Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

PALVELUTARPEEN ARVIOINTI

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "PALVELUTARPEEN ARVIOINTI"— Esityksen transkriptio:

1 PALVELUTARPEEN ARVIOINTI
VANHUSTYÖHÖN LIITTYVÄ UUDISTUNUT LAINSÄÄDÄNTÖ Pia Leikasto Etelä-Suomen lääninhallitus

2 SOSIAALIHUOLTOLAIN UUSI 40 a §
1 momentti: Kiireellisissä tapauksissa sosiaalipalvelujen tarve on arvioitava viipymättä. Lakia selkeyttävä säädöstekninen muutos Käytännössä kunnat ovat ilman nimenomaista säännöstäkin järjestäneet palveluja kiireellisissä tilanteissa. Erityislaeissa nimenomaisia säännöksiä, esim. toimeentulotukilain mukaan toimeentulotukiasiat on käsiteltävä viivytyksettä. Käytännössä sosiaalipalvelujen tarpeen arviointi voisi olla kiireellinen esim. tilanteessa, jossa puoliso, omaishoitaja tai muut hoitotyötä tekevä äkillisesti sairastuu tai kuolee. Periaatteessa mikä tahansa sosiaalipalvelun tarve saattaa olla kiireellinen. - uusi 40 a § tullut voimaan

3 SOSIAALIHUOLTOLAIN UUSI 40 a §
2 momentti: Muissa kuin kiireellisissä tapauksissa kunta on velvollinen järjestämään 80 vuotta täyttäneelle pääsyn sosiaalipalvelujen tarpeen arviointiin viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä siitä, kun hän taikka hänen laillinen edustajansa tai omaisensa taikka muu henkilö tai viranomainen on ottanut yhteyttä sosiaalipalveluista vastaavaan kunnan viranomaiseen palvelujen saamiseksi. Vastaavasti kunnan on järjestettävä pääsy sosiaalipalvelujen tarpeen arviointiin kansaneläkelain 30 a §:n 1 momentin 1 kohdan mukaista eläkkeensaajan hoitotukea saavalle. Esim. yhteydenotto tiistaina, arviointi viimeistään seuraavan viikon torstaina (jollei ylimääräisiä arkipyhiä) Etukäteen tullut kysymys: pitääkö arviointi suorittaa seitsemässä päivässä vai riittääkö, että on sovittu aika? Mielestäni arvioinnin tekeminen on aloitettava seitsemän arkipäivän kuluessa.

4 MENETTELYSTÄ Kirjallinen hakemus Suullinen yhteydenotto kirjattava
Laissa tai hallituksen esityksessä ei ole määritelty kenen toimesta arviointi tulee toteuttaa kunnan sosiaalipalvelujärjestelmän tuntemus, haetun palvelun luonne, onko ennestään palvelujen piirissä jne. vaikuttaa Arvioinnin jälkeen tehtävä muutoksenhakukelpoinen päätös palvelujen myöntämisestä tai myöntämättä jättämisestä kirjallisen ja perustellun päätöksen tekeminen on tärkeää varsinkin silloin, kun palvelua ei myönnetä Myönteisen päätöksen lisäksi asiakkaalle on tehtävä asiakaslain mukainen hoito- ja palvelusuunnitelma säännös ei anna asiakkaalle aikaisempaa parempaa oikeutta saada palveluja tai oikeutta saada tietynlaisia palveluja uudistus täsmentää menettelytapoja palvelujen piiriin pääsemiselle ja yhtenäistää eri kunnissa vallitsevia toimintatapoja

5 OMAISHOIDON TUKI VANHUSTYÖHÖN LIITTYVÄ UUDISTUNUT LAINSÄÄDÄNTÖ
Pia Leikasto Etelä-Suomen lääninhallitus

6 LAKI OMAISHOIDON TUESTA
Laki omaishoidon tuesta (937/2005) tuli voimaan Laki korvasi sosiaalihuoltolaissa olleet omaishoitoa koskevat säännökset sekä omaishoidon tuesta annetun asetuksen Lain tarkoituksena on edistää hoidettavan edun mukaisen omaishoidon toteuttamista turvaamalla riittävät sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut sekä hoidon jatkuvuus ja omaishoitajan työn tukeminen Lailla korotettiin hoitopalkkion vähimmäismäärää Lailla täsmennettiin omaishoitosopimuksen ja hoito- ja palvelusuunnitelman sisältöjä, tuen myöntämisen edellytyksiä, hoitajan vapaata koskevia säännöksiä sekä sopimuksen kestoa koskevia säännöksiä

7 MÄÄRITELMIÄ Omaishoito on vanhuksen, vammaisen tai sairaan henkilön hoidon ja huolenpidon järjestämistä kotioloissa omaisen tai muun hoidettavalle läheisen henkilön avulla ns. vierashoitaja ei enää voi toimia omaishoitajana Omaishoidon tuella tarkoitetaan kokonaisuutta, joka muodostuu hoidettavalle annettavista palveluista sekä omaishoitajalle annettavasta hoitopalkkiosta, vapaasta ja omaishoitoa tukevista palveluista muu hoidettavalle läheinen henkilö = esim. avopuoliso tai hoidettavan ystävä, joka on käytännössä osallistunut hoitoon ja huolenpitoon omaishoitajaksi ei voida ottaa hoidettavalle ennestään tuntematonta henkilöä

8 TUEN MYÖNTÄMISEDELLYTYKSET (3 §)
henkilö alentuneen toimintakyvyn, sairauden, vamman tai muun vastaavanlaisen syyn vuoksi tarvitsee kotioloissa hoitoa tai muuta huolenpitoa hoidettavan omainen tai muu läheinen henkilö on valmis vastaamaan hoidosta ja huolenpidosta tarpeellisten palvelujen avulla hoitajan terveys ja toimintakyky vastaavat omaishoidon asettamia vaatimuksia omaishoito yhdessä muiden palvelujen kanssa on hoidettavan hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden kannalta riittävää hoidettavan koti on terveydellisiltä ja muilta olosuhteiltaan siellä annettavalle hoidolle sopiva JA tuen myöntämisen arvioidaan olevan hoidettavan edun mukaista tarve, suostumus, hoitaja sopiva, omaishoito yhdessä muiden palvelujen kanssa riittävä, koti sopiva, hoidettavan etu kaikkien edellytysten on täytyttävä

9 MENETTELYSTÄ Hoidettava hakee omaishoidon tukea kotikuntansa sosiaalitoimistosta tai omaishoidon tuesta vastaavasta yksiköstä Sosiaalitoimi tekee hoidettavan luokse kotikäynnin, jolla arvioidaan hoidettavan palvelun tarve ja omaishoidon tuen myöntämisedellytykset Viranhaltija tekee tuen myöntämisestä kirjallisen päätöksen ja laatii yhdessä hoidettavan ja omaishoitajan kanssa hoito- ja palvelusuunnitelman sekä tekee omaishoitajan kanssa omaishoitosopimuksen Mikäli päätös on kokonaan tai osittain kielteinen, tulee hylkäämisen perusteet ilmoittaa päätöksessä Päätökseen voi hakea muutosta pääsääntöisesti hakemus tulee tehdä kirjallisesti, viranomaisen suostumuksella suullisesti oikaisuvaatimus 14 päivän kuluessa tiedoksisaannista lautakunnalle muutoksenhaku lautakunnan päätöksestä hallinto-oikeuteen 30 päivässä

10 HOITO- JA PALVELUSUUNNITELMA (7 §)
Laadittava yhdessä hoidettavan ja omaishoitajan kanssa Suunnitelmaan tulee kirjata ainakin: omaishoitajan antaman hoidon määrä ja sisältö muiden hoidettavalle tarpeellisten sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen määrä ja sisältö omaishoitajan hoitotehtävää tukevien sosiaalihuollon palvelujen määrä ja sisältö sekä miten hoidettavan hoito järjestetään hoitajan vapaan, terveydenhuoltoon liittyvien käyntien tai muun poissaolon aikana Suunnitelmaan tulee liittää tiedot omaishoitolain mukaisista hoidettavan ja hoitajan oikeuksia koskevista säännöksistä ja niiden soveltamisesta suunnitelmaan tulisi aina kirjata ajankohta, jolloin suunnitelmaa seuraavan kerran tarkistetaan => vähintään kerran vuodessa, tilanteen muuttuessa olennaisesti, hoidettavan tai hoitajan pyynnöstä

11 OMAISHOITOSOPIMUS (8 §)
Hoitajan ja hoidon järjestämisestä vastaavan kunnan välisessä toimeksiantosopimuksessa tulee sopia ainakin: hoitopalkkion määrästä ja maksutavasta oikeudesta ”lakisääteisiin” vapaapäiviin ”vapaaehtoisten vapaiden” järjestämisestä määräaikaisen sopimuksen kestosta sekä hoitopalkkion maksamisesta hoidon keskeytyessä hoitajasta johtuvasta syystä tai hoidettavasta johtuvasta muusta kuin terveydellisestä syystä Sopimuksen liitteenä on oltava hoito- ja palvelusuunnitelma

12 SOPIMUKSEN KESTO Omaishoitosopimus on voimassa toistaiseksi
Erityisestä syystä voidaan tehdä määräaikaisena Hallituksen esityksen omaishoitolaiksi (HE 131/2005) mukaan sopimus voisi olla määräaikainen, jos hoidon jatkaminen ei hoitajasta tai hoidettavasta johtuvasta syystä olisi tietyn määräajan jälkeen mahdollista, hoidon tarpeen kesto olisi etukäteen tarkasti määriteltävissä TAI omaishoitajan antama hoito korvattaisiin tietyn määräajan jälkeen toisella palvelulla Lähtökohtana hoidettavan etu esim. hoidettava tai hoitaja muuttamassa pitkän välimatkan päähän tai hoidettava siirtymässä sairaalahoitoon. Tai hoitaja palaamassa töihin tiettynä ajankohtana. - määräaikaista sopimusta ei tulisi tehdä, jos etukäteen ei ole tiedossa tarkkaa päivämäärää, jolloin sopimuksen täyttäminen kävisi mahdottomaksi 2) esim. tiedossa on, että leikkauksesta toipuminen vie tietyn ajan, jonka jälkeen hoidettava ei enää ole omaishoitajan hoidon tarpeessa 3) esim. joko hoidettava tai hoitaja haluaa omaishoidon kestävän vain tietyn ajan. Tällöin määräaika ja korvaava hoito tulee merkitä hoito- ja palvelusuunnitelmaan, jotta hoidettavan hoidon jatkuvuus toteutuu.

13 SOPIMUKSEN PÄÄTTÄMINEN (9 §)
Kunta voi irtisanoa sopimuksen päättymään aikaisintaan kahden kuukauden kuluttua Omaishoitajan irtisanomisaika on kuukausi Laissa ei määritelty irtisanomisperusteita lain lähtökohtana hoidettavan edun mukainen hoito > sopimus tulee irtisanoa, jos hoito ei enää ole hoidettavan edun mukaista Jos sopimuksen jatkaminen vaarantaa hoidettavan tai omaishoitajan terveyden tai turvallisuuden, voidaan sopimus purkaa välittömästi Irtisanomisajasta riippumatta sopimus päättyy sen kuukauden lopussa, jonka aikana hoito käy hoidettavan terveydentilan muutoksen vuoksi tarpeettomaksi - jos omaishoito keskeytyy TILAPÄISESTI hoidettavan terveydentilasta johtuvasta syystä, keskeytyy hoitopalkkion maksaminen kuukauden kuluttua.

14 OMAISHOITAJAN VAPAAT (4 §)
Oikeus pitää vapaata vähintään kaksi vuorokautta sellaista kalenterikuukautta kohden, jonka aikana on yhtäjaksoisesti tai vähäisin keskeytyksin sidottu hoitoon ympärivuorokautisesti tai jatkuvasti päivittäin Sidonnaisuus katsotaan ympärivuorokautiseksi, vaikka hoidettava viettäisi säännöllisesti vähäisen osan vuorokaudesta kodin ulkopuolisissa palveluissa esim. koulussa poissaolo enintään 5-7- tuntia arkipäivää kohti Kunta voi järjestää omaishoitajalle myös enemmän kuin lain edellyttämät kaksi vapaapäivää Lisäksi kunta voi järjestää alle vuorokauden pituisia virkistysvapaita 2 vrk: yhtäjaksoisesti tai vähäisin keskeytyksin sidottu, ympärivuorokautisesti tai jatkuvasti päivittäin vapaapäiviä ja virkistysvapaita voidaan järjestää myös muille kuin 1 momentissa tarkoitetuille (ympärivuorokautisesti tai jatkuvasti päivittäin sidotuille) omaishoitajille lakisääteisten vapaapäivien ja virkistysvapaan pitäminen ei vähennä hoitopalkkion määrää!!

15 VAPAIDEN AIKAINEN HOITO (4 §)
Kunnan on huolehdittava hoidettavan hoidon tarkoituksenmukaisesta järjestämisestä hoitajan vapaan aikana Hoito pyrittävä järjestämään ensisijaisesti hoidettavan toivomalla tavalla hoidettavalla tai hoitajalla ei kuitenkaan ole ehdotonta oikeutta vaatia haluamaansa hoitomuotoa tai hoitopaikkaa Lain lähtökohtana hoidettavan etu; hoitojärjestelyn on aina turvattava hoidettavan hyvinvointi, terveys ja turvallisuus

16 HOITOPALKKIO (5 §) Omaishoidon tukeen sisältyy aina rahana suoritettava hoitopalkkio Palkkion taso hoidon sitovuuden ja vaativuuden mukaan Hoitopalkkio on vähintään 300 euroa kuukaudessa Jos omaishoitaja on hoidollisesti raskaan siirtymävaiheen aikana lyhytaikaisesti estynyt tekemästä työtään, palkkio on vähintään 600 euroa kuukaudessa Hoitopalkkio voidaan sopia pienemmäksi, jos hoidon sitovuus on vähäistä JA hoidon ja huolenpidon tarve on vähäistä TAI siihen on hoitajan esittämä erityinen syy Kunnat voivat maksaa myös suurempia hoitopalkkioita sekä luoda omia palkkioluokkia hoitopalkkio ei ole tulosidonnainen!! hoidollisesti raskas siirtymävaihe eli hoito on lyhytaikaisesti tavanomaista raskaampaa esim. saattohoito, vammaisen lapsen koulunkäynnin aloittaminen, mielenterveyskuntoutujan kotiutuminen laitoksesta, perheenjäsenen äkillinen vammautuminen esim. onnettomuudessa 600 euroa, ellei hoitajalla ole tältä ajalta vähäistä suurempia työtuloja, oikeutta erityishoitorahaan tai vuorottelukorvaukseen

17 HOITOPALKKION KESKEYTYS
Omaishoitosopimuksessa sovittava hoitopalkkion maksamisesta silloin, kun hoito keskeytyy hoitajasta johtuvasta syystä tai hoidettavasta johtuvasta muusta kuin terveydellisestä syystä Jos omaishoito hoidettavan terveydentilasta johtuvasta syystä keskeytyy tilapäisesti, hoitopalkkion maksaminen keskeytyy kuukauden kuluttua Lakisääteisten vapaiden ja alle vuorokauden mittaisten virkistysvapaiden pitäminen ei alenna hoitopalkkiota eikä keskeytä palkkion maksatusta - nämä tulleet kerrotuksi jo aiemmissa kohdissa, mutta kertauksen vuoksi koottu vielä yhteen

18 ASIAKASMAKSUT Omaishoitajan lakisääteisen vapaan aikana hoidettavalle annetuista palveluista voidaan periä tuloista riippumaton, enintään 9 euron suuruinen vuorokausikohtainen tasamaksu Palvelujen muoto tai määrä ei vaikuta maksun suuruuteen Maksuttomiksi säädetyistä palveluista ei voida periä asiakasmaksua, esim. kehitysvammaisten erityishuolto Enimmäismaksun määrä koskee myös palvelusetelillä ostettavia palveluja Muista palveluista kunta voi periä asiakasmaksun voimassa olevien säännösten mukaisesti


Lataa ppt "PALVELUTARPEEN ARVIOINTI"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google