Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
Advertisements

Liikunnan ja kulttuurin PARAS –seminaari Kokkolassa
ET:n oppilasarviointi perusopetuksessa
Tavoitteet Aamu- ja iltapäivätoiminnalla on oma erityisluonteensa, jossa painottuu laadukas vapaa-ajan toiminta → olympiakasvatusmateriaalista poimittiin.
TUTKII, MILLAINEN MORAALIN PITÄISI OLLA!
Minä oppijana 1 ov..
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Pyhä pienen koululaisen arjessa - Learning by smiling 
Työyhteisökoulutus kulttuurien välisestä kohtaamisesta - millaisiin tarpeisiin vastataan? Aurora Vasama
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET ja arviointi perusopetuksessa LO ET valinnaiskurssi ja AO ET OAK
AUKTORITEETTISUHTEET JA MORAALI
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tytöt teknologian taitajiksi
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskonto, uskonnottomuus ja katsomuksellinen kyvykkyys – yhteisöllinen ja yksilöllinen taso Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 9 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi, OPS:n peruskäsitteistöä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos, käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
MITÄ KUMMAA ON SUKUPUOLISENSITIIVISYYS?? SUKUPUOLISENSITIIVINEN NUORISOTYÖ Tampere Verkostotapaaminen nuorisotyön monikulttuurisuudesta Tyttöjen.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 9. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
1. Luento 1. Mitä elämänkatsomustieto on? 2. Elämänkatsomustiedon tavoitteista ja sisältöalueista.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET POPS 2014 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Terveyden määritelmät
ET LOPS 2015 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Moraali Eräät nohevat 9A.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
NORMATIIVISEN ETIIKAN TEORIAT
YMPÄRISTÖETIIKKA.
Etiikan teoriat s Etiikan teoriat tarkastelevat eri näkökulmista sitä, millä perusteella jokin teko on oikein.
ET OPS 2014 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
3 Minuudessa on kaksi puolta
ET POPS 2014 ET ainedidaktiikan perusteet
Yhdenvertaisuus koulussa
4. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA
Yritykset ja yhteiskunta
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
2 Terveysosaaminen.
Mikä on elämänkatsomus?
Mitä on metaetiikka? Yleensä etiikkaa tarkoittaa hyvän ja pahan, oikean ja väärän kysymyksiä, mutta siinä voidaan pohtia myös yleisempiä kysymyksiä. Näitä.
ET POPS 2014 OSTA ET 2017 Eero Salmenkivi.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
Mikä on elämänkatsomus?
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Kirjoittajaprofiilit
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Miten puhua kulttuureista koulussa?
Työtavoista elämänkatsomustiedossa
Esityksen transkriptio:

Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

ET teema-alueet Ihmissuhteet ja moraalinen kasvu Itsetuntemus ja kulttuuri-identiteetti Yhteisö ja ihmisoikeudet Ihminen ja maailma

Ihmissuhteet ja moraalinen kasvu Hyvä osaaminen 5. lk päättyessä: Oppilas kykenee arvioimaan erilaisten tilanteiden moraalisia vaatimuksia ja teon moraalista oikeutusta ymmärtää tekevänsä väärin toimiessaan vastoin omaksumiaan periaatteita kykenee tutkimaan moraalisia ongelmia yhdessä muiden kanssa ja hyväksyy erilaisten toimintalähtökohtien olemassaolon ymmärtää, että konflikteihin on löydettävissä väkivallattomia ratkaisuja. Päättöarvioinnin kriteerit arvosanalle 8 Oppilas osaa nähdä yhteyden arvovalintojen ja hyvän elämän välillä tunnistaa etiikan perusnäkökulmia kuten teon tahallisuuden, tekijän tarkoituksen, teon seurauksien huomioon ottamisen, vastuun ja oikeuksien näkökulmat kykenee tunnistamaan moraalidilemmasta eettisen näkökulman ja esittämään siihen eettisen ratkaisun kykenee havainnoimaan eettisiä ulottuvuuksia arkipäivästä, taiteesta, mediasta tai muilta elämän alueilta ja kykenee perustelemaan eron eettisesti kehittyneemmän ja kehittymättömämmän arvion välillä.

Itsetuntemus ja kulttuuri-identiteetti Hyvä osaaminen 5. lk päättyessä: Oppilas tunnistaa katsomuksellisia kysymyksiä osaa käyttää oppiaineen kes- keisiä käsitteitä (elämänkatso-mus, kulttuuri, vähemmistö) rohkenee esittää omia näkemyksiään ja ymmärtää, että näkemyksiä tulee perustella pystyy hahmottamaan katsomusvapauden merkityksen omassa elämässään osaa hahmottaa suomalaisuuden osana maailman kulttuurista monimuotoisuutta. Päättöarvioinnin kriteerit arvosanalle 8 Oppilas tunnistaa ja osaa nimetä keskeisten maailmankatsomusten ja kulttuurien olennaisia piirteitä ja kehityskulkuja kykenee suhteuttamaan erilaisia kulttuurisia käsitteitä ja symboleja eri katsomusperinteisiin ymmärtää sekulaarin ja uskonnollisen katsomuksen eron osaa käyttää oppimiaan kulttuuriin liittyviä käsitteitä ja kykenee hankkimaan tietoa erilaisista katsomuksista.

Yhteisö ja ihmisoikeudet Hyvä osaaminen 5. lk päättyessä: Oppilas tuntee ihmisoikeuksien, suvaitsevaisuuden ja oikeudenmukaisuuden periaatteita ymmärtää yhteisten sääntöjen merkityksen ymmärtää yksilöllisen vastuullisuuden ja sen, että yksilö kuuluu erilaisiin yhteisöihin. Päättöarvioinnin kriteerit arvosanalle 8 Oppilas tuntee ihmis- ja kansalaisoikeuksien pää- piirteet sekä kykenee selittämään niiden eron hahmottaa yksilön eettisen näkökulman suhteessa yhteisöön pystyy perustelemaan oikeuksien ja velvollisuuksien keskinäisen riippuvuuden tuntee vaihtoehtoisia ja vastakkaisia yhteiskunnallisia näkemyksiä tunnistaa ihmis- ja kansalaisoikeuksien loukkauksia ja osaa arvioida erilaisten tasa- arvo- ja oikeusvaatimusten perusteita tuntee nyky-yhteiskunnan ongelmia ja pystyy esittämään sekä optimistisia että pessimistisiä näkemyksiä tulevaisuudesta.

Ihminen ja maailma KUVAUS OPPILAAN HYVÄSTÄ OSAAMISESTA 5. LUOKAN PÄÄTTYESSÄ Oppilas tuntee erilaisia maailmaa ja ihmisen paikkaa koskevia selityksiä ymmärtää luonnon ja ympäristön tärkeyden ihmiselle osaa toimia luontoa kunnioittaen ja on omaksunut kestävän kehityksen periaatteita. PÄÄTTÖARVIOINNIN KRITEERIT ARVOSANALLE 8 Oppilas ymmärtää kestävän kehityksen periaatteita tuntee ympäristöetiikan lähtökohtia osaa arvioida yksilön eettistä näkökulmaa suhteessa ympäristöön ymmärtää yhteiskunnallisten ratkaisujen pitkän tähtäimen vaikutuksia.