VIRTAA VERKOSTOIHIN Markku Koskela kuntoutusylilääkäri KAKS, kuntoutusyksikkö
Koulutuksen tavoitteet antaa välineitä kainuulaisten työ- ja toimintakyvyn tukemiseen ja parantamiseenantaa välineitä kainuulaisten työ- ja toimintakyvyn tukemiseen ja parantamiseen tuoda keinoja syrjäytymisen ehkäisyyntuoda keinoja syrjäytymisen ehkäisyyn kehittää verkostotyötäkehittää verkostotyötä tukea uusien asiakasyhteistyöryhmien toimintaatukea uusien asiakasyhteistyöryhmien toimintaa saada ideoita jatkotyöskentelyn pohjaksisaada ideoita jatkotyöskentelyn pohjaksi
Taustalla muuttuva maailma ja Kainuun erityispiirteet / haasteetmuuttuva maailma ja Kainuun erityispiirteet / haasteet laki kuntoutuksen asiakasyhteistyöstä ja sen tavoitteetlaki kuntoutuksen asiakasyhteistyöstä ja sen tavoitteet kuntoutustoiminnan vaikuttavuuden kritiikki (mm. Asko Suikkanen) ja siihen vastaaminenkuntoutustoiminnan vaikuttavuuden kritiikki (mm. Asko Suikkanen) ja siihen vastaaminen
Yhteistyön mahdollisuudet työkulttuurien yhteentörmäys vai aito yhteistyö?työkulttuurien yhteentörmäys vai aito yhteistyö? heterogeeniset ryhmät ovat tehokkaita ja tuottavat luovempia ratkaisuja kuin homogeeniset ryhmät (Jukka Alava 2004)heterogeeniset ryhmät ovat tehokkaita ja tuottavat luovempia ratkaisuja kuin homogeeniset ryhmät (Jukka Alava 2004) –vahva organisaatiokulttuuri saattaa estää tarvittavien muutosten toteuttamisen –jaetun asiantuntijuuden ongelmat –heterogeenisen ryhmän tulee olla myös sisäisesti toimiva ja yhtenäinen
Kuntoutuksen asiakasyhteistyö Oulun läänin asiakasyhteistyötoimikunta – Oulun läänin asiakasyhteistyötoimikunta – –pj. Jorma Kiuttu (Kela), varapj. Tellervo Toiviainen (KAKS), siht. Tytti Tuulos (Oulun lääninhallitus), 16 jäsentä Kainuun asiakasyhteistyöryhmät alkaenKainuun asiakasyhteistyöryhmät alkaen –Kajaanin seutu –Sotkamo – Kuhmon seutu –Ylä-Kainuu –Puolanka
Asiakasyhteistyöryhmä moniammatillisena ryhmänä virallisesti asetettu, lakisääteinenvirallisesti asetettu, lakisääteinen kokoontuu säännöllisestikokoontuu säännöllisesti monipuolinen kokoonpano eri toimijoitamonipuolinen kokoonpano eri toimijoita tunnetaan toinen toisensa ja toimintatavattunnetaan toinen toisensa ja toimintatavat asiantuntijuus vaikeista asiakastilanteistaasiantuntijuus vaikeista asiakastilanteista
Kuntoutuja kuntoutusarviossa Kuntoutuja, jolla ongelmia työssä pärjäämisessä, työhön palaamisessa tai työllistymisessäKuntoutuja, jolla ongelmia työssä pärjäämisessä, työhön palaamisessa tai työllistymisessä Ratkaisukeskeinen, asiakaslähtöinen työskentelyRatkaisukeskeinen, asiakaslähtöinen työskentely Onko kyse?:Onko kyse?: –terveysongelmasta –työhön liittyvästä ongelmasta –työyhteisöongelmasta –elämäntilanneongelmasta –vain näiden yhdistelmästä Käytettävät keinot valitaan yksilöllisesti ja oikeassa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssaKäytettävät keinot valitaan yksilöllisesti ja oikeassa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa
Asiakaslähtöisyys kuntoutujan osallisuus, vuorovaikutus, dialogisuus, elämänhallinnan tunnekuntoutujan osallisuus, vuorovaikutus, dialogisuus, elämänhallinnan tunne Asiakas toimijaosapuolena (Peppi Saikku 2007):Asiakas toimijaosapuolena (Peppi Saikku 2007): 1.Asiakas asiakirjojen kautta 2.Asiakas on mukana 3.Asiakas osallistuu 4.Asiakas määrittää 5.Asiakas kumppanina
Valmis, halukas ja kykenevä? Motivaatiossa on kyse kolmesta tekijästä:Motivaatiossa on kyse kolmesta tekijästä: –HALU – muutoksen tärkeys nykytila vs. tavoitetilanykytila vs. tavoitetila –KYKY – luottamus muutoksen toteuttamisen mahdollisuuteen ”Voisinpa…””Voisinpa…” –VALMIUS – prioriteettien järjestys ”Haluaisin, mutta en vielä…””Haluaisin, mutta en vielä…” (Timo H. Pehkonen 2007)
Hyvää koulutuspäivää ja virtaa verkostoihin!