TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä 11.10.2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Suunnitelma määrällisestä seurannasta Tampere
Advertisements

Toimintaohjeita kesää varten Lue huolella! Jälkiohjauksesta vastaavat: • 9A, 9D, 9E, 9F : Opo Elina Nissinen, p • 9B, 9C, 9G: Opo Satu Hietala,
- kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS- opiskelijoille, jotka ovat tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä - puu- ja metallialan.
aineenopettajat ohjaavat oman oppiaineensa opiskelua
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Itä-Suomen ESR –ohjelma Toteutus ajalla
Toisen asteen yhteistyö Keski- Pohjanmaalla Ajankohtaiset asiat: -Valintatarjotin -Tiedotuskanavat.
Mukana olevat paikkakunnat ja toimijat
NITOJA – Nivelvaihe, toiminta ja jatko työelämään – Projektityöntekijät: Marja Riitta Lygdman, projektipäällikkö, p Päivi.
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
KOULUTUSTAKUU.
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen •Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Oma ala, oma paikka, oma tulevaisuus!
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Kolmas sektori ja koulutus kotouttajana
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
Nuorten ohjautuminen Starttivalmennusverkoston tapaaminen Joensuu.
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
Toimintasuunnitelma kaudelle Joukkueenjohto Johtokunta Open
YHTEISTYÖ Yhteistyö lähti tarpeesta tavoittaa, ohjata ja neuvoa yhteisiä asiakkaita Haluttiin tarjota nuorille monipuolisia koulutuksia Vältettiin päällekkäistä.
Peruskoulun tuki ammatinvalinnassa
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
1 Tuotokset Päätösseminaarin ryhmätyöt Ohjusrukkanen loistava! Foorumi tavata verkostoa (pienemmässä mittakaavassa, kuin verkostopäivillä) a kuulla ”kentän”
POLKU-hanke ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen
HOK työryhmä Ammattitaidon hankkimista täydentävien opintojen suorittaminen PIRKOn sisällä  VAKIO-CASE - joustavat opintopolut ammattitaidon.
Laajennettu työssäoppiminen Hannu Haapalainen. Hankkeen koordinoija: Koulutuskeskus Salpaus / Maarit Kuosa Osatoteuttaja: Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
Nivelvaiheen ohjaus Kesä ohjaus Asiakas määrät kesä- heinäkuu.
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Ammattistartti ja seuranta Seminaari Ahlmanin ammattiopistolla Tampere Ulla Aunola.
Ajankohtaista tietoa Omnian Ammattistartista ja tehostamishankkeesta
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
MITÄ LUKION JÄLKEEN? Kati Seise
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Vanhempainilta Sari Vahtera ja Anne Mattsson
Yhteistyöhön kanssamme -seminaariin
ESITYS 9. LUOKAN VANHEMPAINILTAAN
Helmikuu NIVELVAIHE YLÄKOULUSTA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN / AMMATTILUKIOON/ JATKO-OPINTOIHIN JA TYÖELÄMÄÄN TAVOITTEENA: ”Onnistunut, yhteistyössä toteutettu.
OP1.2. Tiedotusasiat Kurssivalintojen tarkastus (tarjotin aukeaa 1.4. klo 18.00) Lue tarkka ohjeistus Wilman tiedotteista (31.3. alkaen) Korkeakoulujen.
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Nivelvaihe yläkoulusta jatko-opintoihin Tuija Harakka, Milla-Miia Luosujärvi, Marja Asikainen ja Kirsti Linnoinen; päivitys Janne.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Ohjauksen arviointi Lukuvuosi
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
KORKEAKOULUJEN YHTEISHAKU keväällä 2017
Erilaisia vaihtoehtoja….
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Ohjauspalvelut Tredussa
Följyssä-toiminnan prosessin kuvaaminen
MITÄ OPPILAANOHJAUS ON?
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Kahden tutkinnon polku
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Väyläopintoihin ohjautuminen
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Väyläopintoihin ohjautuminen
Esityksen transkriptio:

TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä

Toimintasuunnitelma 1. tapaaminen Benchmarking-vierailu Stadin ammattiopistoon ja Omniaan tapaaminen Benchmarking-vierailun läpikäynti Alaryhmien muodostaminen ja aiheiden päättäminen Marras-joulukuu 2013 alaryhmien tapaamiset ja aiheiden työstäminen, yhteenveto Helille mennessä Alaryhmien tapaamisiin mahdollista kutsua myös ulkopuolisia asiantuntijoita tarpeen mukaan Projektihenkilöstö tapaa yksikönjohtajia jne. ja kokoaa johdon toiveet avoimen ammattiopiston suhteen

Toimintasuunnitelma jatkuu -Tammikuu 2014 koko ryhmän tapaaminen ja alaryhmien työskentelyn tulosten esittely -> alustava suunnitelma Avoimen ammattiopiston toteuttamisesta -Helmikuu 2014 kootaan yhteen eri yhteistyöorganisaatioiden johdon edustajat ja esitellään Avoimen ammattiopiston suunnitelma -Tarkennetaan suunnitelmaa kevään 2014 aikana ja työstetään mahdollista rahoitushakemusta uudelle ESR-ohjelmakaudelle

Alaryhmät 1.Avoimen ammattiopiston käytänteet -miten opinnot rahoitetaan? -oman oppilaitoksen opiskelijat -toisen oppilaitoksen opiskelijat -oppilaitosten ulkopuolelta tulevat henkilöt -hyväksiluvut, osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -tiedonsiirto lähettävän ja vastaanottavan organisaation välillä -Tilat -vastuuhenkilö(t), joka koordinoi avoimen ammattiopiston toimintaa ja opiskelijoita -non-stop aloitus vai hakumenettely? -miten ja kenelle Avoimesta ammattiopistosta tiedotetaan? -muuta?

Alaryhmät 2. Avoimen ammattiopiston erilaiset opintopolut/-väylät - Koulutustarjonnan kokoaminen avoimen ammattiopiston alle -> etsitään jokaiselle omanlainen yksilöllinen polku eri vaihtoehtojen joukosta - Mitä kautta Avoimeen ammattiopistoon hakeudutaan? -Byströmin talon kautta/ Etsivän nuorisotyön kautta -TE-toimistosta -Oppilaitoksissa opiskelevat opojen, kuraattoreiden, ryhmänohjaajien kautta -Kenelle avoin ammattiopisto suunnataan? -keskeyttämisvaarassa olevat opiskelijat -Ilman opiskelupaikkaa olevat nuoret -työpajoilla olevat nuoret -Työttömät -kesken jääneen tutkinnon suorittajat -alanvaihtajat, aikuisopiskelijat (kuinka päällekkäistä aikuiskoulutuksen tarjonnan kanssa?) -Valmentavien koulutusten opiskelijat - kirjataanko avoimen opiskelijat opiskelijahallintojärjestelmään? - kuka vastaa opiskelijan ohjauksesta? Erilaisten ohjauspalveluiden (esim. Ammattiakatemia) integrointi avoimeen ammattiopistoon. - opintosuoritusten rekisteröinti, todistukset

Alaryhmät 3. Avoimen ammattiopiston tarjonta - ATTO-opinnot - ammatilliset opinnot - tutkinnon osat - orientaatiojaksot ammatilliseen koulutukseen - ”rästipaja” oppilaitoksissa kirjoilla oleville - järjestetäänkö avoimen opiskelijoille omat ryhmät vai integroidaanko olemassa oleviin ryhmiin? - tarjotaanko iltaopintoina, päiväopintoina, verkko-opintoina? - mistä opettajat?