempäälä Nokia Parkano Pirkkala Ruovesi Urjala Vesilahti Virrat Kangasala Orivesi Akaa Pälkäne Sastamala Mänttä- Vilppula Ikaalinen Forssa Hattula Hausjärvi Humppila Hämeen- linna Janakkala Jokioinen Loppi Riihi- mäki Tammela Ypäjä Jämsä Myrskylä Asikkala Hartola Hollola Heinola koski Kärkölä Lahti Nastola Orimattila Padasjoki Sysmä Iitti Kuhmoinen Pukkila Yöpäivystyspisteet keväällä 2013 Yliopistollinen sairaala Muu keskussairaala Psykiatrinen sairaala Muu sairaanhoitopiirin sairaala Erikoislääkärijoht. tk-sairaala Muu terveyskeskussairaala/-vuodeos. Yksityissairaala (vain osa merkitty)

18 Tulevaisuuden Väli-Suomen SOTE-alue rakentuisi 3 tason perusteella seuraavasti:
REFORMIN OHJAUS JA SUUNNITTELU: Kansallinen ” Master Plan” koko reformille: Vastuu VN; valmistelu STM PALVELUJEN JÄRJESTÄMINEN: 1 SOTE; alue 1.1 miljoonaa asukasta. Suorilla vaaleilla valittu hallintoelin, välivaiheessa kuntayhtymä, jossa mukana valtion edustus (reformivaiheen hallinto)? Huolehtii alueellaan ”Master Planin” mukaisten linjausten strategisesta ohjaamisesta Järjestämisvastuu laajan määritelmän mukaan (Välimäen TR) Optio yksityisten tai kolmannen sektorin palvelujen suorahankintaan alueille Kerää rahoituksen eri tahoilta yhteen ja suuntaa sen alueiden väestön hyväksi Tilaaminen, toiminnan seuranta, laatukysymykset, sopimusvalmistelu ja seuranta Huolehtii mm. palveluverkoston ratinoinnin kokonaisuudesta alueellaan, painopisteen siirtämisestä kohti perustasoa ja erityisesti alueiden välisistä tuotannon kysymyksistä Hyväksyy ja listaa tulevaisuudessa valinnanvapauslainsäädännön mukaiset palveluntuottajat sekä päättää korvausperiaatteista Kokonaan uudelleen rekrytoitu henkilöstö PALVELUJEN TUOTTAMINEN: 4 integroidun sote-palvelun tuottajaa laajoilla sopimustuotannon valtuuksilla (oma, yksityinen tai 3. sektori) Alueellisen palveluverkon suunnittelun yksityiskohdat ja operatiivinen toimeenpano palveluverkoston rationoinnin osalta Tuotannon tehostamisen muutossuunnitelma alueen sisällä Tuotanto sopimuksen raameissa ja budjetin kohdentaminen SOTE-alueen ja tuotantoalueen välillä tehdyn sopimuksen mukaisesti Kuntayhtymä tai kunnallinen osakeyhtiö; kaikki alueen kunnat kuuluvat (pakkojäsenyys?) Valtaosa henkilöstöstä siirtyy näille tuottajille Johtaminen organisoidaan ammattimaisesti Mahdollinen tulevaisuuden valinnanvapaus lainsäädäntö tuo uusia näkökulmia tehtäviin

19 (noin miljoona asukasta)
Väli-Suomen SOTE 2017- hallinto-luonnos: 3 tason malli SOTE-alue (noin miljoona asukasta) Tuotantoalue 1 1. Koko maa: ”Master Plan” 3. Neljä integroidun sote-palvelun tuottajaa Tuotantoalue 2 X Tuotantoalue 4 Tuotantoalue 3


Lataa ppt "Sote –uudistus miten eteenpäin"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google