Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 1 TJT-A26 Tietotyö ja sen välineet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
Advertisements

OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Ohjelmointitaito (ict1td002, 12 op) Opintojakson esittely, syksy 2008.
TIETOHALLINTO JA TIETOJÄRJ. KEH. PERUSTEET Pekka Makkonen ja kump.
Johdatus tutkimusmetodologiaan
Moodlen ohje opiskelijoille
Työ, teho ja yksinkertaiset koneet
Opinnäytetyöprosessi
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Nuorten peliohjelmointi 2011
Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
Lähipäivä T Business process development methods 1.
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
Tietokannat II Lasse Bergroth Turun yliopisto, IT-laitos Kevät 2013
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet- SYKSY 2001-kurssi 2 1 TJT-A26 Tietotyö ja sen välineet Ennakkotietoa Vastaava opettaja Pekka Makkonen.
Luento 6-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY TJT-A26 Tietotyö ja sen välineet
Luento 7-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY TJT-A26 Tietotyö ja sen välineet
Luento 5-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY TJT-A26 Tietotyö ja sen välineet
Luento 6-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY TJT-A26 Tietotyö ja sen välineet
Luento 3-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY TJT-A26 Tietotyö ja sen välineet
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
Minä oppijana 1 ov..
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Opiskelijapalautteen keruu Krister Lindén Yleisen kielitieteen laitos.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
S Sosiaalitekniikka 1999 S Sosiaalitekniikka.
TJT-A26 Tietotyö ja sen välineet cc. jyu
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Opasnet on wiki-pohjainen järjestelmä joka pyrkii parantamaan päättäjien ja kansalaisten keskinäistä vaikuttamista. Eduskunnan ydinvoimapäätös: a) Hyvä?
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
UMF I Luento 2. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
UMF I Luento 1. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
HOPS eli Henkilökohtainen OPiskeluSuunnitelma
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI.
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
ITKY100 Yliopisto-opiskelu ja opintojen suunnittelu, op, Syksy 2011 Vastaava opettaja (TJT) Pekka 1.
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
EVTEK–Institute of Technology Liikkuvuuden lisääminen ongelma-aloilla: case tekniikka Liisa Vehkaoja.
Mistä voit anoa hyväksilukuja? muissa oppilaitoksissa suoritettuja kursseja aktiivinen koulun ulkopuolinen toiminta: esim. järjestö-, kulttuuri-, ohjattu.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä
Sankarit ja sankaruus Venäjällä Makula, kevät 2015 Tavoitteet, suorittaminen ja aikataulu.
ELEP-1110 SÄHKÖ- JA PIIRITEKNIIKAN PERUSTEET
Heuristinen arviointi Käyttöliittymäseminaari Jere Salonen.
Tietorakenteiden harjoitustyö (2 ov) Ryhmä 5, kesä Pietu Pohjalainen.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
ROT Lyseon lehti kaipaa toimittajia ja uutta nimeä! Katso marraskuun Jorma-lehti lyseo.mobie.fi/zine/32/cover. lyseo.mobie.fi/zine/32/cover.
Porin Yksikkö / Elektroniikkatuotanto Tanja Jokinen 1ELEP-1210 Elektroniikan peruskurssi ELEP-1210 ELEKTRONIIKAN PERUSKURSSI 5 op Kevät 2006.
(Luento)-opetuksen aktivointikeinot Pekka Makkonen
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Johdatus tietojärjestelmätieteeseen
Monimedian työkurssi Johdantoluento Ilmari Laakkonen Huone 6535
Projektityöskentely Luento 1: kurssin käytännön asiat Hanna-Kaisa Lammi
Ti Sisältötuotanto Abdoulmajid Hakki DI Sisältötuotanto.
Projektinhallinta it. lut
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ ITK 201, ITK 201 Projektin Hallinta ITK201 Projektin hallinta (3.0 ov, ECTS 6.0 cr) Marikka Heikkilä.
Ops seminaari Askola.
Sähköiset yo-kirjotukset
CHEM-A1100 Teollisuuden toimintaympäristö ja prosessit I Harjoitustyö
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Metallurgian seminaari
Esityksen transkriptio:

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 1 TJT-A26 Tietotyö ja sen välineet Luento 1: Kurssin esittely ja tietotyö ja sen tuottavuus The main points of the first lecture can be found in English at the address

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 Sivu 2 Ohje kurssin kalvomateriaaliin käyttöön –Käy läpi materiaalia WWW:ssä ja kokeile myös tukevia linkkejä –Mikäli mielestäsi tarvitset lisäselvennystä asioihin, kokeile esim. seuraavaa: Lainaa kirjastosta (esim. kurssikirjalainaamo, MaA:n kirjasto, kaupungin kirjasto) teos Davis- Naumann-Personal Productivity with Information Technology ja lue se mitä et ymmärrä Etsi tietoa WWW:stä hakurobottien avulla niistä asioista joista et ymmärrä

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 Sivu 3 Opintojakso TJT-A 26 Tietotyön ja sen välineet n Kurssi kuuluu tietojärjestelmätieteen approbatur arvosanaan n Tavoitteena ymmärtää henkilökohtaisen työn ja ryhmätyön välineet työn tehostajina n Työmuotoina luennot, harjoitukset (demonstraatiot) ja harjoitustyö

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 Sivu 4 Opintojakson järjestäjä ja opettaja(t) n Opintojakson järjestää Tietojenkäsittelytieteiden laitos ja avoimen yliopisto yhteistyönä Tietojenkäsittelytieteiden laitos n Kurssin vastaavana opettaja toimii Pekka MakkonenPekka Makkonen n Kurssilla on lisäksi sivutoimisia opettajia pitämässä harjoituksia l. demoja

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 Sivu 5 Suorittaminen ja arviointi n Lopputentti ja harjoitustyö n Arvostelu –tyydyttävät tiedot (tt): 12 p.-.15 p. –hyvät tiedot (ht): 16 p.-19 p. –erinomaiset tiedot (et): 20 p.-24 p.

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 Sivu 6 Lopputentti n Paino kurssin arvioinnissa 14 p./24 p. n Tentitään kurssin luennot ja demot

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 Sivu 7 Harjoitustyö –Paino arvioinnissa 10 p./24 p. –Tehdään enintään viiden hengen ryhmissä –Työ on palautettava viimeistään ma klo tulostettuna Agoran 5. kerroksen harjoitustyökaappiin sen seminaari-istunnon lokeroon johon osallistuu -Myöhästymisestä ”sakotetaan” arvioinneissa, koska yksi kurssin tavoitteista on työn organisoinnin opettelu.

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 Sivu 8 Harjoitustyön tehtävänmääritys (1/6) Muodosta ryhmä spontaanisti Valitkaa yksi tyypillinen tietotyöammatti arvioinnin kohteeksi –Esim. opettaja, toimittaja, meklari, pappi, lääkäri, tuomari, atk- suunnittelija Sovi ryhmän jäsenten kesken tehtävien jaosta Kurssin aikana ei ole jokaisen välttämätöntä osallistua jokaiselle luento- ja demokerralle, vaan ryhmän jäsenet voivat sopia kuka osallistuu millekin kerralle ryhmän edustajana. Ryhmä voi siis jakaa työn. Ryhmän lopputuloksen pitää kuitenkin olla yhtenäinen esitys, jonka jokainen jäsen voi hyväksyä.

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 Sivu 9 Harjoitustyön tehtävänmääritys (2/6) Ryhmän ja sen jäsenten tehtävänä on arvioida luennoilla ja harjoituksissa esiteltyjen välineiden vaikutusta tietotyön tuottavuuteen. Elementteinä tällöin ovat: –1. Ammatin kuvaus ja raportin sisältö (1/2-1 sivua) –2. Kuvaa tietotyöammattisi työn tuottavuuteen vaikuttavat keskeiset tekijät (1 sivu) l. asiat, jotka ylläpitävät tietotyöresursseja, asiat jotka lisäävät työn tuottavuutta alentamalla tietotyön kuluja, ja asiat jotka nostavat tietotyön tuotosten arvoa.

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 Sivu 10 Harjoitustyön tehtävänmääritys (3/6) –3. Mieti mitkä ovat ammattisi päätehtävät (huomioi jaottelu luentoteeman 2 mukaan) –4. Mitkä ovat aktiviteetit, jotka vaaditaan tehtävissä –5. Laske aktiviteettiprofiilit (kohdat 3-5 yhteensä 1 sivu) –6. Mieti mitkä työkalut tukevat tärkeimpiä aktiviteetteja ja tältä pohjalta sitä mitkä tietotekniset työkalut ovat tärkeitä tässä tehtävässä (1-2 sivua) –7. Esitä tehtävä-aktiviteettimatriisi-menetelmän rajoitteet l. kommentoi sitä miten tämä menetelmä todellisuudessa sopii tietotyöammattisi arviointiin. (pari kappaletta)

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 Sivu 11 Harjoitustyön tehtävänmääritys (4/6) –8. Selvitä mitkä ovat tietotyöammattilaisesi ryhmätyö- tehtävät ja mikä on niiden ryhmätyöohjelmistotuen tarve (kts. tark. Davis-Naumann s. 121) (noin 1 sivu) –9. Selvitä perustellen kurssilla miten kurssilla käytetyt ohjelmat tukevat tietotyöammattilaisesi työtä. Selvityksen osia ovat ainakin: -tekstinkäsittely (Word), -taulukkolaskenta (Excel), -esitysgrafiikka (Powerpoint), -tietokanta (Access),

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 Sivu 12 Harjoitustyön tehtävänmääritys (5/6) -Internet-palvelut yleensä ja erityisesti FTP, -jaetut työtilat (lähinnä BSCW), -kokousohjelma (cAme tai Netmeeting) -päätöksentekoa tukeva ryhmäohjelmisto (lähinnä MindManager) -ryhmän työprosesseja tukeva ohjelmisto (lähinnä Lotus Notes) (noin 8-9 sivua)

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 Sivu 13 Harjoitustyön tehtävänmääritys (6/6) –Valmis työ alkaa kansilehdellä, jossa on oltava tekijöiden nimet ja sähköpostitunnukset –Työn lopussa on itsearvioiva osuus (noin 2 sivua) jossa selvitätte mitä opitte tässä työssä yleisesti pääkohtatasolla lyhyesti perustellen miten oppiminen tapahtui (kirjallisuuden perusteella, ryhmässä keskustellen, Internetin avulla, jotain ohjelmaa käyttäen vai miten) miten uusi tässä työssä opittu tieto suhtautuu aiemmin olemassaolevaan tietoon ja taitoon (l. siihen mitä ryhmän jäsenet osaa ja tietää ennen tätä kurssia)

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 Sivu 14 Muuta harjoitustyöstä (1/2) –Ilmoita ryhmäsi aihe (l. tietotyöammatti) ja jäsenten nimet mahdollisimman pian Pekalle luennoilla kiertävään listaan Jos samoja aiheita on paljon, voi ohjaaja pyytää aiheen vaihtamista Ilmoita tässä yhteydessä lisäksi se mihin seminaari-istuntoon neljästä mahdollisesta perjantaina 25.1 haluat osallistua mieluiten Ilmoituksen voit tehdä myös sähköpostilla osoitteeseen Ilmoituksen aikaraja on ti 8.1 Ko. aikarajan jälkeen Pekka ilmoittaa seminaari-istuntojen aikataulun sisältäen tiedon siitä mikä ryhmä osallistuu mihinkin seminaari-istuntoon

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 Sivu 15 Muuta harjoitustyöstä (2/2) –Työhön liittyviin kysymyksiin vastaa Pekka vastaanottoaikoina (paras tapa selvittää asiat usein) tai sähköpostitse vastaanottoaikoinasähköpostitse –Jokaisen opetuskertaan liittyen pyritään mahdollisuuksien mukaan kertomaan mitä siitä työhön pitäisi sisällyttää –Valmis työ alkaa kansilehdellä, jossa on oltava tekijöiden nimet ja sähköpostitunnukset

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 Sivu 16 Lopputulos ja työn palauttaminen (1/2) –Palauta työ (raportti) viimeistään ma 21.1 klo 19 harjoitustyökaappiin sen seminaari-istunnon lokeroon johon olet ilmoittautunut (ja päässyt mukaan) Agoran 5. kerroksessa käytävällä C 525.1:sta vastapäätä. –Voit myös lähettää raportin postitse siten, että se on perillä ma 21.1 osoitteeseen JY/TKTL Pekka Makkonen PL 35(Agora) JKL

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 Sivu 17 Lopputulos ja työn palauttaminen (2/2) –Muokkaa raportin ulkoasu (sekä otsikot että kappaleet) Tyylit-toimintoa hyödyntäen tai valmista tekstinkäsittelyohjelman asiakirjapohjaa käyttäen. Tällöin käytä valmiita Otsikko-tyylejä otsikoihin ja luo tekstikappaleita varten sopiva määrä omia tyylejä, joita johdonmukaisesti sovellat.

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 Sivu 18 Seminaariesitykset ja muiden ryhmien töiden kommentointi (opponointi) (1/2) n On pakollinen osa kurssityötä n Valmistele seminaariesitykset sisältäen viisi pääasiaa kurssityöstäsi. Seminaarissa näiden asioiden esittelylle on varattu 10 minuuttia ja muiden ryhmien kommenteille 5 minuuttia n Ryhmien esiintymisjärjestys sen mukaan mitä sähköpostissa on lähetetty Esityksen lisäksi sinun on kommentoitava ryhmäsi kanssa muiden ryhmien töitä

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 Sivu 19 Seminaariesitykset ja muiden ryhmien töiden kommentointi (opponointi) (2/2) Nouda ryhmäsi kanssa kolme eriaiheista työtä ti 22.1 klo 16 jälkeen Agoran 5. kerroksessa käytävällä C 525.1:sta vastapäätä olevasta harjoitustyökaapista sen seminaari-istunnon lokerosta johon osallistut tutustu näihin töihin ja kerro kommenttisi seminaarissa. Selvitä tällöin Mitä opin? Oletko samaa mieltä työn tuottavuudessa ryhmän ammatissa? Perustele kantasi. Oletko samaa mieltä eri välineiden antaman tuen suhteen ryhmän ammatissa? Perustele kantasi.

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 Sivu 20 Kurssimateriaali tenttiä, demoja ja harjoitustyötä varten Hanki moniste ”Aikataulu, luentorunko ja demot 1-2” Hanki moniste ”Demot 3-5 ja 7” –(yo:n vars. opiskelijat voi ostaa ne MaA:n Kampus- kopista ja avoimen yo:n opiskelijat saa ne ens. luennolla) Hanki atk-keskuksen Word97-opas Hanki atk-keskuksen Powerpoint97-opas –(edellä mainitut voi ostaa MaD 128:sta-yksi opas riittää/kurssityöryhmä- vaihtoeht. voit käyttää muita aiheesta tehtyjä oppaita kuten kirjaston kautta saatavia oppaita) Demon 6 tehtävät ja materiaalin saat demoista, If you need the part of the course material in English, see

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 Sivu 21 Muuta yleistä n Kurssin edeltävänä opintona on Tietojenkäsittelyn propedeuttinen kurssi tai YLE 14 Johdatus tietojenkäsittelyyn (2 ov) tai muuten hankitut vastaavat tiedot ja taidot YLE 14 Johdatus tietojenkäsittelyyn

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 Sivu 22 Kurssin motivointi: Miksi? n 30 % tietotekniikan käyttöön kohdistuvasta työajasta menee ”sähläilyyn” –Ihmisen kykyjä voidaan lisätä tietotekniikan käytöllä. Siksi ottamalla tietotekniikan työkalujen edut käyttöön, ihminen voi suorittaa tehtäviään tehokkaammin.

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 Sivu 23 –Jokaisen ja ei pelkästään niiden jotka työskentelevät teknisillä aloilla pitää olla kykeneviä käyttämään teknologiaan tuottavampaan työhön. –Useimmat yliopistossa valmistuneet tulevat toimimaan tietotyötehtävissä koko elämänsä.Kurssi antaa avaimet tietotekniikan tuottavaan käyttöön.

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 Sivu 24 –Tavoitteena on opetella ajattelemaan tietotekniikan käyttöä uudella tavalla. Tällä tarkoitetaan sitä, että tietotekniikan tulee olla kokonaisvaltaisesti tuottavuutta lisäävä työkalu. Kurssin jälkeen opiskelija on kykenevä arvioimaan tietotyön organisointia sekä henkilökohtaisen työn ja ryhmätyöskentelyn apuvälineitä tuottavuusnäkökulmasta.

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 Sivu 25 Tietotyö n Yleinen tässä yhteydessä tarkoitettua tietotyötä vastaava englanninkielinen termi on ``knowledge work''. Tällöin henkisen työn tekijä on ``knowledge worker''. Yleisesti käytetty termi on myös henkinen työ.knowledge work

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 Sivu 26 Tietotyölle tyypilliset piirteet (1/2) n Kyseessä on tietotyö, jos –työn oletetaan tuottavan tuloksenaan mielekästä informaatiota (jossain soveltuvassa muodossa olevaa), –työn katsotaan olevan riippuvaista työn tekijän ulkopuolisista tietolähteistä (tämän aste voi vaihdella hyvinkin merkittävästi),

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 Sivu 27 Tietotyölle tyypilliset piirteet (2/2) –työn tekijän oletetaan työtä tehdessään soveltavan hänen itsensä omaamia työn tulosta, työn edellytyksiä ja työtapaa koskevia henkisiä malleja, ja –työn voidaan poikkeuksetta katsoa vaativan keskittymistä nimenomaisesti kyseisen tehtävän hoitamiseen.

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 Sivu 28 Tietotyön elementit (Davis & Naumann, 1997, s. 8-9) Keskittyminen ja huomiointi Sisäiset mallit Hyödyllinen tieto Tietämys (knowledge) Raakatieto (data)

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 Sivu 29 Tietämys (knowledge) n Tietämystyyppinen tieto, jota tietotyön tekijä hyödyntää, voidaan jakaa –deklaratiivisen tietoon –proseduraalisen tietoon –metatietoon –impressionistiseen tietoon

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 Sivu 30 Tietotyön tehokkuus n Vertailu –fyysisen työn tehokkuus vastaan tietotyö Fyysisessä työssä työ on usein tehokkaampaa, jos samassa aikayksikössä pystytään tuottamaan enemmän tavaraa Myös tietotyön tehokkuutta voidaan mitata näin (esim. tuotettujen raporttien määrällä), mutta koska tietotyön arvon ratkaisee pitkälti tuotetun tiedon sisältö ja hyödynnettävyys (esim. johtajalle 10 sivun raportti voi olla arvokkaampi kuin 20 sivun raportti)

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 Sivu 31 Tietotyön tuottavuuden osatekijät n Työn resurssien laatu n Suoritteiden laatu n Työn tehokkuus

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 Sivu 32 Tietotyön tuottavuuden osatekijät/1. Tietotyön ja sen resurssien laatua parantavat tekijät n Motivaatio –Motivaatiota parantavia tekijöitä: Palaute tehtävistä Tehtävien loppuunsaattaminen Aikataulut n Aikataulut ja kommunikaatio n Keskittymisen ylläpito n Ihmisen tiedonkäsittelyn rajoitteiden kompensointi

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 Sivu 33 Tietotyön tuottavuuden osatekijät/2. Suoritteiden laatu n Asiantuntemus ja luovuus n Laajuus ja intensiivisyys n Koordinointi ja ajankäyttö n Tietotekniikan käyttö sellaisiin asioihin, jotka eivät muuten mahdollisia

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 Sivu 34 Tietotyön tuottavuuden osatekijät/3. Työn tehokkuuden parantaminen n Ajan ja ponnistusten pienentäminen n Uudelleenkäytettävät prosessit ja menettelytavat n Prosessien turhakäyttöisyyden ja viiveiden minimointi n Virheiden ja vinoutuminen minimointi

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 Sivu 35 Esimerkkejä –Armeijan (US Army) henkilökunta ja tietotyö: Katso

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 Sivu 36 Ensimmäinen luento ja harjoitustyö –Keskustelkaa ryhmässä, että ymmärrätte tietotyön tuottavuuden kolme elementtiä ryhmänne tietotyöammatissanne tekijät, jotka ylläpitävät tietotyöresursseja, tekijät, jotka lisäävät tietotyön arvoa, tekijät, jotka alentavat tietotyön kuluja. –Kyseinen malli voi olla lähtökohtana eri välineiden arvokkuuden arvioinnissa ryhmänne tietotyöammatin suhteen.