Monipuolista alakoulun kemian opetusta
Mallit kemian opetuksessa
Malli on ilmiöstä tai oliosta esitetty visualisointi Mallit voidaan jakaa viiteen luokkaan konkreettiset mallit (esim. LEGO-palikoista rakennettu talo sanalliset mallit (kielikuvat ja kirjalliset esitykset) matemaattiset mallit (esim. ainemäärälle ) visuaaliset mallit (kuvat ja kuvaajat) elemallit (kädenliikkeet) Mitä mallit ovat?
Kemiassa on tärkeää ymmärtää hyvin pienessä mittakaavassa esiintyviä ilmiöitä näistä ilmiöistä ei voida saada tietoa pelkästään havaintoja tekemällä Malleja käytetään kaikissa kemian tutkimuksen vaiheissa: hypoteesin muodostuksessa, ilmiön havainnoinnissa, tulosten selittämisessä ja uusien ennusteiden laatimisessa mallien pohjalta mallit auttavat kokeellisten havaintojen liittämisessä kemian teoriatietoon Mihin malleja käytetään kemiassa?
Kemian mallien ymmärtämistä on tutkittu luvulla alakoulun oppilaiden ymmärryksestä ei löytynyt äkkiseltään tutkimustietoa vanhempien oppilaiden käsitys malleista voidaan jakaa kolmeen luokkaan: 1.mallit ovat kopioita todellisuudesta tai leluja 2.mallit on kehitetty jotain tiettyä tarkoitusta varten, mutta ne ovat silti todellisten olioiden kaltaisia 3.Mallit ovat tieteellisiä työkaluja, joita käytetään osana kemian tutkimusta. Tutkija voi vapaasti muokata mallia omaan käyttöönsä sopivaksi Opiskelijoiden käsitys kemian malleista
Mallit syntyvät jäsentämään päänsisäistä tietoa. nk. sisäiset mallit Malli voidaan esittää myös sosiaaliselle yhteisölle, esim. kemistien tiedeyhteisölle syntyy nk. yhteisymmärrysmalli, joka sopii kemian yleisesti hyväksyttyihin teorioihin Yhteisymmärrysmallista voidaan muokata yksinkertaistettu malli, joka sopii opetussuunnitelman tavoitteisiin nk. opetussuunnitelmamalli opettajat muokkaavat yhdessä oppilaiden kanssa opetussuunnitelmamallin tarpeisiinsa sopivaksi nk. opetusmalli Mallien muokkaus