Miten palvelusetelituottajaksi Hyvinkäälle

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työaikalain soveltaminen, ylityö ja sen korvaaminen
Advertisements

Työnantajan velvollisuudet käytännössä
OMAISHOIDON TUKI Omaishoidon tuki KOKONAISUUS, joka muodostuu seuraavista osista: Hoitopalkkio Lomituspalvelut Muut palvelut.
Palveluseteli vammaisjärjestön näkökulmasta Pikkuparlamentti, kansalaisinfo Sosiaaliturvapäällikkö Virpi Peltomaa.
Paavo Voutilainen Sosiaalijohtaja
Case: City Car Club Autojen yhteiskäyttö Turussa Työpaja
Hoitopaikan järjestelyt
Henkilökohtaisen avun keskus Kaakkois-Suomeen Oma koti – oma elämä –seminaari
PÄIVÄKODIN HENKILÖSTÖN TYÖAIKA Laadittu
Kela tukemassa vajaakuntoisen nuoren opintoja
Marttilan kunnan suunnitelma ikääntyneen väestön tueksi vuosille Ikäihmisten palveluiden tulevaisuuden visio Osallistava ja turvallinen kunta,
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
Helsingin kokemuksia palvelusetelistä
MIELIPIDEKYSELY SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN TUOTTAMISESTA elokuu 2008.
Kotipalvelut Eija Bouras Ky
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
TYÖEHTOSOPIMUS JA PALKKA
PALVELUTARPEEN ARVIOINTI
TYÖAIKAAN LIITTYVIÄ SÄÄDÖKSIÄ JA SÄÄNNÖKSIÄ
Ikäkeskuspäällikkö Raija Salmi
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
PALVELUSETELIKÄYTÄNNÖT RAUMALLA Pekka T. Jaatinen.
KIINTEISTÖITTÄINEN JÄTTEENKULJETUS Kunnan järjestämän kilpailutetun ja kiinteistön haltijan järjestämän (sopimusperusteisen) jätteen- kuljetuksen erot.
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Työolosuhteiden järjestelytuki
VANHUUSOIKEUDEN KURSSI
Anna-Riitta Airaksinen vs. vanhuspalvelujohtaja
Kuntien valtionavut ja valtionosuusjärjestelmä
1 Mielipidekysely terveyspalvelujen tuottamisesta.
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Tiina Hellman Palveluseteli Laukaassa Tiina Hellman Palvelusetelit vanhusten palvelujen tulosyksikössä Tilapäinen kotihoito, jonka järjestäminen.
Avustajapalvelu kuntien avopalvelujen täydentäjänä
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
OMAISHOIDON TUKI. YLEISTÄ Laki omaishoidon tuesta /937 omaishoitajalle annettavasta hoitopalkkiosta, vapaasta ja omaishoitoa tukevista palveluista.
Sosiaalihuoltolaki.
A SVA - HOITAJAN TYÖ M ARTINLAAKSON TERVEYSASEMALLA.
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
VOIMANA MERI.. Henkilökohtaisen avun päivä Heli Kulmala
Merja Jokela1 LAHDEN MALLI Merja Jokela Vastaava hammashoitaja Lahti.
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Helsingin sosiaaliviraston palvelustrategia Jarmo Räihä.
Työolosuhteiden järjestelytuki Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta 10 luku 3 § VnA JTYPL, 9: Ohje JTYPL, sivut 275, , ja.
Palvelusetelin käyttö Kainuun maakunta- kuntayhtymän vanhuspalveluiden kotihoidossa Teija Seppälä sosiaaliohjaaja
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
KOTIHOIDON LASKENNAN KOULUTUS Raija Kuronen.
1 Invalidiliitto 1 Esteetön ja yhdenvertainen työelämä Työ kuuluu kaikille! Uudenmaan TE-toimisto, Pasila Anne Mäki, Invalidiliitto ry.
PALVELUSETELI VANHUSTEN TEHOSTETUSSA PALVELUASUMISESSA.
Palvelutarjotin – välineitä aktiiviasiakkuuteen * Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä / Terhi Kukkonen Terhi Kukkonen Aktiiviasiakashanke.
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Mitä valinnanvapaus tarkoittaa minulle
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Asiakkaan valinnanvapaus
Omaishoidon tuki Siun sotessa
Hoidon saatavuus alatyöryhmä
Työnantaja: Näin haet korvausta työterveyshuollon kustannuksista verkossa 2018.
Sosiaaliturva erityistilanteet
Varhaiskasvatuksen kysely kunnille koskien hallinnonalaa, kotihoidon ja yksityisen hoidon tuen kuntalisiä sekä palveluseteliä Jarkko Lahtinen ja Johanna.
Jyväskylän yksityiset varhaiskasvatuspalvelut Varhaiskasvatuksen asiakasraati
Valinnanvapauslaki- luonnos Ylitornio
Kotihoidon palveluseteli Hämeenlinnassa alkaen
Minna Lahnalampi-Lahtinen Palvelupäällikkö Hoiva-asumisen palvelut
Siuntion kunta/ Varhaiskasvatuspalvelut
Omaishoidon tukeminen Eksotessa 2018
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Terveyspalvelut ulkomaalaisille Helsingin kaupungissa Pia Tuovinen 07
Kehittäjätyöntekijä Ellinoora Mantere, Rovaniemen kaupunki
Esityksen transkriptio:

Miten palvelusetelituottajaksi Hyvinkäälle Heidi Ahlberg, asumispalveluiden tarkastaja Marjut Lehtinen, va koti- ja laitospalveluiden johtaja Kirsi Lehtonen-Pulli, kotihoidon alue-esimies 23.11.2014

Mikä on palveluseteli? täydentävä vaihtoehto julkisten sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämiseen yksityisten palveluntuottajien avulla myöntäminen on määrärahasidonnaista sitoumus, jolla kunta sitoutuu maksamaan palvelun käyttäjän kunnan hyväksymältä yksityiseltä palvelun tuottajalta hankkimat palvelut kunnan päätöksellä asetettuun palvelusetelin arvoon asti Palvelusetelimallissa kunta antaa palveluiden järjestäjänä asiakkaalle palvelusetelin, jolla asiakas maksaa osan palvelun hinnasta. Asiakas maksaa omavastuuosuutena setelin arvon ja palvelun hinnan välisen erotuksen ostaessaan palvelun kunnan hyväksymältä palvelujen tuottajalta Palveluntuottaja saa kunnalta korvauksena asiakkaalle antamastaan palvelusta palvelusetelin arvon mukaisen summan. Palveluseteli on viranhaltijapäätös, jossa määritellään palvelusetelin sisältämä palvelu, setelin arvo ja voimassaoloaika.

Mikä on palveluseteli? Tuloverolain mukaan (1065/2003) asiakkaalle ei voida myöntää kotitalousvähennystä palvelusetelin omavastuuosuudesta aiheutuviin kustannuksiin. Sen sijaan asiakkaalle voidaan myöntää kotitalousvähennys palveluista, jotka hän ostaa palvelusetelillä myönnetyn palvelun lisäksi yksityiseltä palveluntuottajalta kokonaan omalla kustannuksellaan, koska tällöin on kyse täysin erillisestä työsuorituksesta.

Palvelusetelin myöntämisperusteet Myöntämisperusteet ovat samat kuin kunnan itsensä tuottamissa palveluissa. Kunnan viranhaltija arvioi palvelutarpeen ja laatii asiakkaalle yhdessä asiakkaan ja/tai tämän edustajan kanssa palvelu- ja hoitosuunnitelman myös silloin, kun asiakkaan palvelut järjestetään palvelusetelin avulla. Kunnan viranhaltijan tulee esitellä eri vaihtoehdot palvelun järjestämisestä tasapuolisesti ja tehdä päätökset asiakkaan edun mukaisesti. Asiakas voi kieltäytyä hänelle tarjotusta palvelusetelistä, jolloin kunnan tulee ohjata hänet muilla tavoin järjestettävien palvelujen piiriin. Palvelusetelillä myönnettävästä palvelusta ja palvelusetelin arvosta tehdään viranomaispäätös. Palveluseteliä ei voi käyttää muun palvelun ostoon kuin mihin se on myönnetty. Palvelusetelin myöntämisen edellytyksenä on, että asiakas tai hänen edustajansa kykenee hankkimaan, arvioimaan ja valvomaan saamaansa palvelua. Mikäli asiakas ei pysty käytännössä hankkimaan palveluja palvelusetelillä sairauden, huonokuntoisuuden tai henkisen toimintakyvyn vajavuuden takia, neuvotellaan asiakkaan tai hänen edustajansa kanssa muulla tavoin järjestettävistä palveluista. Asiakas ja palvelun tuottaja tekevät pitkäaikaisesta palvelusta kirjallisen sopimuksen, jonka laatimisessa apuna voi käyttää kunnan mallisopimuspohjaa. Lyhytaikaisessa palvelussa sopimus on usein suullinen.

Palvelusetelin arvon määräytyminen (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä 569/2009 7 § ja 9 §) Arvon pitää olla asiakkaan kannalta kohtuullinen Arvo voi olla tulosidonnainen tai tasa-arvoinen Tulosidonnaisen palvelusetelin arvo määräytyy palvelusetelin käyttäjän maksukyvyn mukaan kunnan määrittämien perusteiden mukaisesti Arvon määräytyminen tulosidonnaisesti on sopii muun muassa pitkään kestäviin palveluihin. Tasasuuruiset palvelusetelit sopivat satunnaisesti tai lyhytaikaisesti käytettäviin palveluihin. Palvelusetelin arvoa määrättäessä ei oteta huomioon palveluja, jotka asiakas ostaa oma-aloitteisesti palveluntuottajalta. Jos asiakkaan ja palveluntuottajan sopima hinta palvelusta on pienempi kuin palvelusetelin arvo, kunta suorittaa palveluntuottajalle enintään asiakkaan ja palveluntuottajan sopiman hinnan.

Palvelusetelituottajaksi hakeutuminen Palvelusetelituottajaksi hakeudutaan hakemuslomakkeella. (http://hyvinkaa.fi/fi/Perhe--ja-sosiaalipalvelut-a/Ikaihmisten-palvelut1/Palveluseteli-uusi/Liitteet/ ). Hakeminen on mahdollista ympäri vuoden. Palvelun tuottava yksikkö voi sijaita missä päin Suomea tahansa. Jos palveluntuottaja hakee palveluseteliin useampia toimipaikkoja, jokaisesta toimipaikasta täytetään oma hakemus. Kaikki ehdot ja kriteerit täyttävät tuottajat hyväksytään palvelusetelituottajiksi. Hyväksytyksi tulemisesta lähetetään tuottajalle ilmoitus. Hyväksytyt palveluntuottajat merkitään kunnan ylläpitämään palveluntuottajarekisteriin. Kaupunki valvoo hyväksymiensä palveluntuottajien palvelujen laatua myös palvelujen tuottamisen yhteydessä. Kaupunki varmistaa, että palveluntuottajat täyttävät toiminnalle asetetut vähimmäisvaatimukset Kaupunki peruuttaa palveluntuottajan hyväksymisen ja poistaa palveluntuottajan luettelosta, jos hyväksymiselle asetetut ehdot eivät enää täyty tai palveluntuottaja pyytää kaupunkia poistamaan itsensä luettelosta

Lakisääteiset palvelusetelituottajien hyväksymiskriteerit (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä 569/2009 5 §) Palveluntuottaja on merkitty ennakkoperintärekisteriin. Palveluntuottaja täyttää kyseiselle toiminnalle yksityisten sosiaalipalveluiden valvonnasta ja yksityisestä terveydenhuollosta annetussa laissa asetetut vaatimukset. Palveluntuottajan tuottamat palvelut vastaavat vähintään sitä tasoa, jota edellytetään vastaavalta kunnalliselta toiminnalta. Palveluntuottajalla on potilasvahinkolain mukainen vakuutus tai muu vastuuvakuutus, jonka vakuutusmäärän voidaan palvelutoiminnan laatu ja laajuus huomioon ottaen arvioida riittävän toiminnasta mahdollisesti aiheutuvien henkilövahinkojen korvaamiseen ja joka muilta ehdoiltaan vastaa tavanomaista vastuuvakuutuskäytäntöä. Laissa määriteltyjen edellytysten lisäksi palveluntuottajan on täytettävä kunnan erikseen asettamat asiakkaiden tai asiakasryhmien tarpeisiin, palvelujen määrään tai laatuun tai kunnan olosuhteisiin liittyvät taikka muut vastaavat vaatimukset.

Kotihoidon palveluseteli Tilapäisen kotihoidon palveluseteli on mahdollista saada lyhytaikaiseen, alle kuukauden ajaksi tarvittavaan kotihoitopalveluun. Tilapäisen kotihoidon palvelusetelin arvo on 27 € / tunti. Kotihoitopalvelun avulla voidaan tukea asiakasta esimerkiksi sairaalasta kotiutumisen yhteydessä asiakkaan henkilökohtaisissa, päivittäisissä toimissa selviytymisessä tai sovituissa määräaikaisissa hoitotoimenpiteissä, kuten haavahoidoissa. Palveluun kuluvaa aikaa kuukauden sisällä ei ole rajattu. Sovittava yksilöllisesti kullekin asiakkaalle ja kirjattava hoito- ja palvelusuunnitelmaan Kevyellä säännöllisellä kotihoitopalvelulla tarkoitetaan asiakkaan henkilökohtaiseen hoitoon ja hoivaan myönnettävää kotihoitopalvelua, jota asiakas tarvitsee enintään 10,80 h / kk. Palvelu voi olla 1-3 kertaa viikossa tapahtuva kotikäynti, jonka yhteydessä asiakas saa apua esimerkiksi hygieniansa hoitoon, voinnin seurantaan tai lääke- tai haavahoitoon tms.  Kevyen säännöllisen kotihoidon palveluseteli on tulosidonnainen ja arvoltaan enintään 27 € / h Max 6kk:n ajaksi kerrallaan, sitten uusi kartoitus kotihoidolta Asiakas maksaa palvelusetelin arvon ja tuottajan perimän summan erotuksen omavastuuosuutena palveluntuottajalle. Palvelusetelilaskuri (http://hyvinkaa.fi/fi/Perhe--ja-sosiaalipalvelut-a/Ikaihmisten-palvelut1/Palveluseteli-uusi/)

Kotihoidon palveluseteli Asiakas voi itse ostaa palveluseteliyrittäjältä lisäpalveluita, esim. siivousta. Tämä on selkeästi kirjattava erillisenä palveluna (= ei kuulu palvelusetelillä ostettaviin palveluihin. Palveluntarpeen muuttuessa kesken jakson tulee tehdä uusi kartoituskäynti. Asiakas tai palveluntuottaja ottaa yhteyden kotihoidon sairaanhoitajaan vähintään 1kk ennen palveluseteleiden päättymistä

Kotihoidon palveluseteli Mikäli asiakas joutuu sairaalaan, kuolee tai peruu palvelun etukäteen, ei palveluntuottaja voi laskuttaa asiakasta tai kaupunkia tekemättä jääneestä palvelusta. Mikäli asiakas jättää palvelun perumatta muusta syystä ja palveluntuottaja tekee turhan käynnin asiakkaan luo, voi tämä periä omavastuuosuuden asiakkaalta. Jos asiakkaan hoidontarve kasvaa suuremmaksi 10,80 h/kk, voi hän siirtyä suoraan kunnallisen kotihoidon asiakkaaksi ilman irtisanomisaikaa. Muutoin irtisanomisaika yleensä 2 viikkoa.

Palveluseteli omaishoidon tuen vapaapäiväjärjestelyissä Omaishoitajalla on lakisääteinen oikeus kolmeen vapaapäivään kuukaudessa. Tarvittaessa hoidettavan hoito voidaan järjestää palvelusetelin avulla omaishoitajan vapaiden aikana. Kotihoito Palveluseteli voidaan myöntää kotihoidon palvelujen järjestämiseen omaishoitajan vapaapäivien ajaksi. Palvelusetelin arvo omaishoidon tuen vapaapäiväjärjestelyyn kotihoitona on tasasuuruinen, 30 euroa tunnilta. Palveluseteli myönnetään enintään 8 tunniksi vuorokaudessa. Palveluntuottaja voi periä asiakkaalta lisäksi omavastuuosuutena 11,30 € (v.2014) jokaista käytettyä palveluseteliä kohden. Asiakas voi halutessaan ostaa palveluntuottajalta omarahoitteisesti lisäpalvelutunteja.  Asumispalvelut Palveluseteli voidaan myöntää yksityiseen asumispalveluyksikköön omaishoitajan vapaapäivien ajaksi. Asumispalvelun palvelusetelin arvo on tasasuuruinen 120 €/ vrk. Lisäksi palveluntuottaja voi periä asiakkaalta omavastuuosuutena 11,30 €/ vrk (v. 2014) jokaista käytettyä palveluseteliä kohden. Omaishoidon tuen vapaapäiväjärjestelyissä lisätietoja antavat palveluohjausyksikön työntekijät, p. 019 459 4930.

Palveluseteli pitkäaikaisessa tehostetussa asumispalvelussa Tehostettu asumispalvelu tarkoittaa sosiaalihuoltolain 17 §:n 1 mom. 4 kohdassa tarkoitettuja ympärivuorokautisia asumispalveluja palveluntuottajan ylläpitämissä asumispalveluyksiköissä Tarkoitettu pääasiassa hyvinkääläiselle ikäihmiselle, joka ei selviydy kotona kotihoidon maksimiapujen turvin tai ei tarvitse sairaalahoidon jälkeen lääketieteellistä hoitoa mutta on kuitenkin edelleen ympärivuorokautisen hoidon tarpeessa Tarkoitettu asiakkaille, jotka tarvitsevat useissa henkilökohtaisissa toiminnoissa aikaa vievää, jokapäiväistä, ympärivuorokautista hoitohenkilöstön apua ja säännöllistä ohjausta ja valvontaa Asiakas voi olla esimerkiksi muistisairas tai somaattisesti monisairas

Tehostetun asumispalvelun palvelusetelin myöntäminen asiakkaalle Tehostetun asumispalvelun myöntämisperusteet ovat yhtenäiset palvelusetelillä järjestettävässä ja kunnallisessa (oma tuontanto+ostopalvelu) toiminnassa Edellyttää, että asiakkaan on todettu hoidon- ja palveluntarpeensa perusteella tarvitsevan tehostettua asumispalvelua (asiakkaan hakemus on käsitelty SAS-työryhmässä ja asiakas on saanut päätöksen asumispalvelun myöntämisestä) Kun asiakas on saanut päätöksen tehostetun asumispalvelun myöntämisestä, asiakas päättää hakeeko palveluseteliä vai valitseeko kaupungin muulla tavalla järjestämän asumispalvelun (omat yksiköt ja ostopalveluyksiköt)

Tehostetun asumispalvelun palvelusetelin myöntäminen asiakkaalle Kaupungin viranhaltija tekee palvelusetelin myöntämisestä asiakkaalle kirjallisen päätöksen vuodeksi kerrallaan. Palvelusetelin arvo määräytyy tulojen perusteella (palvelusetelilaskuri, jota ollaan päivittämässä). Määritettäessä palvelusetelin arvoa setelin lähtöarvona on ollut ostopalveluiden vuorokausimaksun mediaani Asiakkaan omavastuuosuus on pienituloisilla sama kuin kunnallisen palvelun asiakasmaksu. Mitä suuremmat ovat asiakkaan tulot, sitä suurempi on hänen omavastuuosuutensa verrattuna kunnallisen palvelun asiakasmaksuun Omavastuuosuuden suuruuteen vaikuttaa myös se, minkä hintaisen palvelun asiakas valitsee. Jos hän valitsee selvästi keski-hintaista kalliimman palvelun, omavastuuosuus kasvaa Palveluseteliasiakas valitsee itsenäisesti tai edustajansa avustuksella palveluntuottajan, jolta hankkii palvelun Asiakas (tarvittaessa edustajansa avustuksella) ja palveluntuottaja tekevät palvelusta, sen sisällöstä ja hinnasta kirjallisen sopimuksen, jossa on eritelty palveluntuottajan ja asukkaan vastuut ja velvollisuudet. (kaupungilla sopimusmalli, jota asiakas voi käyttää. Sopimusmallia ollaan päivittämässä). Asiakkaan omavastuu-osuudella ensimmäisenä katetaan vuokran osuus, sitten ruoan osuus ja jäljelle jäävällä katetaan hoivan osuutta. Kaupungin palveluseteliosuudella katetaan pääsääntöisesti hoivan osuutta, mutta mikäli asiakkaan omavastuuosuus ei riitä kattamaan vuokran lisäksi koko ruokaa, sisältää kaupungin osuus myös ruoan osuutta.

Tehostetun asumispalvelun palvelusetelin myöntäminen asiakkaalle Asiakas voi ostaa palveluntuottajalta myös sellaisia lisäpalveluja, jotka eivät sisälly tehostetun asumispalveluun. Nämä kirjataan sopimukseen erikseen ja kuluista vastaa asiakas itse. Kaupunki ilmoittaa palveluntuottajalle asiakaskohtaisesti palvelusetelin arvon ja voimassaoloajan. Palveluseteli-ilmoituksen perusteella palveluntuottaja laskuttaa kaupunkia setelin arvoon asti. Palveluntuottaja laskuttaa setelin arvon ylimenevän osan palvelumaksusta asiakkaalta palvelusopimuksessa sovittuna ajankohtana

Palvelusetelitoiminnan kehittäminen Palvelusetelitoiminnan kohdentamisen tarve kotihoidossa erityisesti ilta- ja viikonloppuaikaan Tällä hetkellä palveluntuottajat toimivat arkipäivisin Tehostettu asumispalvelu Meneillään palvelusetelin arvon määrittelyn päivittäminen. Tällä pyritään palvelusetelin käytön lisääntymiseen Palvelusetelin käytöllä tehostetussa asumispalvelussa voidaan lisätä asiakkaiden valinnanvapautta asumispalvelupaikan valitsemisessa. Muulla tavalla järjestettävässä palvelussa asiakkaan valinnanvapaus toteutuu rajoitetusti esimerkiksi ostopalvelussa asumispalvelupaikka määräytyy kilpailutettujen puitesopimuskumppanien vapaana olevien paikkojen perusteella