Www.helsinki.fi/yliopisto Monipuolista alakoulun kemian opetusta.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Advertisements

Presemo Mari Jussila, opetusteknologiakeskus
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Mallintarkistus ja sen soveltaminen PLC toimilohko-ohjelmien verifioinnissa AS Automaatio- ja systeemitekniikan projektityöt – loppuesitys Markus.
Metodologian ja menetelmien valinta
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
VIIKIN NORSSIN TIEDEPALKINTO ”SAMMON SIRU” Helsingin yliopiston rehtorin myöntämä tiedepalkinto Kaksi 500 euron stipendiä Hakuaika on huhtikuussa.
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tampereen yliopiston virtuaaliyliopisto, mitä se on? Virtuaaliyliopistoseminaari TaY.
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Esitysgrafiikasta Harjoitus.
OSAKE-HANKE Piia Palmroth Jyväskylä
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Pieni on parempi ! Koulujen koko ja laatu Peter Backa.
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Mallit ja mallintaminen luonnontieteiden opetuksessa
VINKKEJÄ JA IDEOITA LUKION KEMIAN 1. KURSSIN TOTEUTUKSEEN
Tutkimusotteista Innovaatioluennot
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Oppilaan sukupuoli ja fysiikan opetuksen työtavat Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos
Esitysgrafiikasta.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
Matemaattiset oppimisvaikeudet
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Work Shadowing- osana opetusta
Vuoden 2011 toiminta alkaa tammikuussa Joensuussa yhteistapaaminen Esitellään mestariluokat Keskustellaan toiminnasta Työpajatoimintaa.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
– GISEL-hanke 1 Lomakekysely oppilaille fysiikan opiskelusta Kalle Juuti Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos.
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
OpetusSuunnitelmaViestintä W5W-suunnittelijat KTM Marianne Isola, FM Suvi Jutila, FM Aimo Rahkonen, TaM Jukka Savilampi.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Yhtäsuuruus alakoulussa Pursiainen & Suontakanen.
VERKKOMATERIAALI KEMIAN OPETUKSESSA Maija Aksela & Mari Juuti
Kokeellinen lähestymistapa yläkoulun kemian opetuksessa
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
JEAN PIAGET JEAN PIAGET ( ). AJATTELUN KEHITYS Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit eli skeemat Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit.
Määrällinen tutkimus.
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Avoimen datan jakaminen ja uudelleenkäyttö
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Perustettu
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Kritiikin alkulähteillä
AJATTELUN KEHITYS kaksi suurta teoreetikkoa A Lev Vygotsky
Toiminnallinen tiedepäivä
VERKKOMATERIAALI KEMIAN OPETUKSESSA
Pedagogiset aineopinnot lv
Ohjeita posterin (seuraava slide) käyttöön Voit käyttää koko pohjaa tai valita soveltuvat osat Tulosta H3 lopetustilaisuuteen posterisi koossa A3 Tiedot.
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Koulutusiltapäivä lk. 7-9 opettajille
Esityksen transkriptio:

Monipuolista alakoulun kemian opetusta

Mallit kemian opetuksessa

Malli on ilmiöstä tai oliosta esitetty visualisointi Mallit voidaan jakaa viiteen luokkaan konkreettiset mallit (esim. LEGO-palikoista rakennettu talo sanalliset mallit (kielikuvat ja kirjalliset esitykset) matemaattiset mallit (esim. ainemäärälle ) visuaaliset mallit (kuvat ja kuvaajat) elemallit (kädenliikkeet) Mitä mallit ovat?

Kemiassa on tärkeää ymmärtää hyvin pienessä mittakaavassa esiintyviä ilmiöitä näistä ilmiöistä ei voida saada tietoa pelkästään havaintoja tekemällä Malleja käytetään kaikissa kemian tutkimuksen vaiheissa: hypoteesin muodostuksessa, ilmiön havainnoinnissa, tulosten selittämisessä ja uusien ennusteiden laatimisessa mallien pohjalta mallit auttavat kokeellisten havaintojen liittämisessä kemian teoriatietoon Mihin malleja käytetään kemiassa?

Kemian mallien ymmärtämistä on tutkittu luvulla alakoulun oppilaiden ymmärryksestä ei löytynyt äkkiseltään tutkimustietoa vanhempien oppilaiden käsitys malleista voidaan jakaa kolmeen luokkaan: 1.mallit ovat kopioita todellisuudesta tai leluja 2.mallit on kehitetty jotain tiettyä tarkoitusta varten, mutta ne ovat silti todellisten olioiden kaltaisia 3.Mallit ovat tieteellisiä työkaluja, joita käytetään osana kemian tutkimusta. Tutkija voi vapaasti muokata mallia omaan käyttöönsä sopivaksi Opiskelijoiden käsitys kemian malleista

Mallit syntyvät jäsentämään päänsisäistä tietoa. nk. sisäiset mallit Malli voidaan esittää myös sosiaaliselle yhteisölle, esim. kemistien tiedeyhteisölle syntyy nk. yhteisymmärrysmalli, joka sopii kemian yleisesti hyväksyttyihin teorioihin Yhteisymmärrysmallista voidaan muokata yksinkertaistettu malli, joka sopii opetussuunnitelman tavoitteisiin nk. opetussuunnitelmamalli opettajat muokkaavat yhdessä oppilaiden kanssa opetussuunnitelmamallin tarpeisiinsa sopivaksi nk. opetusmalli Mallien muokkaus